4 woofers tegelijk out of order - hoe?

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • renevanh
    • Oct 2004
    • 2371

    4 woofers tegelijk out of order - hoe?

    In het plaatselijke jongerencentrum hebben we 2 dubbel 15" bandpass subjes staan (16 Ohm woofers, 8 Ohm per kastje dus), aangestuurd door een gebridge American Audio V4001+

    Van letterlijk de ene op de andere dag hadden we geen sub meer in de zaal. Na aardig wat zoekwerk lijkt het er nu sterk op dat alle 4 de woofers stuk zijn.
    De amp doet het prima met een ander subje over dezelfde bekabeling, de woofers heb ik afzonderlijk gemeten (oneindige weerstand) en getest met een 9V batterijtje (geen uitslag).
    De slag is wel vrij, de woofers lopen niet aan of staan niet vast.

    Vervelend resultaat uiteraard en waarschijnlijk zit er niks anders op dan alle 4 de woofers te vervangen.
    Ik vraag me alleen af hoe zoiets mogelijk is en hoe het te voorkomen is voordat het me over 3 weken weer gebeurd.

    Iemand ideeën?
    Neem het leven niet te serieus, je overleeft het toch niet...
  • MusicXtra
    • Feb 2006
    • 9316

    #2
    Waarschijnlijker is dat ze er één voor één tussenuit geknepen zijn, wanneer bij iedere sub één driver stuk is dan gaat de andere driver er snel achteraan omdat die ineens veel minder belast wordt door de kast.
    De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

    Comment

    • PvG
      • Sep 2012
      • 979

      #3
      Originally posted by MusicXtra
      Waarschijnlijker is dat ze er één voor één tussenuit geknepen zijn, wanneer bij iedere sub één driver stuk is dan gaat de andere driver er snel achteraan omdat die ineens veel minder belast wordt door de kast.
      Dan zou ik verwachten dat ze mechanisch stuk zouden zijn (over Xmech heen), niet electrisch.

      Mijn vermoeden is:
      1) Setje heeft lang met amp in clip gedraait en is daardoor thermisch overbelast.
      2) Amp, crossover of bekabeling is niet in orde en stuurt een HF signaal uit. Geen aardlus problemen oid?
      As ut nie ken zo as ut mot, mot ut mar zo as ut ken.

      Comment

      • renevanh
        • Oct 2004
        • 2371

        #4
        Originally posted by PvG
        1) Setje heeft lang met amp in clip gedraait en is daardoor thermisch overbelast.
        Weet vrij zeker van niet, limiter staat dat al niet toe en onze DJ's weten hoe ze ermee om horen te gaan. Dat ben ik heel vaak ook zelf of ben er zelf bij.
        Geen gast DJ's, doen we hier niet

        2) Amp, crossover of bekabeling is niet in orde en stuurt een HF signaal uit. Geen aardlus problemen oid?

        Had ik nog niet aan gedacht, ga ik testen!
        Aardlusproblemen heb ik niet.
        Last edited by renevanh; 04-10-15, 14:55.
        Neem het leven niet te serieus, je overleeft het toch niet...

        Comment

        • MusicXtra
          • Feb 2006
          • 9316

          #5
          Originally posted by PvG
          Dan zou ik verwachten dat ze mechanisch stuk zouden zijn (over Xmech heen), niet electrisch.
          Daar heb je inderdaad wel een punt....
          Ff systematisch zoeken en kijken of je er achter kunt komen of ze echt op hetzelfde moment stuk zijn gegaan.
          Ook checken of de drivers die nog heel zijn ook niet op het punt van stuk gaan zitten. (ff snuffelen of er een brandlucht aan zit)
          De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

          Comment

          • renevanh
            • Oct 2004
            • 2371

            #6
            Wat getest en gedaan, maar zover ik kan horen of meten geen HF signaal.
            Dit getest door een top aan de sub versterker te hangen en er een meetmicrofoon voor te zetten (met Smaart)

            De toppen ruiken niet verkeerd maar draaien ook weer op een andere amp. Mijn eigen subjes doen ook niet gek op de sub versterker.

            Of ze allemaal echt tegelijk stuk zijn gegaan is moeilijk vast te stellen, maar gezien het feit dat deze bandpass subjes toch al niet zoveel sub uitstoten en we redelijk stevig limiten EN crossen op 140Hz hoor je direct als eentje het niet doet.
            Wanneer je de ene dag staat te draaien en alles werkt en letterlijk de dag erna zet je het systeem aan en je hebt totaal geen sub meer lijkt het daar wel sterk op.

            Ik sta een beetje voor een raadsel...


            Nog een heel klein ding wat ik zou kunnen nagaan: een van onze DJ's neemt z'n eigen DJM800 mee. Die dingen staan erom bekend een beetje harder uit te sturen (lees: 18V ofzo).
            Misschien zit daar een probleem, vrijdag eens proberen na te gaan.
            Neem het leven niet te serieus, je overleeft het toch niet...

            Comment

            • PvG
              • Sep 2012
              • 979

              #7
              Met HF bedoel ik 100kHz of hoger. Dat meet je niet met SMAART...
              As ut nie ken zo as ut mot, mot ut mar zo as ut ken.

              Comment

              • renevanh
                • Oct 2004
                • 2371

                #8
                Originally posted by PvG
                Met HF bedoel ik 100kHz of hoger. Dat meet je niet met SMAART...
                Nee, dat is waar, begreep niet dat je zo hoog wilde
                Maar hoe dan wel? Hoe ga ik daar ooit achterkomen?
                Neem het leven niet te serieus, je overleeft het toch niet...

                Comment

                • MusicXtra
                  • Feb 2006
                  • 9316

                  #9
                  Oscilloscoop op de uitgang.
                  Maar eerlijk gezegd vind ik het wat vergezocht.
                  In hoeverre is de amp beveiligd tegen DC op de output?
                  Daar kunnen luidsprekers ook niet heel goed tegen.
                  De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

                  Comment

                  • PvG
                    • Sep 2012
                    • 979

                    #10
                    Idd met een scoop.

                    Zo heel ver gezocht is HF niet: Neem een standaard dj-set met ongebalanceerde tulp verbindingen tussen de apparatuur (soms tot de versterkers toe). Dit is een garantie op aardlussen (hoeft niet altijd een hoorbare brom te geven). Voeg hieraan een versterker of laptop oid met schakelende voeding toe (meestal 100-200kHz) en het feest is compleet.

                    Wat voor amps zijn het? Is de x-over analoog of digitaal? Zijn de verbindingen tussen amps/x-over/mixer gebalanceerd?
                    As ut nie ken zo as ut mot, mot ut mar zo as ut ken.

                    Comment

                    • DJ Antoon
                      • May 2005
                      • 1681

                      #11
                      Originally posted by MusicXtra
                      In hoeverre is de amp beveiligd tegen DC op de output?
                      Daar kunnen luidsprekers ook niet heel goed tegen.
                      Weet je inderdaad zeker dat je eindtrap ok is? DC kan, maar beetje eindtrap is daar tegen beveiligd... Behalve als de uitgangsrelais vastgeplakt zitten...

                      Als het drivers waren geweest, dan was het uitvallen van de netspanning op volle uitsturing ook nog mogelijk, maar bij woofers geloof ik daar niet in...

                      Comment

                      • renevanh
                        • Oct 2004
                        • 2371

                        #12
                        Originally posted by PvG
                        Wat voor amps zijn het? Is de x-over analoog of digitaal? Zijn de verbindingen tussen amps/x-over/mixer gebalanceerd?
                        American Audio V4001+ (zie eerste regel openingspost )
                        X-over is digitaal, 4-Acoustic huismerk apparaat (2 in 6 uit).
                        Alleen CD/Laptop -> DJ mixer (Denon X1100) zijn tulp, vanaf DJ mixer is alles gebalanceerd aangesloten (X1100 -> A&H ZED12 -> 4-Acoustic DS216A -> V4001+).

                        De eindtrap is beveiligd tegen van alles en nog wat, ook DC.
                        Hij werkt prima met mijn eigen subs, qua werking is daar in ieder geval niks mis mee.
                        Neem het leven niet te serieus, je overleeft het toch niet...

                        Comment

                        • MusicXtra
                          • Feb 2006
                          • 9316

                          #13
                          Misschien toch een clippend signaal ingestuurd, hoeft niet persé heel hard te zijn, als de bron al clipt kun je ook op relatief laag volume je subs in rook op laten gaan.
                          Zit er trouwens ook nog een passief filter in?
                          In dat geval is een HF signaal erg onwaarschijnlijk omdat die simpel tegen wordt gehouden door het filter.
                          De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

                          Comment

                          • renevanh
                            • Oct 2004
                            • 2371

                            #14
                            Er zit geen passief filter in de subs.

                            De kans dat een clippend signaal een subje sloopt kan ik heel goed accepteren en wie weet zou dat ook wel eens gebeuren.
                            Het lijkt me alleen zo enorm onwaarschijnlijk dat er dan 4 woofers in een keer weg zijn. Uiteraard, het kan, maar ik wil natuurlijk proberen te voorkomen dat er nu 600,- aan nieuwe woofers uitgegeven wordt en we volgende maand hetzelfde probleem hebben...
                            Neem het leven niet te serieus, je overleeft het toch niet...

                            Comment

                            • MusicXtra
                              • Feb 2006
                              • 9316

                              #15
                              Bij een clippende bron krijgen alle vier de woofers een clippend signaal, niet meer dan logisch dat ze dan ook alle vier in rook op gaan.
                              De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

                              Comment

                              Working...