Juiste Versterker keuze

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • rafaelkips
    • Apr 2015
    • 22

    Juiste Versterker keuze

    Beste Allen,

    Ik heb een vraag omtrent versterker keuze. Ik ben bezig met zelf een geluidset te bouwen en heb wat vragen over de juiste keuze van versterker
    eerste en vooral het is een setje dat mss 6 keer per jaar gebruikt zal worden en niet veel meer, een budget voor echte professionele versterlers heb ik niet.

    Even wat toelichten over de set: Ik ga 2 HOG scoops bouwen met een PD1850/2 erin als sub, 2 ES18BPH met PD186/2 als kick en 2 MT130 Midtop met PD121 en BMS 4550 erin. (dit zijn allemaal designs van freespeakerplans.com)

    - De 1850/2 : "Power Rating" 800 Watt (AES) 8 Ohm
    - De 186/2 : "Power Rating" 700 Watt (AES) 8 Ohm
    - De PD 121 : "Power Rating" 300 Watt (AES) 8 Ohm + BMS 4550 "Power Capacity" 80 Watt (AES)
    ik zou een passieve crossover in de kasten willen gebruiken, wil dit an zeggen dat deze sowieso 4 Ohm worden ?

    Als crossover/limiter is mijn oog gevallen op een DBX Driverack PA + die ik wil aanschaffen.

    Voor elk "niveau" wil ik een aparte versterker gebruiken, dus 3 in totaal.

    Maar hoeveel heb ik vermogen heb ik nu eigenlijk nodig, ik heb begrepen om sowieso extra vermogen te hebben, maar hoeveel is vereist ?

    Zijn de iNukes 6000 een goede keuze, zo schaf ik er dan bijv. 2 aan (1 voor de subs en 1 voor de Midbass)
    Voor de Midtops dacht ik aan een SAE 2000 Xl, heb ergens een promo gevonden online, en leek me wel interessant.

    Wat kunnen jullie mij adviseren ? ik heb een budget van +/- € 380 per versterker.

    Bedankt alvast

    Rafael
  • teunos
    • Feb 2008
    • 352

    #2
    Dus je gaat Hogs bouwen, met vrij dure speakers, hele kick en midtop sectie erboven wat ook echt niet goedkoop gaat worden, maar je wil maximaal 380 euro voor een versterker uitgeven?

    Ook zeg je dat je passieve crossover in de kast wil gebruiken, maar vervolgens heb je het over een driverack als crossover?

    Sorry dat ik het zeg, maar heb je uberhaupt enig idee waar je aan begint?
    ''diamonds are forever''

    Comment

    • rafaelkips
      • Apr 2015
      • 22

      #3
      Beste,

      ik ben hier om wat advies te krijgen en bij te leren, De passieve crossover is enkel voor de midtops om de juiste frequenties naar de PD121's en de 4550's te sturen, of is dit niet nodig ?
      Het klinkt mss onlogisch om zoveel geld aan drivers etc uit te geven om dan vervolgens een goedkope versterker aan te schaffen. maar heb helaas geen centen om nu nog eens zoveel geld uit geven aan versterkers.
      Ik dacht dat de iNukes wel zouden volstaan voor occasioneel gebruik

      Dit is nu de vraag die ik had, is het nodig om zoveel extra vermogen te hebben of kan ik in plaats daarvan beter iets minder zware versterkers kopen van betrouwbaardere merken dan behringer.

      Ik koop liever iets tweedehands van een beter merk, maar wat is de min. aan vermogen dat ik nodig heb, dan kan ik op hopelijk op tweedehands markt iets vinden binnen mijn budget.

      ik ga de volledige set normaal als "één stack" gebruiken, kan ik dan mss beter in bridge mode werken ?

      bedankt voor jullie advies

      Comment

      • teunos
        • Feb 2008
        • 352

        #4
        Originally posted by rafaelkips
        De passieve crossover is enkel voor de midtops om de juiste frequenties naar de PD121's en de 4550's te sturen, of is dit niet nodig ?

        ik ga de volledige set normaal als "één stack" gebruiken, kan ik dan mss beter in bridge mode werken ?
        De midtop die jij voorstelt kan best met een passief crossovertje gedaan worden, maar een goed passief crossover kost ook serieus geld als je het goed wil doen, denk aan 100 euro per kastje. Het sub en kick kan je makkelijk mono draaien, daar hoor je toch geen verschil in stereo beleving. Op een processor met 6 uitgangen kan je dan precies toe. Alleen een extra versterker heb je dan nodig, en dat lijkt me hoe dan ook altijd een betere optie omdat je nu ook fatsoenlijk de juiste delay tussen de PD en de BMS kan regelen.

        één stack, daar neem ik mee aan dat je mono gaat draaien? In dat geval heb je aan 6 uitgangen op je processor zeker voldoende. Koop gewoon een Behringer ultradrive en wees er klaar mee. Tenzij je een xilica XP series processor(veel duurder) gaat kopen is er voor het geld geen betere te vinden. Zoek even op internet, daar is vol en breed bediscussieerd waarom de ultradrive dé budget processor bij uitstek is.

        Bridge mode refereert naar het bruggen van de versterker waardoor één kanaal de positive kant van de sinus, en één kant de negatieve sinus gaat uitversterken. Dit betekent naast het feit dat je dubbel zoveel vermogen op effectief één kanaal hebt, dat je versterker ook op de halve impedantie werkt. Als je dus 2 8Ohm subs op een gebrugde versterker aansluit, staat elk kanaal effectief op 2Ohm te draaien. Dat is iets waar je echt een serieuze versterker voor nodig hebt, en ik zou het over het algemeen gewoon afraden tenzij je weet wat je aan het doen bent en je versterker ook écht 2Ohm stabiel is, wat de meeste niet zijn.

        Verder lijkt het me een leuk setje, mits goed houtwerk en goed ingeregeld in de processor zul je hier vast plezier aan gaan beleven.
        ''diamonds are forever''

        Comment

        • drbeat
          • Jun 2012
          • 671

          #5
          Beste,

          als je de Inuke 6000 versterkers wilt gebruiken kan ik ze van harte aanbevelen voor jou doel en budget. Prima klank en laat in ieder geval de oude zware amps kwa klank ver achter zich. Prima versterker en de Nu versie met processor aan boord werkt en klinkt prima. Kwa klank komt hij best mee met de zogenaamde echte merken amps in het digiamp land. Durf zelfs te zeggen dat er tussen de budget crowns, EV, dynacord of QSC amps de Inuke beter presteert . En kwa service zit t mijn inziens ook wel goed en je hebt drie jaar garantie.

          Het zijn geen powersoften, labgruppe of Crown pro amps.. Maar dat betaal je ook niet. In mijn ogen is behringer voor het bandjes en DJ gebeuren prima spul.. Niet alles natuurlijk, maar ik vind de Inukes en de x32 prima producten voor het geld dat je er voor betaald.

          En wil je echt uitbreiden of het meer gebruiken dan verkoop je de inukes, en koop je een pro amp. Of je spaart door en koopt direct pro. of je bent tevreden met de Inuke amps en draai je daar mee..

          het is jou keuze. Succes.
          Keep up the Humor!! Life here is like the muppetshow.... on topic i present kermit the frog...on the balkoney Stadler and Waldorf....and i am Animal....jehjehjehjehjehhhhhhaaa

          Comment

          • rafaelkips
            • Apr 2015
            • 22

            #6
            Dankjewel voor jullie advies tseunos en drbeat

            Als ik tseunos goed begrijp zou je ipv een passieve crossover om in de kastjes te steken, een extra versterker kopen en alles te regelen via de ultradrive ? een paar beyma passieve crossovers kost me +/- € 150, komt wellicht iets duurder uit met een extra versterker, advies voor een versterker is welkom :-)

            @Drbeat : als ik een ultradrive of dergelijks zou gebruiken is het dan niet zinloos om de DSP variant van de Nuke te gebruiken ?

            Comment

            • drbeat
              • Jun 2012
              • 671

              #7
              Originally posted by rafaelkips
              Dankjewel voor jullie advies tseunos en drbeat

              Als ik tseunos goed begrijp zou je ipv een passieve crossover om in de kastjes te steken, een extra versterker kopen en alles te regelen via de ultradrive ? een paar beyma passieve crossovers kost me +/- € 150, komt wellicht iets duurder uit met een extra versterker, advies voor een versterker is welkom :-)

              @Drbeat : als ik een ultradrive of dergelijks zou gebruiken is het dan niet zinloos om de DSP variant van de Nuke te gebruiken ?
              Dan kun je de gewone inuke kopen....de processor van teunos heb ik hier zelfs te koop voor je als je wil. En voor je horntjes kun je ook de nu 1000 kopen volgens mij..of de 3000.. dat scheelt al. Weer. Of de 4 kanaals inuke op tops en de 6000 op sub...
              Keep up the Humor!! Life here is like the muppetshow.... on topic i present kermit the frog...on the balkoney Stadler and Waldorf....and i am Animal....jehjehjehjehjehhhhhhaaa

              Comment

              • rafaelkips
                • Apr 2015
                • 22

                #8
                Originally posted by drbeat
                Dan kun je de gewone inuke kopen....de processor van teunos heb ik hier zelfs te koop voor je als je wil. En voor je horntjes kun je ook de nu 1000 kopen volgens mij..of de 3000.. dat scheelt al. Weer. Of de 4 kanaals inuke op tops en de 6000 op sub...
                Had begrepen dat de nukes toch niet zo best zouden zijn voor de hogere frequenties ? wat denken jullie hiervan ? of sla ik hier de bal mis...

                Comment

                • MusicXtra
                  • Feb 2006
                  • 9316

                  #9
                  Originally posted by rafaelkips
                  Had begrepen dat de nukes toch niet zo best zouden zijn voor de hogere frequenties ? wat denken jullie hiervan ? of sla ik hier de bal mis...
                  Ja, die sla je mis....
                  De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

                  Comment

                  • rafaelkips
                    • Apr 2015
                    • 22

                    #10
                    Originally posted by MusicXtra
                    Ja, die sla je mis....
                    das duidelijke taal

                    Comment

                    • frederic
                      • Jan 2006
                      • 3511

                      #11
                      Originally posted by rafaelkips
                      Had begrepen dat de nukes toch niet zo best zouden zijn voor de hogere frequenties ? wat denken jullie hiervan ? of sla ik hier de bal mis...
                      In dat budget is em niet te kloppen kwa prijs/ kwaliteit.

                      Comment

                      • drbeat
                        • Jun 2012
                        • 671

                        #12
                        Originally posted by rafaelkips
                        Had begrepen dat de nukes toch niet zo best zouden zijn voor de hogere frequenties ? wat denken jullie hiervan ? of sla ik hier de bal mis...
                        Hij is in alles kwa geluid strakker, helderder en gewoon veeeeel gedetailleerder.. geld voor alle inukes. Hoe ze t doen...goede vraag...maar ze doen het.....

                        Ik zelf heb/had op mijn set eerst een crest vs 1200 amp staan volledig passief gefilterd. Daarna een inuke 300 op de kop getikt met de behringer processor....toen een ab vergelijk gedaan met links de digi behringer en rechts de crest aangestuurd met de processor.....echt een wereld van verschil..... ik was gek op mijn crest....maar na de vergelijking....tja....diep teleur gesteld dat die behringer hem zo in zijn hemd zette.. op alle fronten, laag, mid, hoog....daarna 2 inuke 6000 NU gekocht....omdat de crest en behringer inuke 3000 iets te ligt waren voor mijn speakers op 8 ohm...en ik niet meer budget had voor bv een topamp is het behringer geworden. En daar heb ik totaal geen spijt van gehad.
                        Keep up the Humor!! Life here is like the muppetshow.... on topic i present kermit the frog...on the balkoney Stadler and Waldorf....and i am Animal....jehjehjehjehjehhhhhhaaa

                        Comment

                        • NesCio01
                          • May 2010
                          • 1987

                          #13
                          Als je nog op zoek bent naar een goede 2e hands amp?

                          je hebt een pb!

                          grtz

                          Nes
                          Weest vooral jezelf, er zijn al zoveel anderen!

                          Comment

                          • rafaelkips
                            • Apr 2015
                            • 22

                            #14
                            Originally posted by NesCio01
                            Als je nog op zoek bent naar een goede 2e hands amp?

                            je hebt een pb!

                            grtz



                            Nes
                            Heb op je pb gereageerd, maar had de indruk dat deze niet was verstuurd, heb je die aangekregen ? (2 x geprobeerd)

                            Comment

                            • rafaelkips
                              • Apr 2015
                              • 22

                              #15
                              Zoveel positieve reacties over de nukes, ik denk dat m'n keuze gemaakt is

                              2 x nuke 6000 voor bass en sub
                              1 x nuke 4 -6000 voor Mid Top
                              1 x 6 Kan. Actieve XO

                              komt helemaal goed

                              Comment

                              Working...