Problemen met 100V-geluidsset

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • M.A.W.
    • Feb 2015
    • 3

    Problemen met 100V-geluidsset

    Wie kan mij helpen met het volgende probleem?

    Voor onze tennisclub hebben we een geluidsset aangeschaft om buiten een beetje muziek te draaien en kleine aankondigingen te doen. Het volgende hebben we aangeschaft:

    - 1x DAP PA 303 TU Versterker (link)
    - 2x AUDAC WX502OB Outdoor speaker (link)
    - 2x DAP Luidsprekerkabel 2x1,5mm (ca. 50m per speaker)

    Vanmorgen hebben we de speakers onder een overkapping opgehangen, de luidsprekerkabel via een mantelbuis naar de kantine geleid en in de kantine de versterker geplaatst en aangesloten.

    Het probleem
    De speakers zijn parallel aangesloten, beide speakers hebben een eigen kabel rechtstreeks vanuit de versterker. De 30W versterker heb ik aangesloten op 100 volt (rood in COM, zwart in 100v) en de speakers heb ik ingesteld op 10W/1kOhm.

    Wanneer ik met bovenstaande configuratie muziek draai, ontstaat er al bij een laag volume een enorm overstuurd geluid. Harder zetten heeft helemaal geen zin, dan wordt het alleen maar erger. Ik heb nog even kort overgeschakeld naar 8Ohm, maar dat had geen positief effect.

    Volgens mij doe ik het goed, maar blijkbaar werkt dit niet.
    Wie kan mij hierin adviseren?
  • speakertech
    • Jan 2008
    • 1696

    #2
    Originally posted by M.A.W.
    Wie kan mij helpen met het volgende probleem?

    Voor onze tennisclub hebben we een geluidsset aangeschaft om buiten een beetje muziek te draaien en kleine aankondigingen te doen. Het volgende hebben we aangeschaft:

    - 1x DAP PA 303 TU Versterker (link)
    - 2x AUDAC WX502OB Outdoor speaker (link)
    - 2x DAP Luidsprekerkabel 2x1,5mm (ca. 50m per speaker)

    Vanmorgen hebben we de speakers onder een overkapping opgehangen, de luidsprekerkabel via een mantelbuis naar de kantine geleid en in de kantine de versterker geplaatst en aangesloten.

    Het probleem
    De speakers zijn parallel aangesloten, beide speakers hebben een eigen kabel rechtstreeks vanuit de versterker. De 30W versterker heb ik aangesloten op 100 volt (rood in COM, zwart in 100v) en de speakers heb ik ingesteld op 10W/1kOhm.

    Wanneer ik met bovenstaande configuratie muziek draai, ontstaat er al bij een laag volume een enorm overstuurd geluid. Harder zetten heeft helemaal geen zin, dan wordt het alleen maar erger. Ik heb nog even kort overgeschakeld naar 8Ohm, maar dat had geen positief effect.

    Volgens mij doe ik het goed, maar blijkbaar werkt dit niet.
    Wie kan mij hierin adviseren?
    Eigenlijk zou het gewoon moeten werken.
    Probeer eerst eens of het materiaal in orde is. Dat doe je gewoon door een van de 100 volt luidsprekers met een klein stukje snoer aan te sluiten op de 100 volt aansluiting van de versterker. Het ingestelde vermogen van de speaker, 10 watt, is oke. Je zegt er niet bij wat je geluidsbron is, ik neem aan de tuner.
    Als je een externe cd of ipad aangesloten hebt, dan moet je opletten dat deze niet op een microfooningang zit, anders overstuur je de versterker.

    Als het nu wel goed werkt, dan heb je een kabelfout.
    Overigens hoeft in een 100 volt systeem niet elke luidspreker een aparte draad naar de versterker te hebben. Als dat beter uitkomt, kun je gewoon van de ene naar de andere luidspreker gaan en vervolgens de draad doortrekken naar de versterker.
    Je praat over een overstuurd geluid als de volumeregelaar nog maar een klein eindje open staat. dat is dus niet OK.
    Ik lees wel hoe de test uitgevallen is.

    Overigens doe ik pas 55 jaar aan 100 volt installaties werken, dus een paar dingen heb ik wel gezien.

    Speakertech
    Last edited by speakertech; 28-02-15, 18:15.
    Je mag niet simpel een vraag beantwoorden, uitgaande van wat jij weet, maar wat de vraagsteller (nog meer) niet weet en dat is best lastig...
    ¿ɹooʌ ƃuıssɐdǝoʇ uǝǝ ɹǝıɥ sı

    Comment

    • M.A.W.
      • Feb 2015
      • 3

      #3
      Ok, dank voor de informatie.

      Ik heb de set getest met de (in de versterker ingebouwde) tuner, iPhone via line-ingang en microfoon (AKG). Bij alledrie de soorten kreeg ik het overstuurde geluid.

      De onderdelen heb ik vooraf, toen ik de spullen binnenkreeg, getest met een korte luidsprekerkabel. De kabels zijn ook allemaal nieuw. Het enige verschil is, dat ik bij de test de speakers los van elkaar heb getest en niet tijdens de test in parallel. Zou dit iets uitmaken? En de manier van aansluiten zoals ik heb gedaan is toch ook correct?

      Ik ga morgen wel weer even langs de club om er nog eens naar te kijken.

      Comment

      • Djgertjan
        • Jan 2013
        • 16

        #4
        Beste, heb je op de speakers wel de 100v ingang gepakt??
        en heb je de ingang wel op line Nivo gezet en niet op de microfoon ingang?

        Comment

        • M.A.W.
          • Feb 2015
          • 3

          #5
          Ja, de speakers staan volgens mij goed. Ze hebben de volgende opties:
          - 10W / 1000 Ohm
          - 20W / 500 Ohm
          - 40W / 250 Ohm
          - 8 Ohm

          de speakers staan nu op 10W, dat lijkt mij de juiste. Voor de line-ingang heb ik de rca-inputs gebruikt, dus daar kan ik niets aan regelen. Versterker is 30W, dus moet dit aan kunnen.

          Kan ik nog andere opties op de speaker of versterker gebruiken?

          Comment

          • speakertech
            • Jan 2008
            • 1696

            #6
            Originally posted by M.A.W.
            Ja, de speakers staan volgens mij goed. Ze hebben de volgende opties:
            - 10W / 1000 Ohm
            - 20W / 500 Ohm
            - 40W / 250 Ohm
            - 8 Ohm

            de speakers staan nu op 10W, dat lijkt mij de juiste. Voor de line-ingang heb ik de rca-inputs gebruikt, dus daar kan ik niets aan regelen. Versterker is 30W, dus moet dit aan kunnen.

            Kan ik nog andere opties op de speaker of versterker gebruiken?
            Probeer de versterker eens met een gewone speaker van 8 ohm, op de 8 ohm aansluiting. Als het dan ook niet goed klinkt is de versterker wellicht stuk, dat komt echt wel voor bij nieuwe apparatuur.

            Speakertech
            Je mag niet simpel een vraag beantwoorden, uitgaande van wat jij weet, maar wat de vraagsteller (nog meer) niet weet en dat is best lastig...
            ¿ɹooʌ ƃuıssɐdǝoʇ uǝǝ ɹǝıɥ sı

            Comment

            • salsa
              • Jan 2007
              • 1315

              #7
              De 30W versterker heb ik aangesloten op 100 volt (rood in COM, zwart in 100v) en de speakers heb ik ingesteld op 10W/1kOhm.

              De COM is dus neutraal en de bedrading moet dus zwart zijn, de 100V aansluiting is de plus(+) dat kan dus verklaren waarom het niet lekker klinkt!! Draai de bedrading eens om!
              [FONT=Arial]No trees were harmed in the writing of the e-mail, but millions of electrons were terribly inconvenienced[/FONT][FONT=Arial].[/FONT]

              Comment

              • speakertech
                • Jan 2008
                • 1696

                #8
                Originally posted by salsa
                De 30W versterker heb ik aangesloten op 100 volt (rood in COM, zwart in 100v) en de speakers heb ik ingesteld op 10W/1kOhm.

                De COM is dus neutraal en de bedrading moet dus zwart zijn, de 100V aansluiting is de plus(+) dat kan dus verklaren waarom het niet lekker klinkt!! Draai de bedrading eens om!
                Het verwisselen van de luidsprekerdraden op de versterkeraansluiting heeft geen enkele invloed op de weergavekwaliteit, zeker niet met maar één luidspreker. De fase is 180 graden gedraaid, maar dat maakt bij één luidspreker helemaal niet uit. Pas bij meer luidsprekers kun je er last van hebben, als een of meer luidsprekers t.o.v. elkaar in tegenfase staan. De basweergave kan minder zijn en ook de oriëntatie waar het geluid vandaan komt gaat in de mist.
                De kleur van de bedrading is handig voor het aansluiten in de juiste fase. Over de kleuren is weinig afgesproken. Soms wordt de donkerste kleur als fase betiteld. In het geval van rood/zwart, wordt zwart meestal aangesloten op de common aansluiting (COM, of "0") en rood op de 8 ohm, 70 of 100 volt tap (+, 8ohm, 70V of 100V).
                Je eerste test voor montage met een luidspreker klonk het toen wel OK?
                Probeer dat ook met twee luidsprekers, dat mag in het geheel niet uitmaken. Twee luidsprekers van 10 watt op een 100 volt installatie is prima.
                Als het dan goed werkt, meet dan eens de twee draden naar buiten door met een ohmmeter, of daar wellicht sluiting in zit. Er zou bijvoorbeeld een spijkertje doorheen gejast kunnen zijn.

                Speakertech
                Last edited by speakertech; 02-03-15, 11:24. Reason: Tikfoutjes
                Je mag niet simpel een vraag beantwoorden, uitgaande van wat jij weet, maar wat de vraagsteller (nog meer) niet weet en dat is best lastig...
                ¿ɹooʌ ƃuıssɐdǝoʇ uǝǝ ɹǝıɥ sı

                Comment

                • e-sonic
                  • Aug 2004
                  • 329

                  #9
                  Wat is de luisterafstand, haalbare geluidsdruk is in de buitenlucht niet hoog, en met pratende mensen op het terras is de bruikbare afstand laag.
                  Trainingen, STIPA/SPL meetsystemen, verhuur evenement log systemen en meetmicrofoons in type 1 en 2

                  Comment

                  • speakertech
                    • Jan 2008
                    • 1696

                    #10
                    Originally posted by e-sonic
                    Wat is de luisterafstand, haalbare geluidsdruk is in de buitenlucht niet hoog, en met pratende mensen op het terras is de bruikbare afstand laag.
                    TS gaf aan dat het geluid al bij laag volume reeds sterk overstuurd is. 30 watt is buiten inderdaad niet erg veel, maar toch wel bruikbaar. Bij sportdagen wil men vaak ook geluid op het terras van de kantine. Daarvoor gebruik ik de bekende tonnetjes, twee stuks, in dit geval van het Spaanse merk Optimus. Ze zijn 20 watt elk, niet bijster veel, maar ruim voldoende. Het niveauverschil met twee luidsprekers van 10 watt is in theorie 3dB (zeer afhankelijk van de gevoeligheid van de luidsprekers) Zou dus voor een terras als achtergrondmuziek goed moeten werken.

                    Edit: De gevoeligheid van de aangegeven luidsprekers is net bijster hoog SPL 87dB/m/1W. Dat is een normale waarde voor een huiskamer boxje. Voor omroep en dergelijke komen luidsprekers met 96dB/m en meer in aanmerking. Dat scheelt bijna 10dB en dat merk je wel. Een tweewegsysteem kan prima vervangen worden door een gevoeliger exemplaar met bijv een dubbelconus luidspreker.
                    Luidsprekers met hifi kwaliteiten heb ik op buiten zelden goed horen klinken. Meestal veel te schril.
                    Kijk hier eens:http://www.toa.de/asp/catalogue/prod...dcode=CS-154BS

                    Iets gevoeliger, en hoger belastbaar:http://www.toa.de/asp/catalogue/prod...rodcode=CS-304

                    of hier



                    Om hifi in de openlucht te bedrijven, heb je echt wel wat meer nodig als 20 watt.



                    Speakertech
                    Last edited by speakertech; 03-03-15, 13:32.
                    Je mag niet simpel een vraag beantwoorden, uitgaande van wat jij weet, maar wat de vraagsteller (nog meer) niet weet en dat is best lastig...
                    ¿ɹooʌ ƃuıssɐdǝoʇ uǝǝ ɹǝıɥ sı

                    Comment

                    • speakertech
                      • Jan 2008
                      • 1696

                      #11
                      Jammer dat M.A.W. niets meer laat horen. Altijd leerzaam om te horen hoe een probleem opgelost is.

                      Speakertech
                      Je mag niet simpel een vraag beantwoorden, uitgaande van wat jij weet, maar wat de vraagsteller (nog meer) niet weet en dat is best lastig...
                      ¿ɹooʌ ƃuıssɐdǝoʇ uǝǝ ɹǝıɥ sı

                      Comment

                      Working...