hoe iec (euro) stekker aansluiten

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • gotijnvissers
    • Dec 2013
    • 32

    hoe iec (euro) stekker aansluiten



    ik wil graag mijn gekleurde gloeilampen aansluiten op de showtec chasy mkii
    nu zit er een gewone schuko stekker aan maar dat past niet dus moet er een iec aan de kabel komen B

    maar hoe moet ik de draad aansluiten aansluiten op de iec stekker
    het is niet geaard en volgensmij is E de aarde dus die kan ik gwn vrijlaten toch ?
    maar nu moet de bruine draad aan de N en de blauwe aan de L of andersom ??

    alvast bedankt
    groetjes tijn
  • NesCio01
    • May 2010
    • 1987

    #2
    Bijna zoals je zegt:
    Blauw = N
    Bruin = L
    Br/Gl= E

    Ik zou toch kiezen voor iets met aarde, wel zo veilig.

    Grtz

    Nes
    Last edited by NesCio01; 27-06-14, 23:14.
    Weest vooral jezelf, er zijn al zoveel anderen!

    Comment

    • MusicXtra
      • Feb 2006
      • 9316

      #3
      Originally posted by NesCio01

      Ik zou toch kiezen voor iets met aarde, wel zo veilig.

      Grtz

      Nes
      Wat valt er aan een gloeilamp te aarden dan?
      De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

      Comment

      • PvG
        • Sep 2012
        • 979

        #4
        Ipv de steker van de kabel af te knippen (gaat om een lampen prikkabel toch?), zou ik verloopjes maken van iec-male naar female-shucko. Deze verloopjes kun je dan gewoon netjes 3-aderig aansluiten met 1.5mm2 kabel.
        As ut nie ken zo as ut mot, mot ut mar zo as ut ken.

        Comment

        • drbeat
          • Jun 2012
          • 671

          #5
          Originally posted by MusicXtra
          Wat valt er aan een gloeilamp te aarden dan?
          de lamp zo los natuurlijk niets.....maar wel aan de behuizing cq het armatuur....net als de rest van alle elektrische apparaten....toch???
          Keep up the Humor!! Life here is like the muppetshow.... on topic i present kermit the frog...on the balkoney Stadler and Waldorf....and i am Animal....jehjehjehjehjehhhhhhaaa

          Comment

          • gotijnvissers
            • Dec 2013
            • 32

            #6
            hoi

            hier een paar fotos voor meer informatie



            er zitten gewoon fittingen in en daar heb ik zelf draad aangemaakt
            het zijn 8 lampen maar het looplicht is 4 kanaals dus ik heb de 1ste en de 2de aan elkaar gedaan en de 3de aan de 4de enz.
            dus uiteindelijk heb ik 4 kabels waar dan die iec stekkers aan moeten komen.
            nu heb ik ook de vraag heb ik het bij de fittingen wel goed aangesloten ??
            bij de fittingen zit de bruine draad aan de dan buitekant ja weet niet hoe ik het moet uitleggen uhhmm
            de bruine draad zit aan de huls van de lamp en de blauwe aan het onderste puntje .

            Er valt idd niks te aarden want de kast is van hout ....

            nog een vraagje ..
            maakt het eigelijk wel uit welke kleur je waar doet want als je ze in het stopkontact duwt dan kan dat op 2 manieren das dus dan toch wisselspanning stuurt die 4 kanaals looplicht dan ook geen wisselspanning uit ??

            bedankt voor jullie snelle reacties

            Comment

            • PvG
              • Sep 2012
              • 979

              #7
              Euh... verder gaan op eigen risico!
              Geen trekontlastingen, losse aders, vast ook geen aderhulzen, enz enz.
              Vraag een elektromonteur hulp!
              As ut nie ken zo as ut mot, mot ut mar zo as ut ken.

              Comment

              • gotijnvissers
                • Dec 2013
                • 32

                #8
                Heeft er mischien iemand antwoord op mijn vragen ??

                Comment

                • djspeakertje
                  • Oct 2008
                  • 1912

                  #9
                  Het beste antwoord heb je van PvG gekregen.


                  Daan
                  I met a man with a dollar, we exchanged dollars, I still had a dollar.
                  I met a man with an idea, we exchanged ideas, now we each had two ideas.

                  Comment

                  • speakertech
                    • Jan 2008
                    • 1696

                    #10
                    Originally posted by gotijnvissers
                    hoi

                    hier een paar fotos voor meer informatie



                    er zitten gewoon fittingen in en daar heb ik zelf draad aangemaakt
                    het zijn 8 lampen maar het looplicht is 4 kanaals dus ik heb de 1ste en de 2de aan elkaar gedaan en de 3de aan de 4de enz.
                    dus uiteindelijk heb ik 4 kabels waar dan die iec stekkers aan moeten komen.
                    nu heb ik ook de vraag heb ik het bij de fittingen wel goed aangesloten ??
                    bij de fittingen zit de bruine draad aan de dan buitekant ja weet niet hoe ik het moet uitleggen uhhmm
                    de bruine draad zit aan de huls van de lamp en de blauwe aan het onderste puntje .

                    Er valt idd niks te aarden want de kast is van hout ....

                    nog een vraagje ..
                    maakt het eigelijk wel uit welke kleur je waar doet want als je ze in het stopkontact duwt dan kan dat op 2 manieren das dus dan toch wisselspanning stuurt die 4 kanaals looplicht dan ook geen wisselspanning uit ??

                    bedankt voor jullie snelle reacties
                    Als stekers omkeerbaar zijn, maakt het niet zoveel uit.
                    Fittingen in vaste installatie horen correct aangesloten te zijn, dus de bruine of zwarte ader op het centrale punt van de fitting en de blauwe ader op de zijaansluiting. Maakt voor de werking hier niet uit, maar het gaat erom hoe het hoort te zijn.
                    Aan de lampen horen stekers met pennen en niet de contrauitvoering als op de foto.
                    Zoals eerder gezegd is de bedrading een regelrechte puinhoop.

                    Speakertech
                    Last edited by speakertech; 28-06-14, 14:53.
                    Je mag niet simpel een vraag beantwoorden, uitgaande van wat jij weet, maar wat de vraagsteller (nog meer) niet weet en dat is best lastig...
                    ¿ɹooʌ ƃuıssɐdǝoʇ uǝǝ ɹǝıɥ sı

                    Comment

                    • NesCio01
                      • May 2010
                      • 1987

                      #11
                      Bij wisselspanning maakt het idd niet uit, maar zoals
                      al geschreven, er is nu eenmaal een standaardisering.

                      Dat geldt dus ook en zeker voor hoe je je power aanvoert.
                      Kijk naar een verlengkabel, het mannetje gaat in de wand(contactdoos)
                      in het vrouwtje kun jij het mannetje van je lamp, senseo, stofzuiger steken
                      (het heet ook een steker, geen stekker).

                      Wat jij nu gaat doen is met een steker waar power op staat naar het vrouwtje.
                      Dat is regelrecht vragen om problemen, want als je de pinnen van de steker
                      aanraakt..........
                      Misschien weet je zelf wel precies hoe je het aangesloten hebt, maar morgen
                      komt er een ander.........

                      Suc6

                      Grtz

                      Nes
                      Last edited by NesCio01; 29-06-14, 21:16.
                      Weest vooral jezelf, er zijn al zoveel anderen!

                      Comment

                      • VrijeVogel
                        • Nov 2013
                        • 107

                        #12
                        Denk dat TS de verkeerd afbeelding gekozen heeft, aangezien in de showtech male euro connectors aangesloten dienen te worden.

                        Maar TS is wat zuinig geloof ik, er zijn fatsoenlijk par cans te vinden voor E27 fittingen, ik zal geen hint geven hoe je ze zelf maakt. Netjes de draadjes in de fitting, geen blote aders, draden door een plintgootje geleiden etc...

                        Staat ook een stuk netter en professioneler.

                        Comment

                        • vasco
                          • Oct 2003
                          • 2567

                          #13
                          Mijn advies is dit topic op slot en de TS gaat naar iemand met verstand van zaken voordat er dode of gewonde vallen of brand door onkunde. Dit is geen spelletje, leer je niet even op een forum of internet. Technische opleidingen zijn er niet zomaar.

                          Mijn antwoord vind TS vast niet leuk maar ik draag niet bij aan potentiele gevaarlijke projecten en dat is voor TS en zijn omgeving eigen bestwil.

                          Comment

                          • VrijeVogel
                            • Nov 2013
                            • 107

                            #14
                            Draaf je niet een beetje door? Als je een vogel niet leert vliegen, zal die altijd blijven fladderen....
                            De een heeft alleen wat meer talent dan de ander....

                            Misschien zouden we het ook kunnen aanreiken en kijken hoe daarop gereageerd wordt, allicht dat TS het licht letterlijk nog ziet.

                            Comment

                            • MusicXtra
                              • Feb 2006
                              • 9316

                              #15
                              Originally posted by VrijeVogel
                              Draaf je niet een beetje door? Als je een vogel niet leert vliegen, zal die altijd blijven fladderen....
                              De een heeft alleen wat meer talent dan de ander....
                              Ja en nee, werken aan elektra en elektronica zonder kennis kan levensgevaarlijk zijn, doe je dat lekker thuis aan je eigen spullen dan is er alleen risico voor de persoon zelf en zijn gezin.
                              Doe je dat aan spullen die voor publieke evenementen worden gebruikt dan kunnen de risico's wel erg groot worden. En als je dan op zoek bent naar kennis, dan is een forum als dit niet de juiste plek om die kennis op te doen wanneer er nog niet eens een basis aanwezig is.
                              Wanneer iemand vraagt of een aardlek bij 10 of 30 mA af moet schakelen of vraagt met welke tang hij zijn adereindhulsjes moet krimpen is dat wat anders dan de vraag die hier gesteld wordt omdat uit de vraagstelling al snel blijkt dat er voldoende basiskennis aanwezig is om verantwoord te werk te gaan. Die vragen kunnen dan ook beantwoord worden.
                              De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

                              Comment

                              Working...