Defect raken geluidsinstallatie

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • bmwdennis
    • Jan 2014
    • 3

    Defect raken geluidsinstallatie

    Hallo,

    Ik zit met een dilemma en dat is dat bij ons de muziekinstallatie defect is geraakt. Wij hebben een optochtswagen/carnavalswagen waarbij we de muziek in eigen beheer hebben. Dit geluidssetje hebben we pas tweedehands gekocht. Echter ging het de afgelopen optocht niet zoals we gehoopt hadden. 5 Van de speakers uit de 215XT subwoofers waren overleden. En van de werkende subwoofers was er een schrapend geluid te horen. Voordeel van de 215XT is dat de magneet eraf kan en kwamen we erachter dat het schuim tussen de luchtspleet is gekomen. Dit verwijderd en ze spelen weer als nieuw. De andere defecte speakers zijn vervangen door een gebruikt exemplaar.

    Hieronder de opstelling:


    Specificaties:
    Mengpaneel: Reloop RMX 300 BPM
    Crossover: Behringer CX3400
    Versterkers: QSC MX3000a
    2* 825W @ 8ohm
    2* 1250W @ 4 ohm
    2* 1600W @ 2ohm
    Bridge: 2400W @ 8ohm
    3200W @ 4ohm

    Subwoofers: 4* Peavey HiSys 3
    215XT met 2*1505-8 blackwidow speakers
    Geen filter
    700W Continu @ 4 ohm
    1400w Program @ 4 ohm

    Toppers: 4* Peavey HiSys 3
    700W Continu @ 4 ohm
    1400w Program @ 4 ohm
    2* Oude type? Klinkt veel hoger.
    2* Nieuwe type? Meer FullRange

    Tevens bij beide type de kantelfrequenties van het filter doorgemeten. Wijken behoorlijk af van elkaar. Lijkt origineel. Bij de oude types zijn wel de tweeters vervangen door kleinere en is de ruimte die over is opgevuld.
    Dit alles word gevoed door een grote aggregaat met een vermogen van ongeveer 40 kVA.

    Nu wil ik natuurlijk niet weer dat dit ons overkomt, en is me vraag of het misschien door het draaien op 2ohm kan komen. Of het komt doordat onze wagen te erg te keer gaat dat de boxen hier erg aan te leiden hebben. De versterkers hebben minimaal in de clip gedraaid en alles stond strak afgeregeld met de crossover.
    Wat denken jullie? Hebben jullie nog suggesties?
    Last edited by bmwdennis; 19-01-14, 14:22.
  • MusicXtra
    • Feb 2006
    • 9316

    #2
    Alles op 2 Ohm draaien en dan ook nog aan het clippen, daarmee zit je al op de rand van de krant.
    Zou beide MX3000's op het sub inzetten en er 2 versterkers bij kopen om de toppen mee te voeden.
    Daarmee staat de hele set op 4 Ohm en wordt alles niet meer maximaal belast.
    De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

    Comment

    • bmwdennis
      • Jan 2014
      • 3

      #3
      Originally posted by MusicXtra
      Alles op 2 Ohm draaien en dan ook nog aan het clippen, daarmee zit je al op de rand van de krant.
      Zou beide MX3000's op het sub inzetten en er 2 versterkers bij kopen om de toppen mee te voeden.
      Daarmee staat de hele set op 4 Ohm en wordt alles niet meer maximaal belast.
      Met minimaal bedoel ik echt heel minimaal.

      Dan gaan we toch kijken of we versterkers die minimaal 700W kunnen draaien op 4 ohm. Echter is mijn voorkeur naar QSC en deze behoorlijk prijzig zijn wanneer je er 2 wilt. Vandaar de keuze om op 2 ohm te draaien.

      Echter kan ik niet verklaren dat de speakers hier de dupe van worden. De versterker draait wel op zijn maximale vermogen, maar dit mag naar mijn idee geen invloed hebben op de speakers.

      Comment

      • MusicXtra
        • Feb 2006
        • 9316

        #4
        Een luidspreker kan erg veel hebben zolang het maar een onvervormd signaal is, op het moment dat je versterker gaat clippen krijgt de luidspreker het al snel erg moeilijk.
        Een versterker die met 2 Ohm belast wordt zal eerder clippen omdat de voeding maximaal belast wordt.
        Steeds je speakers vervangen is al snel duurder dan twee versterkers bijkopen.
        De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

        Comment

        • sandro
          • Jan 2014
          • 1

          #5
          hallo ik heb een probleem en ik hoop dat jullie mij kunnen helpen,

          mijn studio monitoren stonden op 220volt en ik had ze eens op 120 volt gezet en nu werken ze niet meer.
          kan iemand mij helpen ?
          alvast bedankt

          sandro

          Comment

          • bmwdennis
            • Jan 2014
            • 3

            #6
            Originally posted by sandro
            hallo ik heb een probleem en ik hoop dat jullie mij kunnen helpen,

            mijn studio monitoren stonden op 220volt en ik had ze eens op 120 volt gezet en nu werken ze niet meer.
            kan iemand mij helpen ?
            alvast bedankt

            sandro
            Zou je daarvoor een apart topic kunnen maken, zo blijft mijn topic schoon met gerelateerde reacties. bvd

            Comment

            • djspeakertje
              • Oct 2008
              • 1912

              #7
              Sandro, je moet inderdaad een apart topic aanmaken hiervoor, maar ik zal je toch even helpen:
              Je speakers zijn zeer waarschijnlijk kapot. 120 Volt is ongeveer de helft van de spanning die er hier in Nederland uit het stopcontact komt, en dat is dodelijk voor de voedingen en versterkers in je monitoren. Je kan altijd kijken of er een zekering kapot is, maar de kans is klein, want een zekering is alleen een overstroombeveiliging en hoort niet te reageren op een te laag voltage.
              Hopelijk heb je nog garantie, zoniet zou ik door een reparateur laten kijken wat de kosten zijn en of dat de moeite is.

              Lesje geleerd: Van dat soort schakelaars blijf je af tenzij je weet waar je mee bezig bent.


              Daan
              I met a man with a dollar, we exchanged dollars, I still had a dollar.
              I met a man with an idea, we exchanged ideas, now we each had two ideas.

              Comment

              • vasco
                • Oct 2003
                • 2567

                #8
                Ergens past de vraag van Sandro wel een beetje in dit (hoe sloop ik mijn spullen) topic. De een zit aan knopjes waarvan die niet weet wat hij heeft gedaan. Garantie waar djspeakertje op doelt zal je dan ook niet kunnen claimen, eigen schuld dikke bult. Monitoren doorgebrand en dat word waarschijnlijk nieuwe kopen.

                De TS zelf gaat een set op 2 ohm toch heel minimaal laten clippen. Ook hier tekenen van "niet geremd door enige kennis". Geef het geld uit aan een extra versterker. Is met de tijd goedkoper dan steeds speakers vervangen. Carnaval/optocht wagen, volumes en op 2 ohm willen draaien om geld te besparen gaan niet samen.

                Comment

                • Outline
                  • Feb 2006
                  • 1434

                  #9
                  Daarnaast: 150Hz voor een sub is ook wel erg hoog...

                  Comment

                  • MusicXtra
                    • Feb 2006
                    • 9316

                    #10
                    Als je dan persé op 2Ohm wilt draaien belast dan van iedere versterker 1 kanaal met sub en 1 kanaal met de toppen, nu heeft de versterker op de subs het wel heel erg zwaar.
                    De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

                    Comment

                    • drbeat
                      • Jun 2012
                      • 671

                      #11
                      boven alle opmerkingen alhier...je gebruikt er ook nog een arregraat en de meeste kennen niet zo constante strakke voeding met soms pieken en dalen. heb hierdoor vele setjes uit zien fikken door bv de aftakas te gebruiken als aandrijving..

                      denk ook zeker dat het een opeenstapeling is zan factoren..

                      zorg er dus ook voor dat je een goede spanningsbeveiliging hebt voor je geluidsketen.. http://www.furmansound.com/index.php?div=03 een voorbeeldje maar super belangrijk...

                      Ik zelf heb gelukkig nooit stukken gehad gelukkig maar leuk is anders...
                      overgens gebruik ik een tweetal apc's uit een vernieuwd datacenter..toen we ze kregen stonden ze er net twee maanden.
                      Dat werkt ook heerlijk.. en lachen...hebben in het verleden stroomuitval gehad tijdens een optreden..lamp ging in de kroeg uit maar wij speelde versterkt gewoon door...
                      Keep up the Humor!! Life here is like the muppetshow.... on topic i present kermit the frog...on the balkoney Stadler and Waldorf....and i am Animal....jehjehjehjehjehhhhhhaaa

                      Comment

                      • jeroenw
                        • Dec 2003
                        • 216

                        #12
                        Originally posted by bmwdennis
                        Hallo,


                        2* 825W @ 8ohm
                        2* 1250W @ 4 ohm
                        2* 1600W @ 2ohm
                        Bridge: 2400W @ 8ohm
                        3200W @ 4ohm

                        Subwoofers: 4* Peavey HiSys 3
                        215XT met 2*1505-8 blackwidow speakers
                        Geen filter
                        700W Continu @ 4 ohm
                        1400w Program @ 4 ohm

                        Toppers: 4* Peavey HiSys 3
                        700W Continu @ 4 ohm
                        1400w Program @ 4 ohm
                        Een heeeel simpele oplossing die de mensen naast/achter/voor je wagen ook perfect vinden:
                        De schuif maar half open zetten, dus minder herrie maken...
                        \"Kost een par centen maar dan hedduh ok wa!\"

                        Comment

                        Working...