Einde huidige luidspreker technologie in zicht?

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • SPS
    • Mar 2004
    • 1662

    Einde huidige luidspreker technologie in zicht?

    Er is een gel ontwikkeld met nanopartikels die magnetisch zijn.
    En daarmee kunnen membramen worden gemaakt die dus magnetisch zijn.

    Dus geen moving coil speakers meer zoals nu, maar moving magnet speakers (in iedere gewenste vorm en zonder zware magneet!)

    Zie het artikel in InAvate http://www.inavateonthenet.net/artic...ntent=#kth+top


    Dus WEG met al die loodzware bananen! Eindelijk
    Geluid doen is leuk, maar licht ontwerpen is pas Echt leuk!
  • drbeat
    • Jun 2012
    • 671

    #2
    Dat is zo maar mogelijk. Je ziet dat het in de huiskamer al meerdere toepassingen gevonden heeft. In de tv's van tegenwoordig zitten ze er al in. En er zijn zelfs Hi eind HIFI luidsprekersystemen die dit al in zich hebben. (B&O,enz.)

    Problematiek is wel dat wil je een bepaalde frequentie goed wil weergeven je ook veel lucht moet verplaatsen voor een bepaalde geluidsdruk en je dat haast niet lukt met deze systemen.

    Pas was er ook een filmpje bij How Its Made op Discovery over het bouwen van deze luidsprekersystemen in een zuilluidspreker.Zeer interessant alleen zie je dat deze systemen met niet al te hoge wattages werken.

    Het is er, maar je ziet dat deze systemen nog in ontwikkeling zijn en je kunt wel vaststellen dat de critici toch terugvallen op een ander systeem bij je tv om t geluid weer te geven. (zie de Bose tv systemen)
    Puur omdat het eigenlijk niet echt klinkt... heb zelf ook zo'n platte tv, en niet de minst goedkope en die staat gewoon aangesloten op het Sony systeem omdat dit nog redelijk acceptabel is en verstaanbaar.
    Keep up the Humor!! Life here is like the muppetshow.... on topic i present kermit the frog...on the balkoney Stadler and Waldorf....and i am Animal....jehjehjehjehjehhhhhhaaa

    Comment

    • hardstyle
      • Jan 2010
      • 427

      #3
      Misschien zullen er meerdere teruggekoppelde systemen op de markt komen in de toekomst?
      Hiermee bedoel ik een meet en regelsysteem, waarbij bijv. een versnellingssensor op de conus word geplaatst en het regelsysteem er voor moet gaan zorgen dat bij elke frequentie hetzelfde SPL is in het gebied waarbij deze werkt.
      Zo ben ik momenteel bezig op school met zo'n systeem te ontwerpen met nog een aantal klasgenoten als project.
      Zou dit een toegepaste techniek kunnen zijn????

      Comment

      • RonaldH
        • Aug 2009
        • 274

        #4
        Originally posted by hardstyle
        Misschien zullen er meerdere teruggekoppelde systemen op de markt komen in de toekomst?
        Hiermee bedoel ik een meet en regelsysteem, waarbij bijv. een versnellingssensor op de conus word geplaatst en het regelsysteem er voor moet gaan zorgen dat bij elke frequentie hetzelfde SPL is in het gebied waarbij deze werkt.
        Zo ben ik momenteel bezig op school met zo'n systeem te ontwerpen met nog een aantal klasgenoten als project.
        Zou dit een toegepaste techniek kunnen zijn????
        Lijkt wel op het Motional Feedback Systeem van Philips...
        Er is meer te koop dan je betalen kunt

        Comment

        • MusicXtra
          • Feb 2006
          • 9316

          #5
          Powersoft heeft al een dergelijk systeem met het IPAL, samen met een door B&C ontwikkelde 18 en 21" driver.
          Systeem werkt met een druksensor in de frontplaat welke terugkoppelt naar de amp module.
          In feite dus ook een afgeleide van het Philips MFB systeem, dat was overigens volledig analoog.
          Geweldig systeem dat helaas te duur was om een succes te worden.
          De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

          Comment

          • hardstyle
            • Jan 2010
            • 427

            #6
            Zoiets heb ik ook meegekregen. Maar in feite hoeft het geen duur systeem te zijn, in het geval van mij en de projectgroep zullen wij alles ook analoog maken op de beveiligingen na dan, deze zullen wel geprogrammeerd worden met iets richting een ATMega32a microcontroller. Het enige wat je nodig hebt is de sensorschakeling en regelschema met filters.
            Zo'n druksensor is in principe hetzelfde idee achter het geheel.
            Is PA daarvoor misschien te grootschalig?

            Comment

            • jeroenw
              • Dec 2003
              • 216

              #7
              Hoi Hardstyle

              Als je toch met een uC aan de gang gaat is helemaal digitaal wel een leuke oplossing. Je kunt dan nl ook nog niet lineariteiten en filtercurves toevoegen op dingen te compenseren. Als je dat allemaal analoog wil bouwen, das een hel.
              \"Kost een par centen maar dan hedduh ok wa!\"

              Comment

              • showband
                • May 2001
                • 4524

                #8
                Originally posted by hardstyle
                Misschien zullen er meerdere teruggekoppelde systemen op de markt komen in de toekomst?
                Hiermee bedoel ik een meet en regelsysteem, waarbij bijv. een versnellingssensor op de conus word geplaatst en het regelsysteem er voor moet gaan zorgen dat bij elke frequentie hetzelfde SPL is in het gebied waarbij deze werkt.
                Zo ben ik momenteel bezig op school met zo'n systeem te ontwerpen met nog een aantal klasgenoten als project.
                Zou dit een toegepaste techniek kunnen zijn????
                google op "sense aansluiting"
                lekker belangrijk!

                Comment

                • DJ Antoon
                  • May 2005
                  • 1681

                  #9
                  Originally posted by jeroenw
                  Als je dat allemaal analoog wil bouwen, das een hel.
                  En digitaal misschien nog wel erger...
                  Vergeet niet dat analoog redelijk snel is. Als je het om gaat zetten naar digitaal dan zit je altijd met een vertraging, dan je processing nog, kost ook tijd.
                  Tot welke frequentie wil je het laten werken? Voordat je het weet heb je een oscillator gebouwd...

                  Comment

                  • SPS
                    • Mar 2004
                    • 1662

                    #10
                    Originally posted by DJ Antoon
                    En digitaal misschien nog wel erger...
                    Vergeet niet dat analoog redelijk snel is. Als je het om gaat zetten naar digitaal dan zit je altijd met een vertraging, dan je processing nog, kost ook tijd.
                    Tot welke frequentie wil je het laten werken? Voordat je het weet heb je een oscillator gebouwd...
                    Welnee, met de nieuwe nanotechnologie wordt alles veel sneller. sneller dan ik kan typen tenminste
                    Kijk maar eens hoeveel MIPS (mega instructies per second) de nieuwste processoren kunnen ophoesten.
                    Kon je 4 jaar geleden alleen nog maar van dromen.

                    Kijk eens hoe de miniaturisering van electronica zich voltrekt. Bijv. 64 GByte in een micro SD kaartje.
                    Kun je je daar nog een voorstelling van maken? 64.000.000.000 x 8 bits op zo'n oppervlakte (4 mm2?)

                    En dan een leessnelheid van 100.000.000 bytes per second!

                    maw, wat nu nog een utopie is, is morgen werkelijkheid. Dan meten we latency in uSec !!
                    Ofwel een stukje korter dan jouw gehoorgang of de tijd die het menselijk brein nodig heeft om überhaupt iets gewaar te worden!

                    Lang leve de toekomst, en investeer niet meer in huidige technologie dan beslist noodzakelijk voor je business now!
                    Geluid doen is leuk, maar licht ontwerpen is pas Echt leuk!

                    Comment

                    • laserguy
                      • Jun 2003
                      • 2755

                      #11
                      En dan zien we dat iedereen een dure studio zet met alles superduur, supernieuw en superdigitaal maar dan blijkt het allemaal voor geen meter te klinken en dus sturen we het eindsignaal dan door een analoge tape compander om het beter te laten klinken. Jawel.
                      Beware! To touch these wires is instant death. Anyone found doing so will be prosecuted.

                      Comment

                      • Gast1401081
                        • Mar 2001
                        • 7999

                        #12
                        Originally posted by laserguy
                        ….. dus sturen we het eindsignaal dan door een analoge tape compander om het beter te laten klinken. Jawel.
                        Absoluut ! Sterker nog , we gaan weer naar buizen-computers!

                        Comment

                        • DJ Antoon
                          • May 2005
                          • 1681

                          #13
                          Originally posted by SPS
                          Welnee, met de nieuwe nanotechnologie wordt alles veel sneller. sneller dan ik kan typen tenminste
                          Lang leve de toekomst, en investeer niet meer in huidige technologie dan beslist noodzakelijk voor je business now!
                          Tja sneller als je kunt typen, daar is niet veel voor nodig...

                          Natuurlijk gaan ontwikkelingen snel, maar als ik dan atmega32 lees... Die is er toch al weer een tijdje.

                          Je moet wel maximaal investeren, rutte vind dat en de fabrikanten ook, want de nieuwe ontwikkelingen worden nog steeds gefinancierd uit de omzet van de vorige generatie. Anders is moore dadelijk less.

                          Comment

                          • Gast1401081
                            • Mar 2001
                            • 7999

                            #14
                            Originally posted by DJ Antoon
                            Anders is moore dadelijk less.
                            dadelijk?? Lees jij geen kranten?? De chinezen hebben 1,3 miljard ( 1,3G eigenlijk) keer meer kopieerkracht dan jij…

                            Comment

                            • DJ Antoon
                              • May 2005
                              • 1681

                              #15
                              Zeker hebben ze dat, maakt het voor de kleinere fabrikanten die werkelijk aan R&D doen alleen maar moeilijker.
                              Dat verandert pas als ze werkelijk zelf gaan innoveren, en dan de salarissen daar nog verder gaan stijgen. Ik denk dat ze dat nog wel even tijd kost.

                              Ik maak chinezen ook beroepsmatig mee, dus ik weet een klein beetje hoe het werkt. Bijna?/alle hoogstaande technologische produkten die uit china komen zijn door westerlingen daar naartoe gebracht.

                              Comment

                              Working...