multikabel in haspel bouwen

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • gunrunner
    • Dec 2012
    • 48

    multikabel in haspel bouwen

    Ik vroeg me af of je een multisnake zoals dit http://www.licht-geluid.nl/shop/p-82...-30-meter.aspx
    gemakkelijk kan inbouwen in een lege haspel voor multikabel zoals dit: http://www.licht-geluid.nl/shop/p-87...xlr-gaten.aspx
    Meer specifiek bedoel ik of de stagebox ingebouwd kan worden in de haspel zelf.

    wij hebben nl. in ons jeugdhuis een 16-4 multisnake van 30m (cordial) en een lege haspel later bijgekocht (zonder veel bij na te denken) ...

    Alvast bedankt!
  • jens
    • Aug 2004
    • 1067

    #2
    Je zal de kabel door moeten knippen, je xlr inserts schoon moeten maken, inserts verwijderen uit je box, op je nieuwe plaat moeten vastmaken. kabel door je haspel halen en weer 1 op 1 terug solderen.

    Ik denk als je 2 avondjes bezig bent je het weer in elkaar heb zitten! ( je moet wel kunnen solderen natuurlijk! )

    Comment

    • MusicXtra
      • Feb 2006
      • 9316

      #3
      Als je dat wilt gaan doen is het misschien slimmer om de kabel op 4 meter van de stagebox door te knippen en de haspel en de kabel aan de stagebox met een Harting uit te rusten.
      Heeft als grote voordeel dat je de haspel niet op het podium hoeft te hebben.
      De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

      Comment

      • Aart Rietveld
        • Aug 2004
        • 190

        #4
        Ik heb bij mijn omroep dezelfde haspel staan met een soortgelijke stagebox (12/4). De box zit vastgeschroefd op de plaats waar normaal de ronde plaat met connectors zit. De kabel is langs de stagebox naar de binnenkant van de haspel gevoerd en kan op een normale manier opgerold worden. E.e.a. is een kwestie van vier zelfborende parkers die vanuit de binnen zijde van de stagebox in de zijkant van de haspel geboord/geschroefd zijn.

        Nadeel is dat de stagebox door zijn dikte iets uitsteekt en de haspel dus iets breder wordt. Voordeel is dat er geen soldeer werk aan zit. Als er vraag naar is kan ik wel een foto maken en plaatsen.

        Comment

        • rdreiers
          • Nov 2009
          • 407

          #5
          Weet niet wat zo'n stage wheel gevuld kost? Als je toch al ellende op je hals wilt halen. Optie is om de xlr delen te de-solderen, chasisdelen uitboren, vastzetten in je lege stagewheel, kabel invoeren, weer solderen, TESTEN. Dagje werk, heb je wel wat.

          Comment

          • djspeakertje
            • Oct 2008
            • 1912

            #6
            Dan is de Harting/LK optie van MusicXtra misschien een beter idee. Moet je in de rand van de haspel een inkeping zagen waar de kabel doorheen past, zodat je evt. een stuk kabel op de haspel kan laten zitten maar ook de kabel helemaal van de haspel af kan halen, zodat je de haspel zelf ergens anders op kan bergen tijdens de show (scheelt veel ruimte!).
            Je kan dus ook een chassisdeel in de haspel zelf maken, en dan 4 meter los van haspel naar stagebox.

            Daan
            I met a man with a dollar, we exchanged dollars, I still had a dollar.
            I met a man with an idea, we exchanged ideas, now we each had two ideas.

            Comment

            • laserguy
              • Jun 2003
              • 2755

              #7
              Aart zijn oplossing is idd simpel en kom ik ook regelmatig tegen. Meer hoeft het soms allemaal niet te zijn.
              Beware! To touch these wires is instant death. Anyone found doing so will be prosecuted.

              Comment

              • MusicXtra
                • Feb 2006
                • 9316

                #8
                Als het zonder desolderen en solderen kan dan moet je natuurlijk niet moeilijk gaan zitten doen.
                Moet de boel toch al los dan zou ik opteren voor een multiconnector.
                De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

                Comment

                • gunrunner
                  • Dec 2012
                  • 48

                  #9
                  Originally posted by Aart Rietveld
                  Ik heb bij mijn omroep dezelfde haspel staan met een soortgelijke stagebox (12/4). De box zit vastgeschroefd op de plaats waar normaal de ronde plaat met connectors zit. De kabel is langs de stagebox naar de binnenkant van de haspel gevoerd en kan op een normale manier opgerold worden. E.e.a. is een kwestie van vier zelfborende parkers die vanuit de binnen zijde van de stagebox in de zijkant van de haspel geboord/geschroefd zijn.

                  Nadeel is dat de stagebox door zijn dikte iets uitsteekt en de haspel dus iets breder wordt. Voordeel is dat er geen soldeer werk aan zit. Als er vraag naar is kan ik wel een foto maken en plaatsen.
                  Om preciezer te zijn ziet onze stagebox er eerder zo uit http://www.musik-schmidt.de/images/p...30-Meter_2.jpg zou dat dan nog gaan denk je? De eerste multisnake was met alle connectoren aan het oppervlak ipv aan de zijkant.

                  Foto'tje mag zeker! Als het zo kan des te beter, ben zelf geen soldeer expert helaas.

                  Comment

                  • sidefill
                    • Sep 2009
                    • 130

                    #10
                    @ Musixtra
                    Mmh, 'k zit er ook aan te denken om Harting connectoren aan m'n multi te maken. En ook naar m'n fx rack.

                    Wat mij tegen houd zijn de kosten (voor 1 malig gebruik) van zo'n krimptang.
                    De extra kosten daar gelaten, niet iedereen heeft zo'n spec. krimptang.

                    Heeft er misschien iemand andere ideeën (of positieve/negatieve ervaringen) met solderen van Harting connectoren?

                    Comment

                    • speakertech
                      • Jan 2008
                      • 1696

                      #11
                      Originally posted by sidefill
                      @ Musixtra
                      Mmh, 'k zit er ook aan te denken om Harting connectoren aan m'n multi te maken. En ook naar m'n fx rack.

                      Wat mij tegen houd zijn de kosten (voor 1 malig gebruik) van zo'n krimptang.
                      De extra kosten daar gelaten, niet iedereen heeft zo'n spec. krimptang.

                      Heeft er misschien iemand andere ideeën (of positieve/negatieve ervaringen) met solderen van Harting connectoren?
                      Ik wil niet beweren dat krimpen en solderen dezelfde uitwerking heeft op de levensduur bij Harting, maar tot nu toe zijn alle problemen die ik had met Harting, niet het gevolg van gesoldeerde verbindingen. Wel wordt er soms eens een pen teruggedrukt, omdat het borgveertje te weinig tegenstand bood. (Ook Harting moet je met gevoel in elkaar drukken) De lock pinnen aan de zijkant van de stekers slijten wel hard, Wat dat betreft geeft een merk als ILME minder problemen omdat de klemmen wieltjes hebben.

                      Speakertech
                      Je mag niet simpel een vraag beantwoorden, uitgaande van wat jij weet, maar wat de vraagsteller (nog meer) niet weet en dat is best lastig...
                      ¿ɹooʌ ƃuıssɐdǝoʇ uǝǝ ɹǝıɥ sı

                      Comment

                      • PvG
                        • Sep 2012
                        • 979

                        #12
                        Solderen van Harting gaat prima, mits je geen tin naar de buitenzijde van de pennen/bussen laat lopen: bij het plaatsen moet je een duidelijk klikje horen, dan zitten ze goed. Advies: gebruik gescheiden ground per kanaal en zorg dat de ground aders dus allemaal netjes van elkaar afgeschermd zijn met (hele kleine) krimpkous. Een 108p Harting kan dan dus max 108/3=36 kanalen voeren.

                        Als je soldeert, kun je ook 2e hands pennen/bussen gebruiken (die je soms voor een leuke prijs kunt opkopen). Dat scheelt behoorlijk in de kosten (kost je wel wat tijd).
                        As ut nie ken zo as ut mot, mot ut mar zo as ut ken.

                        Comment

                        • MusicXtra
                          • Feb 2006
                          • 9316

                          #13
                          Heb Hartings ook altijd gesoldeerd en er nooit een probleem mee gehad terwijl ik sommige meer dan 15 jaar heb gebruikt.
                          De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

                          Comment

                          • NesCio01
                            • May 2010
                            • 1987

                            #14
                            Hoi,

                            Off Topic
                            M.b.t. multiconnectoren wil ik toch LK nog even onder de
                            aandacht brengen. Ik heb hier ook nooit problemen mee gehad.
                            Kan goed worden gesoldeerd en ingestoken in de houder.

                            On Topic.
                            Ik ken de kabel niet, maar vraag me wel af of deze zich langdurig
                            laat oprollen op het haspel. Is de kabel daar geschikt voor?
                            Niet alle kabels zijn hetzelfde en de kabels van DAP staan nu niet
                            zo erg goed bekend.

                            grtz

                            Nes
                            Weest vooral jezelf, er zijn al zoveel anderen!

                            Comment

                            • MusicXtra
                              • Feb 2006
                              • 9316

                              #15
                              Originally posted by gunrunner
                              Om preciezer te zijn ziet onze stagebox er eerder zo uit http://www.musik-schmidt.de/images/p...30-Meter_2.jpg zou dat dan nog gaan denk je? De eerste multisnake was met alle connectoren aan het oppervlak ipv aan de zijkant.
                              Koop een vlak aansluitpaneel met losse XLR chassisdelen en plaats dat in de haspel, dit stageblok ga je niet op een makkelijke manier in een haspel inbouwen.
                              Of, misschien nog wel het beste plan, zet je huidige multi op marktplaats en koop een kant en klaar ding in de J&H shop.
                              De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

                              Comment

                              Working...