ElectroVoice QRX probleem

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • solonaise
    • Jul 2012
    • 5

    ElectroVoice QRX probleem

    Geachte forum gebruiker,
    Ik heb een probleem met mijn EV QRX systeem.

    Test scenario: We hebben twee zogenaamde 'sets'.
    Per set:
    Sub: 2* QRX 118S
    Top: 2* QRX 115/75
    Processor: EV DX46 (firmware 1.0.1)
    Versterkers:
    Sub: TG-7 (zonder irisnet)
    Top: TG-5 (zonder irisnet)

    Deze set heeft eerst gedraaid met andere versterkers, de CP2200 van EV.
    Dat klonk altijd heel strak in het laag en warm in het mid/hoog. Er was dus niks mis mee.

    Nu zijn we dus overgegaan op de digitale versterkers (processor: de default presets ingeladen, zonder er iets aan te veranderen).
    En het laag is totaal niet strak meer, het is heel los. en het mid/hoog is heel schel geworden.

    Daarna hebben we dit gedaan:
    Toppen: van een TG-5 naar een CP2200
    Subs: van een TG-7 naar een TG-7 (is dus hetzelfde gebleven (ook geen versterker verandert).
    En het schelle geluid is weg en het laag is weer een heel stuk strakker.

    Toen heb ik de toppen weer terug gestoken op de TG-5 en ben ik in het speakermanagement de input GEQ en de output PEQ aan gaan passen.
    Het wordt er een stuk beter op, maar nog niet wat het is geweest.

    Nu wordt mijn vraag:
    Kent iemand dit probleem, en is dit op te lossen.
    ---
    Natuurlijk heb ik ook contact gehad met de importeur in Almere.

    Het eerste gesprek: Ik kreeg een aantal tips, wat betreft kabels en andere speakers etc. Het meeste had ik toch al geprobeerd.
    Ohja: "de default preset inladen in de processor zou goed moeten zijn, dat klinkt goed".

    Tweede gesprek:
    Ik vertelde wat we tot nu toe gedaan hadden etc. Toen heb ik voorgesteld:
    Ik kom naar almere met de hele set (vanuit zuid-limburg dus dat is ook nog eventje rijden) en dan kunt u ook luisteren, reactie was niet positief dus dat gaat al niet door.

    Hij heeft wel een conclusie gegeven aan het probleem: De versterkers zijn kapot.
    --

    Dit geloof ik zelf nog niet, en daarom zou ik toch graag hier een mening willen van jullie.


    Alvast bedankt.
    PS: ik hoop niet dat ik nu een dubbele discussie aan maak, ik heb eerst gezocht hier op dit probleem maar niks gevonden.
    Last edited by solonaise; 13-07-12, 11:12.
  • highendsyl
    • Feb 2007
    • 81

    #2
    Beste solonaise,

    ben erg teleurgesteld in de reactie uit Almere. Is voor mij nieuw, wij worden altijd zeer goed geholpen. Wij werken met de zelfde set (deze hebben wij dan dubbel):
    2x QRX115 HF --> TG5 rcm
    2x QRX115 LF --> TG 5 rcm
    4x QRX118s --> TG 7 rcm

    Wij gebruiken bi-amp op de toppen met FIR filters.

    Ook wij gebruiken een dx46, alleen voor losse CP4000s op ZX3.

    Mijn conclusie: lijkt mij sterk dat de versterker kapot is, dan staat dat vast ergens in de logging/display.

    Te controleren:
    1. Laatste versie van Irisnet v2.6.0 gebruikt en firmware dx46 geupdate?
    2. Gebruik eens de TG-5 op het sub en de TG-7 voor mid/high om vast te stellen of de TG-5 echt kapot is?
    3. Juiste preset kiezen (F42) en de versterkers aanpassen in de limitersettings van de dx46
    4. Inputgain op versterker juist ingesteld?
    5. De standaard preset F42 gebruikt vrij weinig processing, dus ruimte genoeg in de input PEQ? (check het verschil met de bi-amp preset F43, voorzichtig dus)
    6. Check het fasegedrag rond de 90Hz
    7. Wij gebruiken de sub-speakersettings van de X-sub (heb je gelijk temp-limiters, werkt super, nog nooit een woofer kapot)
    8. Uitgebreid vergelijk met jet set in biamp:
    1 kanaal op TG-5 ---> RX115 HF (gebruik FIR van de RX212)
    1 kanaal op TG-7 ---> RX115 LF (gebruik FIR van de RX212)
    1 kanaal op TG-5 --> RX115 full range
    1 kanaal op TG-7 op sub
    Dan proberen door de instellingen van de RX115 full range aan te passen het geluidsbeeld van de Bi-amp RX115 te evenaren. Goed luisteren en proberen. Gebruik bij voorkeur alleen input PEQ en array PEQ is mijn persoonlijke mening, maar daar zal veel discussie over kunnen ontstaan.

    Veel Succes.
    Het beste uit je equipment halen.......altijd en overal

    Comment

    • MusicXtra
      • Feb 2006
      • 9316

      #3
      Is het niet veel eenvoudiger om simpelweg te gaan meten met Smaart?
      Links de 'oude' configuratie, rechts de 'nieuwe' zo kun je snel vergelijken en zelfs aanpassen.
      De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

      Comment

      • solonaise
        • Jul 2012
        • 5

        #4
        Dankjewel voor jullie reacties.
        @HighendSyl:
        Bedankt voor de tips. Een aantal heb ik er al gehad, maar een aantal ook nog zeker niet.

        Versterker gain: 0 db (allebei)
        TG-5 en TG-7 omwisselen hebben we geprobeerd, geen verschil

        Punt 1, 3, 6, 7 en 8 ga ik zeker proberen. De resultaten zijn natuurlijk hier te lezen.

        @MusicXtra:
        Dat hebben we ook overwogen, maar:
        1. Ik heb de software niet, en ook geen meetmicrofoons.
        2. Is het niet zo, dat als ik met Smaart ga meten ik de installatie heel erg af ga stellen op ook de ruimte waar we ons in bevinden. Ik ben bang dat dadelijk het resultaat is dat ik geen algemene "basis" instelling krijg waardoor het op iedere locatie opnieuw moet.
        Last edited by solonaise; 14-07-12, 09:55.

        Comment

        • highendsyl
          • Feb 2007
          • 81

          #5
          mij is altijd geadviseerd: input gain op +35db, ik heb overigens nooit helemaal begrepen waarom......
          Het beste uit je equipment halen.......altijd en overal

          Comment

          • MusicXtra
            • Feb 2006
            • 9316

            #6
            Originally posted by solonaise
            2. Is het niet zo, dat als ik met Smaart ga meten ik de installatie heel erg af ga stellen op ook de ruimte waar we ons in bevinden. Ik ben bang dat dadelijk het resultaat is dat ik geen algemene "basis" instelling krijg waardoor het op iedere locatie opnieuw moet.
            Datzelfde geldt ook wanneer je het op het gehoor gaat vergelijken.
            Wil je dat voorkomen dan zul je in een akoestisch dode ruimte of in de open lucht moeten gaan luisteren.
            Maar het gaat hier vooral om een vergelijk van de oude en de nieuwe situatie, daarmee hef je de invloed van de ruimte al voor 99% op.
            In dit geval heb je ook geen idee of de problemen ontstaan door defecten aan versterkers, fase problemen of gewoon simpel EQen. Met Smaart kun je heel snel boven water krijgen waar het probleem zit zonder allerlei combinaties te hoeven proberen.
            De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

            Comment

            • highendsyl
              • Feb 2007
              • 81

              #7
              Zou je sub-top delay met Smaart kunnen meten met een gewone Shure SM58? Dat is een vraag waar ik al tijden mee rondloop.
              Het beste uit je equipment halen.......altijd en overal

              Comment

              • djspeakertje
                • Oct 2008
                • 1912

                #8
                Delay moet te doen zijn, maar de frequentierespons is niet al te geschikt voor metingen. Als je die SM58 nog gaat kopen zou ik er een DBX RTA mic van maken. Die kost hetzelfde maar is wel geschikt voor metingen. Een beetje condensator is trouwens prima voor relatieve metingen, daar kan je ook wel delay mee meten lijkt me.

                Leading manufacturer of microphones for live, touring and studio applications. Professional audio manufacturer of in-ear monitoring systems and sound isolating earphones.



                Daan
                I met a man with a dollar, we exchanged dollars, I still had a dollar.
                I met a man with an idea, we exchanged ideas, now we each had two ideas.

                Comment

                • solonaise
                  • Jul 2012
                  • 5

                  #9
                  Nogmaals dankjewel voor jullie reacties.
                  Ik ga vandaag op vakantie dus heb ik niet echt meer de gelegenheid om dingen te testen.

                  @highendSyl:
                  Ik heb het fasegedrag van 90 hz wel nog nagekeken.
                  In de processor is de fase draaing gewoon 0° En als ik luister (meten kan nog niet) dan klopt dit ook wel.

                  Na de vakantie komt de volgende update en ook de Smaart meting.
                  Ik denk overigens dat we die meting dan twee keer doen. Een keer in de ruimte waar we ook hebben getest en dan een keer in de open lucht (wel een waar niet veel wind staat).

                  Bedankt jongens
                  Last edited by solonaise; 16-07-12, 08:47.

                  Comment

                  • Raymond Bancken
                    • Feb 2006
                    • 23

                    #10
                    Knap als je geen verschil opmerkt tussen TG-5 en TG-7 met schakelaar op 0 dBu. De TG-7 is namelijk 3 dB harder. Met dezelfde preset wisselen tussen CP2200 en een TG-5 met schakelaar op 0 dBu is ook kansloos. de TG-5 is dan 7 dB harder dan de CP2200. Dit omdat de hele CP reeks 32 dB is.
                    Het verschil tussen een TG-7 met schakelaar op 0 dBu en een CP2200 is 10 dB.
                    Kortom: Als je een goed vergelijk wilt doen met TG en CP zet dan om te beginnen alle schakelaars op 32 dB. Presets zijn geschreven op een gelijke gainstructuur. Gebruik de limiter threshold calculator uit het Tools menu in IRIS-net om de juiste limiter instelling te vinden.

                    Raymond

                    Originally posted by solonaise
                    Dankjewel voor jullie reacties.
                    @HighendSyl:
                    Bedankt voor de tips. Een aantal heb ik er al gehad, maar een aantal ook nog zeker niet.
                    nden
                    Versterker gain: 0 db (allebei)
                    TG-5 en TG-7 omwisselen hebben we geprobeerd, geen verschil

                    Punt 1, 3, 6, 7 en 8 ga ik zeker proberen. De resultaten zijn natuurlijk hier te lezen.

                    @MusicXtra:
                    Dat hebben we ook overwogen, maar:
                    1. Ik heb de software niet, en ook geen meetmicrofoons.
                    2. Is het niet zo, dat als ik met Smaart ga meten ik de installatie heel erg af ga stellen op ook de ruimte waar we ons in bevinden. Ik ben bang dat dadelijk het resultaat is dat ik geen algemene "basis" instelling krijg waardoor het op iedere locatie opnieuw moet.

                    Comment

                    • gertgeluid
                      • Dec 2006
                      • 520

                      #11
                      Check meteen biamp knopje en dual/parallel knopje.

                      Comment

                      • solonaise
                        • Jul 2012
                        • 5

                        #12
                        Als eerste wil ik iedereen bedanken voor de inzet en het meedenken.

                        Het probleem is opgelost, achteraf was het veel simpeler dan gedacht.
                        Na het updaten van de firmware in de DX46 en daarna stap voor stap weer dingen te testen bleek er dus het volgende aan de hand te zijn:
                        - Oude versie firmware in de DX46
                        - De ingang stond op 0DB ipv. +32DB

                        En nu klinkt het weer zoals het moet. (ik had niet verwacht dat het zo snel zou kunnen gaan).

                        Nogmaals bedankt iedereen.

                        --EDIT--

                        Ik neem aan dat de Admin/forum mod deze discussie sluit of moet ik hier nog iets voor doen?

                        Comment

                        • NesCio01
                          • May 2010
                          • 1987

                          #13
                          Waar een forum én een vakantie toch goed voor zijn

                          grtz

                          Nes
                          Weest vooral jezelf, er zijn al zoveel anderen!

                          Comment

                          • solonaise
                            • Jul 2012
                            • 5

                            #14
                            Originally posted by NesCio01
                            Waar een forum én een vakantie toch goed voor zijn

                            grtz

                            Nes
                            Vooral het forum en haar gebruikers!
                            Die vakantie nou, laten we het daar maar niet over hebben.....

                            Comment

                            Working...