Versterker, of mixer probleem

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • sjig
    • May 2012
    • 909

    Versterker, of mixer probleem

    Ik heb een Behringer XENYX X2442USB, een DAP Palladium P-2000 en een Skytec SPL400.

    Nu valt de laatste tijd de stroom erg vaak uit, vandaag al weer 3 keer.

    Twee keer doordat iemand, geen idee wie, mijn mengtafel uitschakelde terwijl de versterkers aan stonden en de fantoom voeding (+48 V) ook ingeschakeld. Kan dit het probleem zijn, of ligt dat ergens anders aan.

    De tweede keer, na de aardlekschakelaar omgezet, toen ik de versterkers tegelijkertijd inschakelde. Op de SPL400 zag ik even de peak ledjes oplichten en toen viel alles weg. De P2000 weet ik niet wat er gebeurde, maar ik zag wel een rood lampje oplichten.

    Weer de aardlekschakelaar. Nadat ik deze weer heb omgezet de P2000 ingeschakeld, werkte helemaal prima. Ook toen ik deze uitschakelde deed hij het weer helemaal. Maar toen ik de SPL 400 inschakelde was het weer mis. Ik hoorde weer een plop en tadaa, weg stroom. En je raad het al, de aardlekschakelaar!

    Toen ik de SPL vroeger uitschakelde deed alles het goed, en de P2000 ook. Maar wel hoorde ik een stukje muziek ineens spelen uit kanaal A. Maar de mengtafel stond uitgeschakeld. Ook als ik deze nu uitzet, zonder dat de stroom uitvalt, hoor ik weer een stukje muziek.

    Maar echt alleen uit de linker speakers. Ik denk zelf dat dit radio is die de spoel opvangt, maar wat ik niet begrijp is dat het alleen kanaal A is.


    Mijn vraag, heeft iemand enig idee hoe deze problemen kunnen worden opgelost. En of het ook echt aan de versterker (SPL) gaat, of de mengtafel.
  • MusicXtra
    • Feb 2006
    • 9316

    #2
    Dit is wel een heel verwarrend verhaal.....
    Een aardlekschakelaar schakelt uit wanneer er ergens een lekstroom is.
    Het helpt als je systematisch gaat zoeken, zo te lezen heb je dat nog niet echt gedaan.
    Probeer je set eens zonder de SPL 400 en probeer die SPL 400 eens zonder je set.
    De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

    Comment

    • sjig
      • May 2012
      • 909

      #3
      Dan is er dus een lekstroom aanwezig, anders schakelt deze niet uit?

      Verder de P2000 alleen veroorzaakt geen enkel probleem. De SPL daarintegen wel een soort van probleem.
      Als ik namelijk het licht hier uit zet, dan hoor ik een klein tikje uit mijn speakers. Als ik deze aansluit op de P2000 en het licht uitschakel hoor ik dit echter niet.

      De mengtafel heb ik uitgesloten van een aarde probleem, aangezien ik er net achter kwam dat deze op een ONGEAARD (!) stopcontact heb zitten. En als deze dus op een ongeaard stopcontact heb zitten kan dit verder toch geen lekstroom veroorzaken?

      Maar de stroom is bij beide niet uitgevallen. Wel branden de peak lampjes als ik de SPL 400 aan of uit zet. Kan dit kwaad, want dit gebeurde voorheen nooit.

      Comment

      • MusicXtra
        • Feb 2006
        • 9316

        #4
        Je haalt er steeds van alles bij waardoor je door de bomen het bos niet meer ziet. Het licht aan en uit doen is niet bepaald een wetenschappelijk verantwoorden manier om storing te zoeken.
        Als je een apparaat op een ongeaard stopcontact hebt aangesloten kan de aardlek er nog steeds uit springen zodra er een lekstroom loopt.
        In feite vergelijkt een aardlek simpel de stroom tussen de nul en de fase, zit daar verschil in dan verdwijnt er onderweg dus iets en schakelt hij af.
        Zoals ik het nu lees heeft je SPL 400 een probleem, daar moet je dus mee naar een versterker dokter.
        Niet teveel door blijven experimenteren, die aardlek zou tot op heden je redding wel eens geweest kunnen zijn.
        De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

        Comment

        • sjig
          • May 2012
          • 909

          #5
          Het is niet echt een wetenschappelijk onderzoek dat met het licht. Maar ik deed het licht uit om de P2000 te onderzoeken (onderin deze post leg ik het wel even uit!). En toen hoorde ik een tik, en dat viel me op. EN ik keek of dit ook bij de P2000 het geval was, en nee dus.

          Ik heb nadat de aardlek schakelaar eruit vloog, en de peak lampjes op de SPL steeds gingen oplichten mijn speakers er ook direct afgehaald. Weet eigenlijk ook niet eens zeker of hij ook nog echt werkt.

          En ik weet eigenlijk niet eens zeker of hij wel naar de versterker dokter moet. Want ik denk dat een kleine 'operatie' meer gaat kosten dan de versterker zelf nieuw kost!


          Hier de beloofde uitleg over de P2000;
          Mijn mengtafel stuurt op links en recht hetzelfde uit. Maar op mijn P2000 viel het mij op dat bij kanaal 1 eerder een signal lampje brand dan bij kanaal 2, en deze hele reeks lampjes is feller. Verder geen probleem, want het uiteindelijke vermogen dat wordt uitgestuurd is wel hetzelfde!

          Comment

          • djspeakertje
            • Oct 2008
            • 1912

            #6
            Hoe weet je dat het uiteindelijke vermogen van je P2000 hetzelfde is op links&rechts? Heb je dat gemeten? Of met je oren gemeten?

            Zoals eerder aangegeven, ga logisch en systematisch te werk. Sluit mogelijkheden uit totdat je de schuldige over houdt. Ga die uitproberen, is het niet goed, dan kun je beslissen wat je ermee gaat doen, is het wel goed, "ga naar start" (begin gewoon helemaal opnieuw dus)


            Daan
            I met a man with a dollar, we exchanged dollars, I still had a dollar.
            I met a man with an idea, we exchanged ideas, now we each had two ideas.

            Comment

            • sjig
              • May 2012
              • 909

              #7
              Eigenlijk sinds de spl niet meer in mijn systeem zit heb ik geen problemen meer gehad, van licht schakeling tot aardlek problemen.

              Ik heb dit met een simpel DAP metertje gedaan. Heb kanaal een en twee beide appart een keer gemeten met hetzelfde geluid en de zelfde afstand/ruimte. Verder hoor ik geen verschil of iets.

              De spl sloot ik zojuist even aan. Had geen problemen ermee. Ook de peak lampjes gingen niet branden. Ondanks dat ik geen problemen er mee heb ga ik hem niet verder gebruiken. Ik zet hem op mp en zet er bij dat hij niet 100% werkt.

              Comment

              • Gast1401081
                • Mar 2001
                • 7999

                #8
                Volgens mij zit er in de inschakelvolgorde iets niet helemaal lekker,
                de aardlek kan er ook uitgaan als je ff veel stroom trekt, door bijvoorbeeld een lege versterkerelco weer vol moet laten lopen.

                eerst de SPl400 maar eens proberen, daarna de andere amps?

                Comment

                • sjig
                  • May 2012
                  • 909

                  #9
                  Mag ik vragen wat een versterkerelco precies is? Ik weet wel dat het een grotere condensator is, maar verder....

                  Comment

                  • vasco
                    • Oct 2003
                    • 2567

                    #10
                    Originally posted by sjig
                    Mag ik vragen wat een versterkerelco precies is? Ik weet wel dat het een grotere condensator is, maar verder....
                    Gezien jij randaarde in één adem koppelt aan de aardlek (geloof mij, je bent niet de enige dus je hoeft je niet te schamen) moeten we het er maar bij laten dat het inderdaad een grote condensator is. Mag ik je adviseren, mocht het in je gedachte komen, alle apparaten dicht te laten en er iemand met verstand bij te halen. Het kan wel eens levensgevaarlijk worden gezien je technische kennis.
                    Last edited by vasco; 10-06-12, 22:28.

                    Comment

                    • sjig
                      • May 2012
                      • 909

                      #11
                      Ik was zekers weten niet van plan maar dan ook 1 versterker hier open te schroeven!

                      Dan een vraag vanuit mijn kant, wat is "Mijn testmethode" volgens jouw? Ik neem aan dat het licht aan/uit zetten niet levensgevaarlijk is??

                      Comment

                      • vasco
                        • Oct 2003
                        • 2567

                        #12
                        Nee maar een conclusie trekken dat je een plopje hoord zegt helemaal niets. Dat is o.a. een van de redenen dat de meeste in dit vak licht en geluid op aparte groepen wil hebben. Ik zeg ook niet dat je iets wilt open maken maar gezien je kennis van electro raad ik je het in elk geval af omdat DAT een gevaarlijke situatie kan worden.

                        Er zijn veel hobby electro mensen. Ik moest er op een onprettige manier achter komen dat de vorige eigenaar van mijn huis er zo één was. Nul draden als fase en aardleks geheel fout aangesloten zijn hiervan een paar zaken.

                        Comment

                        • sjig
                          • May 2012
                          • 909

                          #13
                          Originally posted by vasco
                          Dat is o.a. een van de redenen dat de meeste in dit vak licht en geluid op aparte groepen wil hebben.
                          Dat vind ik juist het vreemde, ze zitten namelijk beide op een andere groep...

                          Verder heb ik, zoals Vasco al zei, nul komma nul verstand van de electro!

                          Comment

                          • MusicXtra
                            • Feb 2006
                            • 9316

                            #14
                            Originally posted by sjig
                            Dat vind ik juist het vreemde, ze zitten namelijk beide op een andere groep...
                            En zitten ze ook op een andere fase?
                            De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

                            Comment

                            • vasco
                              • Oct 2003
                              • 2567

                              #15
                              Ik denk dat sjig bij een andere groep uit gaat van een andere zekering in de kast welke dan op dezelfde fase zit en daarom nogsteeds een plop geeft bij het schakelen van het licht. Het antwoord zal dan nee zijn omdat het hier een 1 fase groep betreft en geen 3 fase groep waar ik op doelde maar dat had ik misschien ook duidelijker moeten plaatsen.

                              Comment

                              Working...