stageblok

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • maestro2104
    • Jun 2012
    • 26

    stageblok

    Hoi,

    Ik ben nieuw hier op het forum maar zie veel mensen die er verstand van hebben.

    Stel me eerst even voor:
    Ik ben Arjan
    Ben licht/ geluids technicus en werk bij meerdere verhuur bedrijven en freelancers
    ook zit ik op het Media college in Amsterdam bij de opleiding av-evenementen techniek.

    Mijn vraag:
    Ik wil een stage blok voor xlr gaan maken, en dan m/f per kanaal
    dit moet dan via Harting16.

    Hierbij wil ik ook 2x schuko groepjes (220V/230V hoe je het maar wil noemen)

    Wat moet ik met de aarde van de Xlr en schuko doen?
    Krijg je geen probleem mee dat ze met elkaar in verbinding zijn.
    Of moet je met een manier ze los verbinden

    En ja ik wil er wel een aarde op, dat is toch voor de veiligheid.


    Alvast bedankt voor jullie hulp

    Groet,
    Arjan
  • RenéE
    • Oct 2006
    • 291

    #2
    XLR shields allemaal een eigen pin en dus niet verbinden met de randaarde!

    Comment

    • speakertech
      • Jan 2008
      • 1696

      #3
      Originally posted by maestro2104
      Hoi,

      Ik ben nieuw hier op het forum maar zie veel mensen die er verstand van hebben.

      Stel me eerst even voor:
      Ik ben Arjan
      Ben licht/ geluids technicus en werk bij meerdere verhuur bedrijven en freelancers
      ook zit ik op het Media college in Amsterdam bij de opleiding av-evenementen techniek.

      Mijn vraag:
      Ik wil een stage blok voor xlr gaan maken, en dan m/f per kanaal
      dit moet dan via Harting16.

      Hierbij wil ik ook 2x schuko groepjes (220V/230V hoe je het maar wil noemen)

      Wat moet ik met de aarde van de Xlr en schuko doen?
      Krijg je geen probleem mee dat ze met elkaar in verbinding zijn.
      Of moet je met een manier ze los verbinden

      En ja ik wil er wel een aarde op, dat is toch voor de veiligheid.


      Alvast bedankt voor jullie hulp

      Groet,
      Arjan
      In plaats van schucko kun je ook een powercon gebruiken. Die past weer meer bij het formaat van de XLR chassisdelen (D-size). Aardes van XLR (pen 1) komen alleen aan de afscherming van de kabel. Bij een metalen kast, komt de randaarde aan de kast en zijn de metalen delen van de XLR's meteen geaard. In de stekers van de XLR-kabels, wordt de huls nooit aangesloten. Die worden vanzelf geaard bij het insteken van de kabel in het chassisdeel. Zo'n verbinding zou alleen maar vervelende aardlussen opleveren. Ook in apparatuur is pen 1 van de XLR niet altijd rechtstreeks met het chassis verbonden!

      Speakertech
      Je mag niet simpel een vraag beantwoorden, uitgaande van wat jij weet, maar wat de vraagsteller (nog meer) niet weet en dat is best lastig...
      ¿ɹooʌ ƃuıssɐdǝoʇ uǝǝ ɹǝıɥ sı

      Comment

      • maestro2104
        • Jun 2012
        • 26

        #4
        Originally posted by speakertech
        In plaats van schucko kun je ook een powercon gebruiken. Die past weer meer bij het formaat van de XLR chassisdelen (D-size). Aardes van XLR (pen 1) komen alleen aan de afscherming van de kabel. Bij een metalen kast, komt de randaarde aan de kast en zijn de metalen delen van de XLR's meteen geaard. In de stekers van de XLR-kabels, wordt de huls nooit aangesloten. Die worden vanzelf geaard bij het insteken van de kabel in het chassisdeel. Zo'n verbinding zou alleen maar vervelende aardlussen opleveren. Ook in apparatuur is pen 1 van de XLR niet altijd rechtstreeks met het chassis verbonden!

        Speakertech
        Powercon goed idee
        Maar dat gedeelte van dor snap.ik niet zo

        Comment

        • maestro2104
          • Jun 2012
          • 26

          #5
          Originally posted by RenéE
          XLR shields allemaal een eigen pin en dus niet verbinden met de randaarde!
          Daar was ik al bang voor

          Comment

          • NesCio01
            • May 2010
            • 1987

            #6
            Originally posted by speakertech
            Ook in apparatuur is pen 1 van de XLR niet altijd rechtstreeks met het chassis verbonden!

            Speakertech
            Hoi Arjan,

            Het roept bij mij de vraag op waarom je audio en 230V bijeen wilt brengen.
            Zelf kies ik er dan voor om dit toch te scheiden.
            Powercon is makkelijk, maar een shuko meer universeel.
            De Italiaanse shuko's zijn geïsoleerd.

            @Speakertech: Ik begreep dat er wel systemen zijn waarbij alle mantels verbonden zijn
            met het chassis/de aarde. Je moet dit dan echter wel consequent doen, dus zowel
            op de tafel als op je stageblok.

            grtz


            Nes
            Weest vooral jezelf, er zijn al zoveel anderen!

            Comment

            • MusicXtra
              • Feb 2006
              • 9316

              #7
              Zelf zou ik ook niet graag signaal en 230 V in één behuizing samenbrengen.
              Er hoeft maar een kleinigheid mis te gaan, draadje los, glas cola erover, en je hebt de volle spanning op een microfoon of instrument.
              De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

              Comment

              • speakertech
                • Jan 2008
                • 1696

                #8
                Originally posted by MusicXtra
                Zelf zou ik ook niet graag signaal en 230 V in één behuizing samenbrengen.
                Er hoeft maar een kleinigheid mis te gaan, draadje los, glas cola erover, en je hebt de volle spanning op een microfoon of instrument.
                Dat gevaar is natuurlijk kleiner als je powerdistributie beveiligd is met een aardlekschakelaar van 30mA.

                Speakertech
                Je mag niet simpel een vraag beantwoorden, uitgaande van wat jij weet, maar wat de vraagsteller (nog meer) niet weet en dat is best lastig...
                ¿ɹooʌ ƃuıssɐdǝoʇ uǝǝ ɹǝıɥ sı

                Comment

                • Outline
                  • Feb 2006
                  • 1434

                  #9
                  Je zoekt dus zo iets:



                  Link naar pagina: http://www.highlite.nl/silver.econte...x_for_backline

                  Comment

                  • MusicXtra
                    • Feb 2006
                    • 9316

                    #10
                    Originally posted by speakertech
                    Dat gevaar is natuurlijk kleiner als je powerdistributie beveiligd is met een aardlekschakelaar van 30mA.
                    Ja maar is eigenlijk een beetje het paard achter de wagen spannen. Ik hou het lekker gescheiden van elkaar.
                    De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

                    Comment

                    • Gast1401081
                      • Mar 2001
                      • 7999

                      #11
                      Originally posted by NesCio01
                      Hoi Arjan,




                      @Speakertech: Ik begreep dat er wel systemen zijn waarbij alle mantels verbonden zijn
                      met het chassis/de aarde. Je moet dit dan echter wel consequent doen, dus zowel
                      op de tafel als op je stageblok.

                      grtz


                      Nes
                      En die brommen als de ziekte!

                      Comment

                      • maestro2104
                        • Jun 2012
                        • 26

                        #12
                        De reden van schuil erbij is omdat ik ook.stroom bij de regie wil leggen.
                        Natuurlijk komt er een aardlek en zekering op de kast
                        Verder is dit niet alleen voor geluid, maar ook voor licht, als ik bijv 4 lijnen naar me licht tafel wil sturen vanaf de dimmer.
                        Dan kan ik 1 kabel neergooien

                        Reden van h16: et verhuur bedrijf waar ik werk heeft een paar 100 km h16 kabel, dus zal nooit te weinig hebben

                        Comment

                        • maestro2104
                          • Jun 2012
                          • 26

                          #13
                          Originally posted by Outline
                          Je zoekt dus zo iets:



                          Link naar pagina: http://www.highlite.nl/silver.econte...x_for_backline
                          Ik wil hem zelf maken, aangezien dap kut soldeerd. Als je de kabel draait heb je kans op kortsluiting

                          Comment

                          • BJD
                            • Oct 2007
                            • 771

                            #14
                            Al een kabel gevonden met 4x mic en 1x spanning? Dat is nml. max wat je in een harting 16 kwijt kan. Met gecombineerde signaalaarde zit je op max 6 mic lijntjes.
                            Ik sluit mij aan bij het kamp van: niet combineren.
                            Als je in een 230 distro die of dubbel geisoleerd is, of aan de aarde hangt een losgeschoten kabel hebt heb je eigenlijk in alle gevallen kortsluiting (L1 tegen L2, L1 tegen nul of L1 tegen de aarde.) met als gevolg een stop d'r uit.
                            Stop je beiden bij elkaar dan heb je als extra mogelijkheid dat de spanning op een van je mic draden komt. Dan mag je hopen dat je een goede aardlek hebt, want 30m multi, 10m xlr, door je tafel heen, 30m prikhaspel en nog alle locatiebekabeling is een leuke afstand tot de aarde. Oude C-zekering er bij en je stop blijft er wel even in. Succes gegarandeerd als je fase tegen pin 1 van een xlr schiet dus. Ook met aardlek staat er iemand onder stroom, maar te kort om dodelijk te zijn.
                            Let er dan wel op dat jij verantwoordelijk wordt gesteld voor je distro. En aangezien die niet heel marktconform is (bijna niemand heeft prik in zijn multi) heb je wat uit te leggen.
                            Last edited by BJD; 03-06-12, 09:26.

                            Comment

                            • jakkes72
                              • Dec 2003
                              • 1015

                              #15
                              Ik heb het idee dat de TS gebruik wil maken van standaard HAN16 kabels zoals die gebruikt worden voor het licht, dus 16* 2,5 mm2....
                              Gebaseerd op onderstaande tekst van de TS:

                              Reden van h16: et verhuur bedrijf waar ik werk heeft een paar 100 km h16 kabel, dus zal nooit te weinig hebben

                              Zelf zou ik er niet aan beginnen.... de lichtkabel is niet afgeschermd voor zover ik weet, dus kans op storing op het dmx/mic lijn is vele malen groter..

                              Comment

                              Working...