Onderhoud PA set

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Eric87
    • Jan 2012
    • 2

    Onderhoud PA set

    Ik lees in heel veel forums dat je, je pa set moet onderhouden.
    Nu begrijp ik dat volkomen een auto rijdt ook niet oneindig zonder dat hij wordt onderhouden.
    Maar wat moet er nu precies allemaal gedaan worden om het onderhoud van je pa set volledig uit te voeren?

    Zelf ben ik in het bezit van zowel actieve als passieve speakers.

    Het onderhoud dat ik nu uitvoer is het controleren van de zekeringen en het testen van de speakers na verhuur.
    Indien er onderdelen kapot zijn vervang ik deze.

    Onder pa set versta ik:
    Monitoren, mengpaneel, cd spelers, lp spelers, versterkers cross-overs en microfoons.

    Alvast bedankt voor uw reactie
  • frederic
    • Jan 2006
    • 3511

    #2
    Onderhoud bij vb speakers is ook dat je de scheidingsfilter op tijd moet vervangen. Condensatoren verslijten tamelijk snel.
    laten we zeggen na 5 jaar gebruiken moet je dit doen.

    Bij mengtafels moet de voeding regelmatig worden gecontroleerd, alsook de potentiometers en inputs.
    Analoge versterkers hebben er al eens deugd van, dat het stof uit de behuizing geblazen wordt.

    Comment

    • MusicXtra
      • Feb 2006
      • 9316

      #3
      Originally posted by frederic
      Onderhoud bij vb speakers is ook dat je de scheidingsfilter op tijd moet vervangen. Condensatoren verslijten tamelijk snel.
      laten we zeggen na 5 jaar gebruiken moet je dit doen.
      Wil jij beweren dat je elke 5 jaar alle condensatoren van alle filters gaat vervangen???
      De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

      Comment

      • Jet
        • Jan 2012
        • 1

        #4
        Onzin.
        Als je niks te toen hebt ga dan iets anders doen.

        Comment

        • MusicXtra
          • Feb 2006
          • 9316

          #5
          Vergeet dan ook de condensatoren en elco's in je mengpaneel, eindversterkers en alle andere apparatuur niet.
          De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

          Comment

          • Eric87
            • Jan 2012
            • 2

            #6
            Oke ik hoor dat niet iedereen het eens is met het vervangen van de scheidingsfilter echter kan iemand anders mij dan vertellen wat je allemaal moet doen?

            alvast bedankt

            Comment

            • MusicXtra
              • Feb 2006
              • 9316

              #7
              Checken van de conusranden van de speakers, schoonmaken grilles, kabels, luchtroosters van versterkers, ventilatoren, enzovoort.
              Verder checken van aansluitingen, kabels, trekontlastingen, isolatie van kabels, flightcases en meer van dat soort zaken.
              Uiteindelijk komt het erop neer dat je 80% van alle visuele controles iedere keer doet dat je met de set werkt.
              De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

              Comment

              • 4AC
                • Nov 2007
                • 1791

                #8
                De vraag gaat hier dus om iets anders, dan controleren op fouten/mankementen. Neem ik aan. Want dan gaan we het hebben over veelvoorkomende reparaties, of dingen die regelmatig vervangen moeten worden.
                Buiten het controleren of alles werkt (en dingen repareren/vervangen indien nodig):
                - Versterkers ontdoen van stof, zand, bier en wat je allemaal niet meer tegen kan komen. Onder andere door schoon te blazen
                - Daarvoor geschikte knoppen/schuiven/potmeters e.d. langs gaan met contactspray
                - Kabels en connectoren checken op corrosie

                En tja, verder kan het wat mij betreft geen kwaad om met enige regelmaat apparatuur gewoon eens open te schroeven.
                Checken op fouten, eventueel doormeten, of gewoon kijken of je dingen opvallen.

                Ik heb geen bedrijf die elke dag zijn verhuurspul moet controleren, dus wellicht ontbreekt er nog het e.e.a.
                Maar dit is wat ik doe.

                Mvg,

                Teun
                Last edited by 4AC; 04-02-12, 18:11.
                uǝɿɿɐʌǝ6ɯo sı ʇsʞǝʇ ǝzǝp
                Turbosound TMS-2A nieuw leven inblazen

                Comment

                • MusicXtra
                  • Feb 2006
                  • 9316

                  #9
                  Originally posted by 4AC
                  - Knoppen/schuiven/potmeters e.d. langs gaan met contactspray
                  Zeker bij potmeters waaronder ook faders vallen is dit het begin van het eind, contactspray is vettig en werkt als een magneet op stof en vuil....
                  NOOIT contactspray gebruiken, hooguit als laatste redmiddel om een apparaat nog even aan de praat te houden.
                  De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

                  Comment

                  • DJ Antoon
                    • May 2005
                    • 1681

                    #10
                    Originally posted by frederic
                    Onderhoud bij vb speakers is ook dat je de scheidingsfilter op tijd moet vervangen. Condensatoren verslijten tamelijk snel.
                    Lol, vertel dat even nog verder rond, liefst heel het zuiden van nederland. Wat zal ik het druk kunnen krijgen.

                    De klepel en nog iets.
                    Het is waar Elco's (=1 type condensator) slijten, dat is gewoon zo, maar dit ligt erg aan de kwaliteit die gebruikt is waaronder welke temperatuur klasse.
                    De levensduur van een elco is minimaal zo'n 2000 uur bij de opgedrukte temperatuur. (Goede zijn 105 graden) Voor iedere 10 graden lager omgevingstemperatuur, verdubbelt de levensduur ongeveer.

                    Pas had ik het bij een oude versterker (20 jaar of zo), dat de elco van een protectie circuit te laag van waarde was geworden, en er deze af en toe mee stopte.
                    Meestal gaan ze ook slechter klinken. Dus vervangen kan slim zijn, maar al na 5 jaar...

                    Als je een redelijk tot goed merk boxen hebt dan zitten daar geen elco's in het filter, en hoef je dus ook niets te vervangen, gewoon onzin.

                    Comment

                    • speakertech
                      • Jan 2008
                      • 1696

                      #11
                      Niet voor niets, dat goede audiobedrijven, een goede prijs vragen, waardoor ze goed af kunnen schrijven en binnen vijf jaar alles kunnen vervangen door nieuw. Ouderdomsverschijnselen hebben ze daarom weinig last van. Is dat duur?
                      Ik denk het niet. Ze kopen de materialen doorgaans tegen de handelsprijs, dat scheelt gauw 30 tot 40 procent. Na de afschrijvingsperiode, wordt het voor netto doorgeschoven naar de mindere ***en. Die hebben er weer een koopje aan, inplaats van bijvoorbeeld 10 mille hoeven ze er maar zes uit te geven voor gerenommeerde apparatuur Feitelijk kost het gebruik dus erg weinig voor dat soort bedrijven en ze hebben steeds weer het nieuwste.

                      Speakertech
                      Je mag niet simpel een vraag beantwoorden, uitgaande van wat jij weet, maar wat de vraagsteller (nog meer) niet weet en dat is best lastig...
                      ¿ɹooʌ ƃuıssɐdǝoʇ uǝǝ ɹǝıɥ sı

                      Comment

                      • MusicXtra
                        • Feb 2006
                        • 9316

                        #12
                        Originally posted by speakertech
                        Niet voor niets, dat goede audiobedrijven, een goede prijs vragen, waardoor ze goed af kunnen schrijven en binnen vijf jaar alles kunnen vervangen door nieuw. Ouderdomsverschijnselen hebben ze daarom weinig last van. Is dat duur?
                        Je suggereert hiermee dat de technische levensduur hoofdreden is om snel af te schrijven en te vervangen, dat ben ik niet met je eens.
                        De 'levensverwachting' van apparatuur in onze branche kun je rustig op 10 jaar stellen, ik heb nooit meegemaakt dat elco's na 5 jaar massaal de geest gaven, ook die gaan rustig 10 jaar of veel langer mee.
                        De reden dat apparatuur snel afgeschreven en vervangen wordt is voornamelijk van fiscale aard.
                        Door apparatuur voor een gunstige prijs in te kopen, snel af te schrijven en te verkopen voor een prijs die hoger is dan de boekwaarde op het moment van verkoop zorg je dat de economische levensduur kort kan zijn maar dit staat dus los van de technische levensduur.
                        De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

                        Comment

                        • tarpan
                          • Dec 2008
                          • 266

                          #13
                          Originally posted by 4AC
                          - Knoppen/schuiven/potmeters e.d. langs gaan met contactspray
                          Zoals MusicXtra ook al zei, zou ik dit zeker niet doen.
                          Sommige potmeters/faders zijn voorzien van een soort vet dat corrosie tegengaat. Met contactspray los je dit op en is de bescherming dus weg.
                          Dit is heel eenvoudig te merken. Als je een nieuwe pot hebt, heeft die een zekere mechanische weerstand. Nadat je er in gesprayed hebt krijg je een beetje een cross-fader gevoel.
                          Ook kan je de geleidende koolstofbaantjes in sommige types volledig oplossen, dus dan mag je meteen een hele rits nieuwe exemplaren gaan bestellen. Dit laatste weet ik jammergenoeg uit ervaring
                          als je bij de brom zit...

                          Comment

                          • frederic
                            • Jan 2006
                            • 3511

                            #14
                            Originally posted by tarpan
                            Zoals MusicXtra ook al zei, zou ik dit zeker niet doen.
                            Sommige potmeters/faders zijn voorzien van een soort vet dat corrosie tegengaat. Met contactspray los je dit op en is de bescherming dus weg.
                            Dit is heel eenvoudig te merken. Als je een nieuwe pot hebt, heeft die een zekere mechanische weerstand. Nadat je er in gesprayed hebt krijg je een beetje een cross-fader gevoel.
                            Ook kan je de geleidende koolstofbaantjes in sommige types volledig oplossen, dus dan mag je meteen een hele rits nieuwe exemplaren gaan bestellen. Dit laatste weet ik jammergenoeg uit ervaring
                            Tja, maar als de pot meters kraken door slecht contact, moet je ze wel reinigen.

                            Comment

                            • renevanh
                              • Oct 2004
                              • 2371

                              #15
                              Yup, met perslucht.
                              Neem het leven niet te serieus, je overleeft het toch niet...

                              Comment

                              Working...