schakelbevoegd

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Frenk Kok
    • Sep 2011
    • 1

    schakelbevoegd

    Is een diploma of certificaat nodig om krachtstroom kabels en zwerfkasten aan te sluiten op een evenemententerrein?

    Tijdens het bouwen van een evenement was ik bezig met het aansluiten van krachtstroom bekabeling en zwerfkasten. Tijdens deze werkzaamheden werd ik door een ambtenaar aangesproken met de vraag of ik wel schakelbevoegd was?

    Ik dacht dat schakelbevoegdheid noodzakelijk is bij schakelingen direct op het net (werkzaamheden van een gediplomeerd elektricien dus).
    Maar dat er voor het aansluiten van Cee Form stekkers in bestaande installaties en zwerfkasten geen speciale bevoegdheid nodig is.
    Maar eigenlijk weet ik niet precies hoe het nu werkelijk in elkaar zit.
    Wie kan mij hier het fijne van vertellen?

    Frenk
  • jans
    • Feb 2003
    • 869

    #2
    Originally posted by Frenk Kok
    Is een diploma of certificaat nodig om krachtstroom kabels en zwerfkasten aan te sluiten op een evenemententerrein?

    Tijdens het bouwen van een evenement was ik bezig met het aansluiten van krachtstroom bekabeling en zwerfkasten. Tijdens deze werkzaamheden werd ik door een ambtenaar aangesproken met de vraag of ik wel schakelbevoegd was?

    Ik dacht dat schakelbevoegdheid noodzakelijk is bij schakelingen direct op het net (werkzaamheden van een gediplomeerd elektricien dus).
    Maar dat er voor het aansluiten van Cee Form stekkers in bestaande installaties en zwerfkasten geen speciale bevoegdheid nodig is.
    Maar eigenlijk weet ik niet precies hoe het nu werkelijk in elkaar zit.
    Wie kan mij hier het fijne van vertellen?

    Frenk
    Zonder te veel in details te treden.

    Een werkgever is verantwoordelijk voor de veiligheid van zijn personeel en de door hem ingehuurde krachten, dit heeft de Arbo-wet bepaald.
    In een organisatie van een evenement heeft altijd iemand de leiding ook al is iets hobbymatig. Er is dus een gezagsverhouding en dan geldt de Arbowet.

    Voor een elektrische installatie geldt dat de bevoegdheden hiervoor schriftelijk moeten zijn vastgelegd en personen voor deze bevoegdheden moeten worden aangewezen.
    De aard van het aanwijsbeleid is afhankelijk van de complexiteit van de elektrische installatie.

    Het is aan jouw voorbeeld moeilijk te beoordelen of de ambtenaar gelijk had of niet. Dit heeft met het bovenstaande te maken.

    Misschien kun je in het kort uitleggen hoe complex de installatie was en, als je het weet, hoe de verantwoordelijkheden verdeeld waren.
    Eindelijk begint mijn website vorm te krijgen

    Comment

    • Gast1401081
      • Mar 2001
      • 7999

      #3
      Kort en goed : je moet VOP - Voldoende Opgeleid Persoon zijn, in de in van de NEN3140, om je met installaties boven de 50V bezig te mogen houden.

      zoekmachine :

      Comment

      • kees22
        • Feb 2007
        • 110

        #4
        Ik heb op mijn HBO stage ook wel eens een verlangkabel in elkaar geschroefd en een voedinkje op 230V aangesloten.

        Nadat ik aan mijn begeleider vroeg of ik dit formeel gezien mag doen, was het aantwoord:

        Aan vaste installaties mag het niet daarvoor moet je voldoende onderricht persoon zijn, met schriftelijke aanstelling van je werkegever.
        Echter aan alles "na het stopcontact", verlengskabels en dergelijke mag iedereen "aan zitten", in de trent van stekker aanzetten en een van een apparaat vervangen.

        Dan nog ben jij in dat geval niet bezig met het aanleggen van een installatie maar met het aansluiten van apparatuur.
        Als al deze apparatuur correct is gebouwd(dus geen debiele verloopjes van 63>32 of 32>16) kan er wat betreft de veiligheid weinig mis gaan.
        Ik kan niet zingen, maar mijn installatie helaas wel.

        Comment

        • renevanh
          • Oct 2004
          • 2371

          #5
          Originally posted by MacGyverSounds
          Kort en goed : je moet VOP - Voldoende Opgeleid Persoon zijn, in de in van de NEN3140, om je met installaties boven de 50V bezig te mogen houden.
          Correct, maar dan wel in het kader wat Kees22 beschrijft.
          Anders zou je VOP moeten zijn om je koffie apparaat of laptop in het stopcontact te prikken...
          Neem het leven niet te serieus, je overleeft het toch niet...

          Comment

          • kees22
            • Feb 2007
            • 110

            #6
            We noemen hier trouwens alleen de NEN3140.

            Maar als het op elektrische installaties aan komt geldt toch zeker ook de NEN1010.

            De NEN3140 slaat volgens mij vooral op gereedschap.
            Ik kan niet zingen, maar mijn installatie helaas wel.

            Comment

            • dj-inkognito
              • Jun 2011
              • 416

              #7
              Originally posted by kees22
              We noemen hier trouwens alleen de NEN3140.

              Maar als het op elektrische installaties aan komt geldt toch zeker ook de NEN1010.

              De NEN3140 slaat volgens mij vooral op gereedschap.
              de nen3140 is zeker niet alleen gericht op gereedschappen,

              Het toepassingsgebied zijn elektrische installaties, machines en gereedschappen. Toegepast in fabrieken, kantoren, woonhuizen, bouwplaatsen, schepen enzovoorts. Het betreft hier spanningen onder 1000 volt wisselspanning en 1500 volt gelijkspanning.

              de nen1010 mag idd ook zeker niet worden vergeten in deze.

              betreft aansluiten van de genoemde paddo's etc zou elke leek dit mogen doen, zou het zelfde verhaal wezen als een gitarist zijn gitaar niet meer mag inprikken gezien hier ook een "spanning" bij komt kijken.
              "TheDanceFloorIsYours!" www.dj-inkognito.nl "TheSoundOfSilence"

              Comment

              • moderator
                Moderator
                • Apr 2001
                • 5950

                #8
                Originally posted by renevanh
                Correct, maar dan wel in het kader wat Kees22 beschrijft.
                Anders zou je VOP moeten zijn om je koffie apparaat of laptop in het stopcontact te prikken...
                @Rene Helemaal correct, wanneer je deze handelingen namens je werkgever uitvoert is dat anders geregeld dan wanneer je dat in een prive situatie doet.
                Het maakt zelfs uit of je de aansluiting verzorgt als werknemer of als zelfstandig ondernemer.

                Schakelbevoegd, mooie term!
                Moderator J&H Licht en Geluid Forums

                Comment

                • Gast1401081
                  • Mar 2001
                  • 7999

                  #9
                  de NEN1010 vertelt alleen waar de installatie aan moet voldoen, de NEN3140 zegt wanneer wie er met wat mag werken, kort door de bocht.

                  En idd, in de zin van de Arbowet moet iedere verpleegster die een scheerapparaat pakt al een NEN3140-opleidinkje hebben.
                  Je moet namelijk bekwaam zijn in de handelingen die je voor je werk verricht. Een gedegen RisicoInventariesatieEnEvaluatie (RIEE) zal dan melden dat de scheerapparaten recent onderhouden moeten zijn etcetcetc blabla, maar je mag (TS) inderdaad niet zomaar een krachtstroomkabel pakken en aansluiten. Eerst ff een VOP-verklaring scoren bij je baas.

                  oh, en voor schepen geldt dan weer net die NEN-1010 en 3140 weer niet, trouwens...

                  Comment

                  • seppe30
                    • Dec 2007
                    • 248

                    #10
                    In belgiƫ heb je eigenlijk minimum een attest BA4 nodig

                    Comment

                    Working...