J&H Shop - Alles voor op en rond het podium
Pagina 2 van de 2 Eerste 1 2

Standaard

Als je dit regelkastje van Cloud wil gebruiken heb je iets meer nodig dan een gewone 100V versterker. Je zult een systeemversterker van Cloud moeten gebruiken, waarop dit kastje aangesloten moet worden. De extra line-input en de microfoon input worden dan weer verbonden met de versterker (lijn-ingang en microfoon-ingang) De keuze schakelaar biedt dan de mogelijkheden om te kiezen voor de microfoon, line-input of een van de andere aangesloten audiobronnen op de versterker. De volumeregelaar zal als externe volumeregelaar fungeren die niet het 100 V lijnsignaal regelt, maar het versterkervolume. De 10 draadjes kun je dan vermoedelijk probleemloos aansluiten.

Kortweg. Dit kastje is voor je toepassing niet te gebruiken.

De 35 Watt Akai versterker kun je gerust gebruiken. Sluit de vier luidsprekers per twee in serie aan en je krijgt per kant een 16 Ohms belasting, waardoor je effectief ongeveer 2 x 20 Watt uit de versterker krijgt. De kans om de luidsprekers op te blazen is kleiner dan wanneer je de luidsprekers per twee parallel zet De impedantie van de luidsprekers wordt dan 4 Ohm en je krijgt 2 x 70 Watt op totaal 80 Watt luidsprekercapaciteit. Dat is dan vragen om problemen.

Om het volume te regelen heb je voor laagohmige luidsprekers zogenaamde L-pad regelaars nodig. Deze regelaars zorgen voor een vaste impedantie op je versterker en je kunt toch het volume regelen. Een veilige manier dus. Echter kun je in deze situatie niet de bron kiezen op je versterker als je lekker op het terras met de temperatuur van vandaag (28 graden C).

Dat was weer wat tekst en uitleg, maar je schiet er weinig mee op.

quote:
    Ik begrijp je verhaal over een 60 Watt 100V versterker niet zo goed. Hoe bereken je, als je uitgaat van een lager voltage (mits de mogelijkheid er is op de versterker) wat dan je maximale wattage is dat je mag aansluiten?

Het is bijna hetzelfde rekenen als met laagohmige versterkers/luidsprekers. Een versterker van 2 x 200 Watt bij 4 ohm, kan ook belast worden met luidsprekers van 8 Ohm en levert dan 2 x 100 Watt.
    De berekening van 100 Volt versterkers is bijna gelijkwaardig.
    Alleen geldt bij laagohmige versterkers dat je beter luidsprekers kunt aansluiten die 50-100 % meer vermogen kunnen verwerken dan de versterker afgeeft. 100 Volt versterkers mogen echter nooit zwaarder belast worden dan het vermogen dat ze kunnen leveren, omdat de trafo op de luidspreker het afgenomen vermogen bepaald. Ga je een lagere lijnspanning gebruiken dan mag je weer meer luidsprekervermogen aansluiten (bij 70 Volt 2 x meer, bij 50 V 4 x meer) Door de lagere lijnspanning verdwijnt er ook wat geluidsdruk. Bij 70 Volt is dat 3 dB en bij 50 Volt is dat 6 dB. In de praktijk zal je daar weinig van merken, want bij de lage vermogens die iedere individuele luidspreker gebruikt is dat bijna verwaarloosbaar.

In het verleden heb ik bij één van de grootste 100 V leveranciers van Nederland gewerkt en daar veel geleerd over deze techniek. Het komt mij nog regelmatig van pas.

Standaard Titel?

Wederom bedankt Companion.

Het wordt me langzamerhand wel duidelijk.
    Ik ga dus de Akai versterker gebruiken. Maar wat is eigenlijk het verschil tussen parallel en in serie (zoals je ziet: ik heb er echt geen verstand van...). Ik zou 2 speakers op 1 aansluiting (links) van de versterker stoppen (groep A) en 2 anderen op rechts. Is dat juist? Is dat dan parallel of in serie?

Dan ga ik nu nog op zoek naar zo'n L-pad regelaar. Hoe sluit ik die dan aan. Moet ik de luidspreker kabel onderbreken?

Forum Rechten