Meerdere speakers vs vermogen

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Tjeerd
    • Nov 2002
    • 51

    Meerdere speakers vs vermogen

    Hallo,

    Ik heb hier 2 JBL4891 monitors die ik actief aanstuur.
    Nu heb ik de volgende vraag:
    als ik maar 2 groepen draai en 4 floors ( per 2 doorgelust) wil gebruiken (scheelt 1 amprack sjouwen)

    Voor het laag power rating 600watt AES, recomended amp 600W @8ohm
    Voor het hoog power rating 75w AES, recomended amp 300w @8ohm
    Als ik deze versterker vermogens gebruik en 2 speakers doorkoppel moet het laag dan 1200W@4ohm geven en het hoog 600W@4ohm?

    Dit lijkt mij voor het laag wel goed maar voor het hoog enorm overdereven veel, en wat moet ik met de limiter settings doen van de proccesor?
    Of moet ik hiervoor een nieuw standje in de proccesor maken? en met hoeveel verschil (dBu) moet ik de limiters dan in laten schakelen?

    en hoe zit het als ik er 3 doorlus? mijn versterkers kunnen tot 2 ohm
    Laag QSC PLX3002 en hoog QSC PLX1602

    Wat is julie mening?

    Groeten Tjeerd
  • Gast1401081
    • Mar 2001
    • 7999

    #2
    Originally posted by Tjeerd
    Hallo,

    Ik heb hier 2 JBL4891 monitors die ik actief aanstuur.
    Nu heb ik de volgende vraag:
    als ik maar 2 groepen draai en 4 floors ( per 2 doorgelust) wil gebruiken (scheelt 1 amprack sjouwen)

    Voor het laag power rating 600watt AES, recomended amp 600W @8ohm
    Voor het hoog power rating 75w AES, recomended amp 300w @8ohm
    Als ik deze versterker vermogens gebruik en 2 speakers doorkoppel moet het laag dan 1200W@4ohm geven en het hoog 600W@4ohm?

    Dit lijkt mij voor het laag wel goed maar voor het hoog enorm overdereven veel, en wat moet ik met de limiter settings doen van de proccesor?
    Tjeerd
    denk s ff naha..
    parallel wil zeggen dat op het punt, vlak achter de splitsing, de speakers weer ouderwets 8ohm zijn en 600 resp 300 W moeten hebben.
    1 wet van behoud van energie : de nieuwe situatie gaat echt geen energie uit de lucht halen : de amp moet dus 1200, resp 600 w kunnen leveren.
    2 de parallelschakeling veroorzaakt een vervangingsweerstand van 4 ohm.

    mag jij je conclusie trekken.

    Comment

    • Tjeerd
      • Nov 2002
      • 51

      #3
      Hallo,

      dat volgens de theorie het vermogen moet verdubbelen dat snap ik als de weerstand word gehalveerd,
      Maar mijn versterkers verdubbelen die weersand niet
      PLX 3002 =625@8ohm
      1050@4 ohm ipv 1250@4 ohm
      1500@2ohm ipv 2400@2 ohm

      PLX1602 =325@8ohm
      550@4ohm ipv 650@4ohm
      800@2ohm ipv 1300@2ohm

      Voor de hoog drivers lijkt me dat er nog genoeg power reserve in zit (de driver is maar 75w AES), maar voor het laag komt er wel minder vermogen per speaker.

      Als ik een versterker aanschaf kan ik dan maar beter voortaan van uitgaan dat het vermogen bij 2 ohm moet kloppen en als ik met minder speakers draai dit in mijn proccesor aanpassen?

      en waarom zit er in het hoog zo'n verschil tussen AES en recomended vermogen?

      Groeten Tjeerd

      Comment

      • SPS
        • Mar 2004
        • 1662

        #4
        Je hebt het dan over het verschil in AES en recommended voor de hoogdriver?
        1. De hoogdriver kan veel slechter tegen clippende versterkers dan een low ls. Behoorlijke mate van overdimensionering OF goede limiting nodig.
        2. Crestfactor in hoog is meestal groter, dus meer dynamisch gedrag (lees versterkereserve nodig)

        Verder zou ik monitors versterker liever niet zwaar op 2 ohm belasten. Meeste houden daar niet zo van op lage middentonen op den duur.
        Als je het over monitoring bij een spreker o.i.d hebt gelden die beperkingen natuurlijk veel minder....

        Dat versterkers niet simpel het dubbele vermogen leveren bij gehalveerde belastingsweerstand, wordt over het algemeen veroorzaakt door beperkte voedingen, en maximale dissipatie.
        Over het algemeen worden amps ook gespecificeerd op 4 ohm, en is het vermogen op 8 ohm dus wat meer dan de helft van bij 4 ohm.
        Staat veel leuker in de folder natuurlijk.
        Geluid doen is leuk, maar licht ontwerpen is pas Echt leuk!

        Comment

        Working...