theorie achter de tuning frequentie?

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Needmoresound
    • Apr 2005
    • 170

    theorie achter de tuning frequentie?

    Ik ben topjes aan het ontwerpen met winisd en ik was een beetje gaan spelen met de tuning frequentie en zoek een theoretische verklaring van het verloop.
    Even controleren of ik de theorie achter de bassreflex goed heb:
    - Waar je de poort op afstemt, die frequentie wordt versterkt, met een daling van 24 db/octaaf vanaf deze frequentie.
    Deze wordt opgeteld bij de grafiek van speaker zonder basspijp (en de kromme van de speaker loopt door het luchtgat wat steiler af naar de 0 hz). klopt dit een beetje?

    -Nu pakt winisd (in mijn geval) de resonantie frequentie van mijn speaker, als tuning frequentie.
    De kromme ziet er leuk uit, maar als je gaat kijken bij de max power, dan zit er een hele groten dip bij de 65 hz, van 125 watt, maar op 30 hz mag je hem wel belasten op 250 watt.
    -als je de kast nu een tuning frequentie geeft van bijvoorbeeld 70 hz. Heb je geen dip meer, alleen vanaf lager dan 55 hz mag je weinig vermogen geven, anders gaat hij over zijn Xmax (bij 30 hz nog maar 20 watt)
    Ook is het een leuk gegeven dat hij een hoger rendement geeft vanaf 80 hz van +1 db (in de plaats van -4 db)

    Een top krijgt vaak geen frequenties onder de 100 hz, alleen als ik mijn toppen nou is fullrainge wil gebruiken, kan ik bij een hoge tuning frequentie me speakers snel weggooien, als er een keertje wat laag in een nummer zit.
    Ik weet dat de Xmax nog geen Xlim is maar zuiver geluid krijg je er niet meer...
    Hoe kiezen jullie de juiste tuning frequentie? en weet iemand hoe fabrikanten hiermee om gaan? (vaak staat in de specificaties van 12'' fullrainge kastjes dat ze redelijk laag gaan bij toch redelijk veel vermogen, en het rendement zakt nauwelijks in).
  • eddie
    • Nov 2004
    • 169

    #2
    hallo, vergeet niet dat de opgegeven freq, waardes op -14db zitten
    mvg eddie

    Comment

    Working...