Versterker Output visueel testen

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • First Impression
    • Aug 2006
    • 35

    Versterker Output visueel testen

    Beste mede forumers,

    Is er een mogelijkheid om de output van diverse gangbare versterker uitgangen te testen zonder bijkomst van speakers?
    Is bedoeld voor een testrack.

    Iemand enig idee of suggesties?

    Alvast bedankt!
    Last edited by First Impression; 03-03-07, 02:30.
  • johan1988
    • May 2006
    • 40

    #2
    Je kunt er wel gewoon een par lamp aanknopen

    Comment

    • Koen van der K
      • Aug 2005
      • 1146

      #3
      Is het om een amp daadwerkelijk te testen zoals na een reparatie of is het enkel als indicator bedoeld ?
      Meer is minder, minder is meer

      Comment

      • ronny
        • Dec 2002
        • 2139

        #4
        Een dummy load maken. Dit is een serie/parallelschakeling van vermogenweerstanden zodat je uiteindelijke impedantie 8 of 4 ohm kan worden. Je heb vermogenweerstanden van 10W, maar ook van hogere wattages. Dan gewoon zoveel weerstanden toepassen als je vermogen wil verstoken.

        Andere optie om het goedkoper te houden is hetzelfde als hierboven, alleen het vermogen van je dummy load kleiner houden als het vermogen wat je wil verstoken. Je moet je dummy load dan we gaan koelen. Dit zou je kunnen doen door het geheel in te harsen en dan de blok hars die uiteindelijk je dummy load gaat vormen in een emmer water te zetten.

        Nog simpelere dummy loads zijn: gloeilampen, verwarmingselementen uit strijkijzers,... Alleen geven deze geen correct beeld meer van wat je versterker bij een bepaalde impedantie doet. De impedantie van een strijkijzer element bv is geen 4 of 8 ohm

        Als je het heeeeel precies wil, zal je een luidspreker moeten nabootsen. Dit doe je door schakelingen te maken met spoelen, weerstanden en condensatoren. Echter wordt dit voor een groot vermogen een dure operatie.
        Hier vind je daar ook nog wat meer over:

        Circuits Online - Schakelingen - Luidspreker dummyload

        mvg
        ronny
        niet zagen, gewoon doen!

        Comment

        • BlueConfig
          • Aug 2005
          • 138

          #5
          Wij hebben zojuist een dummyload ontworpen van 4 & 8 Ohm en dit voor een testbank voor audioverterkers. Nu ons maximaal vermogen is 120W resistieve last. Dat houd dus in dat er enkel pure weerstanden gebruikt zijn. de weerstanden zijn Thickfilm weerstanden die geen inductiviteit (kenmerken van een spoel) vertonen. (Dit om de meting (fasemeting ed) te vergemakkelijk).

          Alleen de load kost al 100€ met goedkope koelplaten. En het boeltje is dus schakelbaar tussen onbelast, 4 ohm en 8ohm via TTL (0'en en 1').
          Greets,
          BLue CoNFiG

          Comment

          • Koen van der K
            • Aug 2005
            • 1146

            #6
            Zolang we niet weten wat de bedoeling is lijkt het me niet zinvol ideeen te posten; misschien wil de topic starter wel gewoon een gloeilamp als indicator, of een schakelbare dummyload in zijn testrack.

            Daarbij heb je mijn inziens aan een dummyload van 120W niet erg veel voor een vollastmeting. Om amps goed te kunnen testen heb ik hier twee dummyloads van 4 en 8 Ohm / 4KW elk (kost 3x nix maar je moet wel een beetje creatief zijn) ... knappe amp die dat kan leveren ;-)


            Groeten
            Meer is minder, minder is meer

            Comment

            • BlueConfig
              • Aug 2005
              • 138

              #7
              4KW

              Ik gaf enkel een idee wat het ons kost om een zielige 120W te verstoken. en dit zo goedkoop mogelijk te doen...

              Kun je me vertellen hoe je die 4KW verstookt ?
              Greets,
              BLue CoNFiG

              Comment

              • Koen van der K
                • Aug 2005
                • 1146

                #8
                Ha BlueConfig ...


                Zolang we nog geen concrete vraag / antwoord van de topicstarter hebben laat ik dit even rusten (daarbij is het natuurlijk ook een beetje het geheim van de smid he ;-)

                Reden hiervoor is mede dat ik steeds meer forummers zie die aan het knutselen gaan met zware amps, dummyloads en andere vermogenselectronica.
                Echter krijg ik niet altijd de indruk dat men weet waar het over gaat ... versterkertechniek, railspanningen van zo'n 140V en uitgangsspanningen van 110VRMS en stromen van zo'n 40A vragen om voldoende kennis om schade aan apparatuur en de persoon in kwestie te voorkomen.

                Het bouwen van een dummyload die dergelijke waardes aankan vraagt dus ook om een industriele aanpak.

                Misschien ben ik wat te terughoudend hierin maar ik wil niemand aansporen of motiveren tot het verrichten van mogelijk gevaarlijke handelingen.

                Groeten !
                Meer is minder, minder is meer

                Comment

                • First Impression
                  • Aug 2006
                  • 35

                  #9
                  Bedankt voor alle reacties tot zover.
                  Het is dus inderdaad bedoeld om verhuur amp's te testen onder een serieuze belasting zonder daar een complete set kasten aan te hoeven hangen. En het zou helemaal perfect zijn om daar een soort van meter/indicator aan te hangen om het geheel visueel te kunnen vertalen naar goed/slecht/fout.

                  Versterkers:

                  I800 = 2x 400W @ 4 Ohm
                  I1200 = 2x 600W @ 4 Ohm
                  I2200 = 2x 1100W @ 4 Ohm
                  Als maximaal vermogen per versterkerkant verwacht ik niet veel verder te gaan dan 1800W aan 4 ohm.

                  Hoop dat dit een beetje duidelijkheid brengt...

                  Comment

                  • BlueConfig
                    • Aug 2005
                    • 138

                    #10
                    Koen... Heb je volledig gelijk in...

                    Blijf ik wel met mn vraag zitten...

                    @ TS: ik hou mn mond dan maar, onthou juist mn prijs indicatie
                    Greets,
                    BLue CoNFiG

                    Comment

                    • Koen van der K
                      • Aug 2005
                      • 1146

                      #11
                      Quote : "Het is dus inderdaad bedoeld om verhuur amp's te testen onder een serieuze belasting zonder daar een complete set kasten aan te hoeven hangen. En het zou helemaal perfect zijn om daar een soort van meter/indicator aan te hangen om het geheel visueel te kunnen vertalen naar goed/slecht/fout"

                      Vraag: wat verwacht je met zo'n "meting" te kunnen aflezen ? Ik vind het een beetje een vreemde en onsamenhangende testmethode.

                      Hoe zou je zelf "goed / matig / fout" definieren dan ? vermogensafhankelijk ?, IM vervormingsafhankelijk ?, impedantieafhankelijk ?, crossoververvormingafhankelijk of als de potmeters kraken ?

                      Schakel je amp in (als tie dit goed doet ben je al ver over de helft) en zet er signaal op (als tie dit ook doet zit je op 99%).

                      Met een speaker op een laag pitje neem je dit soort zaken (krakende pots, losse connector etc.) veel sneller waar. Je hebt 't niet over het verrichten van metingen dus met enkel een dummy heb je slechts een indicatie van het afgegeven vermogen. Voor het beoordelen van een amp lijkt me dat nu niet het meest relevante.

                      Om eerder genoemde redenen lijkt het me niet zinvol hier verder op in te gaan.


                      Groeten
                      Last edited by Koen van der K; 03-03-07, 16:48.
                      Meer is minder, minder is meer

                      Comment

                      • First Impression
                        • Aug 2006
                        • 35

                        #12
                        Helder verhaal, maar het gaat dus meer om een 'duurproef'...
                        Een 'kenner' als jij zou toch moeten weten dat versterkers vaak bij langdurige belasting pas in de fout gaan. En dit is dus het doel van deze test. En dit zonder langdurige luide weergave via speakers en eventuele schade hieraan tot gevolg.

                        Heb dergelijke testopstellingen gezien bij bedrijven als PRG in Toronto en Audmax in Budapest. En er destijds niet bij stil gestaan om hier iets mee te gaan doen.
                        Wellicht is het inderdaad een beter idee voor je om hier niet verder op in te gaan. Kennis heeft tenslotte ook grenzen. Ik zal deze bedrijven mailen, en trachten meer te weten te komen over de uitvoering hier van, en wellicht de eventueel te vergaren kennis in deze hier te delen.

                        Groeten,

                        Rudy Vorstenbosch

                        Comment

                        • Koen van der K
                          • Aug 2005
                          • 1146

                          #13
                          Ha Rudy,


                          Ok, een duurtest ... dat was nog niet vermeld.
                          Uit je eerdere posts maakte ik op dat het gaat om het controleren van huuramps die terug zijn gekomen.

                          Vanwaar de interesse in een duurtest ? Dit is voornamelijk interessant na reparatie van een amp om deze grondig te testen of voor een benchmark test. Als je maar lang genoeg doorgaat met een duurtest zal elke amp vanzelf wel in protect gaan ... is dat de bedoeling ?

                          Daarbij dienen er mijn inziens een redelijk aantal andere aspecten bij een duurtest in de gaten gehouden te worden zoals tijdsduur, voltage en current limiting, dissipatie en andere limieten waar de amp bij zo'n test (waar deze eigenlijk helemaal niet voor gemaakt is) tegen bestand dient te zijn. Deze extra's kan ik ook niet uit je posts opmaken.

                          Enfin, succes met de constructie, we zien de resultaten met belangstelling tegemoet !


                          Groeten !
                          Meer is minder, minder is meer

                          Comment

                          • GvH-E
                            • Feb 2007
                            • 122

                            #14
                            Het kan naar mijn mening heel zinnig zijn zo af en toe een vermogensmeting uit te voeren bij eindversterkers, zeker wanneer deze het zwaar te verduren hebben gehad of er twijfels zijn. Met aangesloten dummy en oscilloscoop op de uitgang kun je direct zien of er vervorming optreedt, of het vermogen wordt geleverd en of het signaal "symetrisch vastloopt" bij oversturing. (Dus alle torren meedoen) Tevens is het li. en re. kanaal goed te vergelijken en valt een krakende pot.meter ook op.
                            Wanneer je via een weerstand een kleine luidspreker hierbij aansluit is alles nog direct te beluisteren ook. Eventuele problemen in de voeding (elco's)zullen bij deze test ook eerder aan het licht komen.
                            Een goede versterker zal van volledige uitsturing niet defect raken.
                            Overigens ben ik nog nieuwsgierig naar de genoemde dummy van 4 KW die "3x nix kost" GvH-E

                            Comment

                            • Gast1401081
                              • Mar 2001
                              • 7999

                              #15
                              p=u.i=i²r=u²/r. Eens?

                              220.220 = 48400, 4 ohm was de bedoeling, dus 48400 /4 = 12000 watt.

                              en nou komt het mooie : das 6x 2000 w parallel. Of 12 x 1000, ofzo.

                              zoek maar s in de oud-witgoedbak naar die spiralen... goedkoper kan niet

                              Comment

                              Working...