J&H Shop - Alles voor op en rond het podium
Pagina 2 van de 2 Eerste 1 2

Standaard

Quote : "Het is dus inderdaad bedoeld om verhuur amp's te testen onder een serieuze belasting zonder daar een complete set kasten aan te hoeven hangen. En het zou helemaal perfect zijn om daar een soort van meter/indicator aan te hangen om het geheel visueel te kunnen vertalen naar goed/slecht/fout"

Vraag: wat verwacht je met zo'n "meting" te kunnen aflezen ? Ik vind het een beetje een vreemde en onsamenhangende testmethode.

Hoe zou je zelf "goed / matig / fout" definieren dan ? vermogensafhankelijk ?, IM vervormingsafhankelijk ?, impedantieafhankelijk ?, crossoververvormingafhankelijk of als de potmeters kraken ?

Schakel je amp in (als tie dit goed doet ben je al ver over de helft) en zet er signaal op (als tie dit ook doet zit je op 99%).

Met een speaker op een laag pitje neem je dit soort zaken (krakende pots, losse connector etc.) veel sneller waar. Je hebt 't niet over het verrichten van metingen dus met enkel een dummy heb je slechts een indicatie van het afgegeven vermogen. Voor het beoordelen van een amp lijkt me dat nu niet het meest relevante.

Om eerder genoemde redenen lijkt het me niet zinvol hier verder op in te gaan.

Groeten
    Laatst gewijzigd door Koen van der K; 03-03-07 om 16:48.
    Meer is minder, minder is meer

Standaard

Helder verhaal, maar het gaat dus meer om een 'duurproef'...
    Een 'kenner' als jij zou toch moeten weten dat versterkers vaak bij langdurige belasting pas in de fout gaan. En dit is dus het doel van deze test. En dit zonder langdurige luide weergave via speakers en eventuele schade hieraan tot gevolg.

Heb dergelijke testopstellingen gezien bij bedrijven als PRG in Toronto en Audmax in Budapest. En er destijds niet bij stil gestaan om hier iets mee te gaan doen.
    Wellicht is het inderdaad een beter idee voor je om hier niet verder op in te gaan. Kennis heeft tenslotte ook grenzen. Ik zal deze bedrijven mailen, en trachten meer te weten te komen over de uitvoering hier van, en wellicht de eventueel te vergaren kennis in deze hier te delen.

Groeten,

Rudy Vorstenbosch

Standaard

Ha Rudy,

Ok, een duurtest ... dat was nog niet vermeld.
    Uit je eerdere posts maakte ik op dat het gaat om het controleren van huuramps die terug zijn gekomen.

Vanwaar de interesse in een duurtest ? Dit is voornamelijk interessant na reparatie van een amp om deze grondig te testen of voor een benchmark test. Als je maar lang genoeg doorgaat met een duurtest zal elke amp vanzelf wel in protect gaan ... is dat de bedoeling ?

Daarbij dienen er mijn inziens een redelijk aantal andere aspecten bij een duurtest in de gaten gehouden te worden zoals tijdsduur, voltage en current limiting, dissipatie en andere limieten waar de amp bij zo'n test (waar deze eigenlijk helemaal niet voor gemaakt is) tegen bestand dient te zijn. Deze extra's kan ik ook niet uit je posts opmaken.

Enfin, succes met de constructie, we zien de resultaten met belangstelling tegemoet !

Groeten !

Ingeschreven
    Feb 2007

Standaard

Het kan naar mijn mening heel zinnig zijn zo af en toe een vermogensmeting uit te voeren bij eindversterkers, zeker wanneer deze het zwaar te verduren hebben gehad of er twijfels zijn. Met aangesloten dummy en oscilloscoop op de uitgang kun je direct zien of er vervorming optreedt, of het vermogen wordt geleverd en of het signaal "symetrisch vastloopt" bij oversturing. (Dus alle torren meedoen) Tevens is het li. en re. kanaal goed te vergelijken en valt een krakende pot.meter ook op.
    Wanneer je via een weerstand een kleine luidspreker hierbij aansluit is alles nog direct te beluisteren ook. Eventuele problemen in de voeding (elco's)zullen bij deze test ook eerder aan het licht komen.
    Een goede versterker zal van volledige uitsturing niet defect raken.
    Overigens ben ik nog nieuwsgierig naar de genoemde dummy van 4 KW die "3x nix kost" GvH-E

Ingeschreven
    Mar 2001

Standaard

p=u.i=i²r=u²/r. Eens?

220.220 = 48400, 4 ohm was de bedoeling, dus 48400 /4 = 12000 watt.

en nou komt het mooie : das 6x 2000 w parallel. Of 12 x 1000, ofzo.

zoek maar s in de oud-witgoedbak naar die spiralen... goedkoper kan niet

Standaard

Ha heren,

Best aardige discussie !
    @GvH-E : een BJT eindtrap is in de meeste gevallen stuk of niet. Zoals je weet sluit een defecte tor de trap kort. Bij FET amps zou het nut kunnen hebben omdat deze nogal eens een half-goed-half-slecht status kunnen hebben.

Een scope, dummyloads, SMAART, functiegenerator, DMM's en allerhande andere tools zijn onontbeerlijk, maar daar heeft de topicstarter het niet over. Een luidspreker is dan toch de meest handige tool om kraken / vervorming waar te nemen ?!

Overigens komt MacG met de witgoedbak aardig in de buurt ! Verwarmingselementen kosten 3x nix en kunnen door een handige schakeling een enorm vermogen wegstoken. Wel even puzzelen voor de juiste impedantie.

Zo'n load is niet 100% Ohms en zal wat inductief zijn maar voor het testen van amps gaat dat prima (een luidspreker is tenslotte ook een inductieve load) !

Groeten en succes !

Ingeschreven
    Feb 2007

Standaard

Eens v.w.b. die elementen, bijv. 6 x 2000 watt elementen van 230 volt, zonodig gekoeld, maar daar werd wat geheimzinnig over gedaan. Ik heb bij mijn meettafel liever een dummy met een kleine speaker. dan een 2 kw audio staan te blazen ...... En de opzet is om over dit onderwerp info te verstrekken. Vandaar mijn reactie. Groet, GvH-E

Standaard

Ha GvH-E,

Een luidspreker met een delertje aan de load hangen is erg handig inderdaad.

Doel van de 4KW dummyload is echter om zware amps (kortstondig) op vollast te kunnen testen (max vermogen, vervorming, railspanningen / voeding, dissipatie, etc.), metingen met scope, DMM en SMAART. 2KW sta je dan al snel "weg te blazen", doe je verder ook weinig aan ;-)

Voor een duurtest is dat zinloos omdat amps vrij snel thermisch trippen.

Groeten !

Forum Rechten