Ecler PAM 1400 rechterkanaal zachter

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Annwn
    • Apr 2006
    • 91

    Ecler PAM 1400 rechterkanaal zachter

    Beste forummers,

    Wij hebben een Ecler PAM 1400 op ons 10"mid 1"high drivers staan en afgelopen weekend viel mij op dat de rechter stack een stuk minder hard ging dan de linker.
    Toen ik op mijn Ecler keek stonden beide kanalen gewoon vol open en het signaal dat binnenkwam was ook gewoon gelijk. Echter het linker kanaal van de Ecler stond af en toe wel te clippen terwijl de rechter gewoon uit de clip bleef.
    Pas nadat ik het rechter kanaal zeker 6 stapjes terug had gezet (de knop gaat van 0 tot 10) leek het erop dat beide speakers ongeveer hetzelfde klonken.

    Nu lijkt het me dat dit probleem in de ecler ligt aangeziende speakers gewoon goed klonken er was echt alleen een volume verschil.

    Heeft iemand een idee wat er aan de hand kan zijn?

    Alvast bedankt!
  • GvH-E
    • Feb 2007
    • 122

    #2
    Het is mogelijk een lange lijst op te noemen met mogelijke oorzaken.
    Maar verwissel eerst eens -een voor een- de stack, de div. li. en re. aansluitingen, kabels en apparaten enz.
    Beredeneer aan de hand daarvan wat de oorzaak is. GvH-E

    Comment

    • Annwn
      • Apr 2006
      • 91

      #3
      Dat hebben we al gedaan maar het ligt aan dat kanaal. We hebben zelfs een andere set speakers met andere processing erop getest en daarbij hadden we hetzelfde.
      Ik vraag me dus af wat er in de versterker kapot/versleten kan zijn en of het een dure reperatie gaat worden.
      Last edited by Annwn; 27-02-07, 17:05.

      Comment

      • soundmenn
        • Oct 2006
        • 49

        #4
        als je eens probeert je processor er tussen uit te laten en dan kijkt of je het hebt kun je zeggen in welk van de 2 apparaten het zit. zit er niet toevallig ergens -10 dB ?

        succes

        Comment

        • GvH-E
          • Feb 2007
          • 122

          #5
          Je hebt de kabels tot op de versterker gewisseld?
          Dus het is niet één van je signaal leidingen? Of weggevallen contactdruk van één pen op je XLR plug op de versterker? Er is toch niet ongemerkt een instelling gewijzigd op je versterker? Wanneer er geen vervorming optreedt zoals je zegt moet het toch iets simpel zijn..... (Overigens: de fout is toch dat je teweinig gevoeligheid hebt en niet meer?)
          Anders zou ik toch gaan denken in een fout in een helft van de symetrische ingangstrap direct na de inputplug, maar dat is nu nog een tevroege conclusie. GvH-E

          Comment

          • EVfreak
            • Jan 2006
            • 146

            #6
            Probeer maar eens de schuifschakelaars aan de achterkant eens goed heen en weer te schuiven en inspuiten met contactspray,wel in het begin voorzichtig zijn want als je die schakelaars weinig gebruikt hebt dan willen ze nog wel eens open breken...
            Ik heb laatst 2 PAM 1400's binnen gekregen voor herstelling met allerlei problemen.één daarvan was het door jou genoemde probleem.De ruststroom wilt ook wel eens oplopen bij deze lieverds
            Last edited by EVfreak; 27-02-07, 22:50.

            Comment

            • Annwn
              • Apr 2006
              • 91

              #7
              Originally posted by GvH-E
              Je hebt de kabels tot op de versterker gewisseld?
              Dus het is niet één van je signaal leidingen? Of weggevallen contactdruk van één pen op je XLR plug op de versterker? Er is toch niet ongemerkt een instelling gewijzigd op je versterker? Wanneer er geen vervorming optreedt zoals je zegt moet het toch iets simpel zijn..... (Overigens: de fout is toch dat je teweinig gevoeligheid hebt en niet meer?)
              Anders zou ik toch gaan denken in een fout in een helft van de symetrische ingangstrap direct na de inputplug, maar dat is nu nog een tevroege conclusie. GvH-E
              Ik heb die versterker aan een vriend uitgeleend om 2 wbins op te zetten hij gebruikt heel andere processing en bekabeling als ik en ook hem viel het op dat er een volume verschil zat tussen links en rechts.

              Comment

              • Annwn
                • Apr 2006
                • 91

                #8
                Originally posted by EVfreak
                Probeer maar eens de schuifschakelaars aan de achterkant eens goed heen en weer te schuiven en inspuiten met contactspray,wel in het begin voorzichtig zijn want als je die schakelaars weinig gebruikt hebt dan willen ze nog wel eens open breken...
                Ik heb laatst 2 PAM 1400's binnen gekregen voor herstelling met allerlei problemen.één daarvan was het door jou genoemde probleem.De ruststroom wilt ook wel eens oplopen bij deze lieverds
                Bedankt voor de tips.
                Is er een manier om de output te meten zonder dat ik de versterker hoef aan te sluiten op boxen en op vol volume moet aanzetten?

                Comment

                • EVfreak
                  • Jan 2006
                  • 146

                  #9
                  Je kan mbv een sinusgenerator die je aan beide kanalen gelijktijdig aansluit,de spanning aan de uitgang van de versterker meten.Deze laatste moet in geval van correcte werking van beide kanalen ongeveer dezelfde waarde hebben(meten)
                  Je moet wel de versterker uitzetten als je de schuifschakelaars gaat bedienen hé,(maar dat zal je wel weten zeker)
                  Als je een sinusgenerator gebruikt,stel deze niet te hoog in kwa frequentie.ergens rond de 100Hz is prima.De meeste normale multimeters werken nog een beetje normaal met deze frequentie,ook heb je dan geen problemen dat de eindtrap gaat oscileren want mos-fets zijn daar gevoelig voor,zeker met een onbelaste uitgang.

                  succes

                  Comment

                  • Annwn
                    • Apr 2006
                    • 91

                    #10
                    Is een laptop om software matig een sinus op te wekken ook goed?

                    Comment

                    • GvH-E
                      • Feb 2007
                      • 122

                      #11
                      Ja, dat uit je laptop kan ook.
                      Alleen, je hebt op de eindversterker te maken met een z.g. symetrische ingang. (+en- input) Je kunt beter hierop tijdelijk de sym. output van een mixer aansluiten en je inputs op je eindversterker li. en re. doorlussen.
                      Je kunt dat testsignaal signaal dan op de input van de mixer aansluiten en nog regelen ook. Maar, kun je probleem met muziek nu al niet waarnemen?
                      Want hoe ga je daarna verder? Ik vrees dat je de versterker dan toch moet wegbrengen voor rep.
                      Succes, GvH-E

                      Comment

                      • Annwn
                        • Apr 2006
                        • 91

                        #12
                        Hoi ja ik wil met die test in ieder geval zeker weten wat er aan de hand is dan kan ik aan de hand daarvan misschien te weten komen wat de reperatie kosten zullen gaan zijn..

                        GvH-e u zei dat u er al 2 met dezelfde klachten had gerepareerd wat was er aan de hand en wat zou zo'n reperatie kosten?

                        bedankt

                        Comment

                        • Koen van der K
                          • Aug 2005
                          • 1146

                          #13
                          ... allemachtig, wat een hoop verhaal zeg ...

                          Ik krijg uit de posts van Annwn de indruk dat het wellicht verstandiger zou zijn als deze beter zelf niets gaat meten of uitproberen.

                          Daarbij is het een fet-bak (moet je weten wat je meet en doet), dus mijn inziens gewoon aan een goede reparateur aanbieden en een kostenlimiet afspreken.

                          Groeten en succes !
                          Meer is minder, minder is meer

                          Comment

                          • Annwn
                            • Apr 2006
                            • 91

                            #14
                            Hoi Koen

                            Ik ben inderdaad geen pro maar heb ook helemaal geen geld en vind het leuk om te leren vandaar mijn vragen.
                            Ik zie nu ook in dat het inderdaad aanbieden aan een goede reperateur wordt.

                            Comment

                            • GvH-E
                              • Feb 2007
                              • 122

                              #15
                              Neen, ik heb niet gemeld dat ik er al 2 met gelijke klacht heb gerepareerd, dat was EVfreak. Overigens heeft de ruststroom in de eindtrap niets met de versterking te maken.
                              Maar een symetrische ingangstrap (direct na je XLR plug in de schakeling ) bestaat uit 2 "helften", het + en - deel.
                              Wanneer één deel uitvalt door een defect neemt de versterking af en treedt er meestal geen vervorming op. Maar dat is via deze weg onmogelijk te bepalen. Het is een mogelijkheid, daarom raad ik je aan het apparaat weg te brengen omdat je er zelf niets meer aan kunt doen. Succes, GvH-E.

                              Comment

                              Working...