Speakon aansluit plaat?

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Annwn
    • Apr 2006
    • 91

    Speakon aansluit plaat?

    Hallo iedereen ik wil hill dx 3000 amps met speakon op mn kasten aansluiten echter hebben de amps alleen zo'n aansluiting waar je een kaal draad in moet steken... Zie foto



    Wat ik dus zou willen hebben is een plaat die ik in mn flightcase kan bouwen waar speakon aansluitingen op zitten die doorgelust zijn naar de aansluitingen op mijn Hill's.
    Weet iemand waar je deze platen kan bestellen?

    Ik heb een soortgelijke aansluitplaat echter is deze XLR... Ik zou dus ook mn Hill naar deze plaat kunnen laten gaan en dan de via XLR naar Speakon op mn kasten aansluiten... Mij is echter verteld dat Speakon beter is dan XLR... Maakt dit enig verschil?

    Bedankt alvast

    gr

    E
  • som
    • Nov 2002
    • 787

    #2
    deze misschien?
    *** DAP 19inch Paneel 1HE voor 8 XLR Connectoren (D-Size), Plaat dikte 2mm
    en dan afvullen met 4 xlr, 2 speacon en een powercon en klaar is Annwn
    Zelfs een direct teruggeslagen tennisbal stuitert wel eens verkeerd.

    Comment

    • esound
      • Oct 2004
      • 193

      #3
      en dat alles is gewoon te vinden hier in de webshop. Zo moeilijk is dit nou ook weer niet.

      Comment

      • Berend
        • Feb 2006
        • 85

        #4
        Als ik jou was, zou ik gewoon een 19" afdekplaat kopen, boor er gaten in voor je speakons en klaar ben je (na het monteren natuurlijk).
        Het grootste voordeel van niet XLR gebruiken is dat je niet in een slaperige bui verkeerde connecties maakt zoals versterkt signaal op een line of mic-ingang zetten...( hoe slaperig kan je zijn, maar goed.. daarom zet je ook geen 220V-stekkers op een speakerkabels ). Of speakons echt beter zijn weet ik niet, het zou kunnen zijn dat ze een groter contactoppervlak hebben waardoor ze meer stroom aankunnen (minder overgangsweerstand). Maar ze zijn niet voor niets bijna de standaard speaker-aansluiting geworden, er zal een goede reden achter zitten.

        Succes ermee
        dusssss.........

        Comment

        • Annwn
          • Apr 2006
          • 91

          #5
          Bedankt voor de tips zover.. Aangezien ik niet over een dergelijke boor beschik denk ik dat ik zo'n plaat los moet bestellen...

          Past een speakon aansluiting dan ook in die DAP paneel die Som aanraad?
          Ik dacht dat speakon groter was dan XLR..

          Comment

          • JVS
            • Mar 2004
            • 317

            #6
            Diameter van het gat voor een speakon (NL4MP) is hetzelfde als voor een XLR (FDL/MDL serie).

            Overigens mooie amps ! Ik heb er hier ook nog twee staan in een hoekje, waarvan één defect. Hoe bevallen ze jouw ? Zodra ik eens wat tijd over heb ga ik m'n defecte weer eens op orde maken zodat ze weer eens als setje kunnen gaan beuken :-)

            Comment

            • Annwn
              • Apr 2006
              • 91

              #7
              Hoi JVS bedankt voor de uitleg,

              Ik heb er 3 staan net gereviseerd en heb ze nog niet kunnen uittesten eigenlijk... ben heel benieuwd naar de klank in combinatie met Turbosound TMS4 en TSE118..

              Comment

              • som
                • Nov 2002
                • 787

                #8
                Originally posted by Berend
                Als ik jou was, zou ik gewoon een 19" afdekplaat kopen, boor er gaten in voor je speakons en klaar ben je (na het monteren natuurlijk).
                Het grootste voordeel van niet XLR gebruiken is dat je niet in een slaperige bui verkeerde connecties maakt zoals versterkt signaal op een line of mic-ingang zetten...( hoe slaperig kan je zijn, maar goed.. daarom zet je ook geen 220V-stekkers op een speakerkabels ). Of speakons echt beter zijn weet ik niet, het zou kunnen zijn dat ze een groter contactoppervlak hebben waardoor ze meer stroom aankunnen (minder overgangsweerstand). Maar ze zijn niet voor niets bijna de standaard speaker-aansluiting geworden, er zal een goede reden achter zitten.

                Succes ermee
                persoonlijk zou ik voor een prijsverschil van 1.10 geen gaten willen gaan boren.

                @ Annwn,
                zo'n beetje alle inbouw connectoren zijn in d-type verkrijgbaar.
                Zelfs een direct teruggeslagen tennisbal stuitert wel eens verkeerd.

                Comment

                • Annwn
                  • Apr 2006
                  • 91

                  #9
                  Hoi Som,

                  D-type slaat dus op de grootte van de gaten/connectors.. Heel handig om te weten! bedankt..

                  Comment

                  • sis
                    • Jul 2003
                    • 3305

                    #10
                    Kijk een in de webschop
                    Er zijn mogelijkheden zat + beschrijving
                    sis
                    Fulltime freelance muzikant, producer , componist.

                    Comment

                    • Annwn
                      • Apr 2006
                      • 91

                      #11
                      Ik heb die doorgekeken maar het was me een beetje onduidelijk allemaal omdat er bij de aansluitingen alleen maar XLR staat...

                      Comment

                      • Roel_CX
                        • May 2006
                        • 49

                        #12
                        zoals reeds eerder gezegd, zijn de chassisdelen van XLR en speakon allebei D-type. Ze zijn dus even groot, en als je een lege connectorplaat koopt, kan je er dus zowel speakon, xlr als powercon insteken. Neutrik heeft zelfs USB aansluitingen en dergelijke als D-type inbouw (maar dat doet nu niet terzake).
                        Waarom speakon voor speakers: 3 redenen:
                        -Speakon is standaard, vrijwel iedereen gebruikt ze voor speakeraansluiting.
                        -De eerder aangehaalde vergissing: je kan geen mengtafel-input aansluiten op je amp-output.
                        -speakon is een stukje steviger dan xlr. je kan je speaker er bij wijze van spreken mee ophangen. (bij wijze van spreken hè, niet doen dus )
                        ik hoop dat je hiermee weet wat je moest weten

                        groeten

                        Roel
                        __________________________________________

                        Comment

                        • Berend
                          • Feb 2006
                          • 85

                          #13
                          persoonlijk zou ik voor een prijsverschil van 1.10 geen gaten willen gaan boren.
                          Voor ik het bericht typte, heb ik natuurlijk wel even gekeken of speakons niet toevallig dezelfde gat diameter hebben als XLR, en toen bleek die voor speakons toch een stukje groter dan XLR te zijn.. Misschien ligt het aan de uitvoering van die speakons, een N4 male, met vooraan zo'n metalen kapje eromheen... Maar in elk geval, mijn conclusie was dat een XLR-plaatje niet gaat werken. En speciaal voor Speakons heb ik ook niet kunnen vinden, dus rest alleen nog zelf maken.
                          Als ik met 2 gaten boren 1,10 uitspaar, boor ik 2 gaten.

                          @Annwn: Heb je zelf niet zo'n boor, vraag je even rond bij kennissen, op je werk oid of zij er 1 hebben..
                          dusssss.........

                          Comment

                          • Whitefarmer
                            • Oct 2003
                            • 1244

                            #14
                            Ja, en als je dan toch aan het boren bent, boor dan gelijk een paar gaatjes bij om een opbouwstopcontact en koffiehouder te monteren!!!

                            Tjonge jonge moet niet gekker worden hier.

                            Gewoon aansluitplaat kopen, D-size chassisdelen te weten:
                            powercon in (blauw) om handel van stroom te voorzien
                            powercon uit(wit) om extern wat stroom te voorzien
                            2 XLR FEmale om signaal Links/rechts in te voeren
                            2 XLR MALE om direct signaal extern door te koppelen
                            2 of 4 Speakon om je versterkeruitgangen aan te knopen
                            2 of 4 blindplaatjes om de niet gebruikte gaten af te dichten en
                            VOILA klaar!

                            Chassisdelen kun je met een popnageltang(schrijf je dat zo?)
                            of kleine bouje/moertjes vastzetten.


                            Succes John
                            Groeten John
                            ps. Zou je je profiel in willen vullen, dat vinden we prettig hier op het forum (ook 'display age')
                            Gedaan?! .... oowh Okee, bedankt!

                            Comment

                            • Berend
                              • Feb 2006
                              • 85

                              #15
                              Ja, en als je dan toch aan het boren bent, boor dan gelijk een paar gaatjes bij om een opbouwstopcontact en koffiehouder te monteren!!!

                              Tjonge jonge moet niet gekker worden hier.

                              Gewoon aansluitplaat kopen, D-size chassisdelen te weten:
                              Ik lichtte hierboven toe hoe ik aan mijn bevindingen kwam. Als je dat goed leest is mijn advies wel te verklaren.
                              Bovendien, wat is er moeilijk aan twee gaatjes boren?
                              Het idee van Dsize chassisdelen was al ge-opperd.
                              Verder bedankt voor de opbouwende kritiek.
                              Last edited by Berend; 11-10-06, 16:01.
                              dusssss.........

                              Comment

                              Working...