Asymmetrisch & Symmetrisch

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Nisha
    • Jul 2006
    • 26

    Asymmetrisch & Symmetrisch

    Vriendelijk verzoek of iemand mij dit echt uit zou kunnen leggen?
    Mijn leraar vertelde dit namelijk in 3 lessen en alle 3 de lessen exact het zelfde,
    nog eens op zo een manier dat niemand van de klas het snapte.



    Groetjes,
  • DiGiCowboy
    • Jul 2006
    • 60

    #2
    Wat bedoel je, A-symmetrische & Symmetrische koeien, varkens, walvissen, olietankers?

    Bedoel je mischien filters?

    Comment

    • Pino
      • Jul 2002
      • 390

      #3
      Mag ik eens vragen Nisha, ken jij al iets van versterkerschakelingen met opamps of transistoren?
      Dat kan aanzienlijk de volledige uitleg vergemakkelijken.

      Nu het principe heel eenvoudig:

      Op elke versterkerschakeling heb je een + en een - kant aan de ingangszijde. (Die versterkerschakeling kan overal zitten: mengpaneel, eindtrap, ...).
      Neem nu een ingangsversterker van een mengpaneel en je sluit daar een microfoon op aan.
      Een microfoon bestaat uit een membraan en een spoeltje en heeft doorgaans 3 aansluitingen: +,-, en een afscherming.
      Wanneer nu op het mengpaneel via een microfoonkabel met 3 geleiders de microfoon ook respectievelijk op de +,-, en afscherming wordt aangesloten spreekt men van een symmetrische aansluiting. (XLR of stereo jack)
      Als je nu die microfoon op dezelfde manier aansluit; maar je verbindt de - kant aan de afscherming; dan spreek je van een asymmetrische aansluiting.
      Puur theoretisch dient die afscherming voor de versterkerschakeling tot niets, practisch zou het enorm veel storing in de schakeling doorlaten als deze er niet zou zijn, of niet verbonden zou zijn met het 0-potentiaal van het mengpaneel.
      In de meeste gevallen is die afscherming ook verbonden met de behuizing en zorgt op die manier voor een afleiding van storingssignalen die van buiten de kabel komen.
      Doordat bij een asymmetrische schakeling de - aan de afscherming ligt heeft deze een minder goede bescherming tegen storingen dan de symmetrische aansluiting.

      Tis ni simpel om het simpel uit te leggen; maar het is zo stom als het groot is. Je moet alleen de fysica en electronica een beetje begrijpen.

      Groetjes,
      Pino

      PS: ik denk dat dit topic thuishoort in het newbie gedeelte...
      Muziek klinkt voor mij het mooist als een PA niet nodig is...

      Comment

      • Gast1401081
        • Mar 2001
        • 7999

        #4




        denk aan een sinus.
        heel grofweg gezegd hebben ze het signaal in 2 stukken verdeeld, de + kant van de sinus, en de - kant. de + kant gaat op de + poot (2), de -kant op de -poot (3). Zou er nu op beide geleiders een storing komen, dan wordt deze in de opamp uitgedoofd.
        Last edited by Gast1401081; 10-08-06, 08:29.

        Comment

        • Radar
          Moderator
          • Jul 2002
          • 890

          #5
          Dank je Mac, hier is inderdaad genoegzaam over geschreven.
          Ik vond nog een tekening, ooit eens gemaakt ter verduidelijking, deze is te vinden in: http://www.forums.licht-geluid.nl/fo...ead.php?t=7590
          Ik doe niet aan bijgeloof.
          Dat brengt ongeluk.

          Comment

          • Dikke Foaf
            • May 2003
            • 618

            #6
            Google heeft ook veel te vertellen als je zoekt op 'balanced lines'.
            Deze is ook goed: http://www.dself.dsl.pipex.com/ampin...d/balanced.htm

            Comment

            • Nisha
              • Jul 2006
              • 26

              #7
              Ik had zelf ook gegoogled, alleen kwam er niet veel uit.
              Bedankt voor de uitleg hiervan iig.
              Sorry als het niet in het goede topic stond,
              Maar ik weet de weg hier nog niet helemaal ,
              Maar dat komt nog wel!

              groetjes,
              Nisha

              Comment

              Working...