Spanningsprobleem oorzaak defecten?

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • MEEO Licht en Geluid
    • Nov 2005
    • 950

    Spanningsprobleem oorzaak defecten?

    Heey,

    Gisteren leuk feestje gehad.

    Maar aan onze kant was het minder leuk: 2x mac 250 gesneuvelt en 1x strobepipe

    Met die strobepipe was iets raars aan de hand, met zen 4en op 1 controller. Nu is strobepipe nO 2 'opgeblazen'

    Helemaal zwart!

    Hoe kan dit?
    Last edited by axs; 25-03-06, 21:27.
    MEEO Audio Licht Rigging,
    Mark van der Werff
    Groningen
  • ronny
    • Dec 2002
    • 2139

    #2
    eh, was die spanning wel oke daar?

    Hoe slaag je erin 2 mac 250 te slopen? En wat is er juist stuk?

    mvg
    ronny
    niet zagen, gewoon doen!

    Comment

    • MEEO Licht en Geluid
      • Nov 2005
      • 950

      #3
      Daar dachten wij ook al aan, de spanning. Wij dachten dat de krachtstroom (32a) dat daar iets mee was. Bij de mac's was het het volgende: in de resetfaze bewoog de head niet, maar na verloop van tijd ging de lamp wel aan. Ik denk dat wel de stappenmotorkaart hebben opgeblazen. Tijdens de DEMO / TEST faze deed hij ook niets. Ondertussen gaf hij allerlij foutmeldingen die ik nog nooit heb gezien. 'Tier' bijvoorbeeld.

      De strobepipe idem dito. Te hoge spanning op het apparaat. Maar waarom dan juist pipe nO 2???

      en hoe kan er iets met de krachtstroom gebeuren?
      MEEO Audio Licht Rigging,
      Mark van der Werff
      Groningen

      Comment

      • ronny
        • Dec 2002
        • 2139

        #4
        op pagina 24 van de handleiding kan je lezen dat: TIER staat voor Tilt time-out. dit komt voor wanneer het pan of tilt indexerings circuit niet goed werkt....

        Ik weet niet wat er juist allemaal is gebeurd, maar heb wel een zeer sterk vermoeden dat de spanning daar totaal niet in orde was/is. Ofwel was deze te hoog of te laag of mss zelfs in geval van een generator dat de frequentie niet goed was.

        In ieder geval kan er met krachtstroom genoeg foutlopen zodat in geval van een fout je met grote brokken zit. Aan je opmerking:"Wat kan er mis zijn met krachtstroom?", maak ik op dat je van elektrische stromen/spanningen en installaties niet veel kennis hebt. Dit is heus niet erg, maar een simpel testje voordat je alles insteekt had veel ergs kunnen voorkomen. Dat testje is gewoon het nameten van de voedingsspanning. Iedereen weet dat uit een normaal wandcontactdoos 230V moet komen. Dat kan een paar volt meer of minder zijn, maar zeker geen 50V of nog meer.... Is dat wel, AFBLIJVEN dan.

        Waarom juist strobe pipe 2 stuk is, weet ik niet. Dit kan meerdere oorzaken hebben. Was dat alles wat je van licht had hangen of was er nog meer? En indien er meer was, zijn daar ook dingen van stuk? Je hebt gebruik gemaakt van krachtstroom. Hoe heb je dan alles verdeeld? Wat voor een verdeler?

        Een mogelijke verklaring voor het geheel is dat bij het aanschakelen van een hoofdautomaat of aardlekautomaat(in ieder geval iets wat de 3 fases en de nulgeleider meeschakeld), dat die de nulgeleider even niet heeft meegeschakeld. Klinkt zeer raar, maar dat hebben we toch ooit aan de hand gehad met een grote dimmer die ook dienst deed als stroomverdeler. Daarvan was de aardlekautomaat ook stuk zonder dat we het wisten en die schakelde de nul dus met enige vertraing mee, waardoor je even 400V op je stopcontacten krijgt en geen 230V.



        mvg
        ronny
        Last edited by ronny; 25-03-06, 17:48.
        niet zagen, gewoon doen!

        Comment

        • Joost van Ens
          • Jan 2001
          • 628

          #5
          Klinkt idd. een beetje naar het zwevende 0 idee, maar dat is vanaf hier natuurlijk niet 123 te achterhalen.

          joost

          Comment

          • MEEO Licht en Geluid
            • Nov 2005
            • 950

            #6
            De verdeler was gehuurd en was een simpel doosje zonder aardlek of zekeringsautomaten. Op het moment van het 'ongeluk' hadden we alles op de krachtstroom hangen. Alleen de mac's, 1 strobepipe en een strand quatret spot zijn gesneuvelt. Later kwam ik dr wel achter dat 4 zekeringen van de switcher dr uit zijn geslagen.

            Later op de avond (ongeluk gebeurde tijdens opbouwen) hebben we de installatie weer op de krachtstroom geplugt. Toen werkte alles weer.
            De oorzaak is denk ik een kapote kracht verloop (fase en null omgedraait).

            Maar dan hoorden de zekeringen van de mac's er toch door de slaan?

            Sorry dat we nu afdwalen naar de mac's, ik kan de topictitel niet veranderen
            MEEO Audio Licht Rigging,
            Mark van der Werff
            Groningen

            Comment

            • ronny
              • Dec 2002
              • 2139

              #7
              zekeringen zijn stroomgevoeling en niet spanningsgevoelig. wanneer dus de spanning op de ingang van een aparaat te groot wordt zal de zekering niet springen, maar zal de elektronica in het aparaat stukgaan, dikwijls ontstaat hierdoor wel kortsluiting in het aparaat, waardoor de zekering alsnog springt. Daarom dat er nogal verwarring ontstaat hierover.

              Maar voor mij is het wel al haast duidelijk dat je dus gewoon je aparaten even op 400V hebt gezet. Ik heb het al gezegd, maar dat had je kunnen voorkomen door eerst te meten. Laat het dus een dure les zijn, hetgeen je nu aan de hand hebt gehad

              mvg
              ronny
              niet zagen, gewoon doen!

              Comment

              • moderator
                Moderator
                • Apr 2001
                • 5950

                #8
                Onderwerp van passende naam voorzien.
                Moderator J&H Licht en Geluid Forums

                Comment

                • MEEO Licht en Geluid
                  • Nov 2005
                  • 950

                  #9
                  Dank u

                  Inmiddels is de Technische Dienst de schade aan het opnemen van de Mac's.

                  De stobepipe hebben we meteen weg gedaan, die was niet meer te redden
                  MEEO Audio Licht Rigging,
                  Mark van der Werff
                  Groningen

                  Comment

                  • delighted
                    • Jul 2003
                    • 420

                    #10
                    Originally posted by MEEO Licht en Geluid
                    Later op de avond (ongeluk gebeurde tijdens opbouwen) hebben we de installatie weer op de krachtstroom geplugt. Toen werkte alles weer.
                    De oorzaak is denk ik een kapote kracht verloop (fase en null omgedraait).

                    Maar dan hoorden de zekeringen van de mac's er toch door de slaan?
                    Indien er een fase en een nul is omgedraaid in een CEE kabel is dat duidelijk aan de mac te zien.

                    Ten eerste zal de mac korte tijd fungeren als rookmachine...

                    Uiteraard knalt na verloop van tijd je zekering eruit. Maar aangezien deze relatief traag is zal er flinke schade binnen aan de electronica ontstaan. Uit ervaring kan ik je vertellen dat de eerste trafo intern vervangen dient te worden. Als je mazzel hebt is dat inclusief de zekering de enige schade.

                    Mocht je pech hebben dan zullen er ook al wat printbanen en componenten op de printplaten zijn uitgefikt. Dat alles hangt maar net af van de reactiesnelheid van je zekering, of hoe snel je zelf de spanning weer uitgeschakeld hebt.

                    Het zal m.i. nooit zo zijn dat je een tiltprobleem krijgt bij het resetten bij een dergelijk probleem in je CEE aansluiting.

                    Comment

                    • DJ_matthias
                      • Jun 2005
                      • 620

                      #11
                      Originally posted by delighted
                      Ten eerste zal de mac korte tijd fungeren als rookmachine...
                      ff offtopic:
                      nu snap ik vanwaar ze dit idee hebben gehaald... http://www.forums.licht-geluid.nl/fo...ad.php?t=14007

                      plots word alles duidelijk...dacht al dat ik het ontwerp van ergens kende
                      we had a light designer once, but he went mad so we shot him.
                      Now he's a light of a diffrent kind, one of ***'s little gobo's in dimmer heaven!

                      Comment

                      • VERVALLEN

                        #12
                        Ben benieuwd wat er nu aan die mac 250's aan is, en hoeveel juist de herstelkost ervan zou zijn. Laat je ons dat aub weten?


                        Hopenlijk niet teveel he ....

                        Comment

                        • MEEO Licht en Geluid
                          • Nov 2005
                          • 950

                          #13
                          Ik laat het jullie zeker weten, zodra de TD er mee klaar is. Ik heb het doorgegeven van die trafo.

                          Ik snap nog steeds de oorzaak hier niet van...
                          MEEO Audio Licht Rigging,
                          Mark van der Werff
                          Groningen

                          Comment

                          • Gast1401081
                            • Mar 2001
                            • 7999

                            #14
                            Originally posted by delighted

                            Ten eerste zal de mac korte tijd fungeren als rookmachine...

                            .
                            Zware Van Nelle Export, graag...

                            En we zien weer eens het voordeel van een deugdelijke electriciteitsopleiding, en multimeters, enzo.
                            Fase en nul draaiene betekent 400 Volt op je installatie, en dat is voor apparatuur en mensen nogal desastreus. Waarvan graag maar weer eens akte.

                            Comment

                            • VERVALLEN

                              #15
                              Originally posted by MEEO Licht en Geluid
                              Ik laat het jullie zeker weten, zodra de TD er mee klaar is. Ik heb het doorgegeven van die trafo.

                              Ik snap nog steeds de oorzaak hier niet van...

                              Ben echt geïntresseerd in wat de TD u te zeggen heeft. Binnenkort begin in misschien toch als service technieker van een martin head afdeling.

                              Vandaar dat uw commentaar al enorm leerrijk is voor mij.
                              Tenslotte is dit forum om van elkaar steeds wat te leren ook he.


                              YES YES, houden dat forum hier!

                              Comment

                              Working...