Martin/Jem magnum 2000 zonder remote

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • CyBorg
    • Jan 2003
    • 34

    Martin/Jem magnum 2000 zonder remote

    Ik heb een tijd geleden ergens een martin magnum 2000 rookmachine op de kop getikt. Het zou leuk zijn als ie het ging doen. Probleem is dat er geen remote bij zit, blijkt... als ik dat geweten had...
    Wie kan mij vertellen hoe ik zelf iets in elkaar klus zodat die rookmachine weer gaat doen waar ie voor gemaakt is: Roken!
    Als ik nu de stekker in het stopcontact steek gebeurd er niets. Volgens de handleiding moet je hem ook via de remote aanzetten. Dat kan ik dus niet.
    Ik heb 220 gezet op de pomp en die werkt en op het verwarmingselement en die werkt. Hij moet het dus wel kunnen doen lijkt me.
    Uiteindelijk moet ie dmx gestuurd worden. Als iemand daar een oplossign voor weet zou dat ook zeer welkom zijn. Ik heb een demux dus ik zou 'm via een stuurspanninkje van 10v kunnen aansturen.
    Iemand tips? Trucs? Suggesties?
    Ik weet dat één van de oplossingen is een nieuwe remote te kopen, maar daar zit ik dus niet op te wachten.
  • driesmees
    • Apr 2003
    • 1076

    #2
    je kan hem inderdaad via 0-10V aansturen. Voor de pinout moet je eens in de manual kijken. Qua aansturing is het heel simpel:
    0-->0,5V(of iets in die aard): Machine gewoon opwarmen
    0,5-->9,5V(of iets in die aard): Roken (intensiteit steigt met de kanaalwaarde)
    9,5-->10V: Functie van Timer-knop op remote

    Voor de exacte waarden: RTFM
    [CENTER] [/CENTER]

    Comment

    • CyBorg
      • Jan 2003
      • 34

      #3
      Hé cool... daar heb ik wat aan... maar die pinout is niet onbelangrijk, en in de manual die ik gevonden heb staat ie niet. Enig idee? Het is een 3 polige xlr connector.

      Comment

      • CyBorg
        • Jan 2003
        • 34

        #4
        Stom Stom Stom... oplossign staat WEL in de manual:

        [FONT=Arial][LEFT]OPERATING VIA A 0-10 VOLT SOURCE[/LEFT]
        [/FONT][FONT=Arial][LEFT]Basically, operation via a 0-10 Volt signal is similar to operation via the remote control unit,
        since the voltage level in this case determines the function. You will need to unplug the
        remote control unit and connect your analog source to the XLR control input on the back of
        the machine. Before connecting you must ensure that GND (ground) on your analog source
        will connect to pin 1 on the XLR control input and that the +0-10V output on your analog
        source will connect to pin 3 on the XLR control input.
        Voltage applied to
        control input
        (approximately)
        Function
        0 - 1.0 V No function - machine stand by.
        1.0 - 2.5 V Enabling the heater circuit - same as ’power on’.
        2.5 - 9.5 V Smoke emission. Output increases with control voltage.
        9.5 - 10.0 V Timer store.[/FONT][FONT=Arial][/LEFT]
        [/FONT]

        Comment

        • Outline
          • Feb 2006
          • 1434

          #5
          Je kan natuurlijk ook proberen om de DMX-convertor op de kop te tikken. Die schroef je er op de plek van de originele AB in en je bent meteen klaar!

          Comment

          • driesmees
            • Apr 2003
            • 1076

            #6
            dat ga ik eens onderzoeken, of een 1 kanaals demux in zo'n klein plekje past, lijkt me nl. zéér interressant...
            [CENTER] [/CENTER]

            Comment

            • MEEO Licht en Geluid
              • Nov 2005
              • 950

              #7
              Volgensmij kan je die remotes (neem aan die op de rookdoos zit) ook gewoon kan bestellen bij JEM.

              Of heb ik mijn huiswerk weer eens niet goed gemaakt?
              MEEO Audio Licht Rigging,
              Mark van der Werff
              Groningen

              Comment

              • laserguy
                • Jun 2003
                • 2755

                #8
                Volgensmij kan je die remotes (neem aan die op de rookdoos zit) ook gewoon kan bestellen bij JEM.
                Lijkt mij aannemlijk maar ik dacht dat de Magnum 2000 nog van Martin zelf is vóór ze dus JEM hebben overgenomen. Dus ik zou zeggen: Martin dealer (die nu toch automatisch ook JEM doet).
                Beware! To touch these wires is instant death. Anyone found doing so will be prosecuted.

                Comment

                • Outline
                  • Feb 2006
                  • 1434

                  #9
                  Originally posted by MEEO Licht en Geluid
                  Of heb ik mijn huiswerk weer eens niet goed gemaakt?
                  Je hebt je huiswerk goed gemaakt. Ik bedoelde ook de ORIGINELE convertor die je gewoon in het originele gat kan schroeven. En met schroeven bedoel ik NIET zelf iets gaan schroeven maar de originle convertor op z'n plek vast zetten. Maar ik was daar niet helemaal duidelijk in!

                  Dus: gewoon naar de dealer en hierom vragen! KIjk hier ook maar eens: http://www.martin.com/service/downlo...N_A.PDF&cat=65

                  Even iets anders: Werden de rokers van Martin destijds ook al niet door Jem gebouwd? Mij staat daar wel iets van bij!
                  Last edited by Outline; 08-03-06, 03:30.

                  Comment

                  • 4uss
                    • Aug 2005
                    • 578

                    #10
                    Hier is hetzelfde product, maar dan in de goede webshop, en een euro goedkoper:



                    Ook op de J&H verkoop site hebben ze een zoekfunctie ;-)

                    Comment

                    • Thijsch
                      • Feb 2005
                      • 45

                      #11
                      Uit de handleiding haal ik dat pin 1 GND is, pin2 verwacht een 0..10 volt signaal. En pin 3 zou dan +10 volt moeten zijn. Anders kan de remote die geen eigen voeding heeft nooit 0..10 volt uitsturen.

                      In dat geval kan je ook 1 XLRplug nemen en 1 potmeter geschakeld als spanningsdeler.

                      Pin3
                      +5
                      |
                      |
                      +------Pin2
                      |
                      |
                      |
                      _
                      Pin1

                      Voor iets meer dan een euro heb je je remote :P

                      Comment

                      • keenoncoolstuff
                        • May 2003
                        • 695

                        #12
                        Originally posted by Thijsch
                        In dat geval kan je ook 1 XLRplug nemen en 1 potmeter geschakeld als spanningsdeler.
                        En een zenerdiode in serie met een dubbelpolige schakelaar erbij om de machine aan en uit te zetten. Met de schakelaar verbreek je dan via contact 1 de +10V naar de spanningsdeler, om je output op "0" te zetten, en door via contact 2 de zenerdiode uit het circuit te halen heeft hij dus ook geen 0,7V meer op zijn ingang, waardoor het verwarmingselement wordt uitgeschakeld. Nu ook nog een druktoetsje tussen de potmeter om niet de hele tijd te hoeven draaien, en een druktoetsje waarmee je meteen 10V op de uitgang zet voor de geheugenfunctie.
                        Om dit te laten werken zul je wel nog een weerstand in serie met de potmeter moeten zetten, om te voorkomen dat je via de potmeter óók 10V uit kan sturen, anders zet je misschien ongewild de timer in werking.
                        Misschien lastig omschreven, een schema is makkelijker. Maar dat kan ik nu helaas niet maken. Ik hoop dat het idee zo ook duidelijk is.
                        All of life’s problems can be solved with two things: duct tape and WD40.
                        If it moves and it shouldn’t, you need duct tape. If it doesn’t move and it should, you need WD40.

                        Comment

                        Working...