belasting buiten het carre

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Podium Verhuur
    • Mar 2012
    • 480

    belasting buiten het carre

    Hallo,

    Stel ik maak een carre van 4 x 4 op 5 meter hoogte aan de buitenzijde van het carre dus aan de box corner bevestig ik een stuk truss dat dan dus uitsteekt. Mag ik dan nog iets hangen aan dit stuk truss. Zoja hoe bereken ik dit in verhouding tot de normale berekening? Want al bij 1 meter lijkt het mij dat de druk op de onderste buizen groter is dan bij de bovenste buizen.
    Wij werken uitsluitend met H30V.
    Mijn klant wil zelf tot een meter of drie gaan en ik zou graag in een berkening willen laten zien dat dit niet veilig is.

    Het is helaas geen optie om het carre groter te maken
  • Joost van Ens
    • Jan 2001
    • 628

    #2
    Een uitkraging van een meter zal zeker met boxcorners geen enkel probleem zijn. 3 meter wordt idd. anders, hoeveel kilo moet er in? Er bestaat een vuistregel voor uitkragingen. Maar die ben ik even kwijt. (komt vast zo weer boven drijven)

    Ik heb even gezocht en kom een citaat van Rinus Bakker tegen "Prolyte tabel voor X30D gaat tot 4m - en dan mag er 107 kg op t puntje."

    Je bent met H30V sterker, dus er kan iets in. Tevens leert dit citaat ons dat je er iets over moet kunnen vinden in de prolyte bijbel. Naar die heb ik op de plek waar ik nu zit niet bij de hand.

    Joost.

    Edit. Je kunt bij prolyte het kylo programma gratis downloaden. Deze rekent ook met uitkragingen. Als ik het zo snel zie, kun je als er verder niks in de truss hangt met H30V op 3 meter uitkraging aan beide zijden, nog tot ongeveer 400 kilo gaan aan uiterste puntlast. Deze moet je nog wel even delen door 2, maar er kan dus zeker wel wat in een uitkraging van 3 meter.

    Succes

    Last edited by Joost van Ens; 15-05-12, 11:41.

    Comment

    • Podium Verhuur
      • Mar 2012
      • 480

      #3
      BEdoel je deze link?

      The world-leading manufacturer of hardware products and safe structural solutions for the entertainment industry.


      of het bekende Black Book?

      The world-leading manufacturer of hardware products and safe structural solutions for the entertainment industry.


      Het gewicht zal iets van 60kg zijn
      Last edited by Podium Verhuur; 15-05-12, 11:35.

      Comment

      • Joost van Ens
        • Jan 2001
        • 628

        #4
        The world-leading manufacturer of hardware products and safe structural solutions for the entertainment industry.

        Comment

        • Podium Verhuur
          • Mar 2012
          • 480

          #5
          Volgens dit programma zou ik 14 meter eraan mogen hangen en ook nog een speaker van 35Kg aan het einde van het stuk truss.

          Comment

          • Joost van Ens
            • Jan 2001
            • 628

            #6
            Lijkt me idd. ook wat veel. misschien een fout in het programma? Maar ik weet de vuistregel weer. Max 1/3 uitkragen. dus bij 4 meter net geen 1,5 meter. Meer kan zeker, maar dan wordt het rekenen. Misschien even wachten op Rinus?

            Joost.

            Comment

            • rinus bakker
              • Mar 2002
              • 5430

              #7
              @ Joost:
              kleine correctie: de vuistregel voor toelaatbare uitkraging is 1/6e hoor. Geen 1/3e.
              Bij 4m is dat niet veel.
              Maar:

              @Podiumverhuur.
              60kg op 1m? LOL!

              Zoek maar eens even op bij 'cantilevers' in die nieuwe Prolyte 'black bible':
              H30V op 1m: daar mag van de fabrikant 989kg aan. Ik zou het beperkt houden tot 495kg.
              Maar dan heb je nog steeds meer dan voldoende lijkt me zo.

              En ja
              - die gegevens van Prolyte zijn gebaseerd op druk en trek en buiging en afschuiving en zovoort.
              Als je dat allemaal zelf wilt gaan berekenen moet je maar stoppen met verhuren
              en eerst eens een Middelbare of Hogere Technische studie gaan doen...

              Maar het beste is misschien om te leren de gegevens van de fabrikant te begrijpen.
              Want wat dat betreft zit je bij Prolyte in elke geval op een zeer goede plaats.
              Veel van hun 'conculegas' laten je als klant gewoon in het rond zwemmen,
              die hebben geen cirkel- of uitkragings belastbaarheids gegevens.

              Overigens van die 14m en die 35kg waar je het over hebt snap ik helemaal niks.
              Hoe kom je nou bij 14m als je zelf zegt niet meer dan 4m te (kunnen) gaan???
              Last edited by rinus bakker; 15-05-12, 20:19.
              een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxe

              Comment

              • Joost van Ens
                • Jan 2001
                • 628

                #8
                Originally posted by rinus bakker
                @ Joost:
                kleine correctie: de vuistregel voor toelaatbare uitkraging is 1/6e hoor. Geen 1/3e.
                Bij 4m is dat niet veel.
                Oeps, bedankt voor het corrigeren.

                Comment

                • Podium Verhuur
                  • Mar 2012
                  • 480

                  #9
                  Die 14 meter is een kwestie van uitproberen wat het prog. als maximale zou aankunnen.

                  Ik heb de vraag ook bij prolyte neergelegd en men zou er nog even op terugkomen. Ik heb inmiddels ook het boekje van de zaak opgehaald, vind dat net iets makkelijker lezen dan vanaf een beeldscherm. Bedankt in ieder geval voor de informatie!

                  Comment

                  • rinus bakker
                    • Mar 2002
                    • 5430

                    #10
                    "zou ik 14 meter eraan mogen hangen en ook nog een speaker van 35Kg aan het einde"

                    14m eraan hangen - dat snap ik niet.
                    Aan 14m iets (kilogrammen?) ophangen - dat zou ik wel kunnen snappen.
                    een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxe

                    Comment

                    • Podium Verhuur
                      • Mar 2012
                      • 480

                      #11
                      volgens KYLO zou er 14 meter truss aangeknoopt mogen worden waarbij men aan het einde (14m tot boxcorner) 35 kg mag worden gehangen

                      Comment

                      • rinus bakker
                        • Mar 2002
                        • 5430

                        #12
                        OK. Dat is een stuk duidelijker.
                        Maar dat had je zelf ook al kunnen uitrekenen zonder KYLO hoor.
                        En het is een logisch gevolg van de 'cantilever' opgaves in die "Big Black" van Prolyte.
                        Het "Toelaatbaar Buigend moment" voor H30V is 14,6 kNm.

                        Simpel sommetje voor die uitkraging met F x a: 3,48kN x 14m = 14,6 kNm
                        (want het eigen gewicht van die 14 m moet je ook niet verwaarlozen!)

                        Wel kun je je afvragen hoeveel doorbuiging (!) je dan mag verwachten
                        Daarom laten ze dat in de "Big Black" vast ook wel ophouden bij ca. 5m uitkraging.
                        een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxe

                        Comment

                        • MusicXtra
                          • Feb 2006
                          • 9316

                          #13
                          Bij 14 meter zal het ook lekker gaan slingeren als er ook maar een klein beetje beweging in komt.
                          De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

                          Comment

                          • Podium Verhuur
                            • Mar 2012
                            • 480

                            #14
                            Originally posted by rinus bakker
                            Het "Toelaatbaar Buigend moment" voor H30V is 14,6 kNm.

                            Simpel sommetje voor die uitkraging met F x a: 3,48kN x 14m = 14,6 kNm
                            (want het eigen gewicht van die 14 m moet je ook niet verwaarlozen!)
                            Inderdaad ook zonder KYLO begriijp ik dat het niet zo moeten kunnen, ik haalde die 14 meter alleen aan omdat ik twijfelde of ik het KYLO programma wel goed gebruikte.

                            Ik snap alleen de berekening niet. Ik weet dat F staat voor force en a voor de lengte. de speaker weegt 35 kg wat neerkomt op 343 N = 3,43 kN (afhankelijk van de rekenmethode, ik dacht altijd x 9,81)
                            De truss weegt 88.2 kg wat dan were neer komt op 8.65kn. Totaal dus 12.08kN

                            Maar dan ben ik het een beetje kwijt. Moet ik dit dan vermenigvuldigen met 14? Dan kom ik uit 169.12 kNm. Wat dan veels te veel wordt.

                            3 meter zou dan het maximale zijn. 3 x 6.3kg = 1.85kN + 3 x 3.43 = 12.14 kNm

                            En als ik het goed begrepen heb is dit dus de kracht die komt te staan op het stuk truss.
                            Hoe reken in dan precies uit hoeveel cm hij zal door buigen?

                            Comment

                            • rinus bakker
                              • Mar 2002
                              • 5430

                              #15
                              Pfffffffffffffffff

                              Zoals al eerder opgemerkt: je moet toch maar eens een keuze gaan maken.
                              > Ofwel je gaat echt de tijd nemen om te leren rekenen
                              (en het forum biedt no eenmaal geen schriftelijke cursussen, en evenmin dito overhoringen)
                              > Ofwel je gebruikt die uitgebreide beschikbare Prolyte info zoals het hoort
                              en gaat daarmee door in het verhuren...
                              een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxe

                              Comment

                              Working...