Bouwinstructie / Manual bij Groundsupport?

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • rinus bakker
    • Mar 2002
    • 5430

    Bouwinstructie / Manual bij Groundsupport?

    Met het risico op antwoorden als:
    "manuals pleuren we meteen weg, daar heb je toch geen moer aan"...
    toch het even volgende:

    Ik krijg soms de vraag om een opbouwinstructie te doen voor een groundsupport.
    [Dit is een (zelf) samen te stellen hefconstructie, enigzins vergelijkbaar aan een 'hefsteiger' in de bouw.]
    Terwijl het met toch meer dan logisch lijkt (cq. verplicht is!) dat daarbij een manual /gebruiksaanwijzing door de
    - fabrikant geleverd wordt bij aankoop van een volledig systeem, of door de
    - dealer wordt geleverd bij aankoop van de cruciale onderdelen (Base section, Sleeve block, Top section).

    Als dan toch bij een gebruiker die vraag onstaat, --- komt dat dan door:
    1) Nooit een manual gehad, want de fabrikant heeft ze niet (er nooit om gevraagd, want het was heel goedkoop)
    2) Kwijtgeraakt (en nooit om een nieuwe gevraagd, want het stelde toch niet veel voor)
    3) Die manual is volslagen onleesbaar/onbegrijpelijk (geschreven door een 'kantoordroppie', die niets snapt van de praktijk)
    4) De beschreven procedure is veel te onhandig (en er zou toch wat slimmers moeten zijn)
    5) Er wordt niet gewezen op de mogelijke gevaren tijdens het opbouwen (en dat maakt het als gebruiker wat al te spannend)
    6) Er is al een paar keer een probleem onstaan, dat niet in de manual (troubleshootlijst) kon worden gevonden.
    7) De dienst B&WT vraagt daarom samen met een berekening, als we het ding op een publiek toegankelijke plaats bouwen.

    8) ... "Goh Yoor Geng" ...
    een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxe
  • Shark
    • Aug 2007
    • 208

    #2
    wij krijgen zelden een manual mee, ofwel word een specifiek iets nog uitgelegd bij het afhalen.
    er zou best bij alles wel een manual geleverd moeten zijn, ter info van de huurder/gebruiker om het werk eenvoudiger te maken, en zelfs ter bescherming van het materiaal voor de verhuurder (zo zit de huurder geen 100den situaties te testen waardoor iets sneller stuk kan gaan)

    het meeste materiaal zal je leren kennen via collega's waardoor geen manual nodig is, of er is algemene kennis door vorige jobs
    dat idee heb ik dan bij groundsupport, zoiets ga je niet gebruiken voor kleindere jobs, maar al voor de grotere.. waarbij ervaring vereist is en vaak wel minstens 1 persoon al heeft gewerkt met groundsupport, op die manier is eventueel een handleiding daarvoor al niet nodig?
    De eerste keer ik werkte met groundsupport had ik ze al meerdere keren gezien in opbouw door anderen.

    ik zie het ook wel vaker dat geen gehele handleiding erbij is, maar wel een geplasticifieerd papier met een aantal stappen is geplakt op het toestel, wat meestal al voldoende is.

    Comment

    • rinus bakker
      • Mar 2002
      • 5430

      #3
      In mijn verhuurjaren hadden voor veel van de complexere zaken manuals - van soms 5 tot 15 kantjes A4.
      En als je die dan meegaf vond je ze later terug - halfverwege of op de bodem van een shackle of (staal)kabelkist.
      Volkomen naar de Filistijnen, en waarschijnlijk niet eens - of maar half gelezen.
      Je zou de bewijslast voor de verhuurders ook om kunnen draaien( - maar dan hebben we natuurlijk allemaal een probleem):
      laat de klant maar bewijzen dat ie competent is - net als met het tonen van een rijbewijs bij het huren van een auto.
      tenslotte is een Groundsupport een (redelijk complexe) modulaire hefconstructie.
      Ik denk ook niet dat je zo maar een mobiel kraan kunt huren zonder overleggen van een hijsbewijs.

      Maar het begint natuurlijk aan de bron:
      de fabrikant moet een handleiding hebben gemaakt (net zoals dat gebeurd voor de auto of de kraan).
      En dan komen we al gauw in een behoorlijk grote schemerzone...
      een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxe

      Comment

      • Gast1401081
        • Mar 2001
        • 7999

        #4
        heb een aparte plank in mn archief voor alle manuals , en alle keuringsrapporten. Zelfs van materiaal dat al lang weer weg is.
        Kopien zijn zo gemaakt, en tegenwoordig staat het meeste op het www. Maar dan gaat het over de audio-meuk.

        Hijs en heftoestellen hebben een iets andere invalshoek, qua Arbo etc. En daar gelden 2 mogelijke regels : of personeel is voldoende opgeleid / geinstrueerd om eea te kunnen beoordelen, of detailtekeningen en schetsen etc aanleveren, en berekeningen maken...
        Optie 1 : 5x6 mm2 mag max 187 meter op 25A zekering draaien, daarna scherper zekeren of groffer bekabelen en naar 10mm2.
        Optie 2 : NEN1010 tabel 53 erbij en rekenen.

        In hijsen en heffen zal ongetwijfeld hetzelfde aangenomen worden, maar aangezien assumption the mother is of all fuckups .....

        Comment

        • Podium Verhuur
          • Mar 2012
          • 480

          #5
          [QUOTE=rinus bakker;581019]laat de klant maar bewijzen dat ie competent is - net als met het tonen van een rijbewijs bij het huren van een auto.
          [\QUOTE]

          Bij de KAV vragen ze daar niet eens om. Een paspoort mag ook. En nu wij een zakelijk account daar hebben mag helemaal iedereen hem ophalen. (tenminste degene die ik opgeef bij de bestelling)

          Toevallig heb ik dit toen ook aangekaart bij hun. De man vertelde mij dat die controlle niet verplicht is, bovendien kan een rijbewijs niet meer geldig zijn (bijvoorbeeld door alcolhol misbruik oid).
          Daarnaast zei hij lachend dat een rijbewijs nieteen bewijs is dat iemand kan rijden.
          En dat is natuurlijk hetzelfde met al die rigging certificaten die er in omloop zijn. HEt feit dat je de cursus ooit een keer gedaan hebt en misschien ook nog een examen heb moeten afleggen, wil niet zeggen dat mensen altijd weten hoe het moet. Het internet staat immers niet voor niets vol met slechte constructies en ongelukken. Terwijl er heel vaak wel vakmensen bij het ontwerp, de bouw en controlle aanwezig zijn.

          Wij hebben er zelf niet veel last van, wij verhuren niets los. Alles wordt door ons opgebouwd en wanneer men wat in het dak van een overkapping wil hangen moet men goede complete tekeningen overhandigen, of als ze dat niet kunnen maken wij de tekeningen.
          Bijd e nieuwe overkappingen die na de zomer komen, gata het nog iets anders daar worden trussen onder de bestaande trussen gehangen, met behulp van takels aan de takel zit een shakkle die de belasting meet, bij en te hoge belasting blokkeerd de takel. Het is niet een waterdicht systeem want men kan nog wel de truss omhoog takelen en dan alles erin hangen. Alleen gaat er dan een hele irirtante piep af.

          Het enige nadeel is dan wel dat je met 2 puntbelastingen zit waardoor de belastbaar niet heel hoog is. Als alternatief bieden we dan aan dat wij alles inhangen, in dat geval gaat dit dan ook met eigen spullen. (tenzij riders of situaties iets anders verlangen)

          Er is overens wel een bouwboek van de overkapping. Kost een paar centen, maar daarmee weet je wel wat wel en niet kan. En bovendien zijn verzekeraars en gemeentes weer helemaal gelukkig. Hoewel die laatste groep vaak geen idee heeft wat ze onder ogen krijgen en maar wat dingen roepen wat ze ooit in een boekje hebben gelezen.

          Wij hebben de bouwboek wel apart moeten kopen. Er zit ook een boekje bij hoe je het moet bouwen, maar die is erg beperkt. (Wellicht bewust)

          Comment

          • maestro2104
            • Jun 2012
            • 26

            #6
            persoonlijk ben ik van mening, dat op het moment dat er een hefconstructie gebouwd word dat er 1 iemand minimaal aanwezig moet zijn, die verstand heeft van rigging.
            Oftewel alles bouwen/ alles berekenen.

            Met een manuel vind ik het niet helemaal veilig, je hangt toch boven mensen en als er iets fout gaat, dan is het goed mis.
            Dat er mensen levens op het spel kunnen staan.

            Comment

            • rinus bakker
              • Mar 2002
              • 5430

              #7
              @ maestro2104
              jouw persoonlijke mening is niet zo persoonlijk.
              ArboWet+Besluit vereisen ook
              - een hijs/hefplanning
              - berekeningen
              - verantwoordelijke 'deskundige' uitvoerder/supervisor/crew-chief/leidinggevende.
              Maar diezelfde wet stelt ook eisen aan de fabrikant van materiaal/werktuigen.
              Alleen schijnen niet zo veel mensen in dit vak een Wet te (kunnen) lezen / begrijpen.
              een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxe

              Comment

              • maestro2104
                • Jun 2012
                • 26

                #8
                Dit gedeelte had ik nog niet gezien, maar ben blij dat het erin staat.

                Comment

                Working...