En weer gaat het fout . Stockholm dit keer

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Timo Beckman
    • Jul 2006
    • 1298

    En weer gaat het fout . Stockholm dit keer





    Ik heb het idee dat dit een publieks podium was .
  • Lala
    • Sep 2008
    • 370

    #2
    Bij een zwaar ongeval tijdens een concert in de Globe-hall in Stockholm zijn vrijdag 26 jongeren gewond geraakt.


    Inclusief filmpje van iemand die in de buurt stond. Zo stonden er mensen, en zo waren ze weg!

    Comment

    • MusicXtra
      • Feb 2006
      • 9316

      #3
      Waarschijnlijk is de tribune door resonantie ingestort.
      Als een mensenmassa in hetzelfde ritme staat te springen is de kans groot dat een constructie gaat resoneren, dan is er geen houden meer aan.
      Denk ook niet dat er bij de bouw rekening is gehouden met grote mensenmassa's die in hetzelfde tempo staan te springen....
      Niet voor niets dat militairen nooit in hetzelfde ritme bruggen mogen passeren.
      De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

      Comment

      • Timothy
        • Aug 2005
        • 175

        #4
        Als je het filmpje bekijkt zie je bijna 2 minuten enkele stewards vanbovenaf kijken wat er zich zou kunnen hebben afgespeeld.
        Ik hoop echt dat ze ondertussen beneden wel al begonnen waren met het behandelen en checken van de slachtoffers...
        (Ik weet niet hoe communicaties in zo'n situaties gebeuren, maar het is eigenlijk wel wat absurd hé: er staan op een paar meters van het ongeval nog gewoon mensen te springen op het ritme van de muziek, terwijl er mogelijks net naast hen mensen voor hun leven kunnen vechten... Hier gelukkig dus niet. Zou het niet sneller even moeten stopgezet worden?)

        Comment

        • MusicXtra
          • Feb 2006
          • 9316

          #5
          Originally posted by Timothy
          Zou het niet sneller even moeten stopgezet worden?)
          Denk dat het minstens 2 minuten duurt voor iedereen zich realiseert wat er gebeurd....
          De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

          Comment

          • Timothy
            • Aug 2005
            • 175

            #6
            Ik snap dat wel, maar 2 minuten kunnen wel belangrijk zijn in geval van levensgevaar (nu gelukkig 'enkel hersenschudding'), maar ik vermoed eender dat de organisatie ten allen prijze eerst wil verifiëren of het de moeite is om stop te zetten (commerciële belangen).
            Security, roadies en stagecrew staan in zo'n set-up toch nauw in verbinding met intercoms, radio-communicatie,... Dat moet toch snel gecommuniceerd worden??
            PS: 2 minuten duurt het zeker nog voort (want dan stopt het filmpje...) hoe lang het werkelijk geduurd heeft, weet ik dus ook niet.
            Ik vond het alleen frappant hoe die stewards daar zo 'passief' staan te kijken naar het gat...

            Comment

            • rinus bakker
              • Mar 2002
              • 5430

              #7
              Gen stage (podium) maar een tribune platform...
              En ja hoor meteen roept er weer een (zichzelf indekkende) bobo
              dat die tribune was "gebouwd volgens de geldende regels en voorschriften".
              Maar hij was wel speciaal voor deze gelegenheid gebouwd.

              Nergens is te vinden wat er voor dynamische krachten bij dance moeten worden gerekend.
              Een herhaalde (harmonische) beweging is nog weer heel wat anders
              dan een eenmalig opspringende meute bij een doelpunt, matchpunt oid.
              In de Kuip staat de tribune-uitslag-meter+FoH-afschakelaar alleen maar aan bij popconcerten,
              en niet bij voetbal, taptoe, grasmaaien oid.

              Maar de tijd zal het wel weer leren.
              Meestal is er een paar van dit soort ongelukken nodig
              om die regels en voorschriften echt op papier te krijgen.
              In ieder geval heeft die tribunebouwer er geen goede RI&E op losgelaten.
              een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxe

              Comment

              • john-xr3i
                • May 2009
                • 93

                #8
                Originally posted by Timothy
                Zou het niet sneller even moeten stopgezet worden?)
                Ik denk dat als je tegen een groep van 7000 man zegt dat de muziek even stopt
                Omdat er een tribune ingestort is de paniek veel groter is.

                Krijg je van die loveparade taferelen.
                Een vluchtende groep van die grote ga je echt niet tegenhouden.

                Iniedergeval iets vreselijks voor alle partijen.
                echte vrienden krijg je niet en kopen maakt je wereld klein,
                vrienden die verdien je door er zelf een te zijn!

                Comment

                • MusicXtra
                  • Feb 2006
                  • 9316

                  #9
                  Originally posted by Timothy
                  maar ik vermoed eender dat de organisatie ten allen prijze eerst wil verifiëren of het de moeite is om stop te zetten (commerciële belangen).
                  Security, roadies en stagecrew staan in zo'n set-up toch nauw in verbinding met intercoms, radio-communicatie,... Dat moet toch snel gecommuniceerd worden??
                  PS: 2 minuten duurt het zeker nog voort (want dan stopt het filmpje...) hoe lang het werkelijk geduurd heeft, weet ik dus ook niet.
                  Ik vond het alleen frappant hoe die stewards daar zo 'passief' staan te kijken naar het gat...
                  Ik geloof er geen moer van dat er door de organisatie nog zo rationeel is nagedacht dat de commerciële belangen nog een rol hebben gespeeld in de beslissing om het al of niet stil te leggen.
                  Meer aannemelijk is dat ze hun ogen niet geloofden en toen het doordrong wat er gebeurde er een afweging is gemaakt wat de beste handelswijze zou zijn. Je hebt te maken met 7000 opeengepakte bezoekers die bij paniek mogelijk voor een veel grotere ramp hadden gezorgd. Zelf heb ik jarenlang racecursussen en circuitevenementen georganiseerd voor motorrijders, daar volgde we altijd een vast protocol bij ongevallen, prioriteit was voorkomen dat er nog meer slachtoffers zouden vallen, dat dit ten koste ging van kostbare tijd waarin het slachtoffer al geholpen kon worden was dan net ff jammer voor het slachtoffer.
                  Ik kreeg bij ieder ongeval ook steevast kritiek van alle kanten dat het te lang duurde voor de artsen ter plaatse waren, degene die deze kritiek uitten realiseerden zich niet dat het niet simpel 'even een arts het circuit opjagen was' maar dat er nogal wat moest gebeuren voor er zichtbare actie kon worden ondernomen.
                  Kan me zo voorstellen dat, voor het stil werd gelegd, eerst even zeker moest worden gesteld dat iedereen paraat stond om te zorgen dat een eventuele paniek zo goed mogelijk opgevangen zou worden.
                  De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

                  Comment

                  • renevanh
                    • Oct 2004
                    • 2371

                    #10
                    Bij dit soort feestjes zijn er altijd observatieteams en crowdmanagers aanwezig.
                    Wel eens afgevraagd wat er zoal achter dat (altijd verlichte) raampje bovenin de HMH gebeurd bijvoorbeeld? Stukje beveiliging maar ongetwijfeld ook crowdmanagment.

                    Mensen zijn gruwelijke kuddedieren als het op de overlevingsdrang aankomt. Dat soort situaties wil je altijd vermijden.
                    Neem het leven niet te serieus, je overleeft het toch niet...

                    Comment

                    Working...