Windlast, tui en ballast berekeningen?

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • rinus bakker
    • Mar 2002
    • 5430

    Windlast, tui en ballast berekeningen?

    Ik heb binnen de ARGH het balletje opgegooid of we daar niet eens zouden moeten nadenken om een 1 of 2 daagse (vervolg-)cursus zouden moeten opzetten om windlasten, tuien en ballasten/grondankers te gaan berekenen.
    Niet op het niveau van ingenieurs-kennis, maar 'hands on' simpele methodes en aannames en handige stabiliteits vuistregels voor:
    LED-schermen, PA-clusters, achterdoeken, banieren enz. op ground supports en scafftowers enz.

    Iemand interesse of suggesties?
    een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxe
  • Gast1401081
    • Mar 2001
    • 7999

    #2
    ik zou een onderzoek starten, eerst, in een commissie, ofzo..

    Comment

    • frederic
      • Jan 2006
      • 3511

      #3
      Originally posted by rinus bakker
      Ik heb binnen de ARGH het balletje opgegooid of we daar niet eens zouden moeten nadenken om een 1 of 2 daagse (vervolg-)cursus zouden moeten opzetten om windlasten, tuien en ballasten/grondankers te gaan berekenen.
      Niet op het niveau van ingenieurs-kennis, maar 'hands on' simpele methodes en aannames en handige stabiliteits vuistregels voor:
      LED-schermen, PA-clusters, achterdoeken, banieren enz. op ground supports en scafftowers enz.

      Iemand interesse of suggesties?
      [FONT=Verdana]Ik vind dat geen goed idee.[/FONT]
      [FONT=Verdana]Dit is net als een workshop chirurgie voor dummy's.[/FONT]
      [FONT=Verdana]Ze komen daar uit en denken dan dat ze kunnen opereren.[/FONT]
      [FONT=Verdana]Neen dit is niet de oplossing. [/FONT]
      [FONT=Verdana]De enige goede weg is in de richting van ingenieurs stabiliteit. [/FONT]
      [FONT=Verdana]Al de rest is zever in paktskes.[/FONT]
      [FONT=Verdana]Als er lasten uit te rekenen zijn, moet niemand daarmee beginnen klooien.[/FONT]
      [FONT=Verdana]Sorry.[/FONT]

      Verhuurders van tenten, rigging, en podiumbouwers moeten aangestuurd worden door een team ervaren ingenieurs.
      Last edited by frederic; 21-08-11, 12:53.

      Comment

      • stainz
        • Sep 2009
        • 609

        #4
        @Rinus
        Denk dat hier best vraag naar zal zijn, heb persoonlijk eigenlijk geen rigging ervaring. Maar heb wel de nodige natuurkunde kennis en logisch denkvermogen. Had het laatst met de rigger binnen het bedrijf waar ik werk over de problemen met tenten de laatste tijd en hoe het nu eigenlijk zit met berekeningen van ballasten en tuien.

        Hij gaf als antwoord dit eigenlijk niet echt te weten en altijd maar zoveel als mogelijk plaatste onder het mom van "liever wat extra werk dan een kleinschalige-ramp".

        Als er vuistregels voor op te stellen zijn zal hier dus in mijn ogen zeker vraag naar zijn.

        Comment

        • salsa
          • Jan 2007
          • 1315

          #5
          Rinus, waarom begin jij niet een onderzoek comissie zoals onze 'meester' P.van Vollenhove?
          [FONT=Arial]No trees were harmed in the writing of the e-mail, but millions of electrons were terribly inconvenienced[/FONT][FONT=Arial].[/FONT]

          Comment

          • dj-inkognito
            • Jun 2011
            • 416

            #6
            Originally posted by salsa
            Rinus, waarom begin jij niet een onderzoek comissie zoals onze 'meester' P.van Vollenhove?
            I aggree! .
            "TheDanceFloorIsYours!" www.dj-inkognito.nl "TheSoundOfSilence"

            Comment

            • frederic
              • Jan 2006
              • 3511

              #7
              Originally posted by stainz
              @Rinus
              Denk dat hier best vraag naar zal zijn, heb persoonlijk eigenlijk geen rigging ervaring. Maar heb wel de nodige natuurkunde kennis en logisch denkvermogen. Had het laatst met de rigger binnen het bedrijf waar ik werk over de problemen met tenten de laatste tijd en hoe het nu eigenlijk zit met berekeningen van ballasten en tuien.

              Hij gaf als antwoord dit eigenlijk niet echt te weten en altijd maar zoveel als mogelijk plaatste onder het mom van "liever wat extra werk dan een kleinschalige-ramp".

              Als er vuistregels voor op te stellen zijn zal hier dus in mijn ogen zeker vraag naar zijn.
              Ik ken eigenlijk niemand die die verantwoordelijkheid op zich wil nemen.
              Je moet wel goed gek zijn, dit zelf te willen uitrekenen.

              Comment

              • Tuur Vanthoor
                • Aug 2011
                • 15

                #8
                Originally posted by dj-inkognito
                I aggree! .
                rinus hoeft niks meer te onderzoeken....hij weet toch al waar het fout gegaan is....

                Comment

                • dj-inkognito
                  • Jun 2011
                  • 416

                  #9
                  Originally posted by Tuur Vanthoor
                  rinus hoeft niks meer te onderzoeken....hij weet toch al waar het fout gegaan is....

                  van de in de toekomst komende FALEN? dat vind ik knap
                  "TheDanceFloorIsYours!" www.dj-inkognito.nl "TheSoundOfSilence"

                  Comment

                  • showband
                    • May 2001
                    • 4524

                    #10
                    ik weet het ook:

                    newton heeft de schuld!

                    Kunnen we die man niet met terugwerkende kracht voor de rechter zetten?
                    lekker belangrijk!

                    Comment

                    • Gast1401081
                      • Mar 2001
                      • 7999

                      #11
                      hij ligt begraven in de WestMinster Abbey, onder een hele dikke zware steen...

                      Comment

                      Working...