Tent stort in op Pukkelpop

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Big Bang
    • Apr 2008
    • 652

    Tent stort in op Pukkelpop

    In Pukkelpop in België is een tent ingestort door het noodweer. Meer info is nu nog niet bekend.

    Eerste foto's:


    Unlimited space to host images, easy to use image uploader, albums, photo hosting, sharing, dynamic image resizing on web and mobile.


    Edit: Nieuwsbericht: http://www.nieuwsblad.be/article/det...8-bfe5708f8932

    Gewonden door onweer op Pukkelpop

    Door een onweer zijn een nog onbekend aantal gewonden gevallen op Pukkelpop. De Chateau-tent is ingestort, een eettent en de Humo-stand zijn omver gewaaid. Er zouden ook bomen zijn omgevallen.
    Dat melden getuigen. Over het precieze aantal gewonden is nog niets bekend. In de chateautent, de kleinste tent op de weide, zakte overspanning in. De clubtent werd ook ontruimd.

    Het is nog onduidelijk hoe het verder moet met het festival. Een aantal optredens is alvast uitgesteld. De brandweer is ter plaatse.

    De dag begon vrij zonnig, maar rond 18 uur bereikte het onweer dat eerder al in de streek rond Brussel voor overlast zorgde ook het festivalterrein in Kiewit. Op korte tijd stond het terrein blank, met overal 5 centimeter water. Er viel ook heel wat hagel.

    In de tenten was tijdens het onweer al snel nog nauwelijks plek om te schuilen. Een aantal concerten werd dan ook uit voorzorg stilgelegd.

    Heel wat aanwezigen zouden het festivalterrein al verlaten hebben.
    Edit: Nog een nieuwsbericht: http://kickingthehabit.nl/2011-08-18...ezoekers-gewon

    Pukkelpop-tenten storten in door noodweer: bezoekers gewond


    Terwijl de vroege kampeerders op Lowlands aan het begin van de donderdagavond ook een flinke bui met onweer over zich heen hebben gekregen, blijkt het pas echt foute boel te zijn op het vandaag al begonnen Pukkelpop in het Belgische Hasselt. Door plotseling losgebarsten heftige regenbuien met onweer, zware windstoten en hagelstenen blijkt een deel van de Chateau-tent ingestort. Onduidelijk is nog hoeveel festivalbezoekers er gewond zijn geraakt. Volgens Knack rijden ambulances af en aan. Op het moment stond Smith Westerns al te spelen (of nog net niet) in de Chateau: de apparatuur is stuk, twittert de band.
    Het is dan ook niet zomaar noodweer als we enkele twitteraars mogen geloven: woorden als 'inferno' en 'armageddon' worden gebruikt, en meerdere grote bomen op het festivalterrein zouden zijn omgewaaid. Ook is er andere ravage en zou een tent buiten de danstent Boiler Room het hebben begeven. Studio Brussel meldt dat alle optredens voorlopig zijn gestaakt. Dit is goed mis; later meer.
    FotoEdit: Omgevallen PA toren volgens de omschrijving: http://yfrog.com/kjurrtyj
    Last edited by Big Bang; 18-08-11, 18:23.
    It's time to play the music, It's time to light the lights ...
  • pjadskop productions
    • Nov 2008
    • 128

    #2
    dat is rap, op de live stream weten ze zelfs nog niks
    Nee meneer, de boom staat niet op de bergen, want de bergen zijn op vakantie in Disneyland, meneer

    Comment

    • Mark-LED
      • May 2004
      • 822

      #3
      Volg de hashtaq #pp11 maar eens, real life info met foto's.

      Niet best wat daar gebeurd is..

      //edit: line arry hoort verticaal te zijn, niet horizontaal: http://yfrog.com/kjurrtyj

      Gekke belgen..
      Last edited by Mark-LED; 18-08-11, 18:25.

      Comment

      • jens
        • Aug 2004
        • 1067

        #4
        er word al gesproken over 6 doden...*** wat een chaos!

        Comment

        • Big Bang
          • Apr 2008
          • 652

          #5
          Originally posted by jens
          er word al gesproken over 6 doden...*** wat een chaos!
          Bron: http://www.standaard.be/artikel/deta...MF20110818_198

          Volgens de brandweer heeft de storm op het Pukkelpop-terrein zes levens geëist.
          Nu maar hopen dat het aantal niet verder oploopt

          Update:Nos nieuwbericht inclusief fotoserie.
          Update: video op rtl.be
          Last edited by Big Bang; 18-08-11, 18:56.
          It's time to play the music, It's time to light the lights ...

          Comment

          • tomv
            • Jun 2003
            • 331

            #6
            Ja, het was niet al te best hier in Hasselt. Was blij dat ik binnen zat. Zo'n weer heb ik nog nooit gezien in 27 jaar. Al 'n uur constant sirenes van ambulance, brandweer, politie. Het is om heeeeel stil van te worden.....
            Tom

            Comment

            • DMiXed
              • Jan 2008
              • 370

              #7

              ziet er alles behalve goed uit..! heftig!
              Jeroen van Geffen

              Comment

              • speakertech
                • Jan 2008
                • 1696

                #8
                Originally posted by Mark-LED
                Volg de hashtaq #pp11 maar eens, real life info met foto's.

                Niet best wat daar gebeurd is..

                //edit: line arry hoort verticaal te zijn, niet horizontaal: http://yfrog.com/kjurrtyj

                Gekke belgen..
                Belgengrapjes zijn nu wel ongepast denk ik.

                Luidsprekertoren

                Unlimited space to host images, easy to use image uploader, albums, photo hosting, sharing, dynamic image resizing on web and mobile.

                Geen tuien en ook geen betonblokken onderin. Wel een groot gewicht bovenin en behoorlijke windvang. Eigenlijk is het geluk dat die torens niet vaker omwaaien.




                Zoiets met een groot bord is ook eens omgewaaid tijdens een spoorwegmanifestatie in Utrecht. Toen was er een dode te betreuren.
                Ik snap niet dat zoiets niet deugdelijk getuid wordt of verzwaard met betonblokken. Het gewicht van de lichte buisconstructie is niet opgewassen tegen de kracht van een rukwind op een scherm van die afmetingen. Vergelijk het maar met de afmeting van de vrachtauto's.
                Ze leren het nooit.


                Zes doden en dan zegt men dat het festival waarschijnlijk toch doorgaat....
                Speakertech


                Edit: gelukkig geen zes doden, maar minstens een. Zeer triest als je het bezoek aan een festival met de dood moet bekopen, Sterkte aan de getroffenen.
                Last edited by speakertech; 18-08-11, 19:50.
                Je mag niet simpel een vraag beantwoorden, uitgaande van wat jij weet, maar wat de vraagsteller (nog meer) niet weet en dat is best lastig...
                ¿ɹooʌ ƃuıssɐdǝoʇ uǝǝ ɹǝıɥ sı

                Comment

                • pjadskop productions
                  • Nov 2008
                  • 128

                  #9

                  ledscherm valt in publiek?
                  nochtans 3 takels, zou denken dat het goed vast hangt

                  van die 6 doden, ze moesten al die kranten en reporters hun licentie afpakken, halve benelux zit hier met schrik en dan zomaar berichten over doden, vanuit 1 onbetrouwbare bron (begonnen bij de standaard) dat de brandweer van Sint truiden na 5 min al bevestigde dat er 6 doden zijn, tenzij dat het volledige festivalterrein naar Sint Truiden zou gewaaid zijn (en dat is niet zo want dan had ik ze zien passeren) was de brandweer van Hasselt de enige die die informatie al kon hebben.
                  Last edited by moderator; 18-08-11, 21:15.
                  Nee meneer, de boom staat niet op de bergen, want de bergen zijn op vakantie in Disneyland, meneer

                  Comment

                  • ljanton
                    • Sep 2003
                    • 373

                    #10
                    Het ledscherm (en de line array op de achtergrond) vallen niet los van de tent in het publiek maar met tent en al tegelijk. Je kan je niet los snijden uit de tent en overal liggen onderdelen van een PA-installatie met mensen... Reporter zei net op tv 'Mensen lopen backstage om te vluchten en alle mogelijke kanten op...' Ik hoop dat ze goed verzekerd zijn. Wie zal de zwarte piet toegespeeld krijgen? De firma die de tent neerzette? De Organisatie of beide? Of is dit een geval van overmacht? (noodweer). Misschien weer jarenlange rechtszaken en veel strengere maatregelen voor komende (Belgische) festival edities.

                    Comment

                    • G.P.Fransen
                      • Nov 2001
                      • 191

                      #11

                      Comment

                      • Caspero
                        • Oct 2006
                        • 65

                        #12
                        Inmiddels heeft het NOS gemeld dat de brandweer het dodental heeft terug gebracht tot 1 en 7 zwaargewonden.

                        Verschrikkelijk dit... Alle medeleven voor de nabestaande en slachtoffers zelf...

                        Comment

                        • laserguy
                          • Jun 2003
                          • 2755

                          #13
                          Misschien weer jarenlange rechtszaken en veel strengere maatregelen voor komende (Belgische) festival edities.
                          Let op: ik ben geen regelneef en heb ook liever niet kapot te gaan aan reglementen. Maar de laatste twee jaren merk ik dat de veiligheid erop achteruitgaat. Zelfde omstandigheden, zelfde podium een jaar later: waar eerder nog tuidraden en ballasten gebruikt werden onder de vorm van grote watertanks in een ijzeren net, zijn ze dit jaar blijkbaar niet meer nodig. Bij een ander podium zijn dit jaar dan weer de grote betonblokken verdwenen. Ook al is het hetzelfde podium op dezelfde plaats. Als niemand leert uit rampen wat moeten we dan doen? De doden blijven optellen? Ik herinner mij vele jaren terug (90's) dat er eens een windhoos over een festivalpleintje ging. Behalve een paar gescheurde en weggewaaide zeilen helemaal niks aan de hand, al waren er in een bos in de buurt bomen geknakt als lucifers, was het sportstadion zijn dak kwijt en was het plein voor de rest 1 ravage. Als dit nu zou gebeuren dan vrees ik dat het podium gewoon in een buurgemeente terechtkomt. Gaan we er dan op 20 jaar echt op achteruit? Moet de goedkoopste offerte betaald worden met doden? Als niemand dit echt uit zichzelf beseft, mag er van mij een ongelooflijk strenge wetgeving komen.
                          Beware! To touch these wires is instant death. Anyone found doing so will be prosecuted.

                          Comment

                          • ljanton
                            • Sep 2003
                            • 373

                            #14
                            Klopt, maar je zou toch verwachten dat bedrijven die dit soort evenementen doen geen cowboys zijn die zowaar overal besparen waar ze kunnen, ook op veiligheid?

                            Comment

                            • seppe30
                              • Dec 2007
                              • 248

                              #15
                              Originally posted by laserguy
                              Let op: ik ben geen regelneef en heb ook liever niet kapot te gaan aan reglementen. Maar de laatste twee jaren merk ik dat de veiligheid erop achteruitgaat. Zelfde omstandigheden, zelfde podium een jaar later: waar eerder nog tuidraden en ballasten gebruikt werden onder de vorm van grote watertanks in een ijzeren net, zijn ze dit jaar blijkbaar niet meer nodig. Bij een ander podium zijn dit jaar dan weer de grote betonblokken verdwenen. Ook al is het hetzelfde podium op dezelfde plaats. Als niemand leert uit rampen wat moeten we dan doen? De doden blijven optellen? Ik herinner mij vele jaren terug (90's) dat er eens een windhoos over een festivalpleintje ging. Behalve een paar gescheurde en weggewaaide zeilen helemaal niks aan de hand, al waren er in een bos in de buurt bomen geknakt als lucifers, was het sportstadion zijn dak kwijt en was het plein voor de rest 1 ravage. Als dit nu zou gebeuren dan vrees ik dat het podium gewoon in een buurgemeente terechtkomt. Gaan we er dan op 20 jaar echt op achteruit? Moet de goedkoopste offerte betaald worden met doden? Als niemand dit echt uit zichzelf beseft, mag er van mij een ongelooflijk strenge wetgeving komen.
                              om juist te zijn het was op 4/08/1986 bij ons was de ping-pong tafel 10m hoog de lucht in gegaan

                              Comment

                              Working...