Rijden in een Manitou / Hoogwerker

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Wolff1984
    • Aug 2010
    • 5

    Rijden in een Manitou / Hoogwerker

    Je hoort van iedereen verschillende verhalen, maar hoe zit het nou met het rijden met een Manitou / Hoogwerker?


    Mag je er in rijden zonder bewijs?
    Mag je er in rijden als je een logboek bijhoudt?
    Mag je er in rijden als je instructie hebt gehad van je werkgever(ook als je werkgever geen manitou / Hoogwerker o.i.d. in bezit heeft)
    Mag je er alleen in rijden met bijbehorende certificaten?

    Ik ben alleen in bezit van VCA.

    P.S.
    Hoge pief van Hystler zegt dat ik erin mag rijden mits ik instructie hebt gehad van werkgever en mn handtekening onder een brief zet waarin staat dat ik het heb gelezen.

    mvg,
    Wolff
  • Gast1401081
    • Mar 2001
    • 7999

    #2
    ik zou dat VCA-papiertje maar eens opnieuw doen..

    Alle gevaarlijke activiteiten mogen alleen als we de risico's tot aanvaardbaar terug gebracht hebben. DWZ dat de manitou deugdelijk moet zijn, en jij deugdelijk moet zijn.

    Oftewel : recente inspectie op de manitou ( middels logboek oid te controleren door jou) en jij voldoende onderricht, te controleren door de arbeidsinspectie door middel van bv die brief.
    Er zijn bazen die een extern bureau inschakelen om bijv de ploeg een soort heftruck certificaat te laten halen, maar das maar één manier.
    dus

    Mag je er in rijden zonder bewijs? Rijbewijs is alleen voor otorvoertuigen die harder mogen en kunnen dan 16 op de Openbare Weg
    Mag je er in rijden als je een logboek bijhoudt? logboek is voor onderhoud en storingen
    Mag je er in rijden als je instructie hebt gehad van je werkgever(ook als je werkgever geen manitou / Hoogwerker o.i.d. in bezit heeft) Waarom moet hij er eentje kopen? leasen / huren / lenen mag ook
    Mag je er alleen in rijden met bijbehorende certificaten? Das de hele nette manier, die de aansprakelijkheid het gemakkelijkst wegneemt.
    Last edited by Gast1401081; 26-08-10, 06:33.

    Comment

    • rinus bakker
      • Mar 2002
      • 5430

      #3
      Duidelijk genoeg lijkt me;
      Kleine aanvulling nog:
      In de Arbowet (die zich bezig houdt met de verhoudingen werkgever-werknemer rondom de arbeids-veiligheid-gezondheid-enz)
      staat dat de werkgever ervoor moet zorgen [ dus hij moet tijd en geld vrijmaken ]
      dat de werknemer voldoende is opgeleid/geïnstrueerd om met de hem ten dienste staande arbeidsmiddelen
      de werkzaamheden veilig te kunnen verrichten.
      En dat moet aantoonbaar zijn.
      Met diploma, bewijs, attest, certificaat, brevet, bul, verklaring oid.
      (of woorden van gelijke strekking).
      En ben je zelfstandige en verhuur je je om met bepaalde arbeidsmiddelen aan de gang te gaan.....
      ja dan moet je daar zelf voor zorgen.
      En dan zijn heftruck, hoogwerker en ver-rijker is iets anders takels en trekken of groundsupports.
      Of lastrafo's of boorkolommen of cirkelzagen. enz.
      Veevoermengers zijn geen farmaceuten (en omgekeerd) ook al wegen ze allebei "in te nemen stofjes".

      Het gaat erom die iemand jou een papier moet leveren dat je VOP bent.
      Een waarde papier, dat door de overheid verder niet wordt gespececificeerd, maar waar de branche de invulling aan moet geven.
      een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxe

      Comment

      • Gast1401081
        • Mar 2001
        • 7999

        #4
        nogmaals, wordt in iedere VCA-cursus uitgebreid behandeld.
        Originally posted by Wolff1984
        Hoge pief van Hystler zegt dat ...
        Hyster of Hustler?

        Comment

        • michi1989
          • Jan 2009
          • 40

          #5
          als we het nu toch hier over hebben.
          hoe zit het dan eigenlijk met hoogwerkers??
          het certificaat veilig werken op hoogte bestaat wel maar heeft het ook egt enige nut om het te halen? ik rij nu zo af en toe zelf op schaarliften enzo maar heb geen veilig werken op hoogte certificaat wel mijn VCA.

          Comment

          • MusicXtra
            • Feb 2006
            • 9316

            #6
            Volgens mij zijn dit zaken die vooral voor je verzekeraar van belang zijn.
            Die mogen immers de schade betalen als het mis zou gaan.
            De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

            Comment

            • jans
              • Feb 2003
              • 869

              #7
              Voor het bedienen van een hoogwerker geldt dat de bestuurder hiervoor geïnstrueerd moet zijn. Het lezen van de handleiding voldoet hierin, en stempel van je werkgever in je PSL en je bent in veel gevallen gedekt.

              Voor het bedienen van een vorkheftruck schijnen de regels aangescherpt te zijn maar daar weet ik het fijne niet van.
              Heb in het verleden op een heftruck mogen rijden met een certificaat die ik gehaald heb bij een fabriek. Dit was geen landelijk erkent certificaat maar de veiligheidsdeskundige gaf aan dat ik aantoonbaar geïnstrueerd was en dit was voldoende.

              Wat de verzekering betreft, als je aan kunt tonen dat je geïnstrueerd in het bedienen van een hoogwerker en je maakt schade in een gehuurde hoogwerker dan is de verhuurder aansprakelijk.

              zal jullie reactie zijn en zo was dit ook de mijne toen een collega vertelde over een voorval op een project van hem. Wegens geheimhoudingsplicht kan ik er niet te veel over uitwijden maar een andere collega heeft schade veroorzaakt aan de installatie van de klant schadebedrag ca. €40.000 en de verhuurder van de hoogwerker is hiervoor aansprakelijk gesteld.
              Snapt U het snap ik het maar waar gebeurd.
              Last edited by jans; 26-08-10, 19:39. Reason: Een verzekeraar is inderdaad niet aansprakelijk
              Eindelijk begint mijn website vorm te krijgen

              Comment

              • Gast1401081
                • Mar 2001
                • 7999

                #8
                Originally posted by MacGyverSounds
                nogmaals, wordt in iedere VCA-cursus uitgebreid behandeld.
                nogmaals, wordt in iedere VCA-cursus uitgebreid behandeld.

                Eerst "NEE" roepen, en dan "Tenzij je aan kunt tonen dat je het wel kunt" ...
                Geldt btw ook voor heftruuks.. En hoogwerkers . En driewielers. En lastrafoos.. En Boormachines.. En chemische rotzooi. En condooms.

                nogmaals, wordt in iedere VCA-cursus uitgebreid behandeld.

                Enne, de verzekering is slechts één van de mensen die achteraf langskomt. Wel eens vabn Arbeidsinspectie gehoord? Deze mensen kunnen je ter plekke het leven erg moeilijk maken als ze willen.

                nogmaals, wordt in iedere VCA-cursus uitgebreid behandeld.

                Een verzekering is trouwens nooit aansprakelijk, maar betaalt de aansprakelijkheden waarvoor jij je verzekerd hebt.
                Last edited by Gast1401081; 26-08-10, 18:20.

                Comment

                • renevanh
                  • Oct 2004
                  • 2371

                  #9
                  Aanvullende vraag:

                  Zover ik heb gehoord en kan nagaan zijn er 2 verschillende certificaten: heftruck en reachtruck.
                  Onder welke valt een Manitou zoals wij die kennen van festivals (MI series)?
                  Ik zou zeggen heftruck, maarja... waar ligt die grens en wat is het verschil dat men er 2 certificaten van gemaakt heeft?

                  {EDIT}
                  Om nog even door te gaan... zijn er mensen geinteresseerd om met een groep een certificaat te halen? Scheelt nogal in de kosten per persoon.
                  {/EDIT}
                  Neem het leven niet te serieus, je overleeft het toch niet...

                  Comment

                  • Funmaker
                    • Jun 2006
                    • 922

                    #10
                    ben wel geïnteresseerd...
                    Hold on a second, relax and listen...

                    Comment

                    • MusicXtra
                      • Feb 2006
                      • 9316

                      #11
                      Originally posted by MacGyverSounds
                      Een verzekering is trouwens nooit aansprakelijk, maar betaalt de aansprakelijkheden waarvoor jij je verzekerd hebt.
                      Dat mag je hopen.
                      Dat is ook precies de reden dat ik het aankaartte, denk dat, wanneer je regelmatig een Manitou bestuurd, het geen kwaad kan om eens bij je verzekeraar te informeren of dit onder de dekking valt en of er niet ergens aanvullende eisen voor zijn.
                      De arbeidsinspectie zal inderdaad ook komen kijken en kan het je knap lastig maken maar, wanneer je goed verzekerd bent, ben je daar tegen ingedekt.
                      De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

                      Comment

                      • qvt
                        • Oct 2009
                        • 721

                        #12
                        En hoe zit het met de gators die je met tientallen tegelijk over festivals ziet rijden? Voor zover ik weet is hier traktor rijbewijs/certificaat voor nodig, maar is dit ook het geval op een festival? (niet openbaar terrein)
                        There is no substitute for imagination

                        Comment

                        • Charles
                          • Jan 2010
                          • 29

                          #13
                          Als je vca hebt kan je dan niet meer vallen......?;-)

                          Comment

                          • Beckers Entertainment
                            • Dec 2008
                            • 650

                            #14
                            @ GVT,

                            Voor zover ik weet heb je hier inderdaad een tractorrijbewijs voor nodig.
                            Echter zit dit tegenwoordig bij je auto-rijbewijs inbegrepen.
                            Wat zegt u? Ik versta u niet... Wacht, ik zet het licht wat zachter!?

                            Comment

                            • dj-wojcik
                              • Jul 2008
                              • 911

                              #15
                              Je hebt tegenwoordig bijna overal een rijbewijs voor nodig.
                              Echter is het dit niet noodzakelijk als je je op "eigen" terein begeeft. Wel is het zo dat de meeste organisaties de wetten en regels volgen die ook op de openbarenweg gelden. Zo zou het kunnen zijn dat iemand met een geldig rijbewijs (auto en dergelijken) in een tractor/gator mag rijden, en iemand zonder rijbewijs ook (op eigen terein). echter geld dit dan weer niet op de openbaren weg. Met natuurlijk de uitzonderingen van hijs/hef-, vorkheftruk en tractor certificaten. Want laten we eerlijk zijn, alle regels lopen een beetje door elkaar. BV Zo is het wettelijk niet verplicht om een tractor cer. in bezit te zijn op de openbareweg. Maar dan wel weer als je er beroepsmatig er me bezig bent.
                              [CENTER]DJ-Wojcik[/CENTER]
                              [CENTER]Het is de kunst om van geluids-overlast een buurtfeest te maken ;)[/CENTER]

                              Comment

                              Working...