Takels vs steel

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Staaf
    • Feb 2003
    • 398

    Takels vs steel

    Hallo,
    Ik zit aleen tijdje te zoeken hier op het forum, maar vind het antwoord op mijn vraag niet direct, of toch niet duidelijk terug.
    Als je een constructie tijdelijk ophangt (zeg maar eentruss X30D, 10 meter lang, gewicht40kg, met een backdropje eraan van 4 meterhoog (15kg?) aan een dakconstructie door middel van 2 handtakels (Verlinde PHD1ton/st WLL); dien je dan nog een steel extra te gebruiken als safety? Mijn gezond verstand zegt van wel, de praktijk zie ik soms andere dingen.
    De takels zijn geen D8+ versies, en hebben geen dubbele rem.
    Last edited by Staaf; 25-03-17, 17:53.
    Nobody is a virgin; life fucks us all!
  • MusicXtra
    • Feb 2006
    • 9316

    #2
    Nee, hoef je geen extra maatregelen bij te nemen.
    De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

    Comment

    • Staaf
      • Feb 2003
      • 398

      #3
      Bedankt voor je reactie. Ik had intussentijd ook al een bericht van Rinus teruggevonden in een ouder topic waarin staat dat dit niet hoeft als je onder de helft van de WLL blijft.
      Of dit dan ook telt als er mensen onderlopen ben ik nog niet aan uit.
      Nobody is a virgin; life fucks us all!

      Comment

      • MarkRombouts
        • Jan 2005
        • 1391

        #4
        Hoe lang is tijdelijk ?

        Comment

        • Staaf
          • Feb 2003
          • 398

          #5
          1 dag tot 1 week.
          Nobody is a virgin; life fucks us all!

          Comment

          • MusicXtra
            • Feb 2006
            • 9316

            #6
            Originally posted by Staaf
            Bedankt voor je reactie. Ik had intussentijd ook al een bericht van Rinus teruggevonden in een ouder topic waarin staat dat dit niet hoeft als je onder de helft van de WLL blijft.
            Of dit dan ook telt als er mensen onderlopen ben ik nog niet aan uit.
            Zolang het statisch is is er niks aan de hand, je mag alleen niet gaan takelen wanneer er mensen onder lopen, dan heb je wel een dubbele rem nodig. Maar normaal gesproken geldt dat vooral voor elektrische takels.
            De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

            Comment

            • Staaf
              • Feb 2003
              • 398

              #7
              Op de een of andere manier maak ik me steeds zorgen over de rem, alhoewel ik niet 100% weet wat die doet als je gewoon van de takel afblijft.
              Ik weet dat er een soort van koppeling inzit, maar of deze nu dient om te gaan slippen bij overbelasting, of 100% werkt als rem weet ik niet.
              Nobody is a virgin; life fucks us all!

              Comment

              • MusicXtra
                • Feb 2006
                • 9316

                #8
                Een takel gaat echt niet uit zichzelf ineens slippen. Daarbij zit je heel erg ver van de WLL en die WLL is 1/5e van de breeklast.
                De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

                Comment

                • Staaf
                  • Feb 2003
                  • 398

                  #9
                  Wordt die (slip)koppeling meegerekend in de breeklast? Ik ga ervanuit dat die veel eerder slipt en de takel beschermt. Alleen weet ik niet wat er gebeurd als die slip in werking treed.
                  Ik zou verwachten dat je gewoon je trekketting laat doorslippen, of beter gezegd de pulley hiervan, en dat de last blijft hangen.
                  Nobody is a virgin; life fucks us all!

                  Comment

                  • MarkRombouts
                    • Jan 2005
                    • 1391

                    #10
                    ALS een handtakel slipt, komt de last naar beneden.

                    Comment

                    • Staaf
                      • Feb 2003
                      • 398

                      #11
                      AUW, daar vreesde ik dus ergens al voor.
                      Langs de andere kant, wat is de primaire functie van die slipkoppeling?
                      Nobody is a virgin; life fucks us all!

                      Comment

                      • jadjong
                        • Oct 2003
                        • 654

                        #12
                        Zorgen dat je in de eerste plaats niet teveel zooi omhoog hijst.

                        Comment

                        • jakkes72
                          • Dec 2003
                          • 1015

                          #13
                          andersom beredeneerd...: hoeveel moeite is het om er een safety in de vorm van een steel naast te hangen...

                          Comment

                          • Staaf
                            • Feb 2003
                            • 398

                            #14
                            Jakkes,

                            Hier ging het me eigenlijk niet om. Persoonlijk hang ik hier (tot nu toe) wel een safety naast.
                            Gaan zeggen dat dit geen extra moeite is, vind ik wat kort door de bocht.
                            Je moet toch een aantal maten steels meehebben, omdat je niet goed weet waar je zal uitkomen.
                            Met een takel alleen kan je tot op de cm werken, zeker met doeken belangrijk.
                            Nobody is a virgin; life fucks us all!

                            Comment

                            • MusicXtra
                              • Feb 2006
                              • 9316

                              #15
                              Ik begrijp even niet waarom er moeilijker wordt gedaan dan nodig...
                              Er wordt pakweg 60 kg aan twee handtakels met een WLL van 1 ton omhoog getakeld, dat is dus 30 kg per takel waar je 500 kg met een SF van 10 mag doen.
                              Dus totaal geen reden om extra maatregelen te nemen.
                              De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

                              Comment

                              Working...