Truss onder een hoek riggen

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • yyy898
    • Feb 2010
    • 29

    Truss onder een hoek riggen

    Beste,
    als ik een truss onder een bepaalde hoek wil riggen dan zal mijn kracht niet gewoon het zelfde zijn als wanneer ik deze horizontaal hang.

    Maar hoe moet ik deze dan wel berekenen ?
  • Podium Verhuur
    • Mar 2012
    • 480

    #2
    Dat is totaal afhankelijk van kracht. Dus wat ga je hangen, waar ga je het hangen, kan het bewegen.
    Maar ook afhankelijk van het soort truss. Een ladder truss zoals in de tekening gaat zich heel anders gedragen dan bijvoorbeeld een driehoek.
    Als je bijvoorbeeld een spot aan een ladder truss hangt zal het geheel gaan draaien en torderen. Wat weer invloed heeft op je belasting.

    En waarom heb je voor deze ophanging gekozen, door je hangpunten zover naar buiten te zetten, wordt het midden alleen maar zwakker.

    Comment

    • yyy898
      • Feb 2010
      • 29

      #3
      ik zoek eerder naar de algemene formules dus krachten kan ik niet geven, ik zou aan de hand van die formules ook de ideale punten om de ophanging te doen

      Comment

      • Joost van Ens
        • Jan 2001
        • 628

        #4
        Je zal dus wel eerst de "gewichten" en plaatsing moeten weten. Daarna kun je redelijk simpel de krachten ontbinden in factoren d.m.v. b.v. een paralelogram. (schrijf je dit zo?) Lijkt me huiswerk voor een gemiddelde brugklasser, dus moet voor iemand die met rigging bezig is. goed te doen zijn. Zo niet, afblijfen en dit laten verzorgen door iemand die de kennis wel heeft.

        Comment

        • yyy898
          • Feb 2010
          • 29

          #5
          Originally posted by Joost van Ens
          Je zal dus wel eerst de "gewichten" en plaatsing moeten weten. Daarna kun je redelijk simpel de krachten ontbinden in factoren d.m.v. b.v. een paralelogram. (schrijf je dit zo?) Lijkt me huiswerk voor een gemiddelde brugklasser, dus moet voor iemand die met rigging bezig is. goed te doen zijn. Zo niet, afblijfen en dit laten verzorgen door iemand die de kennis wel heeft.
          dat kan ik allemaal,
          maar dan heb je een resultaat van een bepaalde kracht dat ergens op de truss ligt en ik wil weten hoe dit resultaat zich dan verdeeld over de 2 ophangpunten

          Comment

          • MusicXtra
            • Feb 2006
            • 9316

            #6
            Originally posted by yyy898
            dat kan ik allemaal,
            ik wil weten hoe dit resultaat zich dan verdeeld over de 2 ophangpunten
            Da's nog steeds hetzelfde spelletje, ofwel ontbinden in factoren voor beginners.
            De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

            Comment

            • yyy898
              • Feb 2010
              • 29

              #7
              Originally posted by MusicXtra
              Da's nog steeds hetzelfde spelletje, ofwel ontbinden in factoren voor beginners.
              niet als je met een scheef hangende truss werkt. Ik zou willen weten hoe het gewicht zich dan verdeeld

              Comment

              • MusicXtra
                • Feb 2006
                • 9316

                #8
                Precies hetzelfde als onder een horizontale truss, hangt de last dus midden tussen de takelpunten dan worden die exact gelijk belast.
                De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

                Comment

                • yyy898
                  • Feb 2010
                  • 29

                  #9
                  Originally posted by MusicXtra
                  Precies hetzelfde als onder een horizontale truss, hangt de last dus midden tussen de takelpunten dan worden die exact gelijk belast.
                  en als de last niet in het midden hangt

                  Comment

                  • MusicXtra
                    • Feb 2006
                    • 9316

                    #10
                    Dan is de verdeling evenredig met hoeveel deze uit het midden hangt, dus precies hetzelfde als wanneer de truss horizontaal zou hangen. De zwaartekracht is ook bij een schuin hangende truss gewoon loodrecht naar beneden.
                    De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

                    Comment

                    • Podium Verhuur
                      • Mar 2012
                      • 480

                      #11
                      Het is allemaal niet zo moeilijk als je weet wat je aan het doen bent, lees deze folder eens door, het wordt dan allemaal een stuk duidelijker:

                      Comment

                      • jakkes72
                        • Dec 2003
                        • 1015

                        #12
                        Ik zou me maar zo kunnen indenken dat een truss alleen geschikt zou zijn voor horizontaal gebruik. In gegevensbladen heb ik nog niets gezien van gebruik onder (zeg) 45 graden. De belastingen IN de truss zelf zullen zich volgens mij in een "schuine" truss anders gedragen dan in een horizontale truss.

                        Comment

                        • MusicXtra
                          • Feb 2006
                          • 9316

                          #13
                          In de truss treden idd andere krachten op als bij horizontaal gebruik, ook weer vrij eenvoudig te berekenen, neem aan dat de diverse truss-fabrikanten hier gegevens van hebben.
                          De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

                          Comment

                          • jakkes72
                            • Dec 2003
                            • 1015

                            #14

                            Comment

                            • rinus bakker
                              • Mar 2002
                              • 5430

                              #15
                              Veel antwoorden zijn een stuk(je) op de goede weg.
                              Maar als eerste vraag ik me af wat voor basiskennis je van de materie hebt als ik naar die tekening kijk....
                              Want als er een 10-tal parameters een rol speelt is de basis toch wel het minste:
                              1- de positie (en hoogte) van de aangrijp/aanslagpunten
                              (er zit er eentje tussen de knopen en de andere bijna zit bijna buiten de koppeling)
                              2- deze truss vertoont 'midnodding' en daaraan wil je je al helemaal niet branden
                              3- een truss met zulke extreem dikke diagonalen zou wel handig kunnen zijn (maar ik ken ze niet)
                              4- de soort (en positie van de) last is niet aangegeven (UDL, CPL, TPL, QPL, FPL of nog wat anders)
                              5- de aangrijpwijz van de last is niet te vinden
                              6- het zwaartepunt van de last(en) speelt een rol
                              7- de hellingshoek van de kettingen is hier vertikaal, maar zodra die wijzigt verandert de rest ook weer.
                              enz.

                              Dit is een forum en geen schriftelijke cursus - met alle nodige toelichtingen.
                              Als het allemaal een 'piece-of-piss' zou zijn stond het wel in het Black Book
                              Kortom:
                              volg eens een rigging cursus.
                              Ik weet er eentje waar met een simpel voorbeeld
                              en een reeks aannames er wel een tabel met een vuistregel wordt gegeven.
                              De eerstkomende cursus zit trouwens vol.
                              In april is in Nederland de volgende, In Belgie is de volgende in mei.
                              een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxe

                              Comment

                              Working...