Ketting smeren??

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Tjeerd
    • Nov 2002
    • 51

    Ketting smeren??

    hallo,

    ik heb afgelopen week mi9jn 2 handtakels uitgeleend. deze hebben buiten gehangen en de kettingen hebben in het gras gelegen.
    Als je de ketting nu in de ketting emmer stort dan komt er allemaal witte stof vanaf. de ketting is niet verroest maar er lijkt een witte aanslag op te zitten.
    ik wil de ketting weer in de olie/vet zetten. ik heb gelezen dat het vet een EP bestanddeel moet hebben vanwege de extreme druk tussen de schakels.
    Ik heb flink gegoogled maar kan moeilijk vinden welk middel hiervoor geschikt is en wat in nederland verkocht word.
    Weet iemand welk middel hier het beste gebruikt kan worden en waar dit verkocht word??

    Groeten Tjeerd.

    Het gaat om takels van Verlinde 1T 10 meter hoog
  • mvdmeulen
    • Aug 2007
    • 137

    #2
    Hoi Tjeerd,
    Je zou eens contact op kunnen nemen met bijvoorbeeld Relight Productions/Rotterdam Rigging/Riggingbox/Toprek Riging om te informeren wat zij gebruiken
    Met vriendelijke groet,
    Mark van der Meulen

    Comment

    • Hans van Demen
      • Oct 2011
      • 113

      #3
      Originally posted by Tjeerd
      hallo,


      Als je de ketting nu in de ketting emmer stort dan komt er allemaal witte stof vanaf.



      Ik zeg...opsnuiven die witte stof.......

      Comment

      • takkebeest
        • Jun 2009
        • 4

        #4
        hans van demen,

        er is hier iemand die gewoon serieus een vraag heeft hoor, waarom moet daar dan zo flauw op gereageerd worden? zeg anders gewoon niets als het niet al te veel toevoegt!

        Comment

        • frederic
          • Jan 2006
          • 3511

          #5
          Het is een handtakel, je moe dus opletten wat je gebruikt.
          Niemand wil takelen met vettige in olie gedrenkte kettingen.

          Zou er geen silicone achtige of tyflon vloeistof bestaan?
          Ik heb ooit een ESTIL spuitbus tegengekomen. Dat werkte goed.
          Na iedere klus in de regen moet je wel inspuiten.
          Last edited by frederic; 10-08-14, 08:22.

          Comment

          • timmetje
            • Dec 2012
            • 424

            #6
            Je zou ook eens kunnen informeren bij Rolight en/of Stagefreaks. Die doen inspectie en onderhoud van dergelijke takels.
            Tim

            Comment

            • Rotterdam Rigging
              • Oct 2014
              • 1

              #7
              Hallo Tjeerd
              Wij bij rotterdam rigging keuren jaarlijks over de 500 handtakels
              De witte aanslag op de ketting is een reactie op de beschermlaag van de ketting
              Wij gebruiken ZEP45 spray dat is smeermiddel wat door CM-Lodestar word aangeraden voor hun takels
              Maar je kan een beetje teflon spray of olie op de hijsketting doen
              Niet teveel en hou de trekketting olie vrij als die wat verroest is niet erg
              Maar als die vet is is het wel heel vervelend
              De witte aanslag zal gelijk verdwijnen
              En je probleem is opgelost
              Mvg. Rotterdam Rigging

              Comment

              • Rigging Box
                • Oct 2014
                • 1

                #8
                Hallo Tjeerd,

                Rotterdam Rigging heeft helemaal gelijk. Wat betreft de olie op de ketting, wij zijn overgestapt op kettingzaagblad olie. De ZEP45 olie is behoorlijk aan de prijs, wel goed. 1 lltr kettingzaag olie kost rond de € 3,00 en een bus Zep45 400ml rond de €12,00.
                kettingzaagblad olie hecht aan de ketting is eerst vloeibaar en wordt kleverig, zodat je geen druipende ketting krijgt. Ik heb dit gevonden op de website van CM. Wij gebruiken het nu ongeveer een jaar en werkt uitstekend. Wat betreft een licht door roest aangetaste hijsketting. je kunt deze ook een paar uur in een badje met schoonmaakazijn leggen, daarna afspoelen,afdrogen en een dun filmpje olie er op. Wij spuiten de kettingen in dmv een vloeistofspuit met de compressor met weinig druk.
                gr,
                Ton

                Comment

                Working...