podium idee

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Tummy
    • Nov 2008
    • 324

    podium idee

    Hoooi,

    ik zit met een idee voor een podium,
    aangezien de ondergrond niet heel vlak is, en een steiger (leyher) constructie een Erg kostbare optie is, wil ik kijken of dit een mogelijkheid is,

    mijn podium moet 6 tot 8 meter breed worden, en 4 meter diep.

    nu is mijn eventuele idee (naast de leyher optie) om met H30v truss een carree te maken.

    poten van 1 a 1,5 meter hoog, 6 tot 8 meter breed, 4 meter diep.

    Hier wil ik podium delen opleggen, 2 in de lengte 8 in de breedte.
    nu heb ik een ondersteuning nodig tussen het voorste en achterste podium deel.

    hier kan ik een aan beide kanten een T stuk monteren en in het midden van dit caree ook 8 meter breed.


    Nu heb ik dus een caree van 4 meter diep, 8 meter breed, met in het midden een 'dwars balk' van links naar rechts.


    dit wil ik doen met H30v truss,
    kan iemand mij vertellen of dit houdt? samen met 2 bij 1m podium delen erop, en dan een stuk of 16.

    hier moet een zanger/dj op, en mogelijk kleine band formatie.

    het gewicht is wel verdeeld, is dit verantwoord zonder truss door te knikken?:

    moet later even berekenen welke lengtes er nodig zijn om podium delen precies te laten passen omdat je zit met de buitenmaat etc,

    het idee van bovenaf gezien:


    foto is helaas gedraaid, de lange zeide komt naar het publiek,

    6 tot 8 meter breed,
    ondersteunt in 4 hoeken, caree komt op +- 1,5 meter hoogte

    kan dit?

    hier monteer ik dan support truss stukken onder die ik in hoogte kan verstellen op 4 punten om zo een gelijk podium te krijgen op een niet gelijke vloer,
    Last edited by Tummy; 19-07-14, 18:54.
    Profiel wordt door meerdere personen gebruikt :)
  • SPS
    • Mar 2004
    • 1662

    #2
    Lijkt mij een riskante zaak.
    a) Hoe bevestig je de podiumdelen onwrikbaar op de truss?
    b) Hoe garandeer je de belasting qua gewicht en verdeling?

    Als er een bandje op komt te staan met drums, bas, gitaren, zang enz., dan kan de belasting in het midden wel erg hoog worden.
    Bereken maar eens of een X30V met 8 meter overspanning een bijna puntbelasting van een zanger (90Kg) plus een gitarist die gezellig meekweelt door de zangmic (90kg) plus je monitoren (50kg) plus? plus? = minstens 250KG zo rond het midden van je truss het wel houdt? Kan je zo in een tabelletje zien.

    c) je heb geen enkele garantie dat bij de DJ aan het eind van de avond niet 30 meiden vrolijk op je podium staan te hossen.

    d) Anderhalve meter is een serieuze hoogte. Niet voor niets zijn er geen langere poten dan 1m voor podiumdelen....!

    Ik zou het never nooit doen!
    Geluid doen is leuk, maar licht ontwerpen is pas Echt leuk!

    Comment

    • Tummy
      • Nov 2008
      • 324

      #3
      staan barriers voor het podium met een gracht van een aantal meter..

      die 1,5 meter truss poten mogen ook 1 meter delen zijn. dan komt het geheel nog op +- 1.30/1.50 hoog.
      gaat erom dat de artiest goed te zien is, en dan gaat niet op 1m hoogte met veel publiek.

      podium delen zet ik vast met klemmen, en met pootjes die precies mooi in het truss vallen.

      ik had de app van prolyte gedownload maar wordt er niet veel wijzer van.. daarom vraag ik het hier aan mensen die dit wel weten.
      ik heb een ongelijke ondergrond met objecten waar ik over heen moet, dus opzoek naar een alternatief.

      podium mag ook 6 meter breed, dan neemt de punt belasting in het midden alweer af.

      hoe is dit wel mogelijk?

      mogelijk met ondersteuning in het midden?


      volgens dit tabel zou het moeten lukken.. tevens uitgaande dat het hele podium gewicht verdeeld is.
      The world-leading manufacturer of hardware products and safe structural solutions for the entertainment industry.
      Last edited by Tummy; 19-07-14, 18:24.
      Profiel wordt door meerdere personen gebruikt :)

      Comment

      • Tummy
        • Nov 2008
        • 324

        #4
        edit:

        het is H30V truss ipv X30V
        Profiel wordt door meerdere personen gebruikt :)

        Comment

        • MusicXtra
          • Feb 2006
          • 9316

          #5
          Ik krijg hier enigszins de kriebels van....
          Er zijn zat podia te krijgen met een vloerhoogte van 1,5 meter maar die kosten
          Truss en podiumdelen op een dergelijke manier gebruiken en dan ook nog eens zelf de berekeningen niet kunnen doen is vragen om levenslange problemen met advocaten van slachtoffers en nabestaanden...
          Er zijn zat podia te krijgen met een vloerhoogte van 1,5 meter die gewoon veilig zijn maar die kosten wel geld.
          De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

          Comment

          • jadjong
            • Oct 2003
            • 654

            #6
            De eerste belasting zijn de podiumdelen, dat is 300KG waarvan de helft op de middelste truss woont. Vervolgens parkeer je er nog een drumstel, wat (gitaar)versterkers en hun eigenaren op. Ook deze staan voornamelijk op de middelste truss. Met 100KG per persoon en 50KG per apparaat is dat ook 600KG. Bij elkaar is dat 750KG, soort van verdeelt.
            Dat durf ik best op 8M H30V te zetten, (UDL van 125KG bij 8M) maar dan moet iedereen wel beloven dat ze niet gaan bewegen, laat staan springen en dansen.
            Je kan ook ergens poten huren die in hoogte verstelbaar zijn, de decks heb je toch al....

            Comment

            • MusicXtra
              • Feb 2006
              • 9316

              #7
              Volgens mij kan een normaal podium al snel 200kg/m2 hebben, dat betekent dat er 6,5 ton op zou kunnen in dit geval....
              En podium belasting is ook geen statische belasting, dus de pieken kunnen nog een heel stuk hoger uitvallen.
              De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

              Comment

              • Tummy
                • Nov 2008
                • 324

                #8
                ik moet over obstakels heen, poten die ik normaal gebruik zijn niet langer dan 1 meter,
                ik moet op minimaal 1,30 uitkomen, puur voor het zicht voor mensen verderop.

                podium hoeft niet goedkoop, maar ruim 800 eu voor een layer constructie van 4 bij 10 vondt ik beetje overdreven..
                net begrepen dat er wel een band op komt, is het mogelijk met poten hoger te gaan dan 1 meter? dan wordt het beetje passen en meten met die opstakels..

                het moet stevig
                Profiel wordt door meerdere personen gebruikt :)

                Comment

                • MusicXtra
                  • Feb 2006
                  • 9316

                  #9
                  Kan hier alleen maar het advies geven om een podiumboer te bellen.
                  De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

                  Comment

                  • djspeakertje
                    • Oct 2008
                    • 1912

                    #10
                    Begin er niet aan en bel een podiumboer. Op deze manier creëer je een faalgarantie voor je constructie, dit kan alleen maar misgaan.


                    Daan
                    I met a man with a dollar, we exchanged dollars, I still had a dollar.
                    I met a man with an idea, we exchanged ideas, now we each had two ideas.

                    Comment

                    • renevanh
                      • Oct 2004
                      • 2371

                      #11
                      Layer kost geen donder om te huren, de kosten zitten hem in het opbouwen/afbreken. Als je daar een oplossing voor vind kun je het goedkoop en in een keer veilig doen.

                      Podium van meer dan 1m hoog heeft nog een dingetje: afscherming aan de zijkant in verband met valgevaar is zover ik weet verplicht boven 1m. Sommige gemeentes (o.a. Utrecht) maken daar zelfs 50cm van.
                      Neem het leven niet te serieus, je overleeft het toch niet...

                      Comment

                      • Lala
                        • Sep 2008
                        • 370

                        #12
                        Ik zie het probleem niet zo, mits de podiumdelen goed vast zitten en je meer poten (stuk of 12) plaatst richting de vloer. Misschien een idee om te kijken of je layher kunt huren met 1 podiumbouwer en dan wat stagehands leveren. Er zijn er bij die dat best willen doen.

                        Comment

                        • Podium Verhuur
                          • Mar 2012
                          • 480

                          #13
                          Bedoel je zoiets?



                          Kan prima, we met voldoende truss poten werken.
                          Wij hebben speciale klemmen later msken om de podiumdelen op de truss vast te zetten.

                          De constructie op de tekening was 13 x 4 meter onderkant truss was 210cm bovenkant podium was 250cm.

                          Vergeet niet dat je wel met boxcorners moet werken
                          De grwone cheap hoeken zijn niet sterk genoeg.

                          Comment

                          • MusicXtra
                            • Feb 2006
                            • 9316

                            #14
                            Originally posted by Podium Verhuur
                            Bedoel je zoiets?



                            Kan prima, we met voldoende truss poten werken.
                            Wij hebben speciale klemmen later msken om de podiumdelen op de truss vast te zetten.

                            De constructie op de tekening was 13 x 4 meter onderkant truss was 210cm bovenkant podium was 250cm.

                            Vergeet niet dat je wel met boxcorners moet werken
                            De grwone cheap hoeken zijn niet sterk genoeg.
                            Nou omschrijf je dus precies de reden van het advies om een professional in te huren.
                            De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

                            Comment

                            • NesCio01
                              • May 2010
                              • 1987

                              #15
                              Dus Tummy,

                              FF contact opnemen met Podium Verhuur, zit op het forum, dus dicht bij genoeg,
                              zou ik zeggen.

                              Aanklooien is NO GO!

                              grtz

                              Nes
                              Weest vooral jezelf, er zijn al zoveel anderen!

                              Comment

                              Working...