Hoe leer ik goed te riggen?

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • chips
    • Jun 2014
    • 2

    Hoe leer ik goed te riggen?

    Hey,

    ik ben nu 20 jaar en zou graag rigger willen worden.
    Ik heb helaas niet genoeg geld voor cursussen te volgen en heb helaas geen enkele ervaring of what so ever.
    Is er iets waarmee ik het beste kan beginnen om uiteindelijk rigger te kunnen worden?

    Alvast bedankt
  • MusicXtra
    • Feb 2006
    • 9316

    #2
    Loop eens binnen bij een bedrijf in je buurt die veel met rigging doet en vraag of je klusjes voor ze mag doen....
    Dan bedoel ik dus niet gelijk de Arena volhangen met takels.
    De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

    Comment

    • timmetje
      • Dec 2012
      • 424

      #3
      Inderdaad: ga lekker aan de slag bij een bedrijf en verdien daarmee het geld om je cursussen te kunnen betalen. Daarnaast kun je wellicht via Google al enige informatie verzamelen.

      Misschien ten overvloede, maar ga nooit aan 't riggen zonder de vereiste papieren!

      Rigging is een vak dat voor zowel riggers als bezoekers grote gevaren met zich mee kan brengen als je niet weet waar je mee bezig bent. Zorg dus dat je of onder professionele begeleiding werkt of dat je zelf je benodigde certificaten en diploma's hebt gehaald voor je ook maar een takeltje gaat ophangen.
      Tim

      Comment

      • chips
        • Jun 2014
        • 2

        #4
        Originally posted by MusicXtra
        Loop eens binnen bij een bedrijf in je buurt die veel met rigging doet en vraag of je klusjes voor ze mag doen....
        Op 5minuten waar ik woon is er StageCo, not sure dat ze zulke onervaren knapen gaan aannemen denk ik

        Comment

        • jadjong
          • Oct 2003
          • 654

          #5
          Originally posted by timmetje
          Misschien ten overvloede, maar ga nooit aan 't riggen zonder de vereiste papieren!
          Dan kan je in Nederland nooit als rigger aan het werk....

          Rigging is voor het grootste deel voorbereiden, rekenen, aanpassen, rekenen en nog eens aanpassen.
          Voorbereiden zit hem in de gewichten die je wil hijsen en waar deze gewichten moeten hangen. Waar kunnen takels geplaatst worden? 2ton recht onder een spant is soms makkelijker dan een beamer van nog geen 50KG in het midden van een openlucht-theater.
          Rekenen doe je met de gewichten van het te hijsen materiaal. Als je de totaal-last weet kan je deze verdelen over takels. Kunnen deze gewichten op die plek aan het dak hangen? Zijn er hulpconstructies nodig? Is mijn truss blij met deze belasting of moet ik een ander type truss gebruiken?

          Kijk ook eens naar ongevallen met truss/rigging, op dit forum staat er genoeg. Als je daarvan kan vertellen waar en waarom het mis gaat ben je al een heel eind. Rigging is een plan maken op basis van gezond verstand, daarna ga je rekenen bij twijfel of ter controle. Hoe meer ervaring je hebt, des te minder twijfel. Maar blijf wel controleren!

          Comment

          • MusicXtra
            • Feb 2006
            • 9316

            #6
            Originally posted by chips
            Op 5minuten waar ik woon is er StageCo, not sure dat ze zulke onervaren knapen gaan aannemen denk ik
            Ze zullen je niet gelijk als hoofd rigging aannemen inderdaad.
            Maar een bedrijf als Stageco heeft altijd klusjes die gedaan moeten worden, al is het kabels tellen of spullen schoonmaken.
            Je zult ergens moeten beginnen en zo vergroei je langzaam met de materie, na verloop van tijd mag je misschien mee op klus en kun je je ogen en oren de kost gaan geven.
            Na een tijdje is het moment gekomen cursussen te gaan volgen, dat heeft dan veel meer nut dan nu droog aan een cursus beginnen.
            De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

            Comment

            • Podium Verhuur
              • Mar 2012
              • 480

              #7
              Originally posted by timmetje

              Misschien ten overvloede, maar ga nooit aan 't riggen zonder de vereiste papieren!

              En welke papieren zouden dit dan moeten zijn? En door wie zijn die vereist?
              Dat soort dingen zou de ts erg goed helpen.

              Comment

              • timmetje
                • Dec 2012
                • 424

                #8
                Originally posted by Podium Verhuur
                En welke papieren zouden dit dan moeten zijn? En door wie zijn die vereist?
                Dat soort dingen zou de ts erg goed helpen.
                Lijkt mij dat de TS dit prima zelf uit kan zoeken... 't Is ook weer niet de bedoeling dat 'm alles wordt voorgekauwd. Daarnaast weet ik het zelf ook niet exact.

                Maar als jij 't weet: hou je niet in...
                Tim

                Comment

                • Podium Verhuur
                  • Mar 2012
                  • 480

                  #9
                  Originally posted by timmetje
                  Daarnaast weet ik het zelf ook niet exact.
                  Dat lijkt me duidelijk...

                  Comment

                  • timmetje
                    • Dec 2012
                    • 424

                    #10
                    Mijn post was bedoeld om de TS duidelijk te maken dat het een slecht idee is om zonder de vereiste kennis aan 't riggen te slaan. Voor je 't weet is er weer iemand bananen van 800kg aan een safety aan 't ophangen...

                    In plaats van negatief richting mij te reageren had je ook gewoon zelf de TS op weg kunnen helpen door wél de juiste papieren te benoemen.

                    Anyway, deze website lijkt mij een prima stap in de goede richting.

                    Daar komt ook onderstaande info vandaan:

                    Hijsbewijs. Een formele overheidseis voor opleiding en toetsing van machinisten van Mobiele kranen enz.
                    BMT. Bedieningsman Mechanische Trekkenwand. Een branche-vereiste voor opleiden en toetsen van bedieners van theater-hijswerktuigen.
                    Elementaire Entertainment Rigging. Informele 5-daagse theorie-cursus speciaal gericht op de evenementen en theater sector. Afgesloten met een schriftelijk examen.
                    Veilig Hijsen. Een deelname certificaat over 0,5 dag aan theorie-kennis van hijsmiddelen.
                    Daarnaast zijn er nog allerlei opleidingen/examens in het Veilig Werken op Hoogte: 1) Hoogwerkers en schaarliften; 2) Steigers; 3) Rope Access. En dan zijn er nog de (formele) opleidingen in constructieleer: Bouwkunde en Werktuigbouwkunde.
                    Last edited by timmetje; 02-06-14, 21:19.
                    Tim

                    Comment

                    • vasco
                      • Oct 2003
                      • 2567

                      #11
                      Originally posted by timmetje
                      Mijn post was bedoeld om de TS duidelijk te maken dat het een slecht idee is om zonder de vereiste kennis aan 't riggen te slaan
                      Zeg dat dan ook gewoon op die manier. Eerder deed je voorkomen dat jij de TS op weg kon helpen met info die je vervolgens niet geeft en de kennis zelf blijkbaar ook niet bezit. En er is een groot verschil tussen alles voorkauwen en een serieuze vraagsteller op weg helpen met informatie waar deze zelf verder mee kan komen.

                      Met het linkje naar Argh geef je iemand hulp waarmee deze zelf verder kan zonder dat je direct alles "voorkauwt".
                      Last edited by vasco; 03-06-14, 08:16.

                      Comment

                      • timmetje
                        • Dec 2012
                        • 424

                        #12
                        De post van Podium Verhuur irriteerde me nogal omdat hij beweert dat ik niets constructiefs post, maar hij zelf wel een inhoudsloze en neerbuigende post richting mij plaatst.

                        Hij had zelf ook de info kunnen plaatsen, dan was deze hele discussie niet ontstaan.

                        Daarnaast triggerde de zin 'ik heb geen geld voor cursussen' bij mij direct een beunhaas-alarm. Vandaar dat ik nogal overduidelijk de zin plaatste dat men niet zonder papieren en kennis overal dingen moet gaan ophangen. Naar mijn mening bracht de rest van mijn post dat standpunt ook voldoende naar voren.

                        Dat ik de link eerder had kunnen plaatsen ben ik met je eens, maar om dan direct zo neerbuigend en afzeikerig te gaan reageren vind ik een beetje tragisch.

                        (By the way: die website van Argh was maar liefst 5 seconden Google-werk...)

                        Goed, lekker ontopic maar weer?
                        Tim

                        Comment

                        • moderator
                          Moderator
                          • Apr 2001
                          • 5950

                          #13
                          Onderwerptitel aangepast
                          Moderator J&H Licht en Geluid Forums

                          Comment

                          Working...