gewicht aanduiding bij inhuur takels.

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • freek
    • Aug 2008
    • 238

    gewicht aanduiding bij inhuur takels.

    Beste mede-forumleden.

    Ik ben zelf werkzaam als video tech en probeer zo ver mogelijk weg te blijven bij rigging, gewoon omdat daar anderen beter in zijn (en je krijgt vieze handen van truss, een gruwel in ons vakgebied ). Toch kwam ik laatst in de situatie dat "we" op klus een gewicht van 350 kilo wilden ophangen. Nu was er bedacht om dat aan een 1/2 tons takel te doen van een middelgroot riggingbedrijf uit Utrecht (de doos). Nu brak de hel los, want blijkbaar had iedereen er verstand van (behalve ik natuurlijk.) De ene helft van de experts was er van overtuigd dat je maar max 250 kilo aan een half tons takel mag hangen in verband met de WLL (van horen zeggen). De andere experts beweerden dat een 1/2 tons takel van 'de doos' eigenlijk een 1 tons takel is die 'terug' is gekeurd.

    Afijn, ik kan de vraag voor dit specifieke geval natuurlijk beter neerleggen bij de leverancier, maar ik was benieuwd naar deze situatie in het algemeen in verhuur nederland. Korte samenvatting c.q. domme vraag; Mag je er vanuit gaan dat als je een 1/2 tons takel huurt dat je er ook een halve ton aan mag hangen, of is dit per verhuur bedrijf anders? Zijn er regels voor?
    Wie kan hier iets zinnigs over zeggen?

    Alvast bedankt voor de reacties,
    Vriendelijke groet van een geïnteresseerde niet-rigger.
    Last edited by freek; 27-05-14, 22:27. Reason: spelfout
  • MusicXtra
    • Feb 2006
    • 9316

    #2
    Een half tons takel is geen terug gekeurde 1 tons takel, weet niet of er fabrikanten zijn die dezelfde motor gebruiken maar dan zit er een andere overbrenging op en een lichtere ketting.
    Dit gebeurd iig wel met 1 tons takels welke met een andere overbrenging een WLL van 2 ton krijgen of andersom maar dat betekent dus niet dat je daarom de WLL mag negeren.
    Eigenlijk is het verhaal heel simpel, op de WLL heeft een takel een veiligheids factor van 5, boven mensen is een VF van 10 de norm dus halveert de maximale last die je eraan hangt.
    Wanneer ik in een dergelijke discussie beland en het zelf ook niet weet is het voor mij heel simpel, veiligheid voor alles.
    De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

    Comment

    • renevanh
      • Oct 2004
      • 2371

      #3
      2x 250KG = 500KG, je wilt 350KG hijsen... wat is het probleem?
      Neem het leven niet te serieus, je overleeft het toch niet...

      Comment

      • Joost van Ens
        • Jan 2001
        • 628

        #4
        Heel simpel. We doen de vf x2 als er mensen onder de (vallende) last kunnen komen. De vf vactor van dat ding is helemaal niet!!! belangrijk. Als je leest op een harp/steel/takel/whatever 0,5 ton of wll 500 kg. dan ga je daar van uit! wij willen/moeten omdat er mensen onder kunnen? komen de fv vergroten met een factor2! dus die halve ton of vijf honderd kilo mogen wij nog belasten met 250 kg!. Let wel, dit is alleen voor de takel. De steels/slings/truss, etc moeten ook monimaal dit gewicht kunnen hebben. We gaan nl. altijd rekenen vanuit het zwakste punt. dus een 5 tons takel aan een beamclamp van 500 kg maakt de clamp niet veilig.

        Als we dan ook nog eens gaan hijsen met meer dan 1 takel gelijk aan de zelfde last, komt ook nog eens het ongelijkheidsprincipe om de hoek. Mits een gelijkwaardig verdeelde last, mag je dus uitgaande van 2 takels van 0.5 ton in totaal 2 * 2/3 *0.5/2= afgerond 335 kg hijsen. Mits er mensen onder kunnen komen. En dat is al snel 350 kg zou je dus in je riee kunnen verantwoorden. Maar het is op het randje en officieel en Not Done!

        Comment

        • renevanh
          • Oct 2004
          • 2371

          #5
          Originally posted by Joost van Ens

          Als we dan ook nog eens gaan hijsen met meer dan 1 takel gelijk aan de zelfde last, komt ook nog eens het ongelijkheidsprincipe om de hoek. Mits een gelijkwaardig verdeelde last, mag je dus uitgaande van 2 takels van 0.5 ton in totaal 2 * 2/3 *0.5/2= afgerond 335 kg hijsen.
          Kun je dat verder toelichten? Moeten we er vanuit gaan dat gekeurde en beproefde takels niet dezelfde last kunnen dragen? Bij een gelijk verdeelde belasting en wetend dat de WLL de breeklast/5 is lijkt me dat een onnodige extra veiligheidsmarge. Of zit hier iets anders achter?
          Neem het leven niet te serieus, je overleeft het toch niet...

          Comment

          • jadjong
            • Oct 2003
            • 654

            #6
            Bij het hijsen van tijdelijke constructies zijn er risico's, als je ook nog eens boven mensen gaan hijsen zijn er ambtenaren die een beetje nerveus worden. Je moet dan aantonen dat je er 'alles' aan gedaan hebt om de vooraf gestelde risico's te vermijden. Iemand heeft ooit eens geroepen dat hij al z'n materiaal slechts de helft van de WLL zou belasten en dat werd goedgekeurd, sindsdien geldt WLL/2 als voldoende maatregel wanneer je boven mensen hijst.
            Originally posted by freek
            Beste mede-forumleden.

            Ik ben zelf werkzaam als video tech en probeer zo ver mogelijk weg te blijven bij rigging, gewoon omdat daar anderen beter in zijn (en je krijgt vieze handen van truss, een gruwel in ons vakgebied ). Toch kwam ik laatst in de situatie dat "we" op klus een gewicht van 350 kilo wilden ophangen. Nu was er bedacht om dat aan een 1/2 tons takel te doen van een middelgroot riggingbedrijf uit Utrecht (de doos). Nu brak de hel los, want blijkbaar had iedereen er verstand van (behalve ik natuurlijk.) De ene helft van de experts was er van overtuigd dat je maar max 250 kilo aan een half tons takel mag hangen in verband met de WLL (van horen zeggen). De andere experts beweerden dat een 1/2 tons takel van 'de doos' eigenlijk een 1 tons takel is die 'terug' is gekeurd.
            Het zou zo maar een teruggekeurde 1-tonner zijn. Maar daar zit vast een reden achter, anders had Lodestar hem wel als 1-tonner kunnen verkopen.
            Afijn, ik kan de vraag voor dit specifieke geval natuurlijk beter neerleggen bij de leverancier, maar ik was benieuwd naar deze situatie in het algemeen in verhuur nederland. Korte samenvatting c.q. domme vraag; Mag je er vanuit gaan dat als je een 1/2 tons takel huurt dat je er ook een halve ton aan mag hangen, of is dit per verhuur bedrijf anders? Zijn er regels voor?
            Wie kan hier iets zinnigs over zeggen?

            Alvast bedankt voor de reacties,
            Vriendelijke groet van een geïnteresseerde niet-rigger.
            Als je een takel van een degelijk merk huurt en er staat een WLL van 0.5T op de sticker kan je er van uit gaan dat het ding in staat is om 0.5T in de lucht te houden. Wel even opletten welke Ton men bedoelt, die Amerikanen rekenen met hele andere Tonnen.
            Waar je ook op moet letten is de gebruiksomgeving van de takel. Boven mensen hijsen is een ding, maar mensen boven mensen hijsen kost je een nog groter deel van de WLL.
            Last edited by jadjong; 29-05-14, 12:46.

            Comment

            • Joost van Ens
              • Jan 2001
              • 628

              #7
              Klopt. takels en zeker statieven lopen nooit synchroom. En dan krijg je dus hefboomwerking. Reken maar uit, zeker in disco projectjes worden statieven op deze manier vaker door hun capaciteit heen gedrukt dan je voor mogelijk houd. ( en dan hebben we het nog steeds over gelijkmatige belasting.)

              Comment

              Working...