Duratruss DT33 - DT32

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • jakkes72
    • Dec 2003
    • 1015

    Duratruss DT33 - DT32

    Ben een beetje aan het kijken voor truss... Nu zou laddertruss zoals de DT32 van Duratruss zeer makelijk te vervoeren zijn...

    Dus even gekeken naar de belastingtabel zoals die hier op J&H staat..
    Staat dat de DT33 (Driehoektruss):
    Max. verdeelde belasting bij een lengte van 10 meter: 35 kg / m
    Max. puntbelasting bij een lengte van 10 meter: 160 kg

    Bij de DT32 (laddertruss):

    Max. verdeelde belasting bij een lengte van 10 meter: 35,1 kg / m
    Max. puntbelasting bij een lengte van 10 meter: 200 kg
    Zelf dacht ik altijd dat de de driehoektruss zwaarder belast kon worden, maar is dus niet het geval blijkbaar?
  • qvt
    • Oct 2009
    • 721

    #2
    Laddertruss zal verticaal sterk zijn, maar horizontaal heeft het geen sterkte. Driehoektruss heeft natuurlijk wel die horizontale sterkte, net als vierkant dus
    There is no substitute for imagination

    Comment

    • JosV
      • Jan 2012
      • 21

      #3
      Heel apart. Zeker als je dit vergelijkt met bijvoorbeeld een andere fabrikant. Neem nu bijvoorbeeld X30D en X30L van Prolyte.

      X30D heeft een maximale UDL van 32,9kg/m en CPL van 164,5kg, bij een overspanning van 10m.
      X30L heeft een maximale UDL van 9,0kg/m en CPL van 26,0kg, bij een overspanning van 6m! Prolyte geeft geen waardes voor langere overspanningen.

      Dit doet me vermoeden dat de waardes van Duratruss niet helemaal kloppen....

      Comment

      • frederic
        • Jan 2006
        • 3511

        #4
        Originally posted by JosV
        Heel apart. Zeker als je dit vergelijkt met bijvoorbeeld een andere fabrikant. Neem nu bijvoorbeeld X30D en X30L van Prolyte.

        X30D heeft een maximale UDL van 32,9kg/m en CPL van 164,5kg, bij een overspanning van 10m.
        X30L heeft een maximale UDL van 9,0kg/m en CPL van 26,0kg, bij een overspanning van 6m! Prolyte geeft geen waardes voor langere overspanningen.

        Dit doet me vermoeden dat de waardes van Duratruss niet helemaal kloppen....
        In dit geval spelen ze met vuur.

        Comment

        • SPS
          • Mar 2004
          • 1662

          #5
          Is die opgave nu voor een VF-5 of een VF-10?

          En doorbuiging van 88mm ziet er in een zaal ook heeeel leuk uit lijkt me
          Geluid doen is leuk, maar licht ontwerpen is pas Echt leuk!

          Comment

          • JosV
            • Jan 2012
            • 21

            #6
            Hoe het bij andere fabrikanten zit durf ik niet te zeggen, maar bij Prolyte is het 5.

            Comment

            • jakkes72
              • Dec 2003
              • 1015

              #7
              Bij de specs van de Prolyte staat: "Span supported on top chord" (Bovenste buis...?)
              Zou dat het grootste verschil zijn?

              Comment

              • JosV
                • Jan 2012
                • 21

                #8
                Tsja, dat kan je dus niet weten aangezien Duratruss dat niet aangeeft bij hun tabellen voorzover ik zie...

                Comment

                • CoenCo
                  • Feb 2005
                  • 230

                  #9
                  Originally posted by jakkes72
                  Ben een beetje aan het kijken voor truss... Nu zou laddertruss zoals de DT32 van Duratruss zeer makelijk te vervoeren zijn...

                  Dus even gekeken naar de belastingtabel zoals die hier op J&H staat..
                  Staat dat de DT33 (Driehoektruss):
                  Max. verdeelde belasting bij een lengte van 10 meter: 35 kg / m
                  Max. puntbelasting bij een lengte van 10 meter: 160 kg

                  Bij de DT32 (laddertruss):

                  Max. verdeelde belasting bij een lengte van 10 meter: 35,1 kg / m
                  Max. puntbelasting bij een lengte van 10 meter: 200 kg
                  De tabel van de DT32 zou ik met een korreltje zout nemen.
                  Een laddertruss is namelijk instabiel. Bij een wat langere overspanning zal deze kippen (omvallen), waardoor je geen truss meer hebt, maar 2 buizen naast elkaar: slappe hap!

                  Daarom geven sommige goede fabrikanten (zoals bijv. prolyte) tabellen voor verschillende situaties:
                  Situatie A: Een vrije overspanning, zonder stabilisatie. Deze waarden zijn reeel voor wat jij er mee wilt, maar bijzonder ongustig. Deze tabel gaat bijv maar tot 6 meter.
                  Situatie B: Om de x meter wordt de truss zijdelings gestabiliseerd (bijv in een grid met meerdere liggers van voor naar achter en van links naar rechts die elkaar steeds kruisen). Het kippen is nu niet meer mogelijk, en daardoor zal de overspanning en belasting groter mogen zijn.

                  Duratruss geeft je (in mijn ogen) de gegevens van situatie B, zonder je te vertellen welke extra voorwaarden ze daar aan verbonden hebben.
                  Je kan je natuurlijk afvragen of je wel truss wilt van een fabrikant die blijkbaar niet in staat is, of de moeite neemt, om je VOLLEDIGE technische gegevens en tabellen incl alle randvoorwaarden te geven.


                  Zelf dacht ik altijd dat de de driehoektruss zwaarder belast kon worden, maar is dus niet het geval blijkbaar?
                  In een normale situatie met een vrije overspanning van enkele meters is driehoek sterker dan ladder, want een driehoektruss heeft meer weerstand tegen kip.
                  Indien je een ladderligger steeds zijdelings stabiliseerd kan deze iets sterker zijn, omdat hij iets hoger is dan een driehoektruss die met de punt omhoog of omlaag is gepositioneerd.
                  Last edited by CoenCo; 06-05-14, 22:26.

                  Comment

                  • rinus bakker
                    • Mar 2002
                    • 5430

                    #10
                    Dankje wel CoenCo. Vrijwel iedereen laat een hoop kartonnen klepels op een van papier gemaakte klok los. Ik zou hier wel weer 100 pagina's aan tekst dumpen. Maar daarmee wordt het nog niet gelezen. "lead a horse to water... enz"
                    En kennelijk ook niet begrepen. Want die info die van de fabrikanten komt is of "vaut" of is teveel ?
                    Zo'n klein ding als dat "Black Book" van Prolyte barst van de info. Maar wie doet de moeite om het t snappen?
                    Zelfs de copiedianten van D-truss snappen dat boekje dus nog niet.
                    En dan hier op t forum gaan zoeken naar de antwoorden op die klunzigheud van een fabrikant?
                    Daar het jiuste antwoord niet gehoord? - Dan ook maar niet gemeld als een klant!
                    een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxe

                    Comment

                    • jakkes72
                      • Dec 2003
                      • 1015

                      #11
                      Ik weet eigenlijk niet wat ik met die reactie van Rinus aanmoet...
                      Ik stel naar mijn inzicht (terecht) een vraag over het kleine verschil in belastbaarheid tussen de DT32 en de DT33.
                      Zelf kan ik best beredeneren dat een liggende laddertruss geen grote overspanning aan kan.
                      De opstelling voor mij zou zijn een laddertruss op een statief zo monteren dat deze rechtop staat. http://www.licht-geluid.nl/shop/p-23...?keyword=70326 (voortruss) In de truss word niets gehangen, maar word een andere truss vanaf de achtertruss gemonteerd (wel driehoek). Deze driehoek truss steekt +/- 1,5 meter uit, en daar komt ongeveer 30 kg aan te hangen. (frontlicht)
                      De overspanning zal rond de 8 meter zijn. En twee meter vanuit de statief zal de driehoektruss naar achteren komen te liggen.

                      Comment

                      • rinus bakker
                        • Mar 2002
                        • 5430

                        #12
                        Aan de soort van beschrijving en de manier van vragen mag ik afleiden dat je er eigenlijk weinig van snapt.
                        Dus zou je ófwel je algemene kennis moeten bijspijkeren,
                        ofwel die vraag heel duidelijk bij de Duratruss-boer moeten neerleggen.
                        Hij heeft er tenslotte een heel duidelijk en direct belang bij.

                        En ik heb niet zo'n zin om (weer!) dezelfde soort uitleg/toelichting te blijven vragen,
                        als je niet eens de moeite wilt doen om een schets (een hijsplan/ning is een wettelijk verplichting!)
                        bij die beschrijving te voegen.
                        Ik denk dat je bij de mannen in Leek of Leeuwarden een redelijk duidelijk antwoord zou krijgen op zulke vragen.
                        Maar ook die zouden graag een schets of tekening zien.

                        En een soort van "schriftelijke cursus" via het forum gaat me ook echt te ver.
                        een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxe

                        Comment

                        • Sound2000
                          • Feb 2005
                          • 33

                          #13
                          Nou Rinus, je weet inmiddels wie er bij Duratruss dit soort zaakjes regelt, Wanneer ga jij daar op de koffie ?
                          Of moet ie bij jou langs komen?

                          Comment

                          • rinus bakker
                            • Mar 2002
                            • 5430

                            #14
                            LOL - ik zou echt niet weten wie de Duratruss-regelaar is. Dat hoef ik ook niet te weten, maar het is van belang voor de TS! Overigens, waarom zou ik daar op de koffie moeten? Zulk soort van vragen / uitnodigingen krijg ik 10-15 keer per jaar "Wat vind jij nou hier (of daar) van...?" of "Zouden we eens een boompje kunnen opzetten over (..vul maar in..)". En die boompjes blijken dan altijd van mij de Pokon toegediend te moeten krijgen, overigens zonder dat men voor het specifieke Pokon-mengsel een Euro wil uitgeven. [ Na dik 43 jaar in het vak weet ik wel ongeveer hoe het werkt, met de buffels, de beunhazen, de boeven, de bluffers en de bankiers ].
                            een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxe

                            Comment

                            Working...