luidsprekers trillingsvrij ophangen

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • daviddewaard
    • Mar 2008
    • 627

    luidsprekers trillingsvrij ophangen

    Voor een vaste installatie ben ik op zoek naar een manier om een paar toppen van 35 kg per stuk trillingen vrij op te hangen, de toppen hangen met meegeleverde U-beugel met een trigger-clamp aan het grid in de zaal.
    nu is het probleem dat het grid vast zit aan de stalen contructie van het pand waardoor er overlast door contactgeluid ontstaat,

    nu was mijn idee om een trillingsdemper tussen de vliegbeugels en de trigger-clamps te doen zodat de toppen akoestisch ontkoppeld zijn van het grid.

    na een zoekopdracht in google kwam ik op het volgende uit:

    http://www.vcetechniek.nl/images/sto...-Elementen.pdf.
    alleen zijn deze dempers maar tot 400newton belastbaar, waardoor het niet mogelijk is een safety factor van 1:10 te crieeren.

    ook zat ik te denken aan rubbers voor motorophanging met M10 bouten, alleen zijn deze dingen meestal voor een staande last en niet een hangende last.

    van deze dingen dus: http://www.ccrubber.be/trillingsdemp...tuiten_puffers

    heeft iemand goede tips/ suggesties?
    A&h da is tog een supermarkt? en toch proberen sommige mensen er een bandje mee te mixen
  • MusicXtra
    • Feb 2006
    • 9316

    #2
    Rubber heeft de vervelende gewoonte uit te drogen, dus dat valt af als materiaal.
    Ik zou gewoon spiraalveren gebruiken, zo uitzoeken dat ze net iets uitgerekt zijn en een deugdelijke veiligheid inbouwen.
    Overigens zit je niet gebonden aan een SF van 10 voor een vaste installatie, als je iedere luidspreker met 3 van de door jouw genoemde veren ophangt durf ik er wel onder te gaan staan.
    Daarbij gaan ze met 400 N nog niet stuk, alleen is de veer dan helemaal ingedrukt.
    De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

    Comment

    • Tummy
      • Nov 2008
      • 324

      #3
      ik heb het wel eens gehangen in dikke uitlaat rubbers, 2 per bevestigingspunt gemonteerd toen in een Oog en ketting aan het plafond, toppen hingen in 6 rubbers totaal, dit ging daar ook prima.
      Profiel wordt door meerdere personen gebruikt :)

      Comment

      • NesCio01
        • May 2010
        • 1987

        #4
        Hoi David,

        Ik heb geen oplossing voor je, maar wellicht kun je eens te rade
        in de lift-industrie?
        Ik weet dat daar ook behoorlijke trillingen vrij (kunnen) komen
        die ook op de een of andere manier (moeten) worden gedempt?

        grtz

        Nes
        Weest vooral jezelf, er zijn al zoveel anderen!

        Comment

        • showband
          • May 2001
          • 4524

          #5


          ik ben voor veren. Alcomex heeft daar veel in.
          maar bij een bootonderdelen verkoper heb je ook fijne begrensde veren.




          Last edited by showband; 25-02-14, 08:39.
          lekker belangrijk!

          Comment

          • rinus bakker
            • Mar 2002
            • 5430

            #6
            10:1 is de factor voor breuk. En dat is heel iets anders dan 'ingedrukt'.
            een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxe

            Comment

            • daviddewaard
              • Mar 2008
              • 627

              #7
              Die veren, lijk mij ook een goeie, maar hoe kom ik er achter wat voor last ik er veilig aan kan hangen?

              en hoe krijg ik die aan het vliegframe / grid vast? die veren zijn denk ik alleen breekbaar als je van die boutogen in de toppen kan draaien.

              ik zoek naar een oplossing met aan weerszijde een M10 draadeinde
              A&h da is tog een supermarkt? en toch proberen sommige mensen er een bandje mee te mixen

              Comment

              • jakkes72
                • Dec 2003
                • 1015

                #8
                Misschien hier:
                Amatec levert het grootste programma DRUKVEREN, TREKVEREN, VEERRINGEN en GASVEREN direct uit voorraad. Daarnaast leveren wij ook SMALLEY BORGVEREN en kunnen wij ook uw DRUKVEER, TREKVEER, DRAADVEER of BLADVEER op specificatie leveren.

                Met een gaffel aan de kast/grid:

                Geen idee of die gaffels er ook zijn met buitendraad....
                Of met een krulhaak:
                Krulhaak / schommelhaak met schroefdraad M-10. Materiaal : STAAL VERZINKT Dikte: 10 mm Lengte: 120 mm


                Misschien zoiets:

                Comment

                • speakertech
                  • Jan 2008
                  • 1696

                  #9
                  Originally posted by daviddewaard
                  Voor een vaste installatie ben ik op zoek naar een manier om een paar toppen van 35 kg per stuk trillingen vrij op te hangen, de toppen hangen met meegeleverde U-beugel met een trigger-clamp aan het grid in de zaal.
                  nu is het probleem dat het grid vast zit aan de stalen contructie van het pand waardoor er overlast door contactgeluid ontstaat,

                  nu was mijn idee om een trillingsdemper tussen de vliegbeugels en de trigger-clamps te doen zodat de toppen akoestisch ontkoppeld zijn van het grid.

                  na een zoekopdracht in google kwam ik op het volgende uit:

                  http://www.vcetechniek.nl/images/sto...-Elementen.pdf.
                  alleen zijn deze dempers maar tot 400newton belastbaar, waardoor het niet mogelijk is een safety factor van 1:10 te crieeren.

                  ook zat ik te denken aan rubbers voor motorophanging met M10 bouten, alleen zijn deze dingen meestal voor een staande last en niet een hangende last.

                  van deze dingen dus: http://www.ccrubber.be/trillingsdemp...tuiten_puffers

                  heeft iemand goede tips/ suggesties?
                  Als je de veiligheidsfactor niet kunt halen, hoeft dat ook geen probleem te zijn. Of die nou een keer tien keer of meer is, er komt een tijd dat rubberen ophangmaterialen uitdrogen en scheuren.
                  Wat is er eenvoudiger dan voor de veiligheid onbelaste safeties aan te brengen. Ze moeten niet strak getrokken worden, maar juist genoeg ruimte hebben om niet belast te zijn en weer niet zo ruim dat ze door de klap van een vallende box breken.

                  Speakertech
                  Last edited by speakertech; 26-02-14, 15:40.
                  Je mag niet simpel een vraag beantwoorden, uitgaande van wat jij weet, maar wat de vraagsteller (nog meer) niet weet en dat is best lastig...
                  ¿ɹooʌ ƃuıssɐdǝoʇ uǝǝ ɹǝıɥ sı

                  Comment

                  Working...