Staande ladder truss versus liggende truss

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • VrijeVogel
    • Nov 2013
    • 107

    Staande ladder truss versus liggende truss



    Plaatje geleend, komt geloof ik bij showtech weg. tis een beetje ter verduidelijking wat ik wil

    Ik wil de onderste, staande truss een kwartslag draaien zodat deze strak langs de dj kast loopt....
    Maar hoe krijg ik de bovenste truss daar dan weer op? Dit zou ook een driehoek truss mogen zijn, maar dan wel graag met de driehoekpunt naar beneden.... ivm zwaartepunt in het midden te houden.

    Google gaf mij dit plaatje:



    Dacht als ik de laatste verbinding eruit is, kun je er een driehoektruss in laten zakken en klemmen.
    Maar ja plaatje komt uit china en 123 geen laddertruss gevonden met 2 van deze klemmen bovenop.
    Eigenlijk moet je 2 van deze klemmen op een recht stukje buis hebben, dan hoef je bovenste laatste verbinding ook niet uit de laddertruss te halen.

    Overspanning is ca 2 meter tussen de twee staanders. Ik wil bij voorkeur nog ca 50cm uitsteken aan elke kant. Dus totaal 3 meter. Er komt een tbar met 4 parren te hangen en wat lichteffecten.
    De staanders komen aan de dj tafel in het midden aan de zijkant vast en de tafel dient als ballast, cq vloer oppervlak voor de staanders.
  • MusicXtra
    • Feb 2006
    • 9316

    #2
    Zo te zien zijn de klemmen gemonteerd op een eitje, dus zoeken naar een half ei waar een klem op gemonteerd kan worden....
    De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

    Comment

    • VrijeVogel
      • Nov 2013
      • 107

      #3
      En dat idee kan ook wel weer afgeschoten worden... Je loopt altijd in de weg met dwarsschoren in je driehoektruss...
      Overigens wel, dank aan het antwoord, een half ei met m12 binnendraad gevonden evenals een klem met m12 buitendraad...

      Ik heb dit soort beugels nodig voor op mijn ladderchassis:



      bron bssdiscoshow.nl

      Comment

      • MusicXtra
        • Feb 2006
        • 9316

        #4
        Die kan elke metaalboer wel voor je in elkaar lassen.
        De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

        Comment

        • VrijeVogel
          • Nov 2013
          • 107

          #5
          Maar wat allicht kant en klaar bestaat, hoef niet meer gelast te worden...
          Ik heb het idee dat hier een aantal op het forum zijn die erg veel weten van truss.... meer dan google...

          Comment

          • Outline
            • Feb 2006
            • 1434

            #6
            Als je wat minder star vast zit aan het idee dat je overspanning in het midden van de staande laddertruss moet komen (indien voldoende contragewicht) en dat aan de voor of achterkant ook goed is:

            Swivel clamps! 4 stuks totaal, 2 per kant (voor elke ligger 1). Simpelste oplossing die doet wat je wil!





            Als het niet moeilijker hoeft...

            Overigens zit er in die onderste foto wel een van de grootste doodzonden die je kan uithalen met truss en klemmen.... De foto zegt iig meer dan genoeg!
            Last edited by Outline; 02-01-14, 01:11.

            Comment

            • rinus bakker
              • Mar 2002
              • 5430

              #7
              Hoi Outline
              ik weet niet waar je dat plaatje van deze Vloek in de Trusskerk vandaan hebt,
              maar wat mij betreft kun je zo'n fabrikant / webshop / groothandel of mafkees ["Clayap Certus?]" WTF.
              direct bijzetten in het rijtje van "Klungels die maar wat aanklooien".
              Ik heb 'm toch maar wel gedownload voor cursus doeleinden: "Hoe het zeker Niet moet!"
              een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxe

              Comment

              • Outline
                • Feb 2006
                • 1434

                #8
                Hoi Rinus,

                Google presenteerde het plaatje aan mij (zoekopdracht: 'swivel clamp') en hij komt van deze site: http://clampgenius.com/portfolio/narrow-swivel-clamp/ (ff naar beneden scrollen)

                Ik had in mijn post ook al aangegeven dat dit een doodzonde eerste klas is! ...Die ik IRL toch vrij regelmatig tegen ben gekomen en nog steeds kom! En is het niet met een omsluitende klem zoals een swivel clamp, dan is het wel met een G-haak die op de lassen zijn ondersteuning vindt!

                Overigens ook komisch dat niemand hier blijkbaar door had wat de doodzonde nou daadwerkelijk was...
                Last edited by Outline; 09-01-14, 00:42.

                Comment

                • VrijeVogel
                  • Nov 2013
                  • 107

                  #9
                  Denk dat ik maar eens een cursus moet gaan volgen
                  Enig wat ik kan bedenken is de bovenste klem precies op de lassen van schoren zitten...

                  Overigens hebben ze op de website wel een ander antwoord:

                  Comment

                  • timmetje
                    • Dec 2012
                    • 424

                    #10
                    Originally posted by VrijeVogel
                    Denk dat ik maar eens een cursus moet gaan volgen
                    Enig wat ik kan bedenken is de bovenste klem precies op de lassen van schoren zitten...
                    Gefeliciteerd! Je gaat door voor de wasmachine!

                    Alle gekheid even terzijde: dit is natuurlijk funest voor de lasnaden. Begrijp niet een dat een fabrikant dat zo op hun website durft te zetten...
                    Tim

                    Comment

                    • rinus bakker
                      • Mar 2002
                      • 5430

                      #11
                      Originally posted by VrijeVogel
                      Denk dat ik maar eens een cursus moet gaan volgen
                      Enig wat ik kan bedenken is de bovenste klem precies op de lassen van schoren zitten...

                      Overigens hebben ze op de website wel een ander antwoord:
                      http://clampgenius.com/portfolio/black-coupler-clamp/
                      Als je dan die cursus volgt lossen we dit varkentje ook wel even op.
                      Met de uitleg van de mogelijke problemen en/of consequenties...
                      LOL in april is er nog wel plaats.

                      Overigens - dat plaatje dat uit China zo komen - lijkt wel weer heel erg op een Global.
                      Dat daar ook gemaakt wordt.
                      Dus nu jatten de Chinezen ook al van de pseudo-Chinezen.

                      Sambal bij?
                      een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxe

                      Comment

                      • Stoney3K
                        • Sep 2007
                        • 1399

                        #12
                        Originally posted by timmetje
                        Gefeliciteerd! Je gaat door voor de wasmachine!

                        Alle gekheid even terzijde: dit is natuurlijk funest voor de lasnaden. Begrijp niet een dat een fabrikant dat zo op hun website durft te zetten...
                        Het komt alleen vaak genoeg voor dat dat ene spotje nu nét op dat punt in je rig moet komen, en je niet even de hele truss 3 centimeter naar links of rechts kan verplaatsen.

                        Aan TS: Je zou erover kunnen denken om je driehoek-truss gewoon apex-up op de truss te leggen (net zoals op een paar statieven).

                        Waar ik me veel meer zorgen om maak is het risico dat de constructie dan naar links of rechts gaat scharen of de 'ladder'-truss daarvan kromtrekt... als je iets namelijk niet wil, is het een vlakke trussconstructie haaks op zijn vlak belasten. Probeer maar eens op een kartonnen doos te gaan staan, zelfde effect

                        Ik zou dus gewoon kijken voor een paar stukjes extra driehoektruss en de bijpassende hoeken. Of vierkante truss met een baseplate, en eitjes waar je klemmen op zet. Dan kan je driehoektruss er haaks bovenop.
                        First make it work, then make it look pretty!

                        Comment

                        Working...