Rigger overleden na val van 30 meter

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • JosV
    • Jan 2012
    • 21

    Rigger overleden na val van 30 meter

    Op dodgy technicians werd een paar uur geleden het volgende geplaatst:





    Het komt erop neer dat de beste man zijn evenwicht verloor nadat hij zijn vallijn had losgemaakt om om een balk heen te stappen. Zeer tragisch
  • moderator
    Moderator
    • Apr 2001
    • 5950

    #2
    Ondanks dat het overlijden van een collega altijd tragisch is, is het het eerste wat mij te binnen schiet: waar was z'n tweede vallijn dan? Zo kan je altijd gezekerd zijn en de kosten zijn het zeker niet.
    Moderator J&H Licht en Geluid Forums

    Comment

    • Upgrading your system
      • May 2003
      • 1684

      #3
      Iets zegt mij weer dat het hier wel eens kon gaan om het aloude bedrijfsblindheid. Als je als schilder iedere dag kozijnen aflakt dan wordt afplakken na een jaar of 10 ook een vervelende klus. en na 12 jaar denk je dat je het ook zonder afplakken wel gaat lukken. Meestal ziet het resultaat er prachtig uit, maar soms heb je een streep over het raam.

      Als je nou schilder bent neem je een krabbertje ter hand en lost het op. als je van 30 meter naar beneden knikkert heb je misschien nog net de tijd om te bedenken dat het best handig was geweest een 2e vallijn te gebruiken.

      Het is ongelofelijk tragisch, maar de man is nu eenmaal dood. het enige dat wij ermee kunnen is eraan denken wanneer er op hoogte gewerkt wordt en extra voorzichtig zijn.

      uiteraard kan de situatie ook heel anders zijn dat ik hierboven schets, maar feit blijft dat als alles op een veilige manier was gegaan de man nu thuis bij zn kinderen zat, en dit topic niet bestond
      Je leeft maar 1 keer, maar als je het goed aanpakt heb je aan die ene keer genoeg.

      Comment

      • Stoney3K
        • Sep 2007
        • 1399

        #4
        Originally posted by moderator
        Ondanks dat het overlijden van een collega altijd tragisch is, is het het eerste wat mij te binnen schiet: waar was z'n tweede vallijn dan? Zo kan je altijd gezekerd zijn en de kosten zijn het zeker niet.
        Natuurlijk kan dat. Alleen kom je dan in de problemen als je geen 2 aanhaakpunten hebt binnen handbereik, of één lijn in de weg zit als je bij het volgende aanslagpunt wil komen. (Bijvoorbeeld, lijn is te kort of zit in de weg.)
        First make it work, then make it look pretty!

        Comment

        • Hitvision
          • Jun 2003
          • 389

          #5
          We gaan er nu gemakshalve van uit dat er inderdaad een 2e vallijn ontbreekt. Voor hetzelfde geld heeft er een ander mechanisch probleem voorgedaan waardoor zijn bevestiging het niet heeft gehouden. Vooralsnog speculaties waar we dus geen zekerheid van hebben.

          @Stoney: Ik moet wel meegeven dat als ik op hoogte moet werken EN ik heb geen 2 ankerpunten binnen handbereik waardoor ik enkele stukken onbeveiligd werk dat ik dan lekker met 2 benen op de grond blijf staan.

          Doet me wel denken aan het filmpje wat hier op het forum ook ergens rondzwerft over het beklimmem van de hoogste mast ZONDER valbescherming. Alleen op sommige rustpunten wordt er geankerd. Hoe spectaculair het er ook uitziet. Ik zou het voor geen goud doen. Je zou plotseling maar een medisch probleem krijgen. Moet er niet aan denken met maar 1 hand vast.

          Back on topic: Erg triest voor alle betrokkenen en familie / vrienden. Laten we hopen dat er weer goed leering getrokken kan worden. Dat er iets fout zat is wel duidelijk maar wat dat blijft vooralsnog gissen.
          Last edited by Hitvision; 08-04-13, 12:59.
          Een houtworm met plankenkoorts is nooit grappig!

          Comment

          Working...