Goal post met LED Wall

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Martincrul
    • Apr 2005
    • 32

    Goal post met LED Wall

    Hoi allemaal,

    laatst een LED scherm moeten bouwen in een Goal Post constructie, maar vertrouwde de constructie niet helemaal. We hebben het scherm uiteindelijk wel met behulp van de goal post gebouwd maar deze daarna op de grond laten zakken en hem afgespannen naar de grond.

    Situatie was als volgt:

    Goal post van Prolyte truss (ST40 tower systeem) Een toren (6 meter S40T truss op de 50cm van de ST Tower base) stond op een bordes van een tribune (boven aan de trap die langs achter aan de bovenkant van de tribune uit komt. De tweede toren (10 meter S40T truss op de 50cm base van ST Tower) stond op de grond (zand van een paardensport ring.) Torens stonden beiden op het zwarte stempel kruis met de korte pootjes er in.
    Tussen deze twee torens was 7,50 S52V truss bevestigd met 2 1 ton motors om deze truss omhoog te hijsen, dubbel aan de truss dus geschikt voor 2ton hijskracht.

    aan de achterzijde van de hoge toren stond 3 ton aan contragewicht dat op 2,5 meter boven de base aangreep. beton stond strak tegen de base aan. Base stond op 4 stempelpootjes op woodpads (22 mm betonplex) van 25x25cm

    De lage toren was op vanuit het topblock naar voor en naar de zijkant afgespannen via staalkabels en spanbanden met een breek kracht van 5000kg. De staalkabel die naar achter liep zat vast met een 350kg bandje (dat later verwijderd is incl de staalkabel)

    Ons commentaar was dat dit niet goed afgespannen was omdat die hoge toren enkel aan de achter zijde betonblokken had en aan de voorzijde enkel met een spanband aan het hekje van de tribune vast zat. En dat dat 350kg bandje niet veel ging doen zat wederom aan een hek vast.

    Er is toen een spanband vanaf 6,5 meter naar de tribune getroken onder 45graden. En daarmee was de kous af volgens de opdrachtgever. De berekening van het riggingbedrijf stelt dat er daar een maximale wind van 14m/s voorkomt en dat hij daar dus mee moet rekenen.
    Hij rekent in zijn berekening met het Oprichtend moment, dit kan ik enkel terugvinden in zeevaart literatuur en heeft iets met moment op water te maken. Hij komt met zijn berekening op 510Kg op het hekje aan de voorkant en stelt dat die prolyte S40T truss de windlast aan kan als er op de grond 3ton contra gewicht ligt dat op 2,50 meter op de truss aangrijpt. maar ligt enkel achter de truss.

    Lage truss zit sinds ons commentaar niet meer aan de hekjes van het balkon vast maar aan 2 oogbouten die aan de muur zaten zijn =/- M12 ogen. Maar deze zaten er al in dus geen idee wat daar aan kan/mag.

    Scherm dat in de Goal post moest is 1795Kg

    Kan iemand mij helpen hoe ik de kracht op zon tui naar de tribune kan berekenen.

    Ik dacht volgende:

    scherm is 23,23m2 dit maal (volgens nen 13814) 0,5kN/m2 is 11,615 dit maal 1,2 (ivm duw en zuigkracht van de wind) is 13,94kN
    Scherm hangt op 4,5 meter en is 3,81 meter hoog dus zwaatepunt light op 6,4. Maakt dus 13,94x6.4 = 89,29kN
    Balast onderaan de toren zou dan

    89,29= 9,81 x massa contragewicht x 1/2 base (is 1/2 van 0,995m)
    89,29= 4,88 x Massa contragewicht
    Massa contragewicht = 89,29/4,88 = 18,3 kN Dit is dus 1800Kg en dus is 3000 Kg genoeg, echter waar moet it aangrijpen aan de toren om zin te hebben.

    En wat bedoelen ze met oprichtend vermogen in dit geval.

    En als ik 1800Kg aan contragewicht achter het scherm zet en de wind komt er vanaf de andere kant in betekend dit automatisch toch dat die 1800Kg op die staalkabel die aan de tribune zit komt te staan?
  • rinus bakker
    • Mar 2002
    • 5430

    #2
    Drie keer gelezen en geprobeerd het geheel echt te begrijpen....
    Foto's? Tekeningen?

    En als iemand scheepstermen gaat gebruiken aan land,
    dan moet die iemand dat maar eens uitleggen.
    een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxe

    Comment

    Working...