Verschillende antwoorden op riggingvragen

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Justin
    • Aug 2000
    • 92

    Verschillende antwoorden op riggingvragen

    Beste Riggers,

    Ik werk nu freelance in een theaterzaal waarbij er klimtakels en trussen in de spanten zijn gehangen.
    In de spanten zelf liggen trussen in de lengte, op enkele plekken vastgesjord met ratelbanden aan de spanten, en hieraan wordt regelmatig weer een 1/2tons takel gehangen met daaraan weer een truss om tegenlicht of speakers te hangen.

    Nu zijn er verschillende opvattingen over hoe het nu wel of niet hoort. Ik ben een redelijk ervaren technicus, met mijns inziens een gezonde skepsis qua veiligheid, maar als ik dingen moet beredeneren waarom het goed- of afgekeurd zou moeten worden moet ik bekennen dat ik de meeste kennis toch van "horen-zeggen" heb. En dus op zoek naar andere opinies, maar deze verschillen ook per persoon. Dusss....nu op zoek naar onderbouwde antwoorden.

    De front-truss hangt in groene rondbanden aan de spanten, met doeken ertussen tegen het schuren. Hieraan hangt gelijk de haak van de klimtakel, en de klimtakel hangt weer aan (dit keer) softsteals. Geen harpen gebruikt.

    Nu heb ik voorgesteld om overal softsteals te gebruiken, zeker omdat het ook boven het publiek is. En natuurlijk overal harpen tussen, omdat ik denk dat er een kans kan zijn dat de rondbanden tussen de haak en zijn beveiligingsclip kunnen schieten.

    Dus nu voor eens en voor altijd de ultieme methode...?

    Groet

    Justin
    Justin Belichting & Technische Realisatie.
  • rinus bakker
    • Mar 2002
    • 5430

    #2
    Hallo Justin,

    1) de ultieme... methode is natuurlijk vooral kwestie van afweging.
    [ Wat is de beste weg naar Parijs (- als er een mega file op de Autoroute staat?) ]
    Maar laten we het toch eens voor jouw vraag gaan proberen:

    2) Als je trussen hebt die op de spanten liggen, en daaraan zijn vastgesjord met ratelbanden,