Verschillende antwoorden op riggingvragen

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Justin
    • Aug 2000
    • 92

    Verschillende antwoorden op riggingvragen

    Beste Riggers,

    Ik werk nu freelance in een theaterzaal waarbij er klimtakels en trussen in de spanten zijn gehangen.
    In de spanten zelf liggen trussen in de lengte, op enkele plekken vastgesjord met ratelbanden aan de spanten, en hieraan wordt regelmatig weer een 1/2tons takel gehangen met daaraan weer een truss om tegenlicht of speakers te hangen.

    Nu zijn er verschillende opvattingen over hoe het nu wel of niet hoort. Ik ben een redelijk ervaren technicus, met mijns inziens een gezonde skepsis qua veiligheid, maar als ik dingen moet beredeneren waarom het goed- of afgekeurd zou moeten worden moet ik bekennen dat ik de meeste kennis toch van "horen-zeggen" heb. En dus op zoek naar andere opinies, maar deze verschillen ook per persoon. Dusss....nu op zoek naar onderbouwde antwoorden.

    De front-truss hangt in groene rondbanden aan de spanten, met doeken ertussen tegen het schuren. Hieraan hangt gelijk de haak van de klimtakel, en de klimtakel hangt weer aan (dit keer) softsteals. Geen harpen gebruikt.

    Nu heb ik voorgesteld om overal softsteals te gebruiken, zeker omdat het ook boven het publiek is. En natuurlijk overal harpen tussen, omdat ik denk dat er een kans kan zijn dat de rondbanden tussen de haak en zijn beveiligingsclip kunnen schieten.

    Dus nu voor eens en voor altijd de ultieme methode...?

    Groet

    Justin
    Justin Belichting & Technische Realisatie.
  • rinus bakker
    • Mar 2002
    • 5430

    #2
    Hallo Justin,

    1) de ultieme... methode is natuurlijk vooral kwestie van afweging.
    [ Wat is de beste weg naar Parijs (- als er een mega file op de Autoroute staat?) ]
    Maar laten we het toch eens voor jouw vraag gaan proberen:

    2) Als je trussen hebt die op de spanten liggen, en daaraan zijn vastgesjord met ratelbanden,
    is mijn eerste opmerking..... Toch niet permanent op dezelfde plek hoop ik...
    (zonder dat op regelmatige basis te controlelen tegen insnijden, schuren en schaven...
    Elke keer dat je wat aan de truss hangt buigt ie iets door us er is altijd beweging in met alle effecten vandien.)
    Dus daar is dan maar erg weinig "ultiem" aan!

    3) Idem voor het permanent (??) ophangen van hijswerktuigen / constructies aan "rondbanden".
    Je bedoelt dan (??) natuurlijk 'rondstroppen' (E: roundslings/D: Rundschlingen/F: elingues rondes) volgens EN 1492-2.
    Ook weinig ultiem hoor! Die dingen zijn en blijven temperatuurgevoelig (brand, hete spots, pyro's)
    - allemaal historische oorzaken voor het naar beneden pletteren van trussen.
    En of ze nou groen (2ton) paars (1 ton) of geel (3ton) zijn, geen enkele ervan is bestand tegen hoge temperaturen.
    Een garantie tot 100graden -door de fabrikant- is heel simpel met een PAR64 of 1kW of 2kW al overschreden.
    Ook niks ultiems aan dus.
    Een bescherming tegen het schuren/schaven/snijden met doek is wel zeker verstandig.
    (Ultiem-achtig dus, maar zinloos als die band weg kan smelten... (Bijvoorbeeld door een fikkend doekje?).)

    4) In de haak van de takel de basket van de rondstrop samen laten komen...?
    Ook niet echt ultiem.
    Hopen dat het een forse haak is, en de hoek tussen de uiteindes van die rondstroppen kleiner is dan 60-90 graden.
    Maar een 3,25ton shackle ertussen kost hooguit 7cm aan hoogte. Dus dan is het "cheapness" om hem er niet tussen te doen.

    5) (=mierengeneuk) maar "to steal" is jatten, pikken, klauwen, en ik hoop toch dat je ze netjes gekocht hebt.
    Dan zijn het gewoon soft steels (van het Engelse begrip "steel" = staal,
    dat weer verwijst naar "steel wire rope sling" - die bij ons gewoon 'staalstrop' heet.

    6) Zeer verstandig om overal staal te gaan gebruiken
    - vuurspuwers en andere heethoofden kunnen genoeg ellende veroorzaken.
    Maar dat tussen de de haak en de beveiligingsclip (????? bedoel je de klep van de haak?) dat snap ik niet.
    En dat zou dan net zo hard gelden voor soft steels als voor rondstroppen...
    Die hebben een sterk overeenkomstig ontwerp in opbouw.
    [[In Nederland in 1997/8 uitgevonden als "Soft steels" door Roodenberg Staalkabels in IJmuiden (NL) en
    tegelijkertijd - en geheel onafhankelijk daarvan - als "Steel flex" door LiftAll in Landisville-PA (USA)
    In die periode heb ik met beide bedrijven intensief contact gehad,
    want dat soort van uitvindingen helpen ons vak veiliger te maken,
    en zulke bedrijven krijgen van mij een vette veer in "het achterwerk"]].

    Ultiem genoeg?
    (Misschien moet je toch nog even uitleggen wat het gevaar met die "beveiligingsclip" precies is,
    en hoe dat dan met gebruikmaking van een shackle is te vermijden)
    Last edited by rinus bakker; 23-03-12, 17:37.
    een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxe

    Comment

    • Stoney3K
      • Sep 2007
      • 1399

      #3
      Rinus, misschien kun je naast het (uitgebreid) uitelggen en verbeteren van het gebruik van termen, ook even toelichten wat dan volgens jou wel de beste methode is?

      Ik ben er namelijk nog niet achter of de takels die de TS noemt nu aan de spanten worden aangeslagen (waar dus ook een aantal vaste trussen op liggen), of de takels juist AAN die dwarsliggende trussen worden bevestigd.
      First make it work, then make it look pretty!

      Comment

      • renevanh
        • Oct 2004
        • 2371

        #4
        Originally posted by Stoney3K
        of de takels juist AAN die dwarsliggende trussen worden bevestigd.
        Dat haal ik er wel uit. De hele fronttruss hangt dus aan takels die een serieuze puntlast geven op die dwarsliggende trussen. Als dat stukken van 4 meter zijn...
        Neem het leven niet te serieus, je overleeft het toch niet...

        Comment

        • rinus bakker
          • Mar 2002
          • 5430

          #5
          Ik geef antwoord op de vragen van Justin.
          Maar als hij niets vraagt over hoogtes afmetingen gewichten enz valt daarover ook weinig op te antwoorden.
          Dwarsliggende trussen van welk merk en type - en dus belastbaaheid
          dat is een heel ander onderwerp... waar Justin niets over vroeg.

          Het komt in zijn vraag volgens mij neer op
          "softsteels: - waar - hoe en - waarom.

          Justin - verbeter me als ik het verkeerd begrepen heb!




          Eh....

          @ Justin
          Leef je nog?
          Last edited by rinus bakker; 26-03-12, 20:01.
          een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxe

          Comment

          • Justin
            • Aug 2000
            • 92

            #6
            Originally posted by rinus bakker

            @ Justin
            Leef je nog?
            Ja hoor.
            Dank voor je antwoorden.
            Justin Belichting & Technische Realisatie.

            Comment

            • rinus bakker
              • Mar 2002
              • 5430

              #7
              Nou, dan is deze kinderhand wel heel gemakkelijk gevuld.

              En dan vermoed ik dat het gebabbel (=gewauwel?) over "de veiligheidsclip"
              ook thuishoorde in het rijtje van de de klok en de klepel,
              waar ook die "rondbanden" en "soft steals" in thuishoren: doen alsof het wordt gesnapt.
              Een 'redelijk ervaren' technicus onwaardig.
              Een ervaren techniscus ben ik ook - maar geen seconde zal ik me buiten mijn pad begeven,
              en dikke pretenties gaan tonen die niet op het gebied van mijn eigen discipline liggen.
              (Behalve wanneer bijvoorbeeld het "k*tgeluid" wordt geweten aan de 'slechte rigging')

              En pretentieus is zeker die "voor eens en voor altijd ultieme"-opmerking.

              Als je niet weet hoe dingen heten, en dus kennelijk ook niet waarvoor ze bedoeld zijn,
              is de wens om er wel ultiem mee om te gaan misschien ook wat al te hoog gegrepen.
              Van die 'Belichting' weet ik niets - maar bij die 'Technische Realisatie'
              zou ik me wat beschaafder (cq. lower profile) opstellen als ik jou was:
              techniek is een heel breed vak - met een mogelijk nog bredere verantwoordelijkheid,
              want als je het eenmaal hebt gerealiseerd, heeft dat ook consequenties in wettelijk opzicht.
              Last edited by rinus bakker; 02-04-12, 16:00.
              een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxe

              Comment

              • Stoney3K
                • Sep 2007
                • 1399

                #8
                Originally posted by rinus bakker
                Nou, dan is deze kinderhand wel heel gemakkelijk gevuld.

                En dan vermoed ik dat het gebabbel (=gewauwel?) over "de veiligheidsclip"
                ook thuishoorde in het rijtje van de de klok en de klepel,
                waar ook die "rondbanden" en "soft steals" in thuishoren: doen alsof het wordt gesnapt.
                Een 'redelijk ervaren' technicus onwaardig.
                Echter, een ervaren technicus die duidelijk wel over kennis en kundigheid beschikt zal meer inhoudelijk op de zaak ingaan en niet alleen doorzagen over alleen het onjuist gebruik van jargon, en geen woord over de werkelijke opstelling. (Leg dan op zijn minst uit hoe die dingen wel heten en waar ze dan werkelijk voor dienen.)

                Aan Justin: Zonder meer extra informatie kunnen we hier niet veel duidelijk advies geven. Heb je tekeningen of foto's van de opstelling zoals die er nu uitziet? Dan weten we namelijk denk ik al een stuk meer.
                First make it work, then make it look pretty!

                Comment

                • rinus bakker
                  • Mar 2002
                  • 5430

                  #9
                  Originally posted by Stoney3K
                  1) Echter, een ervaren technicus die duidelijk wel over kennis en kundigheid beschikt zal meer inhoudelijk op de zaak ingaan
                  2) en niet alleen doorzagen over alleen het onjuist gebruik van jargon,
                  3) en geen woord over de werkelijke opstelling.
                  4) Leg dan op zijn minst uit hoe die dingen wel heten en waar ze dan werkelijk voor dienen.

                  Aan Justin:
                  5) Zonder meer extra informatie kunnen we hier niet veel duidelijk advies geven.
                  6) Heb je tekeningen of foto's van de opstelling zoals die er nu uitziet? Dan weten we namelijk denk ik al een stuk meer.
                  1) Inhoudelijk op wat dan precies nog meer? - want bij 5) en 6) geef je zelf al aan waar het dan op zal wringen.
                  [ en dat vragen om meer helderheid kun je bij 2 v/d 3 topics wel herhalen ].
                  Maar van de TS mag je toch hopen dat ie dit forum niet bij toeval heeft gevonden,
                  en er dan meteen maar als een 'onervaren rookie' zo maar wat in begint op los te roepen.

                  2) Als het woordgebruik al niet duidelijk is... wordt het inhoudelijke ervan wel heel lastig nietwaar.

                  3) Dat is mij niet duidelijk geworden, maar was kennelijk ook niet de behoefte van de TS.

                  4) Heb je mij eerste reactie niet gezien? Dat was een poging hoor.
                  En om van elk topic een schriftelijke cursus te maken gaat misschien ook wat ver nietwaar?
                  (Ik krijg al vaak de opmerking dat ik teveel tekst/ruimte gebruik!)

                  5+6) Het lijkt mij dat de TS tevreden was met de gegeven antwoorden.
                  Hij verwijderde namelijk eerst een reactie en een 2e moest haast uit hem getrokken worden,
                  waarbij die "clip"-problemen ook niet meer van belang leken.
                  Meer 'ultieme' adviezen wilde hij dus kennelijk niet (?).
                  een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxe

                  Comment

                  Working...