Ongeval met kapot statief

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • jurjen_barel
    • Jun 2003
    • 3150

    Ongeval met kapot statief

    Tegenwoordig eigenlijk nauwelijks vrijwilligersprojecten meer, maar nog altijd één jaarlijks festival waar ik naartoe ga. Ik wil geen namen noemen, maar enkel het ongeval bespreken.

    Een lokaal verhuurbedrijf levert materiaal en (naast de eigenaar die rondloopt) 2 man personeel. De overige mensen zijn ook freelancers en een paar technici van een lokale discotheek/poppodium.

    Dit jaar kwam ik aan bij het einde van de opbouw, de podia waren opgezet, licht hing al in het dak. Festival gedraaid, ging goed.

    's Nachts de afbouw gedaan. Eerst het podium waar ik op zat (in principe door onze vrijwilligers opgebouwd, op enkele stukken na), daarna het andere podium (voornamelijk geleid door de 2 jongens van het verhuurbedrijf).

    Op laatste podium ging het mis. De trussen met het licht werden tijdens de opbouw met windupstatieven het dak in gebracht en daar met steels aan het dak van het podium gehangen en werden de statieven weer opgeruimd. Bij de breek gebruikten we hetzelfde trucje, maar dan andersom.
    Op ons podium hadden we fatsoenlijke, zwaardere Mobiltech windups, op het andere podium werden oudere VMB's gebruikt (type zag ik niet, zat een sticker op met "Maximale last 150kg.")

    De vrijwilligers die de statieven bedienden wekten bij mij het idee dat ze wel wisten wat ze deden, dat ze vaker dit soort materiaal hebben gebruikt. (100% ben ik niet, waar ik op doel is dat ik niet met zekerheid kan zeggen of die jongen bij het omhoogtakelen de vergrendelingen goed heeft toegepast). De steels waren losgemaakt en de jongens stonden op het punt de statieven met de truss naar beneden te draaien. Op dat moment brak de staalkabel in één van de statieven en kwam de rechterhelft van de lichtbrug met de snelheid van de zwaartekracht naar beneden zetten. Statief dus goed naar de knoppen, het stuk truss dat op het statief leunde was flink ingesneden en ingedeukt en één moving head raakte de achterbalustrade en werd doormiddengesneden als een gloeiend mes door een blok boter. Het scheelde slechts iets van 2 centrimeter of we hadden een menselijk slachtoffer gehad (en ik huiver nog steeds over wat de consequenties daarvan hadden kunnen zijn, aangezien ik er zelf ook 1 meter vandaan stond).

    Thuisgekomen ben ik gaan optellen en kom op een gewicht van ca. 400kg dat de truss met alle spots, dropbars en kabels heeft moeten wegen. En dat op statieven met een SWL van 150kg per stuk...

    Aangezien het verhuurbedrijf dit allemaal heeft voorbereid, kunnen we stellen dat ze daar hun huiswerk niet goed hebben gedaan. Enerzijds werd het statief nog niet tot op de breuklast belast, maar anderzijds was het niet de nieuwste meer en bestaan er niet voor niets veiligheidsfactoren. Op het moment dat we daar op het podium waren, hield ik me druk met andere dingen, dus was niet bezig met het risico analyseren (en ergens mag je toch wel een beetje vertrouwen hebben in andermans werk?) Helaas wordt je op zulke momenten toch weer met de harde werkelijkheid geconfronteerd.

    Helaas op dat moment vergeten te kijken welke statieven het exact waren of foto's genomen van het resultaat. Bij mijn weten was er geen gecertificeerde rigger aanwezig, een paar lichttechnici hebben zich met zulke dingen beziggehouden "omdat iemand het toch moet doen".

    En toen? Iedereen kon er achteraf om lachen, omdat het goed is gegaan. Het podium hebben we verder afgebroken, defect materiaal duidelijk gemarkeerd (en het verzoek meegegeven of die materialen in heel veel kleine stukjes konden worden afgevoerd).

    En nu? Sowieso wil ik een flinke brief schrijven naar het verhuurbedrijf met wat kritiek op hun voorbereiding (alhoewel ik me afvraag wat ze uiteindelijk met die informatie doen), daarnaast de organisatie van het festival duidelijk voorlichten wat er precies heeft plaatsgevonden (in plaats van de informatie af te laten hangen van de chaosgesprekken toen we na het werk eindelijk aan het bier konden gaan)... Arbopodium op de hoogte stellen? (Alhoewel de site weer eens uit de lucht is. Ze waren weer eens failliet of zo?)

    Hoe denken jullie hierover?
  • mtouch
    • Feb 2005
    • 58

    #2
    Tja, wat kan ik zeggen. Het is maar de vraag of een (boze) brief schrijven zin heeft. Als je direct schade hebt geleden zou ik ze in elk geval aansprakelijk stellen. Het kan natuurlijk ook nog steeds een ongelukkige samenloop van omstandigheden zijn; verkeerde statieven zijn de auto ingegaan (en het er dan toch maar mee proberen), staalkabel is (ooit) ergens tussengekomen en dan zouden inderdaad ook nog eens de safety pinnen niet zijn toegepast. Dan moeten het inderdaad oude statieven zijn, want bij nieuwe VMB's gaat dit voor zover ik weet automatisch. Want inderdaad... corrigeer me als ik het mis heb, maar als je een 150 kg statief met 200 kg belast, is dat niet goed, maar het lijkt me stug dat daardoor de staalkabel dan direct breekt. Tenzij... (en dat denk ik eigenlijk)... ze dit elke week op deze manier doen, misschien.

    Maar hoe dan ook... het is en blijft fout. Ook statieven (zeker die met een staalkabel) moet je regelmatig inspecteren. Je ziet het nog best veel tegenwoordig; het is natuurlijk heel mooi dat er statieven zijn die iets meer kunnen hebben dan de goeie ouwe Manfrotto's die maar tot 25 kg gaan. Maar als er dan opeens 150, 200 of zelfs 235 kg opstaat, dan rekenen mensen zich opeens rijk en dat is dan weer het andere uiterste. Als jij op 400 kg uitkomt, dan hadden er dus eigenlijk minimaal 3 statieven toegepast moeten worden. Wat op zich ook al een linke aangelegenheid is omdat het al een hele kunst is om die exact gelijktijdig naar beneden te draaien en het gewicht gelijkmatig verdeeld te houden.

    Hierop letten is mijns inziens overigens het enige dat een 'gecertificeerde' (what's in a name?) rigger had kunnen doen. Als je een freelance rigger inhuurt, dan is het denk ik een zeldzaamheid dat die dan op locatie eerst nog eens alle spullen gaat staan openschroeven om te kijken of alles van binnen nog wel okay is. Daar is op dat moment geen tijd voor. Dat spul hoort op locatie gewoon in orde te zijn. Heel veel meer dan een visuele inspectie aan de buitenkant en letten op of de juiste middelen voor de juiste klus worden toegepast kan-ie op dat moment niet doen. Het is wel zijn verantwoordelijkheid om aan de rem te trekken en gewoon te durven zeggen: zo gaan we niet verder. Hoeveel mensen nemen die verantwoordelijkheid in de praktijk? Ik heb het wel eens gedaan, gewoon ander materiaal laten komen omdat ik het niet verantwoord vond. En in plaats van dat me dat in dank werd afgenomen werd ik met de nek aangekeken omdat iedereen zo laat thuis was en het tijd/transport/geld kostte. Tja...
    Last edited by mtouch; 25-08-08, 09:49.

    Comment

    • berolios
      • Sep 2005
      • 1538

      #3
      Ten eerste: ik ben blij dat er geen gewonden zijn gevallen !!

      Originally posted by jurjen_barel
      ...Hoe denken jullie hierover?
      Dit soort dingen zullen blijven gebeuren helaas... zeker in het 'niet-bepaald-top-segment' vind je meer beunhazen dan professionals.

      Mijn eerste gedachte zou ook zijn dat dit statief jaren van misbruik achter zich heeft en dus eigenlijk op de schroothoop had moeten liggen (maar waar trek je de lijn?, immers "we doen het altijd zo en dat gaat altijd goed!").

      Hoe ik hier verder nog over denk? --> je bent free-lancer en dus vrij om je klanten te selecteren... kies de bedrijven die hun zaken wel voor elkaar hebben om voor te gaan werken... zou je zomaar een enstig ongeluk kunnen besparen !!

      Originally posted by mtouch
      ... En in plaats van dat me dat in dank werd afgenomen werd ik met de nek aangekeken omdat iedereen zo laat thuis was en het tijd/transport/geld kostte. Tja...
      Wacht-tijd/ overuren schrijven, bedrijf dat dus materiaal mee stuurt dat niet OK is, betaalt dat uiteindelijk... verzacht de pijn ;-).
      Last edited by berolios; 25-08-08, 10:20.
      Einstein: "Een slim persoon lost een probleem op; een wijs persoon voorkomt het."

      Comment

      • SpaceyDeeJ
        • Sep 2001
        • 876

        #4
        Hoezo niet in de buurt komen van de breeklast ?

        Even simpel optelsommetje... als we een statief met een swl van 150 kg hebben (safe work load, afkomstig uit de hijs en takel wetten ) dus factor 5 !

        zou het statief dus in feite nog maar 75 kg mogen dragen (vergeet niet dat het een bewegende last is, en niet stil hangend ) houden we erg weinig over.

        400 kg aan truss en meuk ? is 200 kg per statief ? zitten we toch erg ver over het toegestane gewicht heen..

        Nemen we 75 procent van de SWL (5) 150 kg) , is dat nog steeds 112,5 kg per statief.... weer niet de 200 kg die willen hebben...

        Oftewel, dat zijn minimaal 4 statieven die nodig zijn...

        In mijn optiek, is er dus behoorlijk nalatig gehandeld ! Pure mazzel dat er geen gewonden of erger zijn gevallen !
        cheers,

        DeeJ

        zohee pappie, die tafel van die meneer is echt wel groot

        Comment

        • Mark-LED
          • May 2004
          • 822

          #5
          Originally posted by jurjen_barel
          En nu? Sowieso wil ik een flinke brief schrijven naar het verhuurbedrijf met wat kritiek op hun voorbereiding (alhoewel ik me afvraag wat ze uiteindelijk met die informatie doen), daarnaast de organisatie van het festival duidelijk voorlichten wat er precies heeft plaatsgevonden (in plaats van de informatie af te laten hangen van de chaosgesprekken toen we na het werk eindelijk aan het bier konden gaan)... Arbopodium op de hoogte stellen? (Alhoewel de site weer eens uit de lucht is. Ze waren weer eens failliet of zo?)

          Hoe denken jullie hierover?
          Brief naar leverancier heeft geen nut, die heeft hier wel van geleerd. Zo'n staalkabel in je statief behoor je eens per zoveel tijd te controleren maar goed, je kan altijd iets over het hoofd zien of in de tijd tussen de controles kan er door losse verhuur ook wel een stukje staaldraad losschieten. Wie van de verhuurders op dit forum controleert na losse verhuur of de staalkabel nog wel intact is? Ik denk dat ze op 1 hand te tellen zijn.

          Contact met de organisatie doe ik wel voor je, momenteel gaan er hier regionaal al 3 verschillende verhalen rond, er zou een gewonde zijn en zelfs al een dode. Die dode had ik vanmiddag nog aan de telefoon dus dat vind ik dan best spannend.

          Arbopodium: laten we eerst zorgen dat er een wet komt waar rigging in vermeld staat, laat pas dan de ambtenaren maar komen. Ik zie niet in wat die mensen meer te zeggen of te bieden hebben dan wij.

          Heeft er iemand foto's genomen na dat ongeluk? Iemand met telefoontje gezien of met digitale camera?

          Comment

          • Timo Beckman
            • Jul 2006
            • 1298

            #6
            Even een vraag naar jurjen Ben je vca gecertificeerd zo ja had je de mensen gelijk moeten waarschuwen betreffende de toe gepaste werkwijze .
            Als er slachtoffers waren gevallen zou je in theorie aansprakelijk zijn voor zo ver ik weet mits je ze niet waarschuwt .
            Nb voor zover ik weet zouden er ook een bhv'er aanwezig geweest moeten zijn voor 1ste hulp verlening .
            Maar goed dit is allemaal gel*l achteraf . Volgende keer gewoon gezond verstand gebruiken en niet af gaan op het gaat al jaren goed of zo doen we het altijd .

            Comment

            • koentjes
              • Dec 2007
              • 333

              #7
              Originally posted by Timo Beckman
              Even een vraag naar jurjen Ben je vca gecertificeerd zo ja had je de mensen gelijk moeten waarschuwen betreffende de toe gepaste werkwijze .
              .
              ik kan het mishebben hoor, maar geldt die aansprakelijkheid niet als je vca-2 (tegenwoordig vca-vol) hebt?
              (ik weet het, irrelevant voor dit topic, maar ik was er gewoon even benieuwd naar)

              Comment

              • Robbert Jan de Klerk
                • Jul 2008
                • 27

                #8
                Zo en zo snap ik niet dat een verhuur bedrijf zulke statiefen mee geeft als ze weten wat het gewicht van de truss wordt. Als je gaat Dead hangen dan neem je toch van die mooie ALP materiaalliften mee (naar mijn mening hoor)

                Ben in ieder geval ook blij dat er geen menselijke slachtoffers zijn gevallen.

                En ja als ik zo het hele gebeuren lees vraag ik me dus ook waarmee de truss was gedeadhangt.
                Van par tot fresnel met elk type lampje red ik me wel!

                Comment

                • Timo Beckman
                  • Jul 2006
                  • 1298

                  #9
                  Of je nou vca vol hebt of een andere versie (?) maakt niet uit gewoon je verstand gebruiken is de boodschap

                  Comment

                  • Mark-LED
                    • May 2004
                    • 822

                    #10
                    Zal het je sterker vertellen, diegene die de truss naar beneden wou takelen op het moment dat de staalkabel het begaf, heeft een VCA vol.

                    Een stukje truss van 8 meter met 8 mac-jes erin en wat kabels, sorry maar dat gaat niemand narekenen.

                    Truss is trouwens gevlogen met 2 ton steels.

                    Comment

                    • jurjen_barel
                      • Jun 2003
                      • 3150

                      #11
                      Originally posted by SpaceyDeeJ
                      Hoezo niet in de buurt komen van de breeklast ?

                      Even simpel optelsommetje... als we een statief met een swl van 150 kg hebben (safe work load, afkomstig uit de hijs en takel wetten ) dus factor 5 !
                      Kortom: vanuit de fabriek wordt de veiligheid in acht genomen dat het zwakste deel van het statief pas vanaf 750kg last pas blijvende vervorming mag gaan vertonen (en dit heeft het breken als direct gevolg, vandaag "breuklast"). 200kg is een heel stuk minder dan 750kg.

                      Dit neemt niet weg dat ik voorstander ben om serieuze veiligheidsfactoren niet serieus te nemen (toonde dit ongeval nog maar weer eens aan).

                      @Mark: toch 8 MACs? Ik had 6 MACs in mijn geheugen zitten. Dan zaten er zeker ook 8 blinders in? Zullen we voor het gemak 85kg optellen bij de 400kg die ik al had?

                      @Timo: nee, niet VCA-gecertificeerd. Neemt niet weg dat ik soms best wel gevaar zie en daar wel een opmerking over durf te maken. In dit geval echter niet gezien dat dit niet kon (zoals al gezegd: ik was met andere werkzaamheden bezig). Waarom de jongens aan de stieven niet een gil gaven dat deze statieven slechts 150kg SWL konden hebben, weet ik niet. Zelf zag ik de sticker met de belasting pas toen het ongeval al achter de rug was.

                      Beetje jammer dat het verhuurbedrijf zelf niet vantevoren hierover na heeft gedacht. Op het andere podium waren we al klaar met de zware MobilTechs, stonden vrijwel tegen de klep in de vrachtwagen, vrachtwagen was naar het andere podium gereden. Kwestie van een paar meter dichterbij de podiumrand, klep laten zakken en de betere statieven eruit!

                      @Jeroen: ik zat daar direct via de festivalorganisatie, niet via het verhuurbedrijf. Vorig jaar klikte het al niet zo lekker, dit jaar was er heel lang sprake van dat een ander bedrijf zou leveren. Ik zou niet snel voor het bedrijf in kwestie gaan freelancen.

                      Comment

                      • Mark-LED
                        • May 2004
                        • 822

                        #12
                        Originally posted by jurjen_barel
                        @Mark: toch 8 MACs? Ik had 6 MACs in mijn geheugen zitten. Dan zaten er zeker ook 8 blinders in? Zullen we voor het gemak 85kg optellen bij de 400kg die ik al had?
                        Kunnen er ook maar zo 6 zijn, onder andere ik heb ze ingehangen maar ik zou me *** niet meer weten hoeveel het er waren. Het aantal blinders weet ik zo ook niet meer.

                        Ik wacht de foto's even af, daar kan ik het zo op terugzien.

                        Comment

                        • rinus bakker
                          • Mar 2002
                          • 5430

                          #13
                          Originally posted by Melo-G
                          Kunnen er ook maar zo 6 zijn, onder andere ik heb ze ingehangen maar ik zou me *** niet meer weten hoeveel het er waren. Het aantal blinders weet ik zo ook niet meer.

                          Ik wacht de foto's even af, daar kan ik het zo op terugzien.
                          Bestaan er geen lichtplannen meer?
                          Wezenlijk onderdeel van jij "hijs- of hefplan" is toch echt het "licht-" en/of "geluid-" en/of "decor-"plan.
                          In elk geval voor wat betreft datgene dat gehesen of geheven dient te worden.
                          En dan maak je op basis daarvan je "hijsplan" met alle te hijsen/heffen gewichten en de hijs-hefvermogens van de te gebruiken hijs/hefmachines....
                          Simpele klus is ook een simpel plan. Maar helemaal geen plannen?
                          Formeel ben je zelfs strafbaar zonder die gegevens.
                          Gelukkig meer KLPD-ers en flitskasten
                          dan AI-ers en boekenkasten...
                          Trouwens die laatste groep handhavers controleren alleen maar het onzinnige deel van de papieren . . . lekker belangrijk.
                          een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxe

                          Comment

                          • Mark-LED
                            • May 2004
                            • 822

                            #14
                            De leverancier maakt het lichtplan, ik hang alleen wat mac-jes in zodat het allemaal wat sneller gaat.

                            Riggingplot heb ik niet gezien, zal er volgend jaar strenger op toezien.

                            Comment

                            • Lj_Mouzer
                              • Jan 2005
                              • 125

                              #15
                              ALs het statief factor 5 is en 150kg kan hebben. en we hebben het over 2 statieven met een maximale belasting van 300kg en een van de statieven breekt bij 400:2 = 200kg terwijl er factor 5 opzit dan begin ik sterk te twijfelen aan het keurmerk van deze statieven. volgens mij dienen deze jaarlijks gekeurd te worden.
                              Last edited by Lj_Mouzer; 04-09-08, 20:52.
                              Wie is toch die Pieter Smit ? "die treed ook overal op"

                              Comment

                              Working...