Rigger worden, hoe?

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Maria
    • Nov 2007
    • 2

    Rigger worden, hoe?

    Oke laat ik aan het begin beginnen. Ongeveer een jaar geleden heb ik een keer via een uitzendbureau gewerkt bij een feest in de Westergasfabriek. Was een soort avond voor allemaal mensen die in de horeca werken als ik het goed begrepen heb. Ik werkte toen voor bedrijf die stoelen en tafels en dergelijke verhuurde. En dat moesten wij dus opruimen en naar een loods brengen.

    Er hingen die avond ook allerlei lampen en schermen aan het plafond. Als ik het goed heb was dit geregeld door de purple group.

    Er waren een paar mensen die naar boven waren geklommen om dat weer los te maken. Ik had wel zo iets van wow wat gaaf als je dat werk kan doen. Maar verder niet echt lang bij stil gestaan.

    Nou zat ik gister met een vriend van me te praten die in de licht en geluid branche heeft gewerkt. Die vertelde dat dat soort mensen riggers zijn.

    Nou lijkt het me ongelofelijk gaaf om dat werk te doen. Dus mijn vraag: Hoe word je rigger, en wat houd het allemaal in?
  • Outline
    • Feb 2006
    • 1434

    #2
    Ik zeg: Rinus Bakker mailen of 'n PM sturen (kijk in de ledenlijst). Als hij je niet verder kan helpen, dan kan niemand het!

    Comment

    • Maria
      • Nov 2007
      • 2

      #3
      ja als ik het goed begrepen heb geeft die cursussen? Ik vraag me vooral af wat het precies inhoud. Is een rigger puur iemand die rond klimt en dingen op hangt. Of komt er nog veel meer bij kijken?

      Dit is een rigger forum toch? Dus lijkt me dat er nog veel meer mensen rondlopen die er het een en ander van af weten.

      Comment

      • Joost van Ens
        • Jan 2001
        • 628

        #4
        Van af weten en doen wel ja. Maar....... om te riggen binnen de regels (die in nedreland niet altijd even duidelijk zijn) heb je een behoorlijke basis kennis nodig. Die kun je natuurlijke live leren door de do's and dont's. Maar. een cursus van dhr. bakker brengt je qua kennis al een mooi stukje op weg. Je kan natuurlijk ook frontline of een ander bedrijf bellen, Maar de naam "Rinus Bakker" ga je hoe dan ook tegenkomen.

        Joost

        en ehh...... riggen is meer dan alleen rondlopen en op knopjes duwen. Er kunnen behoorlijk conplexe berekeningen en methoden bij nodig zijn. Het begint bij materiaal kennis, loopt door via krachtenberekening, en eindigt "bijna" bij een soort van hbo wiskunde.

        klunz
        Last edited by Joost van Ens; 02-11-07, 02:43.

        Comment

        • Upgrading your system
          • May 2003
          • 1684

          #5
          Precies, Dat is iets dat veel mensen vergeten.

          Wanneer je volledig rigger wil zijn (het proces dus van A tot Z uitvoeren) moet je geen hekel hebben aan wiskunde. Voor je de eerste steel in handen hebt ben je namelijk al luttele uren aan het rekenen geweest als het om een beetje klus gaat.
          Zoals joost ook al aangeeft is er nergens een hoofdstuk rigging in een wetboek, richtlijn of regelgeving. Er zijn dus combinaties die je moet maken en interpreteren van vergelijkbare regelgeving en deze toepassen in de praktijk.
          Verder zijn er de regels die in het vak zelf zijn bedacht en door fabrikanten zijn opgelegt met betrekking tot hun materiaal. Veel om te leren kennen dus en veel vuistregels die je moet leren.

          Een cursus is hiervoor een goede gelegenheid om een theoretische ondergrond te leggen. Verwacht hierna geen volleerd rigger te zijn, want dat is een kwestie van toepassen van geleerde kennis, inzicht, veel doen en vooral je ogen de kost geven als je het een ander ziet doen.

          Mijn raad:

          - Haal een VCA- Diploma
          - Volg een riggingcursus
          - Probeer Rinus lief aan te kijken, mischien kan hij je wel helpen aan contacten om te benaderen om in de praktijk te starten.
          ( bedank hem bijvoorbeeld met een flesje wiskey voor de geweldige cursus) :P Niet geschoten is altijd mis.
          - Zo niet, contacteer de grotere riggingbedrijven: Frontline, Rotterdam rigging enz.
          Als je eenmaal aan de slag bent bij een bedrijf kom je er dan wel.

          O-ja, Zoek eerst even uit of je hoogtevrees hebt. Klinkt dom, maar ik heb mensen gezien die als het er op aankomt niet verder omhoog durven terwijl ze dachten geen hoogtevrees te hebben.
          hoogtevrees is namelijk een van de dingen die je niet kan gebruiken in ons vak
          Je leeft maar 1 keer, maar als je het goed aanpakt heb je aan die ene keer genoeg.

          Comment

          • MarkRombouts
            • Jan 2005
            • 1391

            #6
            Wat betreft zo'n VCA diploma.

            Ik ben al een tijd aan het denken over het halen van een diploma, om te waarborgen dat ik veilig en verantwoord aan het werk ben. Ik ga er nu zeker van uit dat ik veilig en verantwoord werk, maar kan dit uiteraard zonder de juiste papieren niet aantonen.

            Dit gaat in mijn geval niet zozeer over rigging, wat daar doe ik persoonlijk niet echt iets mee, dat laat ik over aan degenen die daar wel verstand van hebben. Ik zou dus graag weten of er een specifiek VCA diploma voor onze branche is, en waar je een dergelijk diploma zou kunnen halen. Ook eventueel bijbehorende kosten zou ik graag in kaart gebracht hebben.

            Comment

            • beyma
              • Oct 2002
              • 1614

              #7
              Inderdaad, hoogtevrees mag je niet hebben nee!
              Zie hier op deze foto, al die takels komen niet vanzelf aan de spanten van de ArenA te hangen


              * geen hoogtevrees
              * sterke armen en geest
              * technisch inzicht
              * stress bestendig
              * niet romantiseren, je komt voor het concert en je bent pas terug na het concert,je ziet er dus weinig tot niets van
              * korte broek
              * leatherman
              * maglite
              * helmpje
              * "kistjes" aan je voeten
              * schijnt dat een grote bek ook handig is
              Last edited by beyma; 03-11-07, 00:04.
              Een feest is pas een feest als de politie is geweest.....

              Comment

              • Upgrading your system
                • May 2003
                • 1684

                #8
                Hé Mark.

                Voor zover ik weet is er geen VCA-diploma voor onze branche.
                VCA betekend Veiligheids Certificering Aannemers. Het gaat hierbij puur om basiszaken.

                - weten in welke hoek je een ladder zet
                - Weten welke veiligheidsmiddelen er zijn en hoe je ze toepast.
                - enz.
                Is dus niet iets dat specifiek betrekking heeft op de branche, maar het is wel een diploma dat gewaardeerd wordt. Al is het maar omdat het aangeeft dat je wel van deze zakn op de hoogte bent, of je het toepast is aan jou.

                Wat bij mij ook altijd een pré is: een EHBO-diploma.
                Alleen BHVers in het bedrijf zijn dit verplicht, maar hier laat ik iedereen die het wil er een halen en degenen die hem hebben laat ik ze bijhouden.
                Ik zie het altijd maar zo: beter 10 EHBOers bij een ongeval dan een BHVer die er net even niet is.
                Dus heb je eens een paar knaken over.. Ga hem doen, wordt ook altijd als een positief iets gezien bij een sollicitatie.
                Je leeft maar 1 keer, maar als je het goed aanpakt heb je aan die ene keer genoeg.

                Comment

                • Jeroen de Goei
                  • Oct 2004
                  • 376

                  #9
                  en een grote bek kan ook nog wel eens helpen.
                  of eens lezen op A R G H !.

                  en wat moet een rigger met een leatherman?
                  die kan alleen maar vallen.
                  maar wel misschien handig als je groundrigger bent.

                  Comment

                  • beyma
                    • Oct 2002
                    • 1614

                    #10
                    Wat een rigger met een leatherman moet, misschien een nogal vast zittend harpje los draaien ?

                    Geen idee verder, maar ik meende dat het bij de PSU van een rigger hoorde... (ik ben ook maar een eenvoudige decor bouwer,maar zie ze er vrijwel altijd mee lopen aan de broekriem)
                    Een feest is pas een feest als de politie is geweest.....

                    Comment

                    • rinus bakker
                      • Mar 2002
                      • 5430

                      #11
                      Ha die Jeroen, Beyma en Upgrading....

                      Ja dat van die 'Leatherman' viel me ook meteen op.
                      Ik ben sinds 1983 aktief als rigger, maar heb ik al die jaren nog nooit een Leatherman gehad, laat staan als gereedschap mee gesleept of aan het lijf gehad.

                      Wel jarenlang een complete toolbox van ca. 120*60*60cm meegesleept. Vol met dagelijks spul zoals: > kist met klein gereedschap, (waarvan heel veel al standaard met een safety was uitgerust), > div. touwen, > gordels, > div. pulley's, > handschoenen, > veel meetlinten en rolmaten, > krijt, > spatlijn, > loodlijn [Ja=ouwe lul, ik weet het] enz.
                      En verder de af-en-toe-noodzakelijkheden zoals:
                      > Klein-tools(s), > rateltakel, > inkortketting, > wat losse shackles +ringen +inkortklauwen, > Petzl-lampje, > zakjapanner, en > rol zwart 3 mm touw.
                      En dan nog allerlei hebbedingetjes (= gadgets): > momentsleutel, > nicopress tang+hulzen+4mm kabel, > wat Quick-releases & Quick-links,
                      maar een Leatherman? Nee nooit.
                      Wel een Buck-mes dat al 10-tallen jaren een "tool-for-live" vormt, van het nagels schoonmaken en het strippen van kabels tot het doorsnijden van touw (en special effects signaal draden...) en tape-pakketten of tie-wraps.

                      Oh ja, en dat VCA dat is weer zo'n ding dat een eigen leven is gaan leiden in de wereld van de bureaucraten die smachten naar papieren bewijzen.
                      Wat bewijst het VCA - dat je een dag de moeiet hebt gedaan om allerlei regeltjes in je kop te stampen en daar savonds examen over af te leggen. Het komt van oorsprong uit de Petrochemie, en is volslagen zijn doel voorbij geschoten. Ik wist al van alles over hijsen, heffen en besloten ruimtes, maar weet echt niks meer van al die chemicalien die niet bij elkaar moesten staan.
                      En zo weet menig schhonmaakbedrijf juist wel van alles over schoonmaakmiddelen (chemicalien), maar die weten niks meer van het hijsen, waarover ze ook moesten leren.
                      Bij het VCA-examen dat ik ooit deed was de kennis over hijsen zelfs wat verouderd. De examinator legde me toen uit dat het niveau van die getoetste kennis gemiddeld zo'n 3-5 jaar achter lag op de actualiteit vanwege de stroperige bureaucratie achter het hele VCA-circus.
                      En een VCA voor onze sector.
                      De kans dat Balkenende en Rouvoet homo worden en een kind krijgen is groter.....
                      Last edited by rinus bakker; 03-11-07, 20:47.
                      een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxe

                      Comment

                      • rinus bakker
                        • Mar 2002
                        • 5430

                        #12
                        Oh ja - dat van die grote bek dat klopt ook wel...
                        Ik stam ook nog van voor de tijd van de portofoons.
                        En dan is 10-20m vertikaal een hele afstand om vocaal te "overbruggen".

                        De bijnaam die ik ooit van Peter Dreunink kreeg was "brul-tomaat", want ik was vrijwel altijd in een rode overall aan het werk.
                        een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxe

                        Comment

                        • rinus bakker
                          • Mar 2002
                          • 5430

                          #13
                          En @ Maria,

                          er zijn tegenwoordig niet zo veel vakken meer die je wel "even" in de praktijk kunt leren.
                          En "klimmen" deden onze verre voorouders in de bomen al, dus dat moet toch niet zo aansprekend zijn.
                          Dan kun je maar beter in Artis of Blijdorp solliciteren.
                          Bij de orangs en gibbons dan maar,
                          want chimps en vooral gorilla's zijn toch in hoofdzaak "voetvolkjes".
                          Last edited by rinus bakker; 03-11-07, 21:05.
                          een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxe

                          Comment

                          • Jeroen de Goei
                            • Oct 2004
                            • 376

                            #14
                            Originally posted by rinus bakker
                            En dan nog allerlei hebbedingetjes (= gadgets): > nicopress tang+hulzen+4mm kabel, >.
                            een gadget? hoe zou het leven er uit zien zonder

                            Comment

                            • R. den Ridder
                              • Sep 2000
                              • 1500

                              #15
                              Ja...waarom eigenlijk die korte broeken? de combinatie korte broek en temperaturen die bijna thermisch ondergoed noodzakelijk maken heb ik nooit kunnen rijmen. Is dit puur bewegingsvrijheid?

                              Comment

                              Working...