J&H Shop - Alles voor op en rond het podium
Pagina 4 van de 5 Eerste 1 2 3 4 5 Laatste

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door rinus bakker
    Maar dat je nu meteen alle Hitachi's naar de 'schroothoop' gaat verbannen gaat mij veel te ver.
    Het zijn zeker slim doordachte takels, en er zullen toch vast ook wel goed werkende stuurkasten zijn?
    Het zal onmogelijk zijn om ze te verbannen. Opdrachtgevers en theatertechnici zullen me gek verklaren als ik hun takels niet meer gebruik om deze reden.

Het is gewoon een kwestie van wat vaker K*T roepen.

En ik heb ook een voordeel gemerkt van deze takels en besturing,
    Als je met +/- 12 takels tegelijk omhoog gaat, dan zullen alle takels tot op de mm nauwkeurig dezelfde hoogte bereiken.

Ingeschreven
    Mar 2002

Standaard

Ga jij nu zeggen dat die "Hibachi's" niet last-afhankelijk zijn?
    Krijg nou ti*tuh.... Dat hoor ik voor het eerst.

Of werkt het betreffende systeem soms met positionering?
    een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxe

Standaard

Goedemorgen heren en dames,

Hitachi word hier wat in twijfel getrokken, ik wil toch wel graag opmerken dat Hitachi in de industrie een zeer degelijke takel is die zich zelf heel goed bewezen heeft.

Hitachi is zeker geen klimtakel zoals ook al eerder vermeld.

Zoals al eerder vermeld hebben de Hitachi modellen een elektromechanische overlast beveiliging dus geen slipkoppeling, let op geld voor modellen van de afgelopen 10 jaar.

Het bumpje zakken is bij een originele takel niet nodig, namelijk noodstop uit en hijsen maar.

Een bumpje zakken bij een Hitachi is alleen noodzakelijk wanneer de elektromechanische overlastbeveiliging van je takel is aangesproken, wat dus betekent dat je een te licht takel hebt gebruikt!

Het verhaal zal dus in je niet originele aansturing van je takels moeten zitten!

Groeten

Johan

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Johansc Bekijk Posts
    Een bumpje zakken bij een Hitachi is alleen noodzakelijk wanneer de elektromechanische overlastbeveiliging van je takel is aangesproken, wat dus betekent dat je een te licht takel hebt gebruikt!

Het verhaal zal dus in je niet originele aansturing van je takels moeten zitten!

Johan
    hoi Johan,
    Met een te licht takel bedoel je ook een te zware last.
    Helaas moet ik je tegen spreken, je informatie is onjuist.
    In meerdere theaters in Nederland hangen deze systemen die eerst een bumpje moeten zakken.

Voorbeeld:

takel goed voor 1000kg
    last 300kg
    Bumpje zakken
    Daarna kan je pas omhoog.

de storing zit dan waarschijnlijk niet in de orginele sturing, maar in de sturing die daarna geleverd wordt door de installateur.

groet,
    Jeroen de Goei

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Jeroen de Goei Bekijk Posts
    hoi Johan,
    Met een te licht takel bedoel je ook een te zware last.
    Helaas moet ik je tegen spreken, je informatie is onjuist.
    In meerdere theaters in Nederland hangen deze systemen die eerst een bumpje moeten zakken.

Voorbeeld:

takel goed voor 1000kg
    last 300kg
    Bumpje zakken
    Daarna kan je pas omhoog.

de storing zit dan waarschijnlijk niet in de orginele sturing, maar in de sturing die daarna geleverd wordt door de installateur.

groet,
    Jeroen de Goei
    Goedemiddag Jeroen,

Daarom noem ik ook specifiek een originele takel vanaf importeur, neem mij niet een te weinig kennis aan de besturingssytemen in het licht en geluid wereldje kwalijk, ik weet niet hoe deze geschakeld zijn.

Originele takels van Hitachi zijn uitgerust met de welbekende oranje bedieningen, hier zit tevens een noodstop op gemonteerd.

Bij het uitdraaien van de noodstop komt het hoofdstroom relais in en kan de takel direct bediend worden in beide richtingen.

Als de takel overbelast word zal de takel stoppen met hijsen en eerst de takel een klein stukje moeten zakken waarnaar er weer gehesen kan worden.

Uiteraard zal de last dan verminderd moeten zijn naar de capaciteit van de takel gezien het feit dat deze weer opnieuw in overlast zal gaan.

Als de takel voldoende capaciteit heeft qua hefvermogen zal dit dus in het besturingssyteem liggen zoals al eerder opgemerkt.

Groeten Johan

Ingeschreven
    Sep 2003

Standaard

Bij de frequentieregelaars van Hitachi is het mogelijk om op 1 spoel van de motor een spanning te zetten. De derde fase krijgt dus geen spanning. Hierdoor wordt de motor geremd. Dit mag je natuurlijk maar enkele seconden aanhouden (kan ook ingesteld worden) want er gebeurt geen afkoeling.

Hiermee worden dergelijke problemen eenvoudig opgelost. Spijtig genoeg hebben veel motor-mannen daar weinig ervaring mee. Stakebrand stak in hun sturingen een hele boel onnodige relais en gebruikte de frequentieregeling enkel als snelheidsregeling. Tegenwoordig schijnt er daar wel een betere ontwerper rond te lopen.

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door rinus bakker Bekijk Posts
    Ga jij nu zeggen dat die "Hibachi's" niet last-afhankelijk zijn?
    Krijg nou ti*tuh.... Dat hoor ik voor het eerst.

Of werkt het betreffende systeem soms met positionering?
    last onafhankelijk weet ik niet, zal ik eens testen.
    8 takels
    bij alle 8 hangt de haak 1 meter boven de grond.
    circel met een redelijk gelijk verdeelde last
    circel gaat 15 meter omhoog
    alle takels tot op de mm nauwkeurig gelijk
    dat vond ik wel frapant

Ingeschreven
    Feb 2007

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door wimbru Bekijk Posts
    Bij de frequentieregelaars van Hitachi is het mogelijk om op 1 spoel van de motor een spanning te zetten. De derde fase krijgt dus geen spanning. Hierdoor wordt de motor geremd. Dit mag je natuurlijk maar enkele seconden aanhouden (kan ook ingesteld worden) want er gebeurt geen afkoeling.

Hiermee worden dergelijke problemen eenvoudig opgelost. Spijtig genoeg hebben veel motor-mannen daar weinig ervaring mee. Stakebrand stak in hun sturingen een hele boel onnodige relais en gebruikte de frequentieregeling enkel als snelheidsregeling. Tegenwoordig schijnt er daar wel een betere ontwerper rond te lopen.
    Die mogelijkheid om een motor te remmen is opzich wel juist maar bedoeld voor transportbandjes en andere uitlopende aandrijvingen.
    Bij een takel, kraan of gelijk moet zowel het mechanische deel als elektrische besturing voldoen aan zeer strenge veiligheidseisen en normen!
    En binnen die regels is er ook een kostprijs.
    En gezien de opmerking in het 2e deel van je reactie zou je een cursus veiligheids(besturings-)techniek of CE inspecties moeten volgen.
    GvH-E

Standaard Hitachi takels

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door rinus bakker Bekijk Posts
    Hallo GvH-E

we raken geleidelijk of topic, dus ook al vind ik het kraan verhaal nog zo interessant daar gaat het hier niet over.
    Het gebruik in de entertainment is maar een fractie van de intensiteit, (lastspelen), duur (enkele minuten per dag) en lastfactor (+/- de helft van de industrie, haven, bouw en transport), dus in alle redelijkheid verslijten we helemaal niks...
    Maar synchroonbesturingen (meervoudige / gekoppelde / simultane hijsbewegingen zijn we schering en inslag....) worden in vele varianten ontworpen en gebouwd
    en het huidige verhaal = eerst een 'tikkie zakken' voordat je weer verder kan is geheel besturingtechnisch vermoed ik.
    Ik denk zo maar dat de risico-analyse van het betrokken systeem van de topic-starter, gemaakt is op een bierviltje of een handpalm....
    Die kwartaalkeuringen...? Dat ken ik alleen uit België heebbnwe zoiets ook al in Nederland?

2 Jeroen de Goei
    We wachten gewoon de verdere reactie naar /van jou even af.
    Die kontakten met Stakebrand en Hitachi-importeur Ad A Klein zijn al gemaakt, dus ze zullen je vast nog wel wat meer kunnen vertellen.
    Maar dat je nu meteen alle Hitachi's naar de 'schroothoop' gaat verbannen gaat mij veel te ver.
    Het zijn zeker slim doordachte takels, en er zullen toch vast ook wel goed werkende stuurkasten zijn?
    Wij werken al meer dan 20 jaar met Hitachi takels. Het bumpje waar Jeroen over spreekt is niet nodig, ook al is de overlastbeveiliging aangesproken. Wij passen onze oplossing vaak toe bij botenliften en hebben daar al heel lang prima ervaringen mee.

Inhoudelijk kom ik daar nog op terug. Dan plaatsen wij exact op dit forum wat je moet doen om dit probleem op te lossen. 1 van onze hoofdmonteurs moet dit nog even op papier zetten.

Theo Brens (van den Berg Bros Takeltechniek BV Sneek)

Ingeschreven
    Mar 2002

Standaard

hallo Theo,

Teri*g,
    dat is ook alweer zo'n heeeel oude koe!

vdBBT in S is een heel bekende naam buiten de theaters.
    En dat jullie ook met die vooral goejekope ** takels werkten wist ik niet.
    Dat die "Hibachi's" zeker niet slecht zijn wist ik wel, en ook dat je ze
    zeker niet "motor down" moet willen gebruiken wist ik ook al zo'n 20 jaar!
    ** De "goejekoopte" was de voornaamste reden van die firma om het merk te gebruiken.
    Dat weet ik dan weer van de leverancier die zijn "motor-up" takels
    met een groene plastic kap levert, maar "motor down" gewoon in zeer donker-grijs.
    (Er zijn niet zoveel fabrikanten die begrijpen dat deze dingen in ons vak gewoon dofzwart moeten zijn.....)
    Maar daar gaat het hier allemaal niet om.

Die firma waarbij dit soort stuurstroom-ellende geregeld opdook, in de
    door hen geleverde theaterinstallaties met takels is inmiddels "wijlen".
    Dat ze er met de hijstechniek in dit vak af en toe een potje van maakten weet ik ook van allerlei andere grotere en kleinere details.
    Ofwel hoe je een reputatie die is opgebouwd in ruim 100 jaar
    in minder dan 10 jaar weer totaal om zeep kunt helpen.
    Daarbij flink gestimuleerd door de kortzichtige meerderheid der theaterdirecteuren,
    en ten minste op hijsgebied totaal onkundige theatertechnische "advies"-bureaus.
    Elke schouwburg kreeg dus letterlijk de installatie die hij/zij verdiende.
    want van verkopers weten we allemaal al jaren dat elk 2e woord een leugen is.

Laten we hopen dat de vleugels van het bedrijf waaronder ze een doorstart gemaakt hebben, er beter mee omgaat.
    Want daar hebben ze al wel bewezen, dat ze wel wat snappen van al de ohmas, voltjies en ampereuzen.

En enige hoop daarop kunnen we ook putten op puur geografische grondslag:
    de 'voormalige baas' zetelde in Heeze -
    Dat is dus "héééél ver weg" van de firma AD-Klein in Weesp.
    de 'nieuwe baas' echter heeft al jaren zijn domicilie in ..... Weesp !
    Ik heb niet nagetrokken of Klein inmiddels niet is verkast.

Als het beschreven stuurstroomprobleem bij die oranje dingen nu niet heel snel wordt opgelost, moeten we ook daarbij aan de 'nieuwe baas' gaan twijfelen.
    Die twijfel heeft tot nu toe echter heel andere gronden dan een "potje stuur-stroom".
    een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxe

Forum Rechten