Hitachi takels moeten bumpje zakken

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Jeroen de Goei
    • Oct 2004
    • 376

    Hitachi takels moeten bumpje zakken

    Weet iemand waarom er in meerdere locaties in Nederland, Takels hangen van het merk Hitachi, die eerst een bumpje moeten zakken voordat ze omhoog kunnen?

    Dit kom ik regelmatig tegen. dit kan erg onhandig zijn en onnozele gevaarlijke situaties veroorzaken.

    wat is de reden hiervan?

    HITACHI-IES

    Voorbeeld:
    een lichttoren van 10 meter hoog staat op een vloer, maar het gewicht van de toren hangt in de takel die daar boven hangt.
    De vloer kan de last niet dragen.

    Nu wil ik met de toren omhoog, maar moet eerst een bumpje zakken.
    circus sarisanie krijg je dan.

    Jeroen de Goei
  • Orbis
    • Feb 2004
    • 217

    #2
    hoi,
    dit vraag ik me inderdaad ook af, ik was onlangs met een productie in eindhoven in (de naam ontglipt me even maar het was een zaal die in hetzelfde gebouw zat als het shopping center), en daar was dat ook. Ik had het er over met de huistechniekers en ook zij konden er geen antwoord op geven.

    dus, ik ben benieuwd!
    sex, drums & rock \'n\' roll

    Comment

    • Ahmed Al Dayri
      • Oct 2005
      • 354

      #3
      hoeveel cm zakken ze dan ongeveer?
      is dit afhankelijk van het gewicht wat eraan hangt?

      doet me denken aan de goederenliften in sommige panden, doen hetzelfde
      Last edited by Ahmed Al Dayri; 27-03-07, 14:03.

      Comment

      • rinus bakker
        • Mar 2002
        • 5430

        #4
        Hallo Jeroen,

        ik ken het fenomeen niet echt (geen recente werkervaring met dit merk).
        Maar waarom neem je geen kontakt op met de importeur ervan in Nederland?
        Ad A. Klein TRANSPORT AANGEDREVEN TAKELS EN LIEREN

        Die firma kan je vast wel wat meer vertellen...
        En daarna vertel jij ons wat je daar te weten bent gekomen....
        Deal ?
        een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxe

        Comment

        • Jeroen de Goei
          • Oct 2004
          • 376

          #5
          Importeur Klein heeft de volgende opmerkingen:

          De takel moet alleen een bumpje zakken als:
          1-- de takel overbelast is geweest,
          2-- de upper eindschakelaar is ingeschakeld. (natuurlijk moet je dan zakken)
          3-- als de takel erg schuin heeft gehangen dan kan de eindschakelaar ook in werking treden en moet je eerst zakken.

          Ik vertelde de man dat dit allemaal niet aan de orde was en in 3 theaters toch een bumpje moet zakken.
          Ik word doorverwezen naar stakebrand.

          Stakebrand erkent dat het probleem er is.
          Als de noodstop wordt ingedrukt of de stekker uit de takel gehaald wordt dan blijft het relais contact maken en moet je dus eerst een bumpje zakken om het relais vrij te geven.
          Hierna kan je weer alles bewegen.

          Stakebrand hoorde voor het eerst dat er mensen waren die hier hinder van ondervonden en bedankte mij voor het inlichten.

          Ik ga nog terug gebeld worden voor meer details.

          Comment

          • Jeroen de Goei
            • Oct 2004
            • 376

            #6
            Originally posted by Ahmed Al Dayri
            hoeveel cm zakken ze dan ongeveer?
            is dit afhankelijk van het gewicht wat eraan hangt?
            Je hoeft de bedieningsknop maar heel kort en snel in te drukken.
            Maar met 1 cm speling en een snelheid van 12 M/m is dat al teveel.

            Comment

            • rinus bakker
              • Mar 2002
              • 5430

              #7
              Originally posted by Jeroen de Goei
              1) Stakebrand erkent dat het probleem er is.
              2) Stakebrand hoorde voor het eerst dat er mensen waren die hier hinder van ondervonden en bedankte mij voor het inlichten.
              1) Nou dat is dan al een hele stap voorwaarts.

              2) Als ze erkennen dat er een probleem is, dan snap ik niet dat ze dat voor het eerst horen dat het als een probleem wordt ervaren.
              Dat klinkt nogal als de roemruchte handelaar in tweedehands automobielen.
              een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxe

              Comment

              • CoenCo
                • Feb 2005
                • 230

                #8
                Originally posted by Jeroen de Goei
                Stakebrand erkent dat het probleem er is.

                Stakebrand hoorde voor het eerst dat er mensen waren die hier hinder van ondervonden en bedankte mij voor het inlichten.
                En het is nog nooit in ze op gekomen dat er bij het zakken wel eens iemand onder een last bekneld kan raken?? Toch jammer als je na je eerste schrikreacitie (NOODSTOP!!!) de last toch nog nét even wat verder op (of in het ergste geval IN) je collega moet laten zakken, voordat de last weer omhoog kan, zodat je je collega kan bevrijden.

                En dan kom je bij de Machinerichtlijn: http://www.euronorm.net/content/temp...hp?itemID=1454
                Een vragenlijstje, waar een machine aan moet voldoen:

                **17. Leiden fouten in de logica bij de bediening tot gevaarlijke situaties?
                Ja, na een noodstop kan een last alleen nog maar zakken!
                **1.2.2 Is de bediening zo geplaatst dat de handeling veilig, zonder misverstand kan worden uitgevoerd?
                Nee, omhoog werkt blijkbaar niet na een noodstop
                **1.2.2 Geeft de bediening een logisch verband met het bewerkstelligde effect?
                Nee, omhoog werkt niet na een noodstop
                **1.2.2 Is er bijzondere aandacht gegeven aan de noodstopvoorzieningen?
                Ga ik niet eens op in
                **1.2.2 Is de bediening ondubbelzinnig (goed begrijpbaar niet voor tweeërlei uitleg vatbaar), is de werking duidelijk aangegeven?
                Staat er op de motordistro dat dit zo is?, staat het op de takel, staat het op de pickle?
                **1 2.6 Kan een defect in de energievoorziening veiligheden uitschakelen?
                Nee, niet echt, maar het kan wel voor een onwensbare/gevaarlijke situatie zorgen
                **1.3.7 Ingeval van blokkeren van de beweging zijn er dan voorzieningen getroffen waardoor deze zonder gevaar verholpen kan worden?
                NEE, na blokkeren(iemand bekneld onder een last zal ik ook maar een "blokkering" noemen) zal men de noodstop indrukken. daarna is het onmogelijk deze te bevrijden zonder eerst de last verder te laten zakken
                Last edited by CoenCo; 29-03-07, 01:29.

                Comment

                • Gast1401081
                  • Mar 2001
                  • 7999

                  #9
                  t kan aan mij liggen, maar als het een besturingsprobleem is ( en dat lijkt er ernstig op, mechanisch kan ik me er niks bij voorstellen) mag de takel never nooit een keurmerk krijgen.

                  Verder heb ik nog nooit ghoord van een relais dat blijft hangen na de stekker eruit getrokken te hebben.

                  misschien s op een open dag zo'n ding uit elkaar halen??

                  Comment

                  • rinus bakker
                    • Mar 2002
                    • 5430

                    #10
                    Originally posted by MacGyverSounds
                    misschien s op een open dag zo'n ding uit elkaar halen??
                    Ik denk dat het niet aan die Hitachi takels zelf ligt
                    maar aan een besturingssysteem dat NIET door Hitachi is geleverd.

                    Dus openhalen van zo'n takel heeft dan weinig zin.
                    Die zal heus wel CE - waardig zijn,
                    maar het aanvullende gekneuter vast niet.

                    En ach... er zijn in Nederland erkende "Instituten" die in theaters
                    de grootste zooi nog goedkeuren op basis van "algemeen technische gronden".
                    Handleidingen? Tekeningen? Schema's? Technische documentatie?
                    Allemaal gelul van een dronken toneelknecht.

                    Als je maar voor die keuring betaalt.
                    De eigenaar/gebruiker is en blijft toch verantwoordelijk en aansprakelijk.
                    Last edited by rinus bakker; 29-03-07, 12:20.
                    een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxe

                    Comment

                    • moderator
                      Moderator
                      • Apr 2001
                      • 5950

                      #11
                      Jurjen, jij haalt twee dingen door elkaar.

                      De werkinstructie is wat anders dan wat de lift(takels) moet kunnen.
                      Moderator J&H Licht en Geluid Forums

                      Comment

                      • axs
                        Moderator
                        • Jun 2002
                        • 2687

                        #12
                        Originally posted by jurjen_barel
                        1) Waarom laat je een last zakken als je collega eronder staat/zit/ligt?
                        2) Mensen (personeel) in de omgeving hoor je als operator te instrueren. In plaats van een noodstop geef je ze eerder een vrijgaveknop.
                        Jurjen,

                        Ik zou je ten zeerste willen aanraden de de probleemstelling eens grondig te lezen...!

                        Uit je reactie blijkt duidelijk dat je het probleem NIET begrepen hebt.

                        Laat het begrijpen van het probleem (zonder daarvoor meteen een oplossing te hebben) de eerste basisregel zijn in het troubleshooten!
                        If its true that we learn from our mistakes, some of us are working on getting one GREAT education!

                        Comment

                        • Gast1401081
                          • Mar 2001
                          • 7999

                          #13
                          we hoeven hier niemand te verdedigen, maar dat de takel een paa mm zakt voordattie omhoog gaat is een irritant trekje.. de besturing zal hiervoor moeten worden aangepast. Maar toen ik de trekkenwandenbesturingen zag schrok ik al een beetje, dus ik verwacht een kleine software fout, omdat ze te lui waren om een hulprelais te montern, oid ( sjonge, weer 12 euro verdiend door een relais uit te sparen..)

                          ik verwacht in die hitachi's ook zo'n stomme bezuiniging.

                          Comment

                          • CoenCo
                            • Feb 2005
                            • 230

                            #14
                            Originally posted by MacGyverSounds
                            t kan aan mij liggen, maar als het een besturingsprobleem is ( en dat lijkt er ernstig op, mechanisch kan ik me er niks bij voorstellen) mag de takel never nooit een keurmerk krijgen.

                            Verder heb ik nog nooit ghoord van een relais dat blijft hangen na de stekker eruit getrokken te hebben.

                            misschien s op een open dag zo'n ding uit elkaar halen??
                            Er bestaan zgn. bistabiele relais, die blijven zowel in de aan- als in de uit-positie hangen, ook na stroomuitval. Je moet ze apart een stroompuls geven op de aan-spoel of de uit-spoel om ze van positie te laten veranderen.
                            Of ik ooit zo'n soort relais in een motor(sturing) in zou bouwen: NEE, maar ze bestaan wel.

                            Comment

                            • Gast1401081
                              • Mar 2001
                              • 7999

                              #15
                              die relais zijn dan wss de oorzaak..

                              Je moet in een noodstop NOOIT energie toe hoeven voeren om een veilige situatie te creeeren.
                              Zelfde met een kerncentrale, als die te heet worden smelten de remstavenkabels, die hangen boven de kern, en zakken dus, en dus gaat de centrale plat. Tsjernobyl had deze staven eronderuit laten zakken, en moesten dus met energie teruggeduwd worden. En dat ging niet meer, want dat mechaniekje was door de warmte vervormd.

                              heb nog wel een vraag, dat bumpje zakken, doettie dat uit zichzelf? of moet je eerst ff op de down-knop drukken??

                              Comment

                              Working...