J&H Shop - Alles voor op en rond het podium
Pagina 1 van de 2 1 2 Laatste

Topic: Vraag

Ingeschreven
    Aug 2000

Standaard

Die vraag kan de constructeur jou precies beantwoorden. Deze vakman kan je ook vertellen met welke kracht(en) je dit profiel mag belasten.

Zonder opgaaf van deze specificaties heeft de rigger die zegt dat je er jniets aan kan hangen gelijk, geen gegevens wil namelijk zeggen: niet ophangen!

Ingeschreven
    Mar 2002

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door FunKie-M
    [FONT=Tahoma][FONT=Tahoma]De vraag is het volgende:[/FONT][/FONT]
    [FONT=Tahoma][FONT=Tahoma]1) ik heb 2 gecertificeerde freelancers laten kijken voor een productie.[/FONT][/FONT]
    [FONT=Tahoma][FONT=Tahoma]2) De ene freelancer zegt dat je hier wel aan mag riggen of [/FONT][/FONT][FONT=Tahoma][FONT=Tahoma]bridlen tussen 2 van deze.[/FONT][/FONT]
    [FONT=Tahoma][FONT=Tahoma]En de ander zegt dat dit niet mag. [/FONT][/FONT]
    [FONT=Tahoma][FONT=Tahoma]3) Nu is mijn vraag [/FONT][/FONT][FONT=Tahoma][FONT=Tahoma]wie van deze 2 heeft nu gelijk daar ik geen risico’s wil lopen op het evenement.[/FONT][/FONT]
    De antwoorden:
    1) Gecertificeerd in wat?
    Heb je de argumenten van het ja of nee misschien ook willen aanhoren? Wat weegt die zooi die je eraan wilt ophangen, hoe plat moet die tweesprong worden? Wat worden de resulterende krachten en staalspanningen?
    2) De beam waar je het over hebt noemen wij gewoon een stalen walsprofiel. Op de foto is deze toegepast als een gording in de dakconstructie. Waarom toch altijd dat interessant-doenerige Engelse gepraat, als er prima Nederlandse woorden voor zijn?
    3) Simpel - als je het zelf niet weet -en je wilt geen enkele risico nemen...
    Dan moet je het gewoon niet doen! Er zijn vast wel andere mogelijkheden te vinden die je met die twee gecertificeerde mensen kan bespreken.

Dus eigenlijk zeg ik niet zo veel meer dan Ralph.
    een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxe

Ingeschreven
    Feb 2007

Standaard

als het gaat over vgeiligheid zou ik altijd zeggen; "bij twijfel niet doen!!!!!!"
    Ik kan niet zingen, maar mijn installatie helaas wel.

Ingeschreven
    Aug 2000

Standaard

Gezien de toon in de reactie van de vraagasteller lijkt het mij raadzamer op basis van een factuur verder te adviseren dan als branchegenoten onder elkaar.

Ingeschreven
    Mar 2002

Standaard

Riggers zijn mensen die leren hoe ze takels moeten aanbrengen, trussen moeten aanslaan en tweesprongen samenstellen.
    En riggers hebben geleerd hoe ze de krachten op deze staalpofielen cq. draagbalken kunnen berekenen.
    Hebben "jouw" gecertificeerde riggers alle drie de cursussen gevolgd?
    Of alléén de 5-daagse = ELEMENTAIRE HIJStechniek?

Ze leren NIET alle soorten van draagconstructies te onderscheiden.
    Afstandhouders zijn koppelstaven, en die dragen geen dakhuid hoor.
    Ook voor een stalen staaf als een gording geldt dat er op een bepaald moment (veel gewicht = veel kracht) wel een probleem onstaat.....
    Ze leren NIET (!) wat voor soort profielbalken (HE???, IPE??? enz) het zijn,
    Maar dat kun je pzoeken in een tabllenboek.
    Ze leren ook NIET uit te zoeken van welk soort staal ze zijn gemaakt.
    En ook NIET (!) of die balkprofielen die resulterende krachten ook kunnen opnemen.
    Ze leren WEL dat een constructeur de berekeningen moet doen van de toelaatbare tijdelijke belasting.

Riggers horen ook te leren NEE te zeggen tegen eigenwijze en betweterige uilskuikens van opdrachtgevers, die graag pretenderen alle wijsheid in pacht te hebben...
    Welke certificaten mogen we verwachten dat opdrachtgevers zoal op zak dienen te hebben.
    1 van die 2 heeft dus wel degelijk gelijk!

En we weten nog steeds niet wat eraan komt.
    Maar dat is kennelijk ook niet belangrijk?
    een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxe

Ingeschreven
    Aug 2000

Standaard

Ben van het weekeinde geslaagd voor de curus veterstrikken op een krijtsreep bede stoeptegel.
    Welliswaar alleen op schoolpleinen, maar ben ik nu ook voldoende gecertificeerd?

Ingeschreven
    Feb 2007

Standaard

ja joh tuurlijk
    Ik kan niet zingen, maar mijn installatie helaas wel.

Standaard

****** moet je je daar tegenwoordig ook al voor certificeren Ralph??

mooie boel, mag ik je vragen waar ik die cursus kan volgen, want met gezond verstand gaat het me niet lukken dat te doen. daarvoor heb ik zeker dat certificaat nodig
    Je leeft maar 1 keer, maar als je het goed aanpakt heb je aan die ene keer genoeg.

Forum Rechten