Truss-set voor Drive-in: Gekeurd?

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • dj_bob
    • Aug 2005
    • 112

    Truss-set voor Drive-in: Gekeurd?

    Hallo medeforumers,

    Ik ben een paar winkels langsgegaan op zoek naar een truss-setje. Ik had zo'n idee van: wanneer ik hier een euro of 600 voor neerleg, heb ik wel een mooie om mijn plastic-ladder-truss-ding ter vervangen.
    Maar nee hoor... voor een truss setje ben ik minstens 1200 kwijt.
    Dit komt, omdat volgens de verschillende verkopers het truss-systeem nu gekeurd moet zijn.
    Bij feedback stond vorig jaar een mooi showtec setje voor 450,- , maar dit mogen ze niet meer verkopen omdat de truss en statieven niet gekeurd zijn.

    Ik kan me niet voorstellen dat elke drive-in 1200 euro neerlegt voor een truss-systeem... hoe lossen jullie dit op?

    Het goedkoopste setje dat de verkoper voor me kon maken was:
    2x statief K&M 146/1 - LIGHT/SPEAKER STAND: K&M - König & Meyer GmbH & Co.KG
    2x zelf samengestelde trussadapter
    2x 1,5 m Pro-Truss
    Prijs: 2x 300 + 2x100 + 2x135 = €1070,- (dit heb ik er wel voor over)

    Is dit een degelijk setje waar ik een paar jaar mee vooruit kan?

    Alvast bedankt voor jullie reactie,
    Mvg,
    Bob

    P.s: de truss moet belast worden met 2x scan (10 kg) en twee T-barren met 4x Par56 per stuk
    Last edited by dj_bob; 28-02-07, 20:16.
  • jens
    • Aug 2004
    • 1067

    #2
    hey bob over de keuring weet ik niks....

    maar waarom ga je niet op zoek naar wat 2e hands...

    truss kost zo rond de 50 a 75 euro de meter ( licht een beetje welke lengte... langere lengtes meestal goedkoper) dan heb je knappe prolite truss die je altijd kan uitbereiden,

    voor 4 meter zit je op de helft van je budget

    en dan op zoek naar 2 knappe statieven van vmb of manfretto....

    voor 600 euro moet toch wel iets te vinden zijn...

    voor drive in werk zou ik niet meteen nieuwe truss kopen...er word toch heel wat mee gesleept en een krasje hier of daar daar merkt de klant niks van....

    ik kwam toevallig een link tegen op inet pm hem wel even mischien heb je er wat aan om een indruk te krijgen van het 2e hands gebeuren
    tevens is er volgende week een pa markt in houten waar ook wel het een en ander te vinden is aan truss en derg.

    succes

    Comment

    • ralph
      Banned
      • Aug 2000
      • 2649

      #3
      Ik wil dat setje wel voor je keuren hoor...krijg je mooi certificaat, ik zie het al helemaal voor me, mooie krulletters, denk zwelfs wel dat het een geplastificeerd dingetje gaat worden!

      Waar ik me wel zorgen over maak is over jouw productkennis...

      Enig idee waarom een simpel statiefje wat een wll heeft van 200kg zo duur is?

      Denk niet dat je het graag leest, maar iks chrijf het toch uitermate goedbedoeld en welgemeend op:
      als je met grote mensen spullen wil gaan spelen, neem je grote mensen geld mee.
      Wil je in de zandbak blijven spelen dan vervang je om de zoveel tijd je schepjes omdat er weer eens eentje is afgebroken...

      nog even inhoudeljik:
      BIJ K&M hebben ze nagedacht... ze schrijven, vetgedrukt 9 waarom zou dat zijn!) GS-approved for loads up to 30 kg for speaker use only

      Ze geven dus expliciet aan dat dit statief een maximale vertikale belasting mag hanteren van 30kg,,,,ze vermelden niet of daar een veiligheidsmarge in is meegenomen, mag je dus vanuit gaan van niet.
      Wat ze niet willen is dat je twee van deze statieven midels een ligger gaat verbinden en er dan spulletjes aan gaat hangen.

      De verkoper die je deze oplossing heeft aangeboden doe je een groot plezier door dit onderwerp door hem/haar te laten lezen.
      Tot de tijd dat er een plausibele uitleg komt waarom dit toch wel zou kunnen is die verkoper wat mij betreft een incompent figuur met een narcistische drang naar snelle omzet.

      fok: helemaal vergeten om antwoord te geven op je vraag, gezien de productinfo en jouw vaardigheid van begrijpend lezen toch maar even expliciet vermelden: Nee, dit is geen set waar je enige vorm van plezier aan gaat beleven!
      Last edited by ralph; 28-02-07, 18:09.

      Comment

      • DidierB
        • May 2003
        • 337

        #4
        Wat je ook doet: let even op met het K&M statief dat je daar vermeldt: dit is met een M10 schroefdraad bevestiging. Werkt echt wel ongehoord onhandig naar mijn mening, kies liever iets waar een 28mm spigot in past of zwaardere types liften met hun eigen t-bar systeem. En ik zou zeker staal nemen ipv alu, het verhaal dat ze even sterk zijn is bullshit (en ongelofelijk stom ook).

        En als we dan toch bezig zijn: het soort statieven dat jij aanhaalt is vrij beperkt in WLL (meestal zo rond de 35-45 kg), onderschat je even niet wat je feitelijk aan het heffen bent? Iets wat je snel even inschat als een kilo of vijf blijkt vaak het twee- of driedubbel te zijn. Als je effectief even weegt wat dingen wegen val je vrij vaak achterover van verbazing. Misschien is dat omdat we allemaal zo'n zware jongens zijn en met spullen sleuren alsof het niks weegt dat we die indruk nogal gemakkelijk krijgen :-)

        Er zijn genoeg degelijke merken die een mooie oplossing naargelang de behoefte voor je hebben: VMB, Guil, Doughty, Manfrotto, Alp, Genie etc

        Truss occasie kopen is een goed (kostenbesparend) idee, qua statieven raad ik je dit af als je niet 100% weet waar je mee bezig bent (staalkabel, lagers en wieltjes nakijken / vervangen, ...)


        Groeten en succes,

        Beghin Didier
        Ampli bvba
        Last edited by DidierB; 28-02-07, 18:17.

        Comment

        • dj_bob
          • Aug 2005
          • 112

          #5
          Bedankt voor jullie reacties.

          @ ralph: Dat het statief alleen gekeurd is als speakerstatief had ik ook al gelezen... ik heb ook niet beweerd dat dat statief gekeurd is! De verkoper waarmee ik heb gesproken, wist verdomd goed waar hij het over had, hij raadde mij dit K&M statief vooral aan, omdat hij van dit statief alle losse onderdelen op vooraad heeft/kan bestellen. Wanneer je een 'made in china' statief hebt (zoals die van ADJ) is dit (vrijwel) onmogelijk. Maar volgens jou kan ik dus beter mijn lichtbrug twv 100,- met plastic koppelstukken blijven gebruiken in plaats van deze set?

          @ jens: harstikke bedankt voor je link! ik denk dat ik idd maar eens naar 2e hands spul ga kijken.

          Ik moet eerlijk toegeven dat ik niet voor 100% weet waar ik mee bezig ben, daarom heb ik ook dit topic geopend.

          Verdere reacties zijn uiteraard nog altijd welkom!
          Last edited by dj_bob; 28-02-07, 21:38.

          Comment

          • vasco
            • Oct 2003
            • 2567

            #6
            Originally posted by dj_bob
            De verkoper waarmee ik heb gesproken, wist verdomd goed waar hij het over had, hij raadde mij dit K&M statief vooral aan, omdat hij van dit statief alle losse onderdelen op vooraad heeft/kan bestellen.
            Niet lullig bedoelt hoor maar het is GEEN goede verkoper die NIET weet waarmee hij bezig is. Hij dacht handig voor toekomstige verkoop. Ik kan makkelijk ook losse onderdelen leveren van dit statief, kassa. Als hij weet waar hij mee bezig is dan gaat hij jou geen speakerstatief voor max load 30Kg verkopen om een lichtbrug te bouwen, zo simpel is het.

            Verder is het uiteraard goed dat je informatie inwint voordat je iets doet waar je niet volledig in thuis bent.

            Comment

            • tha_dj
              • Jan 2004
              • 375

              #7
              Hoeft echt GEEN 1200 euro's te kosten !

              Heb zelf ook lekker 2 k&m wind-ups te belasten met 50 kg ieder.....heb hierbovenop de verlenbuis van k&m en daar bovenop de t-bar voor speakers...... Leg hier tussen de 2 opstaande speakerflensen mijn truss !

              Truss is 4 x 1 meter prolight gekocht hier in de shop en kostte ongeveer 120 euro's x 4 = 480 + hetzelfde voor de statieven en dan kom je op 960 euro's.

              Is een mooie oplossing voor 4 scannertjes en 2 4 barren par 56....... uiteraard aan safety's.

              Ook qua belasting NIKS mis mee en een veiligere oplossing als welk B merk standaard truss setje ! Voor ietsje meer een A- merk.
              your light !

              Comment

              • ralph
                Banned
                • Aug 2000
                • 2649

                #8
                @ ralph: Dat het statief alleen gekeurd is als speakerstatief had ik ook al gelezen... ik heb ook niet beweerd dat dat statief gekeurd is! De verkoper waarmee ik heb gesproken, wist verdomd goed waar hij het over had, hij raadde mij dit K&M statief vooral aan, omdat hij van dit statief alle losse onderdelen op vooraad heeft/kan bestellen. Wanneer je een 'made in china' statief hebt (zoals die van ADJ) is dit (vrijwel) onmogelijk. Maar volgens jou kan ik dus beter mijn lichtbrug twv 100,- met plastic koppelstukken blijven gebruiken in plaats van deze set?
                Even een paar hele duideljike zaken:

                dit statief is niet "alleen gekeurd als speakerstatief"!
                De fabrikant maakt het duidelijke voobehoud dat dit statief uitsluitend vertikaal te belasten is, er bestaat geen enkele ( nul dus!) informatie over de krachten en waar deze optreden/vrijkomen als je dat wel zou gaan doen.

                Wat jij zegt: ik weet dat het niet handig is om met eentractor op de snelweg te gaan rijden, maar het past, dus ik doe het toch.

                K&M is een gerenomeerd merk.
                Als je die statieven gebruikt waarvoor ze gebruikt moeten worden heb je helemaal geen reserveonderdelen nodig!
                Dat deze verkoper reserveonderdelen heeft liggen is handig, maar zegt misschien ook wat over zijn adviezen, als je dingen gaat gebruiken waar ze niet voor zijn gemaakt dan gaan ze stuk...

                Mijn advies: doorsparen voor iets goeds!

                Ik ben reuze benieuwd naar de constructie van Tha dj: zoals hij het omschrijft komt het over als een grote prutsoplossing waar je onder geen beding onder wil komen.
                fotootje?

                Comment

                • boes123
                  • Aug 2001
                  • 49

                  #9
                  beste Dj bob

                  Die verkoper was dat ook bij feedback?????
                  Zoja welke feedback

                  Comment

                  • ralph
                    Banned
                    • Aug 2000
                    • 2649

                    #10
                    Lekker boeiend waar het was, ik kan het niet vaak genoeg herhalen: mensen die zulke adviezen geven zijn inhalige, incompetente, omzetgeile prutsers!

                    Comment

                    • jurjen_barel
                      • Jun 2003
                      • 3150

                      #11
                      Originally posted by ralph
                      Ze geven dus expliciet aan dat dit statief een maximale vertikale belasting mag hanteren van 30kg,,,,ze vermelden niet of daar een veiligheidsmarge in is meegenomen, mag je dus vanuit gaan van niet.
                      Ik neem aan dat je de veiligheidsmarge vanuit de entertainment bedoelt? De standaardmarge van de SWL ten opzichte van de breuklast zal heus al wel verrekend zijn (lees: niet dat iemand er blindelings vanuit moet gaan).


                      @dj_bob: laten we zakjapanner even achter wegen laten en ons gezonde verstand erbij pakken. Als je twee van de door jouw genoemde statieven neemt, mag je die uiteindelijk waarschijnlijk met 30 kilo belasten. Dan komt er nog 4,5 meter truss bij met een paar koppelingen en adapters om op de statieven te monteren... Met een beetje mazzel houd je 5 tot 10 kilo over voor je apparatuur. Kun je misschien 2 of 3 parren in kwijt met de benodigde shucko's (multi-kabel met brake-out block wordt al te zwaar) in je trussje kwijt. En dat noem je "met blik op de toekomst"? Volgens mij ben je niet al te optimistisch over je toekomstperspectief.

                      Get the point?

                      Comment

                      • luc2366
                        • Jul 2002
                        • 1161

                        #12
                        2x ADJ ST-132 + 2x truss-adaptor + 2x 2mtr truss (hier is keuze genoeg).
                        Wat ben je kwijt? Zo uit het hoofd 800-900€ ?

                        Comment

                        • Baszza91
                          • Oct 2005
                          • 476

                          #13
                          Maar de ADJ ST 132 is niet gekeurd. Ik weet wel dat de Eurolift wel gekeurd is (kwa bouw en specs gelijk aan de 132, maar dan met keuring). Mobiltech ook precies dezelfde in zijn assortiment. Work heeft weer andere statieven (ik weet alleen niet zeker of die gekeurd zijn).

                          Greetzz
                          I'm addicted to bass, I'm addicted to drums, my dealer is a DJ,..... and music is my drug

                          Comment

                          • ralph
                            Banned
                            • Aug 2000
                            • 2649

                            #14
                            @dj_bob: laten we zakjapanner even achter wegen laten en ons gezonde verstand erbij pakken. Als je twee van de door jouw genoemde statieven neemt, mag je die uiteindelijk waarschijnlijk met 30 kilo belasten. Dan komt er nog 4,5 meter truss bij met een paar koppelingen en adapters om op de statieven te monteren... Met een beetje mazzel houd je 5 tot 10 kilo over voor je apparatuur. Kun je misschien 2 of 3 parren in kwijt met de benodigde shucko's (multi-kabel met brake-out block wordt al te zwaar) in je trussje kwijt. En dat noem je "met blik op de toekomst"? Volgens mij ben je niet al te optimistisch over je toekomstperspectief.

                            Get the point?
                            Jij "get the point"ook nog niet helemaal: K&M vermeld specifiek dat er alleen vertikale lasten worden toegelaten op dit statief.
                            Een belasting van 2 tot 3 meter zijwaarts valt hier niet onder!

                            2 Bassza: gekeurd door NBVSV? Vinecotte? TÜV, KNSV, CVLM???
                            Vervolg vraag: gekeurd op wat? Exterieur? Een Norm ...doe es info i.p.v. wat blaten!


                            de nederlandse bond van statieven verkopers?

                            en dan:
                            Ik neem aan dat je de veiligheidsmarge vanuit de entertainment bedoelt? De standaardmarge van de SWL ten opzichte van de breuklast zal heus al wel verrekend zijn (lees: niet dat iemand er blindelings vanuit moet gaan).
                            Als er geen vermelding staat van SWL WLL of welke andere benaming dan ga ik er alijd maar van uit dat 30 kg het getal is om uit te gaan dat bij meer belasting dan 30kg de zooi naar beneden komt!
                            Moet een fabrikant maar dudelijker vermelden wat hij daarmee bedoeld.
                            Als uitgangspunt nemen dat een fabrikant een veiligheidsmarge heeft ingebouwd in zijn opgave zonder dat diezelfde fabrikant dit vermeld is hetzelfde als het nemen van een veiligheidsrisico.
                            Risico's nemen is juist wat we doen wanneer we gaan hijsen, maar dan wel gecalculeerd!
                            Last edited by ralph; 02-03-07, 12:45.

                            Comment

                            • ralph
                              Banned
                              • Aug 2000
                              • 2649

                              #15
                              Voor mensen zich helemaal suf gaan googlen:
                              NBVSV - Nederlandse Bond van Statieven Verkopers
                              Vinecotte - Belgische certificeerder
                              TÜV - Duitse certificeerder
                              KNSV - Koninklijke Nederlandse Sjoel Vereniging
                              CVLM - Club van Lange Mensen

                              Comment

                              Working...