J&H Shop - Alles voor op en rond het podium
Pagina 7 van de 8 Eerste ... 3 4 5 6 7 8 Laatste

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door moderator
    Die 10 kg licht wordt in een truss overbrugging gehangen, hiermee ga je het statief zijwaarts belasten.

Wanneer je 1 spot van 10kg neemt heb je een eerljik vergelijk met een speaker, beide 10kg vertikale last.
    Wel ff opletten als je krachten berekend...
    Met dank aan de moderator.
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door tha_dj
    Maargoed...bij mij werkt het en ik ben er blij mij voor de middelgrote disco's
    De topicstarter wilde alleen een hele lichtbrug bouwen op die statieven. Jij heb er natuurlijk netjes maar één lamp op staan zoals er ook maar één speaker opstaat die alleen neerwaartse krachten geeft en geen zijwaartse zoals een brug die volhangt doet. Als jij ook een brug hebt gemaakt en het gaat mis ben je gewoon de sjaak omdat je het materiaal niet gebruikt op en voor het eigenlijke doel. Het kan best werken maar geen verzekering die de schade uitkeerd als het mis gaat. Kun je de rest van je leven werken voor door jou gemaakte schade.

Hardware wordt niet voor Jan met de korte achternaam gemaakt voor verschillende doelen. Er zal waarschijnlijk een reden zijn waarom hardware voor een bepaald doel is gemaakt en alleen daarvoor mag worden gebruikt.
    Laatst gewijzigd door vasco; 28-03-07 om 12:59.

Ingeschreven
    Mar 2002

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Rolandino
    1) Hoe meer koppelingspunten hoe groter de kans dat de truss doorzakt bij zware belastingen.
    2) Liever op 6 meter: 2x3m delen ( 1 koppelingspunt ) dan 6x1m delen ( 6 kopelingspunten )
    3) in dit geval van TS ) is er geen zware belasting dus weinig / geen kans op doorhangen van de truss.
    4) snap eigenlijk niet waarom ik een moderator ( veteran ) moet uitleggen wat ik hiermee bedoel ( heb het even op een hobbiematige manier uitgelegt )
    5) Hoe meer koppelingen er in een constructie zit hoe meer kans op doorhanging van de truss.
    1) Dus volgens jou is het doorzakken een gevaar?
    In je eerste post zeg je ook nog dat er bij meerdere koppelingspunten minder aan mag hangen...
    Waar heb je die wijsheid vandaan, of op welke merken is die opmerking dan van toepassing ?
    2) En wat dan met 3x2m delen? ( = 2 koppelingen )
    Is dat ook minder goed dan 2x3m ( = 1 koppeling )
    3) Wat cq hoe groot is die (gevaarlijke?) doorhanging eigenlijk volgens jou op een stuk van 6m met daaraan pakweg 60kg.
    Heb je een beetje betrouwbare getallen voor ons?
    4) Omdat het hobbiematige er wel heel erg afdruipt.... en de fameuze klepel en klok hier mijlenver uit elkaar liggen - en dus nooit echt toto luiden komen. We proberen hier om een beetje aan het hobby niveau te ontstijgen.
    5) Ja, dat zal vast wel zo zijn bij jouw eigen truss (buisjeskoppelingen zeker?), maar nu wil ik een keer een merk, type, belasting, overspanning, koppelingsaantal en doorbuigingsgetal van je horen.

Voor al te veel astropeniseren is dit rigging forum niet bedoeld.
    een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxe

Standaard

Wel ff opletten als je krachten berekend...

Uiteraard en inderdaad, vooral op alle krachten die van alle hoeken komen......net als bij je TAKELS met een overspanning ertussen....gewoon een punt last, zolang alles waterpas recht hangt !

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door vasco
    Met dank aan de moderator.
    De topicstarter wilde alleen een hele lichtbrug bouwen op die statieven. Jij heb er natuurlijk netjes maar één lamp op staan zoals er ook maar één speaker opstaat die alleen neerwaartse krachten geeft en geen zijwaartse zoals een brug die volhangt doet.

Er zijn ook T bars voor speakers, die zowel links als rechts van het statief een speaker dragen met de last in het midden, net als een 4 bar met par 56 lampen en dus ook 2 aan iedere kant.

Verders staan er een 4 tal soortgelijke samengestelde truss bruggen hier in de webshop met belastingen erbij waar je U tegen zegt, alleen ik zelf zou in dat materiaal toch echt niet datgene willen hangen wat ik in mijn brug hang ( 2 x een 4 bar en 3 effecten, soms 4 x een 4 bar met 3 effecten ) Zeker niet die met kunstof koppelingen of de showtec truss bridge 2 met 2 statieven die maximaal belastbaar zijn met 18 kilo's en als brug 30 kilo puntlast kunnen hebben !!!

Als jij ook een brug hebt gemaakt en het gaat mis ben je gewoon de sjaak omdat je het materiaal niet gebruikt op en voor het eigenlijke doel. Het kan best werken maar geen verzekering die de schade uitkeerd als het mis gaat. Kun je de rest van je leven werken voor door jou gemaakte schade.

Hardware wordt niet voor Jan met de korte achternaam gemaakt voor verschillende doelen. Er zal waarschijnlijk een reden zijn waarom hardware voor een bepaald doel is gemaakt en alleen daarvoor mag worden gebruikt.

Dus ook mijn verzekering betaald gewoon uit, belast de K&M statieven namelijk zoals iedereen doet voor zijn/haar VMB te-03, enz statieven met het maximale toelaatbare gewicht en houd rekening met de veiligheids marges mocht er wat fout gaan.....maar goed periodieke keuringen en inspectie van het materieel moeten toch een ongeluk voorkomen want VOORKOMEN IS BETER ALS GENEZEN ! Wordt er gewoon uitgekeerd omdat ik namelijk gewoon de kracht berekeningen kan overleggen.

Is ook de reden waarom ik voor me eigen ben begonnen, omdat er namelijk genoeg zichzelf PRO"S noemende bedrijven het niet zo heel nauw nemen met veiligheid en een hoop lullen over krachtberekeningen maar ook hebben zitten slapen bij natuurkunde op de MTS of kijken naar produkt info.

Maar goed uiteraard praten we wel over maximaal 50 kilo's licht de lucht in, want voor meer kom je inderdaad op degelijk VMB of WORK statieven en mag ook niet op de K&M !
    your light !

Standaard

Gelukkig dat er maar een de beste hier is ( rinus toch ? )

( heb hier genoeg prolyte H30V / X30V liggen dus gebruik geen rommel )

Ik zeg niet dat de truss doorzakt ik geef wel aan dat dit kan gebeuren bij zware belastingen ( heb ook aangegeven dat bij TS dit niet het geval is )

Idd je moet altijd voorkomen dan laten gebeuren.

Ik vindt gewoon constructie's die langer dan 6M op 2 statieven staan niet erg verantwoord is (of je moet je statieven naar binnen plaatsen )

Mij is geleerd op klus dat bij grotere konstruktie's om de 6M poten moeten staan om doorzakking te voorkomen. Zeker als er qua gewicht veel wordt gebruikt.

Ik zie regelmatig hier In mijn omgeving beterweters een constructie neer zetten op 2 manfrotto's 8M truss hangen die ook nog een VOL hangt met van alles wat.

Mss kan het wel maar is echt niet verzntwoord hoor in mijn ogen ( manfrotto's dragen iets van 35kg p/st )

PAk je daar de 75% regeling van hou je 26kg per statief over.

We dwalen op deze manier wel af en het onderwerp vindt ik Ontopic worden

Even weer over het originele topic :

Ik vind gewoon de keuze van TS op dit moment een goede keuze.

VMB TE034 met een paar meter ertussen is een leuke standaard set om mee te beginnen en die bij goed gebruik een lange tijd mee kan gaan.

verders blijven de meningen voor ieder zichzelf.

Ik zet liever een constructie neer met zo weinig mogelijk koppelingen als die mogelijkheid er is en om de 6M een staander ( met deze opzet heb ik nooit problemen gehad op lokatie )

Er zijn helaas al genoeg ongelukken gebeurt op projecten door rekenfouten en verkeerde constructie's van wat er gezegd wordt ( vorige week hing het ook zo en dat ging goed )

Ik speel liever op zeker dan om op het randje te zitten met alle gevolgen vandien.
    Laatst gewijzigd door Rolandino; 28-03-07 om 23:14.

Ingeschreven
    Mar 2002

Standaard

Hallo Rolandino,

Dus op geen enkele van mijn konkrete vragen heb je een konkreet antwoord.
    Maar wel weer een hoop klok en klepel gezwets.

Het gaat er hier niet om wie de beste is.
    Het gaat hier om duidelijke vragen en duidelijke antwoorden.

In dat laatste blinken jouw bijdragen nou niet bepaald uit, is mijn simpele konstatering.
    We zouden het niet moeten hebben over meningen ...
    maar objectief toetsbare feiten.
    En juist daar blijf je met allerlei "zweefpraat" over
    koppelingen en doorbuiging en statiefafstanden nogal in gebreke.
    Als je zoveel prolyte hebt zou je eens naar hun info moeten kijken.
    Daar kun je nog een hoop van opsteken.
    Nu noem je nog steeds geen enkel konkreet getal of feit,
    en daar is de topicstarter zeker ook niet bij gediend.
    een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxe

Standaard Werkt perfect hoor

Hey mannen,

Ben een beetje door deze topic aan t lezen en sta echt versteld.
    Volgens mij roept iedereen maar zonder ervaring te hebben in deze dingen.
    Ik snap dat er regels zijn voor grote bedrijven etc... maar ik heb zelf een drive in showtje en heb een lichtbrug gebouwt met de volgende componenten:

2x k&m statief met zwaar metaal verloop naar spignot. (is eigenlijk gewoon een flinke pijp die op het K&M statief past)
    Dan een simpele doughty truss klem met spignotpin daar bovenop. (inderdaad 30 kg belasting en alleen voor speakers...staat in t boekje....) Ik draai er nu al verschillende jaren minimaal 1x per weekend de volgende set mee omhoog en heb er nog nooit problemen mee gehad.

Deze statieven steek ik door de 4,5 meter 3hoek-truss en klem ik aan de bovenste buis van de truss. Met een goede klem gaat de truss niet draaien.

Aan deze truss hangen we dan:
    -4 of 6x martin mac 250
    -1500 wat stoboscoopje
    -2x tripple derby
    -2 of 4x martin 518 scanner
    -Backdrop

Werkt perfect en is nog nooit naar beneden gekomen.
    Ook de K&M speaker statiefjes kunnen dit makkelijk af.

Zoals ik al zeg een profesioneel groot bedrijf moet zich aan de regelstjes houden i.v.m. verzekering etc... maar een simpel drive in showtje kan hier prima mee uit de voeten. Dit setje is (als je het logisch in evenwicht opbouwt) ook zeer stabiel!

Ben benieuwt naar de verdere reacties.

P.s. over het doorbuigen van truss. Tijdens carnaval werken wij wel met een profesioneel bedrijf inclusief berekeningen. En dan hangen wij op een officiele manier 18 meter truss bestaande uit 3 meter stukken met 3 takels op. Hier hangen dan 6x mac 250 movinghead, 8x dmx 4-bar met parren, 4 theatherspots, 2 lichteffecten (oude ufo's), 2 beamers en rook en sneeuwmachine's aan......
    Doorbuigen? echt niet he... gewoon 30 cm driehoek truss van prolite.
    Gewoon een kwestie van ligisch verdelen en de takels op de juist plaats hangen.

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door wilbertjuh Bekijk Posts

Ook de K&M speaker statiefjes kunnen dit makkelijk af.

Zoals ik al zeg een profesioneel groot bedrijf moet zich aan de regelstjes houden i.v.m. verzekering etc... maar een simpel drive in showtje kan hier prima mee uit de voeten. Dit setje is (als je het logisch in evenwicht opbouwt) ook zeer stabiel!
    .
    Ken je het spelletje Russisch Roulette....

Ik heb veel gekke dingen al gehoord... maar ik snap niet waarom jij stelt dat een groot bedrijf zich aan de regels moet houden i.v.m verzekering??? Een mensenleven is onbetaalbaar..... En veiligheid betaalbaar.
    "Verdomd interessant allemaal, maar gaat u vooral verder"

Standaard

Ik denk dat de post van wilbertjuh erg veel negatieve reactie uitlokt. Ben benieuwd.
    SR20DET

Standaard

Ik heb dit eerder gehoord. Ik was er ook bij de keer dat het wèl naar beneden kwam. Mensen zo'n houding hebben, kan ik nu echt bijna het hiernamaals in jagen, want ik heb hierdoor al eens bijna een collega verloren. (Zie een ander topic.)

Zoals ik al zeg een profesioneel groot bedrijf moet zich aan de regelstjes houden i.v.m. verzekering etc...
    Wat dacht je van algehele veiligheid?

Doorbuigen? echt niet he... gewoon 30 cm driehoek truss van prolite.
    Gewoon een kwestie van ligisch verdelen en de takels op de juist plaats hangen.
    Prolyte kan niet doorbuigen? Mag ik het tegendeel bewijzen met jouw truss?

Ik kan je niet bepaald serieus nemen met dit soort reacties. Gebruik jij maar lekker voetlicht voor je discoshowtjes.

Forum Rechten