Is dit veilig of is dit niet veilig?

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • stefan90kauw
    • Jun 2005
    • 189

    Is dit veilig of is dit niet veilig?

    Hey,

    Ik ben lid van een forum van pretparken en kermissen e.d.
    mischien wel bekend: Themepark.nl

    Ik zat er eens rond te neuzen, kwam ik deze foto tegen:



    Dit is dus een breakdance.
    Deze attractie hebben gemiddeld 3 turbo's op iedere rit. Terwijl ze max 4 turbo's op iedere rit kunnen zetten.

    Ik vroeg me af of die truss met al die parren wel veilig is.
    Zown schijf levert heel wat vibraties en aangezien hij nogal snel draait (onwijs snel) en die truss stort in. Dan weet ik zeker dat alle inzittende opslag dood zijn.

    Nogmaals.. is dit veilig?
  • DJ_matthias
    • Jun 2005
    • 620

    #2
    is het nu gezichtsbedrog of staat die truss rechtsboven (de voorste dus) echt zo krom? lijkt me niet echt gezond... en aan de koppeling lijkt hij dan weer naar onder te buigen.
    de trusspoot linksonder staat anders ook maar onstabiel lijkt me en dan staat er nog een speaker bovenop...
    1 schop ertegen en de hele zooi gaat onderuit?

    al een geluk ben ik niet zo'n fan van die attracties... mij zul je er nooit inzien!

    greetzzzz
    we had a light designer once, but he went mad so we shot him.
    Now he's a light of a diffrent kind, one of ***'s little gobo's in dimmer heaven!

    Comment

    • stefan90kauw
      • Jun 2005
      • 189

      #3
      Originally posted by DJ_matthias
      is het nu gezichtsbedrog of staat die truss rechtsboven (de voorste dus) echt zo krom? lijkt me niet echt gezond... en aan de koppeling lijkt hij dan weer naar onder te buigen.
      de trusspoot linksonder staat anders ook maar onstabiel lijkt me en dan staat er nog een speaker bovenop...
      1 schop ertegen en de hele zooi gaat onderuit?

      al een geluk ben ik niet zo'n fan van die attracties... mij zul je er nooit inzien!

      greetzzzz

      Ik ben onwijs Fan van deze machines. Maar in deze stap ik echt nooit van me leven!

      Comment

      • VERVALLEN

        #4
        Originally posted by DJ_matthias
        is het nu gezichtsbedrog of staat die truss rechtsboven (de voorste dus) echt zo krom? lijkt me niet echt gezond... en aan de koppeling lijkt hij dan weer naar onder te buigen.
        de trusspoot linksonder staat anders ook maar onstabiel lijkt me en dan staat er nog een speaker bovenop...
        1 schop ertegen en de hele zooi gaat onderuit?

        al een geluk ben ik niet zo'n fan van die attracties... mij zul je er nooit inzien!

        greetzzzz

        Die truss hangt precies met de onderste pen idd niet goed in elkaar getimmerd. Het lijkt me geen professioneel opbouw gebeuren.
        Die poot .... met box bovenop .... is precies met stijgerpijpen aan "iets" vergrendeld, en zou deze bovendien op de traanplaten met bouten ofzo nog gemonteerd zijn? Zo neen ..... gevaarlijk speeltje daar op die kermis!


        Hopen dat de construcie het houd, en dat er geen dingen naar beneden komen. Ik ken deze atracties, om kotsmisselijk van te worden na een pak smoutebollen ....
        En dan nog kans krijgen om wat sprobo's of wat parren tegen je wezen geslingerd te krijgen .... NO WAY .... echt een GEVAAR lijkt me dat!

        Comment

        • DJ_Compact
          • Jan 2004
          • 234

          #5
          Lijkt mij dat het allemaal goed ontworpen is in de tijd van Bufkens. Als het echt onveilig was geweest dan bouwt Piet Verwijk het niet op lijkt me.

          Trouwens, Stefan... Al eens de DD in het echt aanschouwd?
          Mjaaaa....

          Comment

          • Scooterguy
            • Mar 2006
            • 2

            #6
            Ik zal hier eens even reageren,ik bouw deze attractie wel eens op en ben er ook redelijk veel op te vinden tijdens het seizoen,en 1 ding kan ik je wel vertellen : het is veilig!
            De bruggen steken in mekaar met de gebruikelijke pennen,veiligheidspinnen + er zijn ook nog eens bouten en moeren in vastgezet.
            De poten staan niet los op de vloer,deze hebben onderaan lange buizen die een dikke 25cm in het stalen onderstel steken en dus echt niet weg kan daveren.
            De PAR-baren hangen met de gebruikelijke haken en veiligheidslussen vast,net zoals de overige belichting.
            Boxen staan op steunen en zijn door middel van spanriemen nog eens vastgemaakt aan de statieven van de truss.
            De constructie is volledig solide,daar letten we wel op.
            Dus...je kan er veilig op plaats nemen als je ons nog eens ziet,momenteel staan we in Gent,volgende kermis is Kortrijk bij Pasen.

            Greetz,
            Scooterguy

            Comment

            • speakerfreak
              • May 2002
              • 1446

              #7
              Lijkt mij anders wel erg gaaf om een nachtelijk ritje ermee te maken, blowtje erbij en je weet niet wat er met je gebeurt

              Maar even serieus: vind het er niet erg onveilig uitzien wel lijkt de voorste diagonale truss wat krom te staan.
              Ook de voorste truss poot met de speaker erop lijkt zo te kunnen weg glijden maar dat schijnt dus niet het geval te zijn.
              Derbi Gpr Project aan de gang

              Comment

              • goldsound
                • Jan 2003
                • 429

                #8
                Ik heb ,volgens mij, in deze atractie gezeten op de kermis in Luik.

                En idd, het zag er allemaal niet zo goed uit dan het moest zijn.

                Was wel een lange rit, 9 min draaien
                Zoek en gij zult vinden, vindt gij niet dan is het zoek

                Comment

                • keenoncoolstuff
                  • May 2003
                  • 695

                  #9
                  Ben vooral benieuwd hoe de truss in het midden van die "ster" is bevestigd. Het lijkt me een zelfdragende constructie. De diameter van de schijf is een meter of 12, daar komen nog de loopplaten bij. Al met al een meter of 16-18 aan truss die -behalve op de hoeken- nergens wordt ondersteund. Dit kán gewoon niet veilig zijn, lijkt mij.
                  Er zit inderdaad een knik in die truss, op het punt waar de koppelingen zitten. Maar dat die truss krom lijkt is een lensfout.
                  Goedkope lensjes van point-en-shoot-camera's zijn slecht gecorrigeerd tegen vertekening. Meestal treedt die in de groothoekstand op. Vandaar...
                  All of life’s problems can be solved with two things: duct tape and WD40.
                  If it moves and it shouldn’t, you need duct tape. If it doesn’t move and it should, you need WD40.

                  Comment

                  • LJKEVIN
                    • Dec 2005
                    • 426

                    #10
                    Zoals de eerste reactie al was...
                    is het totaal niet veilig te noemen.

                    Het ziet er voor een kermis natuurlijk al vrij professioneel uit..maar wanneer ze hier komen controleren, zijn ze zwaar de lul....


                    Nou zijn de afstanden van onder naar schuin boven volgens mij wel een meter of 8.. en wanneer je dan triangle truss gebruikt, is de kans vrij groot dat het een beetje doorbuigt..maar dit is geen BEETJE meer...
                    jeetjuh:P

                    Ondanks dat het er mooi uitziet, geloof ik niet dat het stil blijft staan als ik er aan ga slingeren...
                    Avolites - GrandMA - Martin - Robe - Clay Paky

                    Comment

                    • dabassman
                      • May 2003
                      • 172

                      #11
                      Even off topic. Wat is de link van dat forum? Ik vind het ook altijd wel leuk om zulke dingen te zien.
                      Door werken bolle je staat weer met je handen in je zakken!!!

                      Comment

                      • Duffy
                        • Mar 2006
                        • 8

                        #12
                        Ik geloof mijn eigen ogen niet bij het lezen van al de onzin dat ik hier terug vindt.

                        Teneerste wil ik duidelijk maken dat topicstarter "Stefan90Kauw" nooit deze attractie in het echt heeft gezien en er wellicht ook nog niet over heeft gelezen. Hij weet juist niets over die attractie of de "pyramide" zoals wij het noemen. En je kan pas écht correct zijn als je informatie en bronnen juist zijn. Helaas, Stefan, bronnen heb je niet en je informatie houdt geen steek!

                        Zoals Scooterguy al eerder zei, is deze pyramide meer dan veilig. Ook ik heb deze al vader opgebouwd en afgebroken. Het materiaal is stevig maar toch ligt zodat het niet door overgewicht zou inzaken, wat eigenlijk sowieso uitgesloten is. Elk onderdeel wordt met meerdere dikke en lange pinnen vergrendelt. Ook de parren wordten met haaken aan de pyramide bevestigd en vastgemaakt.

                        De pyramide op zich staat niet los op de vloer, maar steekt met lange dikke pinnen in de basis van de attractie. En die staat muurvast. Kortom: 'wegdansen', instorten en al die fabeltjes die jullie erbij verzinnen zijn uitgesloten.

                        Natuurlijk zijn zulke dingen niet ontworpen om eraan te slingeren zoals een bende apen. Dat doe je nooit bij zulk materiaal waar dan ook: de kermis of in een discotheek.

                        En pas als jullie zelf weten waar jullie over praten, dus als jullie zelf die pyramide kennen, dan pas kun je dingen vertellen die correct zijn. Maar zover ik weet zijn Scooterguy en ikzelf de enigste op dit forum met kennis hierover.

                        Comment

                        • Olaf Duffhuës
                          • Oct 2000
                          • 2477

                          #13
                          Ik mag aannemen dat er op het geheel een Duitse keuring zit? En ik moet eerlijk gezegt meegaan met het verhaal van 'Duffy' (niet verwarren met mij..) 'Kermisboeren' kennende, zullen ze met dergelijke attracties geen risico gaan lopen...Kost teveel €€€...Zeker bij attracties met bewegende delen...

                          Off topic : Ik vind de constructie geen vooruitgang voor de attractie...
                          Olaf Duffhuës

                          **Nieuw - Audio Technica AT2031 - ATM230 - AE2300 - Radial Pro48 - nieuW**

                          Comment

                          • Duffy
                            • Mar 2006
                            • 8

                            #14
                            Originally posted by Olaf Duffhuës
                            Ik mag aannemen dat er op het geheel een Duitse keuring zit? En ik moet eerlijk gezegt meegaan met het verhaal van 'Duffy' (niet verwarren met mij..) 'Kermisboeren' kennende, zullen ze met dergelijke attracties geen risico gaan lopen...Kost teveel €€€...Zeker bij attracties met bewegende delen...

                            Off topic : Ik vind de constructie geen vooruitgang voor de attractie...
                            Welke keuring erop zit weet ik niet. En zelf ben ik geen 'kermisboer' of iets dergelijks. Ik ben er net als Scooterguy erg vaak en help ook wel. Bovendien ken ik de uitbater ook al enkele jaartjes. En je mag het van me aannemen dat het geen troep is dat erop steekt.

                            Maar keuringen gebeuren regelmatig (ik geloof per kermis ofzo) door een bedrijf dat erkend is. Anders zal men ook niet mogen opengaan van de gemeente.

                            Comment

                            • rinus bakker
                              • Mar 2002
                              • 5430

                              #15
                              Als er bij de gemiddelde drive in netzoveel controle zou zijn als op kermissen....
                              dan was de hele wereld al gauw een stuk veiliger.
                              En tussen veilig ogen en veilig zijn is altijd een (reeks) rekensommetje(s) verborgen.
                              een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxe

                              Comment

                              Working...