koper hamer voor truss

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • krullie
    • Nov 2003
    • 20

    koper hamer voor truss

    hallo ik heb pas prolyte h30v truss gekocht .

    ze vertelde me dat ik een koper hamer moest kopen voor de pen er in te kloppen .

    wat vinden jullie hier van is dit wel de moeite voor zo iets kopen
    of heeft iemand hier ervaring mee .

    gaat dit gemakelijker dan met een gewoone hamer ?
    wat zijn de voordelen ?



    mvg bart
  • Poelmans
    • Feb 2004
    • 806

    #2
    Daar heb ik nog niet van gehoord, en bij ons gebruiken we gewone hamers.

    Máár als ik er even over nadenk dan is dit wel goed gezien: koper heeft een lagere hardheid dan je stalen trusspennen, dus zal je ze een pak minder vlug vervormen aan de uiteinden. Je weet wel, trusspennen van een jaar oud hebben aan beide uiteinde zo platgeslagen kopjes. MEt een koperen hamer zou je hamer dus gaan vervormen en niet zozeer je pennen.

    Maar das ook maar een gissing/logische redenering achter het nut :s

    Comment

    • Outline
      • Feb 2006
      • 1434

      #3
      Is de enige juiste redenering! Maar ik ben zelf ook niet heilig hoor...

      Comment

      • SpaceyDeeJ
        • Sep 2001
        • 876

        #4
        Hoi,

        afhankelijk van het gebruik van je trusspennen, zou ik zeggen, JA gebruik een koperen hamer.

        Scheelt echt bij het vervormen van je pennen !
        cheers,

        DeeJ

        zohee pappie, die tafel van die meneer is echt wel groot

        Comment

        • JohnHa
          • Jan 2002
          • 57

          #5
          Wij zijn gewend om onze trussen met een kunststof (nylon) hamer in elkaar te tikken.
          Bevalt goed, geen beschadigingen van je pennen.

          Comment

          • Lighting
            • Sep 2004
            • 209

            #6
            wij gebruikte vroeger altijd nylon hamers die vervormen minder snel als koper maar laten wel je trusspennen heel. Scheelt in de loop van de jaren wel heel veel aan slijp en boor werk aangezien een nylon hamer niet erg duur is denk ik dan ook dat dit de goedkoopste oplossing is

            Lighting

            ps zag dat john de zelfde oplossing had / heeft maar hij was me net voor..........
            LET THERE BE VARI LITE(S) and ALPHA's , AND A LOT OF THEM.......(this line is powered by Grand MA too)

            Comment

            • rinus bakker
              • Mar 2002
              • 5430

              #7
              Van 'nylon' kunststof hamers kunnen erg gemakkelijk splinters wegschieten - oppassen en een veiligheidsbril dargen is dan de boodschap.
              Stalen hamers beschadigen de pennen heel erg gemakkelijk, maar wat veel erger is - bij misslaan wordt de truss zelf ook beschadigd.
              Pennen moet je gewoon regelmatig afbramen en gooi je na een tijdje gewoon weg - behalve de valse zuunigerts onder ons....
              Maar trusse na een tijdje weeggooien - dat heb ik nog niet eerder gehoord. Nou - maak de kans op schade dan ook zo klein mogelijk.
              Dus ook aan de eigen ogen!
              een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxe

              Comment

              • Upgrading your system
                • May 2003
                • 1684

                #8
                Jij bent duidelijk geen timmerman Rinus.. Misslaan... tsss.. hoe krijg je dat voor elkaar.. hoe dan ook, wanneer je met een koperen hamer slaat op je truss vervormt het ook, dus dit zou je alleen met een kunststof hamer voorkomen, hoewel ik hier ook mijn bedenkingen bij heb.

                Ik gebruik zelf een terugslagvrije kunststof hamer van Gedore bij het inslaan. deze heeft een stalen kop die is gevuld met zand of iets dergelijks, het slagvlak bevat een kunststof verwisselbare plaat. het voordeel is dat je een betere slag maakt en het op den duur minder vermoeiend is. je hamer ketst niet meer terug.

                bij het uitslaan heb je meer massa nodig en hiervoor gebruik ik wel een koperen hamer.
                kijk wel goed uit dat je niet een lekkere heut geeft op de pen en je collega raakt wanneer hij er uitschiet.
                Je leeft maar 1 keer, maar als je het goed aanpakt heb je aan die ene keer genoeg.

                Comment

                • Poelmans
                  • Feb 2004
                  • 806

                  #9
                  Originally posted by Upgrading your system
                  kijk wel goed uit dat je niet een lekkere heut geeft op de pen en je collega raakt wanneer hij er uitschiet.
                  Zij die zo hard slaan horen niet in de tere licht en geluids wereld maar in de bouwvakkerswereld thuis Of in de tuinbouw: de nodige mensen weten wel wie ik bedoel

                  Nee, de kans dat je je truss op termijn beschadigd door zo hard te slaan is groter dan dat je je collega een oog uit 'trusspent' Al heb je natuurlijk wel een punt upgrading.

                  Comment

                  • jurjen_barel
                    • Jun 2003
                    • 3150

                    #10
                    Tijdje met soort rubberen hamers gewerkt, maar dat werkte voor geen meter... Als een pinnetje niet lekker wilde, miste je net genoeg kracht voor die ene millimeter verder. Hetzelfde gold ook vaak voor het lostikken van de pennen.

                    Toch maar die normale hamer met stalen kop. Uiteraard niet als een bezetene op die truss(pen) inhakken, maar met beleid. Dat laatste geldt overigens voor alles waar je mee te maken krijgt.

                    Comment

                    • Rock On
                      • Jan 2004
                      • 250

                      #11
                      Nylon hamers hebben te weinig massa om echt efficient te kunnen werken. Zeker bij het uitslaan van de pennen. Koper is qua duurzaamheid van de truss de beste keuze, hlaas vervormt de hamer na driftig gebruik. Da's de keerzijde.

                      @ Rinus en Jurjen; bij normaal gebruik van de truss en beheerst intikken van de pennen hoeft er natuurlijk veel minder "als een bezetene" gahamerd te worden. Twee tikjes met een stalen hamer is bij nieuwe truss al voldoende voor het in EN uit elkaar slaan, en dat KAN na twee jaar ook nog zo zijn.......
                      "I do know everything, just not all at once. It's a virtual memory problem."

                      Comment

                      • Outline
                        • Feb 2006
                        • 1434

                        #12
                        Originally posted by Upgrading your system
                        kijk wel goed uit dat je niet een lekkere heut geeft op de pen en je collega raakt wanneer hij er uitschiet.
                        Oftewel: "Het Onvervalst, OudHollandse Trusspen-schieten! Altijd 'n gezellig spel om die saaie afbreek-uren in de nacht mee te doden!"

                        Sorry, kon het even niet laten!

                        Comment

                        • ronny
                          • Dec 2002
                          • 2139

                          #13
                          weet niet hoe het bij jullie zit, maar mij lukt het echt om dikwijls trusspennen er met de hand in te duwen. Zeker bij nieuwe truss uiteraard. En om ze uit te slaan, volstaan 1 a 2 tikken echt wel met een standaard stalen hamer. Overigens kun je die ook weer in verschillende gewichten krijgen en hoef je dus echt niet met een kilogram exemplaar je pennen de kop in te slaan

                          mvg
                          ronny
                          niet zagen, gewoon doen!

                          Comment

                          • Upgrading your system
                            • May 2003
                            • 1684

                            #14
                            Originally posted by Outline
                            Oftewel: "Het Onvervalst, OudHollandse Trusspen-schieten! Altijd 'n gezellig spel om die saaie afbreek-uren in de nacht mee te doden!"

                            Sorry, kon het even niet laten!
                            letterlijk en figuurlijk doden.. als net even je truss niet lekker ligt ofzo..

                            met nieuwe truss heb je dit niet zo erg, maar wat truss dat al enige jaren in de verhuur meedraait kan een pen best wel eens lekker klemmen, en dan moet je wel oppassen met het eruitslaan
                            Je leeft maar 1 keer, maar als je het goed aanpakt heb je aan die ene keer genoeg.

                            Comment

                            • VERVALLEN

                              #15
                              Wij gebruiken voor onze prolyte X30-d een gewone stalen hamer van 500gr. Zeg maar de volkomen standaard bankhamer. Ok, de pennen die beschadig je steeds beetje meer en meer, maar af en toe (zeker 1x / jaar) kijken we al onze pennen en clips na ... die met bramen of scheven ... afvalberg op, en gauw even een stel nieuwe aankopen.
                              Trusspennen zijn in ieder geval spotgoedkoop (tegenover de truss)


                              Maar wat ik me afvraag ... moeten soms ook best de conische koppelstukken vervangen worden?


                              Greets

                              Comment

                              Working...