Eenvoudige opname van gitaar (zonder plug) en stem voor noob

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Goewe
    • Nov 2016
    • 1

    Eenvoudige opname van gitaar (zonder plug) en stem voor noob

    Hoi allemaal,

    Ik ben nieuw hier op dit forum.

    Dit laatste jaar verstuur ik af en toe liedjes naar vrienden overzee die ik speel op de Spaanse gitaar en zing. De opnames via de mic van de laptop of met de telefoon zijn echter zo slecht dat de lol er een beetje af is.
    Ik heb al even marktplaats afgestruind om te kijken naar een microfoon die ik aan zou kunnen sluiten op mijn laptop maar ben tot de conclusie gekomen dat ik er niet genoeg verstand van heb.

    Mijn budget is ongeveer tussen de 40 en 80 euro.
    Het is alleen voor opnemen bedoelt, dus geen kijkshop kareoke setje o.i.d.
    Een smartfone met een redelijke opname geluidskwaliteit zou ook een optie zijn.

    Weten jullie wat opties?

    Alvast bedankt!
  • hugovanmeijeren
    • Oct 2004
    • 1436

    #2
    Voor dat soort bedragen kun je eigenlijk geen goede microfoon kopen, daarnaast zul je ook een externe geluidskaart met een microfoonvoorversterker nodig hebben om het op je laptop te kunnen aansluiten.
    Wat misschien een goede optie voor je kan zijn, is om een Zoom H1 te kopen. Dat is een klein opnameapparaatje met ingebouwde microfoon. Dan kun je op een SD kaartje opnemen en die bestanden kun je later weer eenvoudig op je laptop openen. De geluidskwaliteit daarvan is heel redelijk en voor jouw doel denk ik goed genoeg. Voordeel is direct dat je je laptop niet hoeft mee te slepen als je ergens iets wilt opnemen.

    Groeten Hugo
    Renkus-Heinz, das geen pasta saus, maar zit wel knor!

    "Non omnes qui habent citharam sunt citharoedi" Varro

    Comment

    • vasco
      • Oct 2003
      • 2567

      #3
      Geluidskaart met microfoonvoorversterker is niet echt nodig in deze tijd van USB voor dit doel.

      Budgetoplossing: Behringer C-1U USB
      Wil je beter: Rode NT-USB

      Dit soort microfoons hebben eigenlijk de USB geluidskaart al ingebouwd zitten en voldoen als ik dit zo lees al prima voor jouw doel.

      Comment

      • showband
        • May 2001
        • 4524

        #4
        verdere no-budget tip:

        Zet je microfoon +/- 50 cm van de grond vlak voor een open boekenkast met boeken. (dempt reflecties van achter naar de microfoon)
        Leg op de grond een stuk hout (vlakke plaat 60x60 tot 100x100 cm) Die zal mooi de projectie van je gitaar reflecteren.
        daarvoor gaan zitten met je gitaar op een lage stoel waarbij je +/- je klankgat op de rechterkant van je microfoon richt.
        Achter je hang je aan een waslijn (of een of andere kledingstandaard oid) een groot dekbed of slaapzak op.
        Om aan de opnamekant van de microfoon minder instraling van refelecties te krijgen.

        experimenteer met de hoogte van de microfoon, de hoek van de microfoon, zet de plank op de grond met een kant omhoog in een hoek richting je gitaar zodat het weerkaatste geluid anders naar de microfoon kaatst.

        experimenteren met beinvloeding van de akoestiek maakt een enorm verschil voor je opname!
        lekker belangrijk!

        Comment

        • vasco
          • Oct 2003
          • 2567

          #5

          Comment

          Working...